Podsumowanie

Prawo administracyjne część 5

Podsumowanie

Prawo administracyjne część 5

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Organ pomocniczy administracji publicznej to na przykład
Komicja ady gminy
Recznik praw obywatelskich
Rada Legislacyjna
Dyrektor generalny urzędu
Pytanie 2
Który z podanych niżej podmiotów jest organem administracji publicznej
Komendant Główny Policji
Komenda powiatowa policji
Starostwo powiatowe
Komenda Główna Policji
Pytanie 3
Resortowy podział zadań administracji jest zwizany z:
Działową strukturą administracji rządowej
Wyłącznie z administracją świadczącą
Wyłącznie z administracją służbową
Działową strukturą administracji samorządowej
Pytanie 4
Normy prawne kierownictwa wewnętrznego
nie mają ograniczonego zakresu zastosowania
mogą bezpośrednio regulować systuację prawną podmiotó∑ administracyjnych
mogą być tworzone w administracji zakładowej
mogą być tworzone w administracji samorządów specjalnych
Pytanie 5
Akty prawa miejscowego
zawsze są wydawane w oparciu o upowaznienie ustawowe
mogą być wydawane bez szczegółowego upoważnienia ustawowego
mogą być wydawane na podstawie generalnego upoważnienia ustawowego
są zawsze wydawane w oparciu o szczegółowe upoważnienie ustawowe
Pytanie 6
Przepisy statustowe są
stanowione przez organy jednostek samorządu terytorialnego
wydawane są na podstawie generalnego upoważnienia ustawowego
uzupełniają postanowienia ustaw regulujących ustrój
wydawane na podstawie szczegółowego upoważnienia ustawowego
Pytanie 7
W wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się
statusty związków międzygminnych
sprawozdania finansowe określone w przepisach o rachunkowości
statuty związków powiatów
uchwały Sejmu dotyczące regulaminu Sejmu
Pytanie 8
Zzaznacz zdanie niepoprawneL Konstytucja RP
określa ustrój organów administracji publicznej
żadna z powyższych
określa zadania i kompetencje administracji publicznej
kreuje zasady kontroli administracji publicznej
Pytanie 9
Akty prawa stanowione przez administracje naczelną to
wytyczne
zarządzenia
uchwały
polecenia
Pytanie 10
Przepisy wykonawcze rady gminy są:
wydawane w formie uchwał i zarządzeń
delegacja do ich ustanowienia znajduje się w ustawe o samorządzie gminnym
wydawane w formie uchwał
delegacja do ich ustanowienia znajduje się w ustawach szczegółowych
Pytanie 11
Badanie zgodności rozporządzeń służy
bezpośredniej ochronie interesów państwowoych
budowaniu systemu praworządności także za pomocą wystąpień sygnalizujących
tworzeniu spójnego systemu o regulacji prawnych w państwie
ustaleniu w procesie prawodawczym rangi źródeł niezoraniowanych
Pytanie 12
Uchwały Rady Ministrów
podejmowane są dla wykonania prawnie określonych kompetencji
podejmowane są dla wykonania konstytucyjnie i ustawowo określonych kompetencji Rady Ministrów
powinny być wydawane w zakresie spraw należących do materii ustawowych
obemują zakresem sprawy kierownictwa wewnętrznego
Pytanie 13
Funkcja praktyczna nauki prawa administracyjnego obemuje
zwykłe zadania wynikające z jej czysto dogmatycznego charakteru
żadne z powyższych
inispriację przyszłościowych rozwiązań społecznych
badanie zakresu i skutków wprowadzenia do treści prawa wartości kulturowych wyrażonych społecznie dla których prawo stanowi jedną z najtrwalszych form przetrwania
Pytanie 14
Prezes Rady Ministró
może odstąpić od obowiązku ogłoszenia umowy międzynarodowej w Monitorze Polskim w wyjątkowych jedynie przypadkach np. gdy idzie o interes obronnośći państwa i obywateli
zwsze może odstąpić od odbowiązku ogłoszenia umowy międzynarodowej w Monitorze Polskim
nigdy nie może odstąpić od obowiązku ogłoszenia umowy międzynarodowej w Monitorze Polskim
może odstąpić od obowiązku ogłoszenia umowy międzynarodowej w Monitorze Polskim w wyjątkowych jedynie przypadkach np. gdy idzie o bezpieczeństwo państwa i obywateli
Pytanie 15
Zarządzenia mogą
modyfikować sens aktór normatywnych o mocy powszechnie obowiązujących
być wydawane przez centralne organy administracji pańswtwowej
w drodze wyjątku regulować materie zastrzeżone dla regulacji w formie ustawy i rozporządzenia
w szczególności regulować sprawy dotyczące praw, wolności i obowiązków obywateli
Pytanie 16
Przepisy porządkowe jako akty prawa miejscowego
mogą być wydawane na podstawie upoważnień ustawowych generalnych
muszą być wydawane na podstawie delegacji ustawowej
to to samo co przepisy wykonawcze
żadna z powyższych
Pytanie 17
Kompetencje do wydawania rozporządzeń porządkowych wśród organów administracji rządowej w województwie przysługują
żadna z powyższych
wojewodom
kierownikom zespolonych służb inspecji straży wojewódzkiej i dyrektorom urzedów morskich
na zasadach przewidzianych w ustawach szczególnych organom administracji niezespolonej
Pytanie 18
Jaki obowiązek wiąże się z zamiarem przedłożenia Prezydentowi RP do ratyfikacji umów międzynarodowych, których ratyfikacja nie wymaga uprzedniej zgody Sejmu wyrażonej w ustawie?
zawiadomienie o tym Sejmu przez Prezydenta
zawiadomienie o tym Sejmu przez Prezesa Rady Ministrów
zawiadomienie o tym Ministra Spraw Zagranicznych
nie ma żadnego obowiązku w tym zakresie
Pytanie 19
Przepisy gminne co do zasady ustanawia
wójt, burmistrz lub prezydent miasta w formie postanowienia
zarząd w formie uchwały
rada gminy w porozumieniu z zarządem w formie postanowienia
rada gminy w formie uchwały
Pytanie 20
Przepisy gminne co do zasady ustanawia
rada gminy w formie uchwały
wójt, burmistrz lub prezydent miasta w formie postanowienia
rada gminy w porozumieniu z zarządem w formie postanowienia
zarząd w formie uchwały
Pytanie 21
Które z podanych aktów nie ogłasza się w Monitorze Polskim
uchwały Rady Ministrów
zarządzeń Prezydenta RP
aktów prawa miejscowego stanowionych przez organy administracji niezespolonej
aktów prawa miejscowego stanowionych przez wojewodę
Pytanie 22
Vacatio legis
służy obywatelowi na zapoznanie się z treścią nowego aktu prawnego
pozwala na przygotowanie instytucji państwowej do prawidłowego działania wobec faktu pojawienia się nowych przepisów
nie ma charakteru absolutnego i w szczególnych przypadkach może być skrócony, a nawet całkowicie pominięty
to zwykle okres 14 dni jakie muszą upłynąć między ogłoszeniem aktu prawnego a jego wejściem w życie
Pytanie 23
Kompetencje do wydawania rozporządzeń posiada
tylko Rada Ministrów
Prezydent RP
przez Narodowego Banku Polskiego
prezes Rady Ministrów
Pytanie 24
Badania źródeł prawa administracyjnego obejmują
świadczenia ekwiwalentne
nomenklaturę
walor prawny
problem delegacji ustawowej
Pytanie 25
Traktat
jest definiowany przez ustawę z dnia 20 lipca 200 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych
oznacza międzynarodowe porozumienie międyz państwami, o szczególnej nazwie, zawarte w formie pisemnei i regulowane przez prawao międzynarodowe, niezależnie od tego czy jest ujęte w jednym dokumencie czy w dwóch lub więcej dokumentach
wiąże państwo na płaszczyźnie międzynarodowej po zatwierdzeniu
będąc w mocy wiąże strony, jego wykonanie jest niezależne od dobrej wiary
Pytanie 26
Organami administracji niezespolonej, wyposażonymi w kompetencje do stanowienia aktów prawa miejscowego są
dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej
okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego
dyrektorzy okręgów górniczych
dyrektorzy urzędów żeglugi morskiej
Pytanie 27
Przepisy przejściowe o charakterze materialnym to
przepisy znoszące dotychczasowe sytuacje prawne (stosunki prawne)
przepisy zachowujące w mocy dotychczasowe akty wykonawcze
przepisy przekształcające dotychczasowe stosunki prawne wg wymogów nowej regulacji prawnej
przepisy zapewniające trwałość prawomocnie ustalonych stosunków prawnych
Pytanie 28
Zwyczaj
ma znaczenie jedynie dla struktury pojmowanej statycznie
jest zjawiskiem mieszczącym się wewnątrz administracji
oznacza reguły postępowania wyraźnie zlokalizowane i złączone z daną jednostką administracyjną
nośnikami i przekaźnikami zwyczaju są są źródła prawa administracyjnego
Pytanie 29
Cechą charakterystyczną źródeł prawa administracyjnego jest to, że
ich kodyfikacja - zarówno prawa materialnego jak i procesowego jest bardzo trudna i w Polsce jak dotąd niespotykana
źródła te stanowią samodzielny, odrębny od konstytucji system źródeł prawa
pewne z nich obowiązują na określonym, mniejszym od terytorium państwa obszarze (np. gminy, powiatu) ale tylko jako prawo wewnętrznie obowiązujące.
większość z nich pochodzi od administracji
Pytanie 30
Czy prawdą jest, iż Polską wiążą jdeynie umowy międzynarodowe ratyfiokowane przez Prezydenta
Tak, inne umowy nieratyfikowane przez prezydenta, są jedynie niewiążącą deklaracją
nie, gdyż prezydent może przekazać swoją kompetencję do ratyfikacji ministrowi resortu zajmująceo się sprawami regulowanymi przez umowę
nie, np. niektóre z umów są ratyfikowana przez sejm w formie ustawy
nie, umowy mogą być też np. zatwierdzane przez Radę Ministrów
Pytanie 31
Co cechuje upoważnienie do wydania rozporządenia
Realizacja wskazań w nich zawartych jest dla wyznaczonego podmiotu obowiązkiem a nie uprawnieniem
powinny one zawierać wytyczne dotyczące treści aktu
powinny one określać zakres spraw przekazanych do uregulowania
Tylko niektóre z upoważnień takich mogą znajdować się w akcie o randze niższej od ustawy
Pytanie 32
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ogłasza się
wszystkie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
zarządzenie Prezydenta RP wydane na podstawie ustawy
uchwały Rady Ministrów uchylające rozporządzenie ministra
ustawy
Pytanie 33
Uchwały cechuje to, że
są to z regułu akty normatywne kolegialnych organów administracji publicznej
mają one zawsze charakter wewnętrzny, obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi podejmującemu uchwałę
nie są wydawane przez organy samorządu terytorialnego
warunkiem wejścia w życie jest ich ogłoszenie
Pytanie 34
Przepisy wykonawcze mogą być ustanowione przez następujące organy gminy
zarząd gminy
wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
starostę
radę gminy
Pytanie 35
Do źródeł prawa powszechnie obowiązującego nie należy
rozporządzenie wojewody
statut uczelni
prawo zakładowe
żadne z powyższych
Pytanie 36
Przez źródła niezorganizowane rozumiemy
swoistą postać normodawstwa w ramach porządku prawa, którego zmiany dbywają się rozmaitymi sposobami
swoistą postać normodawstwa w ramach tzw. porządku prawa otwartego
swoistą postać normodawstwa w ramach tzw. porządku prawa zamkniętego
swoistą postać normodawstwa, której rozumienie przyjmujemy za F. Linchampsem
Pytanie 37
Zarządzenia, zgodnie z regulacją konstytucyjną, mogą być wydawane przez
organy zakładów administracyjnych
centralne organy administracji państwowej
przewodniczących określonych w ustawach komitetów
ministrów
Pytanie 38
akty prawa miejscowego są
wydawane tylko przez terenowe organy administracji publicznej
lokalnymi źródłami stanowionymi przez organy samorządów specjalnych i organy zakładów administrujących
źródłai prawa powszechnie obowiązującymi
źródłami prawa o ograniczonym terytorialnie zasięgu obowiązywania
Pytanie 39
kompetencje prawotwórcze organów administracji publicznej dotyczące aktów normatywnych powszechnie obowiązujących
nie mają charakteru pierwotnego
mają charakter wykonawczy do ustaw
nie muszą każdorawzowo opierać się na regulacjach o randze co najmniej ustawy
żadna z powyższych
Pytanie 40
Zwyczaj
jest trwały
w płaszczyźnie stosunków z obywatelem uzewnętrznia się jedynie w skoncentryzowanym praktycznie kształcie
w koncepcji porządku prawnego otwartego stanowi wartość prawotwórczą
istnieje, jeżeli elemnty normantywne działań administracji są jednocześnie elementami rzeczywistego działania
Pytanie 41
Gminne przepisy wykonawcze
mogą być wydawane przez burmistrza
są ogłaszane w lokalnej prasie
tworzy rada gminy w drodze uchwały
są wydawane na podstawie upoważnień ustawowych
Pytanie 42
Konstytucja obowiązuje bezpośrednio
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
Parlament Rzeczypospolitej Polskiej
niektórych prawodawców w Rzeczypospolitej Polskiej
niektóre podmiote publiczne sotsujące prawo w Rzeczypospolitej Polskiej
Pytanie 43
Ustawa jest
aktem normatywnym określającym zasady i tryb ogłaszania aktów normatywnych
aktem normatywnym uchwalanym przez Parlament
źródłem prawa miejscowego
aktem normatywnym powszechnie obowiązującym
Pytanie 44
Wojewoda
jest zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej
wydaje akty wykonawcze wyłącznie samodzielnie
wydaje przepisy prawne powszechnie obowiązujące w formie rozporządzenia z mocą ustawy
jest organem nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego
Pytanie 45
Niezorganizowane źródła prawa
akty prawne stanowione przez administrację naczelną
akty normatywne stanowione przez organy administracji niezespolonej
normy pozaprawne stanowione przez administrację publiczną
ratyfikowane umowy międzynarodowe
Pytanie 46
Rozporządzenia z mocą ustawy wydaje
Prezydent na wniosek Rady Ministrów w przypadku ogłoszenia stanu nadzwyczajnego
prezes Rady Ministrów
Marszałek Sejmu kiedy prezydent jest niezdolny do sprawowaniu urzędu
Prezydent na wniosek Rady Ministrów w przypadku ogłoszenia stanu wojennego
Pytanie 47
Źródłami powszechnie obowiązującego prawa są
wszystkie zarządzenia
rozporządzenia
niektóre uchwały KRRiT wydawane w sprawach indywidualnych
przepisy porządkowe wydawane prez radę gminy w formie uchwały porządkowej
Pytanie 48
Normy pozaprawne jako źródła prawa
w razie kolizji z prawem stanowionym z uwagi na ich szczegółowy charakter mają pierwszeństwo przed tym prawem (lex specialis derogati legi generali)
korygują przepisy prawa stanowionego
żadna z powyższych
pełnią funkcję uzupełniającą i wspierającąp prawo stanowione