Podsumowanie

Pojęcia- powtórka

Podsumowanie

Pojęcia- powtórka

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Technika malarska ściennego stosowana szczególnie często w sztuce renesansu włoskiego. Polega na pokryciu dekorowanej powierzchni/muru dwiema lub większą liczbą warstw kolorowych tynków i tworzeniu kompozycji wielobarwnej poprzez zdrapywanie poszczególnych warstw i odsłanianie leżących pod nimi kolorów. Malowidło wykonane tą techniką ma specyficzną fakturę delikatnego reliefu.
Pytanie 2
Odmiana malarstwa pejzażowego, której tematem jest krajobraz morski, wybrzeże, port, łodzie lub statki na morze, a także bitwy morskie, jeśli w przedstawieniu krajobraz jest ważniejszy od batalistyki.
Pytanie 3
Obraz rysunek lub grafika z wiernym pod względem topograficznym przedstawieniem miasta (widok większego fragmentu lub poszczególnych ulic czy placów). Jej odmianą jest panorama przedstawiająca widok całego miasta.
Pytanie 4
Obraz lub praca graficzna przedstawiająca scenę rozgrywającą się w ciemności, oświetloną światłem gwiazd, księżyca lub pochodni, świecy, lampy, itp.
Pytanie 5
Sposób ujęcia obrazu, polegający na użyciu ciemnej tonacji barwnej, w której postacie i przedmioty wydobyte są z mrocznego tła ostrym światłocieniem.
Pytanie 6
Najwyższa część głowicy w kształcie czworobocznej płyty. W porządku doryckim z echinusem tworzy właściwą głowicę.
Pytanie 7
Dolna część głowicy doryckiej w kształcie okrągłej poduszki, łączącej trzon kolumny z abakusem.
Pytanie 8
Centrum życia publicznego w starożytnej Grecji.
Pytanie 9
Plac w centrum miasta rzymskiego, skupiało się na nim polityczne i gospodarcze życie miasta. Rzymski odpowiednik greckiej agory.
Pytanie 10
W architekturze różnych krajów starożytnych, pomieszczenie, w którym STROP oparty jest na KOLUMNACH ułożonych RÓWNOMIERNIE na całej powierzchni pomieszczenia.
Pytanie 11
W starożytnej Persji, paradna sala audiencyjna w pomieszczeniach królewskich. Najpopularniejsza była ta zbudowana przez Kserksesa w Persepolis: kwadratowa sala, z licznymi kolumnami, przykryta drewnianym stropem, z trzech stron otaczał ją portyk o podwójnej kolumnadzie.
Pytanie 12
Technika złotnicza, polegająca na układaniu wzorów z cienkich drucików złotych lub srebrnych, przylutowanych następnie do metalowego tła.
Pytanie 13
Technika zdobnicza polegająca na wykorzystaniu maleńkich kuleczek ze złota lub srebra, które odpowiednio ułożone i przylutowane tworzą wzór na powierzchni przedmiotu.
Pytanie 14
Schemat kompozycyjny w rzeźbie, polegający na skręceniu figury lub grupy figuralnej wokół pionowej osi na kształt spirali.
Pytanie 15
Sposób ukształtowania figury rzeźbiarskiej, przedstawionej w pozie równoważącej obie połowy ciała- ciężar ciała wspiera się na jednej nodze, co zrównoważone jest lekkim wygięciem tułowia i ramienia w stronę przeciwną.
Pytanie 16
Technika zdobnicza rzemiosła artystycznego, polegająca na wykładaniu kamiennej lub metalowej powierzchni przedmiotu innymi materiałami, takimi jak kość słoniowa, masa perłowa, różne metale, kamienie szlachetne, a w przypadku ścian- płyty marmurowe.
Pytanie 17
Technika zdobnicza pokrewna inkrustacji, polegając a na wykładaniu powierzchni przedmiotów drewnianych innymi gatunkami drewna lub materiałami t.j.: metal, kość słoniowa, masa perłowa czy kamienie półszlachetne.
Pytanie 18
Rodzaj kolażu, kompozycja przestrzenna, wykonana z rozmaitych, wyrwanych z kontekstu przedmiotów lub ich części.
Pytanie 19
Termin wprowadzony w 1913 roku przez M.Duchampa dla określenia wystawianych przezeń obiektów np. suszarka do butelek. Przedmioty te, wzięte z codziennego otoczenia, poprzez wyrwanie z normalnego kontekstu zmieniały swoje znaczenie, poprzez myśl artysty stawały się dziełem sztuki.
Pytanie 20
Ornament ciągły z linii załamującej się rytmicznie pod kątem prostym. Ornamentami tego typu zdobiono już prehistoryczną ceramikę. W starożytnej Grecji zdobił często fryzy. Jest uważany za najbardziej typowy grecki ornament.
Pytanie 21
Zanany od starożytności motyw dekoracyjny w formie stylizowanego, symetrycznie rozłożonego liścia palmy. Występuje pojedynczo jako zwieńczenie lub jako element ornamentu ciągłego (często w połączeniu z liśćmi lotosu)
Pytanie 22
W malarstwie i grafice budowanie kompozycji za pomocą kontrastów światła i cienia. Bardziej specyficzna nazwa światłocienia.
Pytanie 23
W malarstwie i grafice miękki modelunek światłocieniowy, zacierający kontury przedstawianych przedmiotów, tak że zdają się oglądane jakby przez mgłę. Po raz pierwszy ten typ modelunku pojawił się w tłach krajobrazowych Leonarda da Vinci.
Pytanie 24
Wykonany z kamienia ornament w kształcie pęku kwiatów wieńczących; szczyty, hełmy wież, gzymsy. Charakterystyczny dla architektury gotyckiej.
Pytanie 25
Typowa dla gotyku dekoracja stosowana do wypełniania otworów okiennych, szczytów, tympanonów, balustrad czy wimperg, przydająca bryle architektonicznej lekkości. Mogły składać się z ornamentów geometrycznych, stylizowanych roślinnych czy rybich pęcherzy.
Pytanie 26
Rodzaj dzieła i jednocześnie działanie plastyczne, w którym artysta aranżuje przestrzeń, w taki sposób, by znajdujący się wewnątrz aranżacji widz został poddany działaniu różnorodnych bodźców plastycznych i zmuszony do konfrontacji z wykreowaną w ten sposób nową rzeczywistością.
Pytanie 27
Starożytna technika malarska, w której spoiwem jest wosk pszczeli. Wymieszane z woskiem pigmenty nakładano na gorąco pędzlami lub rozgrzanymi szpachlami.Farby takie są odporne na wilgoć i bardzo trwałe.
Pytanie 28
W starożytności ozdobny metalowy przedmiot, później także przedstawienie przedmiotu symbolizującego pojęcie, ideę, czynność. W sztuce spełniał funkcję dekoracyjną lub uzupełniającą treść przedstawienia.
Pytanie 29
Przedmiot o charakterze symbolicznym, umożliwiający identyfikację postaci przedstawionej w sztuce; postaci świętego, mitologicznej czy personifikacji.
Pytanie 30
Znak strzechy budowlanej lub kamieniarza umieszczony na powierzchni kamienia jako sygnatura lub do celów rozrachunkowych za wykonanie pracy.
Pytanie 31
Własnoręczny znak artysty na jego dziele- podpis, skrót podpisu, monogram- mający wykluczać wątpliwości co do autorstwa.
Pytanie 32
Typ ornamentu w formie stylizowanej muszli, wykształconej we Francji ok. 1730. Główny motyw dekoracyjny występujący w sztuce rokoka.
Pytanie 33
Ornament składający się z wici roślinnej, fantazyjnie połączonej z innymi motywami, tj. postacie ludzkie i zwierzęce, stwory fantastyczne, owoce czy kwiaty.
Pytanie 34
Typ akcji artystycznej rozpowszechniony w latach 60. XX w., której celem było zatarcie granicy między sztuką a życiem oraz między artystą a publicznością. Akcje te, zwykle jednorazowe, odbywały się najczęściej w otwartej przestrzeni.
Pytanie 35
Określenie typu akcji artystycznej o efemerycznym charakterze, w przeciwieństwie do happeningu odgrywanej przez samego artystę, bez czynnego udziału publiczności.
Pytanie 36
Technika rzeźbiarska rozpowszechniona w starożytnej Grecji, polegająca na stosowaniu złota i kości słoniowej.
Pytanie 37
Ogólne określenie technik zdobienia przedmiotów wykonanych z metalu.
Pytanie 38
Islamska budowla kultowa, dom modlitwy.
Pytanie 39
Nisza w meczecie wskazująca wierny kierunek, w którym leży Mekka.
Pytanie 40
Wieża dla muezina wzywającego wiernych na modlitwę.
Pytanie 41
Element występujący w skrzyżowaniu żeber sklepiennych zwykle w postaci okrągłej płyty zdobionej reliefową dekoracją figuralną lub ornamentalną lub w postaci zwisającej gałki.
Pytanie 42
Charakterystyczny dla architektury gotyckiej ozdobny detal w kształcie zwiniętych liści lub pączków osadzonych na łodyżkach odchylających się na zewnątrz, umieszczanych na krawędziach szczytów, wimperg, w zwieńczeniach pinakli, portalach.
Pytanie 43
Kwadratowy lub prostokątny ogród wewnątrz murów klasztoru, otoczony krużgankiem, ze studnią, fontanną lub statuą pośrodku, zwany czasem rajskim dworem lub rajem. W dawnej Polsce mały ogród przy dworze szlacheckim.
Pytanie 44
Klasztorna sala jadalna dla zakonników.
Pytanie 45
Pomieszczenie we wschodnim skrzydle zabudowań klasztornych służące do zebrań zakonników. Miejsce zebrań starszyzny duchownej zakonu lub diecezji.
Pytanie 46
W architekturze starożytnej pozioma belka spoczywająca bezpośrednio na kolumnach, podtrzymująca belki strop.
Pytanie 47
Poziomy pas dekoracyjny rzeźbiony lub malowany, spełniający ważną rolę w plastycznym ukształtowaniu ściany. Motywy dekoracji mogą być roślinne, geometryczne , figuralna zwierzęce lub przedstawieniem postaci ludzkich. W świątyni starożytnej umiejscawiany był między architrawem a gzymsem.
Pytanie 48
Element architektoniczny w formie poziomego występu, zazwyczaj profilowanego. Chronił ściany przed ściekającą wodą deszczową.
Pytanie 49
Technika druku wklęsłego, polegająca na odbijaniu rysunku wytrawionego na płycie metalowej. Płytę pokrywa się specjalnym werniksem, potem wykonuje się rysunek tak, by odsłonić warstwę metalu. Następnie płyta zostaje poddana trawieniu w roztworze kwasu azotowego. Kolejny etap to usunięcie warstwy werniksu, podgrzanie płyty i nałożenie na nią farby drukarskiej.
Pytanie 50
Technika graficzna druku wklęsłego, zbliżona do akwaforty, polegająca na wytrawieniu na płycie metalowej płaszczyzn, nie zaś kresek; efekt plam o różnym natężeniu osiąga się dzięki regulacji czasu trawienia poszczególnych tonów.
Pytanie 51
Opracowanie lica muru kamiennego, polegające na dekoracyjnym wyprofilowaniu spoin, podkreślających układ kamieni, a także naśladowanie tego zabiegu na tynku.
Pytanie 52
Dekoracyjna obróbka kamieni na fasadzie budynku w taki sposób, by miały wygląd naturalnych ciosów kamiennych
Pytanie 53
W starożytnej Grecji budynek mieszkalny złożony z prostokątnej izby i otwartego przedsionka z wejściem na krótszym boku. Ten rodzaj budowli, znany od czasów neolitu, stał się prawdopodobnie pierwowzorem podstawowej formy greckiej świątyni.
Pytanie 54
W malarstwie postacie ludzi lub zwierzęta, a także małe scenki rodzajowe nie związane bezpośrednio z tematem obrazu, umieszczone w tle u wprowadzone dla ożywienia pejzażu lub dla uwydatnienia wielkości przedstawianych motywów.
Pytanie 55
Rozpoznaj sklepienie.
Pytanie 56
Rozpoznaj sklepienie.
Pytanie 57
Sklepienie klasztorne o bardzo małej krzywiźnie albo sklepienie przechodzące w płaski strop powyżej krótkiego odcinka krzywizny.
Pytanie 58
Stawiany w neolicie i w epoce brązu. Krąg zbudowany z ustawionych pionowo kamieni, często wokół grobowca lub miejsca kultu.
Pytanie 59
Prehistoryczna budowla megalityczna o charakterze grobowca. Składała się z głazów wkopanych pionowo w ziemię i wielkiego płaskiego bloku skalnego, który był na nich ułożony.
Pytanie 60
Technika artystyczna polegająca na pocieraniu grafitem kartki papieru lub płótna położonych na powierzchni różnych materiałów o bogatej fakturze.
Pytanie 61
Technika malarska polegająca na zeskrobywaniu szpachlą lub innym ostrym narzędziem farby naniesionej na płótno i częściowym odsłonięciu podłoża, dzięki czemu obraz zyskuje bogatszą fakturę i dodatkowe efekty kolorystyczne.
Pytanie 62
Niska, pozbawione okien ścianka wieńcząca elewację budowli, najczęściej osłaniająca dach.
Pytanie 63
Zewnętrzny widok budynku wraz ze wszystkimi elementami konstrukcji, wykończenia i wyposażenia budowlanego.
Pytanie 64
Frontowa ściana budynku, główna elewacja różniąca się od pozostałych kompozycją architektoniczną, zdobioną dekoracją architektoniczną lub malarską.
Pytanie 65
Rozpowszechniony w starożytnym Egipcie i w Grecji pomnik nagrobny w postaci płyty dostawionej do rzeźby lub zdobionej reliefem przedstawiającym zmarłego; samego lub w otoczeniu rodziny.
Pytanie 66
Ławy przeznaczone dla duchowieństwa ustawiane pod ścianami prezbiterium.
Pytanie 67
Typowy dla manieryzmu niderlandzkiego ornament płaszczyznowy, składający się z motywów imitujących źelazne okucia w kształcie listew oraz ażurowych plakiet; na listwach występują motywy naśladujące gwoździe, nity itp.
Pytanie 68
Charakterystyczny dla manieryzmu i baroku motyw dekoracyjny w postaci blaszanej taśmy, ponacinanej i wyginającej się półokrągło lub spiralnie. Występował, w połączeniu z ornamentem okuciowym, w obramieniach tarcz herbowych, kartuszach i w rzemiośle artystycznym.
Pytanie 69
Ornament ciągły w formie pasma ułożonych na przemian pałeczek i pojedynczych lub podwójnych perełek. W architekturze greckiej służył niekiedy jako element oddzielający trzon kolumny od jej głowicy.
Pytanie 70
Charakterystyczny dla architektury polskich dworów i pałaców XVI i XVII w. Czworoboczny narożnik budowli lub dobudówka, wyraźnie odcinająca się od głównego korpusu, z reguły kryta odrębnym dachem.
Pytanie 71
Typ ornamentu architektonicznego nawiązujący do kształtu roślinny śródziemnomorskiej o dużych liściach i zebranych w kłos kwiatostanach. W sztuce greckiej odgrywał dużą rolę, najczęściej występował jako dekoracja bocznych krawędzi głowicy korynckiej.
Pytanie 72
W średniowiecznej architekturze obronnej regularnie rozmieszczone "zęby" na przemian z prześwitami, stanowiące zwieńczenie murów i baszt. Były osłoną dla strzelających łuczników.
Pytanie 73
Architektoniczna obudowa ołtarza lub grobu w kształcie ażurowego baldachimu (często ze sklepieniem wewnątrz) wspartego na kolumnach, występująca już w kościołach wczesnoromańskich we Włoszech. Może to być również zamykana puszka na komunikaty stylizowane na hełmy wież.
Pytanie 74
Zamknięta przestrzeń powstała dzięki przedłużeniu nawy głównej poza transept. Orientowany na wschód i wydzielony przez podwyższenie. Niekiedy znajduje się pod nim krypta.
Pytanie 75
Najwyższa wieża zamku warownego, zbudowana najczęściej na planie kwadratu, wieloboku lub koła, służąca jako punkt obserwacyjny i do obrony, ale także jako ostatnie schronienie mieszkańców zamku w przypadku wtargnięcia nieprzyjaciela za mury.
Pytanie 76
Technika malarstwa ściennego polegająca na malowaniu na suchym tynku. Do pigmentu, podobnie jak w malarstwie sztalugowym, stosuje się spoiwa takie jak olej, kleje, żywice, woski. Malowidła wykonane tą techniką można przemalować i poprawiać, łatwo ulegają jednak uszkodzeniom.
Pytanie 77
technika malarstwa ściennego (i malowidło wykonane tą techniką), polegająca na malowaniu na mokrym tynku. Technika bardzo trwała, jednak poprawki można nanosić jedynie poprzez zeskrobywanie farby.
Pytanie 78
Kwadratowa lub prostokątna płyta między tryglifami we fryzie świątyni doryckiej. Były najczęściej zdobione dekoracją rzeźbiarską, zwykle na motywach mitologicznych.
Pytanie 79
Element fryzu doryckiego, prostokątna płyta z trzema wypukłymi i dwoma wklęsłymi pasami, występująca na przemian z metopami.
Pytanie 80
Podzielone na trzy części okno lub przezrocze. Także w romańskich lub gotyckich kościołach rząd podzielonych na trzy części arkadek albo galeria umieszczona w grubości muru i otwarta do wnętrza kościoła przegrodą z arkadek.