Podsumowanie

Psychologia społeczna SGH

Podsumowanie

Psychologia społeczna SGH

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Zmiana związana z faktem iż człowiek miał początkowo inne zdanie czy inaczej się zachowywał niż reszta, a następnie zmienił je w kierunku zgodnym z oczekiwaniami grupy
Pytanie 2
wpływ innych ludzi, który prowadzi nas do konformizmu, ponieważ spostrzegamy te osoby jako źródło informacji, dające wskazówki dla naszego zachowania; dostosowujemy się, ponieważ wierzymy, że cudza interpretacja niejasnej sytuacji jest bardziej poprawna niż nasza
Pytanie 3
dostosowanie się do zachowania innych ludzi bez prawdziwego przekonania o tym, że to, co oni robią albo mówią, jest słuszne
Pytanie 4
dostosowanie się publiczne do zachowania innych ludzi, bez konieczności wiary w to, co robimy lub mówimy
Pytanie 5
ukryte albo jasno sprecyzowane reguły grupy dotyczące akceptowanych zachowań, wartości i przekonań jej członków
Pytanie 6
wpływ innych ludzi, który prowadzi nas do konformizmu, ponieważ chcemy być przez nich lubiani i akceptowani
Pytanie 7
teoria, według której dostosowanie się do wpływu społecznego zależy od siły, bezpośredniości i liczby innych ludzi w grupie B.Latane
Pytanie 8
zaufanie, które w ciągu długiego czasu zdobywa człowiek, dostosowując się do norm grupowych; kiedy zdobędzie już dość zaufania, może — jeżeli jest ku temu sposobność — zachować się niezgodnie z normami, bez groźby odwetu ze strony grupy
Pytanie 9
przypadek, w którym mniejszość członków grupy wpływa na achowanie albo na przekonania większości
Pytanie 10
badał granice posłuszeństwa osobie cieszącej się autorytetem. Połączone naciski informacyjne i normatywne spowodowały wysoki poziom posłuszeństwa. Większość osób badanych podawała w ich mniemaniu prawie śmiertelne wstrząsy elektryczne innym uczestnikom. Uczestnicy eksperymentu zostali schwytani w pajęczynę norm pozostających ze sobą w konflikcie. Trudno im się było zorientować, że ta norma, której się podporządkowali na początku (posłuszeństwo autorytetowi), przestała być normą właściwą. Trudności przysparzał dodatkowo fakt, że proszono o zwiększanie siły wstrząsów o małą wielkość. Po uzasadnieniu przed samym sobą podania wstrząsu o pewnym napięciu prądu, ludziom trudno było stwierdzić, że tylko trochę silniejszy wstrząs jest zły.
Pytanie 11
szybkie rozprzestrzenianie się emocji lub zachowań w tłumie
Pytanie 12
spadek osobistej odpowiedzialnośći za własne działania (efekt)
Pytanie 13
skoro coś zacząłeś robić,nie wypada się wycofać(technika)
Pytanie 14
osba badająca wpływ nacisku knoformizmu normatywnego dla jednostki
Pytanie 15
koncepcja, wedle której zagrożenie wolności wyboru określonego zachowania powoduje wzbudzenie nieprzyjemnego stanu przeciwstawienia się; ludzie mogą zredukować ten stan, angażując się w zagrożone zachowanie (Brehm)
Pytanie 16
teoria, w której zakłada się, że istnieją dwa sposoby zmiany postaw za pośrednictwem komunikatów perswazyjnych; centralna strategia pojawia się, gdy ludzie mają motywację i zdolność do skupienia uwagi na argumentach zawartych w komunikacie; peryferyczna strategia występuje, gdy ludzie nie skupiają swojej uwagi na argumentach, lecz są pod wpływem charakterystyk powierzchownych (np. kto jest nadawcą)
Pytanie 17
przypadek, w którym ludzie analizują komunikat perswazyjny, uważnie słuchając i rozważając argumenty; strategia ta pojawia się, gdy ludzie posiadają zarówno zdolności, jak i motywację do uważnego słuchania komunikatu
Pytanie 18
przypadek, w którym ludzie nie analizują argumentów zawartych w komunikacie perswazyjnym, są natomiast pod wpływem wskazówek peryferycznych
Pytanie 19
postawa oparta bardziej na uczuciach i wartościach ludzi niż na przekonaniach o naturze obiektu postawy
Pytanie 20
postawa oparta przede wszystkim na przekonaniach ludzi na temat właściwości obiektu postawy
Pytanie 21
posłuszne zinternalizowanie norm społecznych, bez zastanowienia się nad ich działaniem
Pytanie 22
popęd spowodowany poczuciem dyskomfortu, pierwotnie definiowany jako konsekwencja utrzymywania dwóch lub więcej niezgodnych ze sobą elementów poznawczych, następnie określany jako konsekwencja zaangażowania się w działanie, które jest sprzeczne z koncepcją siebie jako osoby przyzwoitej i rozsądnej
Pytanie 23
myśli, uczucia, przekonania bądź wiedza o czymś
Pytanie 24
pozbawiona skrupułów strategia, mocą której sprzedawca nakłania klienta, aby zgodził się kupić produkt po bardzo niskiej cenie; następnie twierdzi, że to była pomyłka, i podnosi cenę; często klient godzi się na zakup po zawyżonej cenie
Pytanie 25
jeśłi zostaniemy subtelnie nakłonieni do wyświadczenia komuś przysługi,kogo nie lubimy,to zaczynamy lubić coś do czego ta osoba nas skłoniła (efekt)
Pytanie 26
jeśli skrzwdzimy kogoś, wobec kogo nie mielismy wcześniej wrogich zamiarów albo kogoś kogo lubiliśmy to zaczynamy taką osobę nienawidzić(efekt)
Pytanie 27
Jeśli chcesz aby ktoś ciebie polubił,to spraw aby coś dla ciebie miłego zrobił(efekt)
Pytanie 28
Im więcej wysiłku musimy wnieść w dane działanie,tym większa szansa na to, że je polubimy(efekt )
Pytanie 29
teoria sugerująca, że ludzie posiadają potrzebę potwierdzania swojego pojęcia Ja, bez względu na to, czy to pojecie jest pozytywne czy negatywne. W pewnych sytuacjach ta tendencja może być w konflikcie z podwyższaniem własnej wartości usprawiedliwianiem siebie (Swann)
Pytanie 30
teoria wyrózniająca trzy ważne czynniki warunkujące pojawienie się dysonansu w związkach międzyosobowych a mianowicie: • jak wykonujemy zadania w porównaniu z inną osoba. • jak bliskie kontakty z nią utrzymujemy • jakie znaczenie dla definiowania naszego Ja ma to zadanie (TESSER)
Pytanie 31
jak poradzić sobie z dysonansem dotyczącym własnej wartośći(TESSER) podpowiedź;stwierdzić że jest się lepszym w czymś innym
Pytanie 32
Autor Teorii autoafirmacji -dysonans związany jest z poczuciem zagrożenia własnego ja -potwierdzanie siebie w innej dziedzinie,która nie jest zagrożeniem -przypomnienie sobie jak kiedyś dobrze postępował
Pytanie 33
teoria sugerująca, że ludzie posiadają potrzebę potwierdzania swojego pojęcia Ja, bez względu na to, czy to pojecie jest pozytywne czy negatywne. W pewnych sytuacjach ta tendencja może być w konflikcie z podwyższaniem własnej wartości usprawiedliwianiem siebie
Pytanie 34
sposób, w jaki ludzie myślą o sobie samych i o świecie społecznym; a dokładniej, jak selekcjonują, interpretują, zapamiętują i wykorzystują informację społeczną w wydawaniu sądów i w podejmowaniu decyzji
Pytanie 35
: teza mówiąca, że ludzie uczą się stosować efektywne uproszczenia myślowe i praktyczne reguły zdroworozsądkowe, które pomagają im zrozumieć rzeczywistość społeczną, ponieważ nie są zdolni przetwarzać całej oddziałującej na nich informacji społecznej
Pytanie 36
struktury poznawcze, za pomocą których ludzie organizują swoją wiedzę o świecie według pewnych tematów; schematy silnie wpływają na to, co / otrzymanej informacji zauważamy, o czym myślimy i co później pamiętamy
Pytanie 37
wyróżnianie w grupie obiektów pewnych cech z pominięciem pozostalych
Pytanie 38
łatwość, z jaką możemy sobie uświadomić rozmaite myśli i idee; idea dostępna to taka, która jest obecnie uświadamiana albo która może zostać łatwo przywołana do świadomości
Pytanie 39
zwiększanie się dostępności schematu pod wpływem tego, co było doświadczane bezpośrednio przedtem
Pytanie 40
proces, za sprawą którego nasze pierwsze wrażenie dotyczące innej osoby wpływa na to, że jej późniejsze zachowanie interpretujemy w sposób zgodny z tym pierwszym wrażeniem (efekt)
Pytanie 41
odkrycie, że przekonania ludzi dotyczące ich samych i świata społecznego utrzymują się nawet wtedy, gdy dane wspierające te przekonania zostały podważone (efekt)
Pytanie 42
zjawisko polegające na tym, że ludzie: (a) mają określone oczekiwania dotyczące innej osoby, co (b) wpływa na ich postępowanie względem tej osoby, które (c) powoduje, że zachowuje się ona w sposób zgodny z ich wyjściowymi oczekiwaniami
Pytanie 43
proces poznawczy, który powoduje, że pamięć zdarzenia zostaje zniekształcona przez informację pojawiającą się po tym zdarzeniu (ELIZA LOFTUS)
Pytanie 44
uproszczone reguły wnioskowania, którymi posługują się ludzie, by wydawać sądy w sposób szybki i efektywny
Pytanie 45
nieformalna reguła umysłowa, na mocy której ludzie wydają sądy kierując się tym, jak łatwo mogą coś przywołać do świadomości
Pytanie 46
uproszczona metoda wnioskowania polegająca na tym, że klasyfikacji czegoś dokonuje się na podstawie stopnia podobieństwa do przypadku typowego
Pytanie 47
świadome bądź nieświadome aranżowanie starannie skonstruowanej prezentacji Ja, która wytworzy u innych określone wrażenie, zgodne z naszymi celami czy potrzebami w interakcji społecznej
Pytanie 48
badanie, w jaki sposób tworzymy wyobrażenia innych ludzi i wyciągamy wnioski ich dotyczące
Pytanie 49
most łączący nadawcę z odbiorcą
Pytanie 50
sposób, w jaki ludzie komunikują, intencjonalnie bądź nieintencjonalnie, bez słów; wskaźniki niewerbalne obejmują mimikę, ton głosu, gesty, pozycje i ruchy ciała, dotyk i spoglądanie
Pytanie 51
główny kod niewerbalny (drżenie głosu,akcent,chrząknięcia,przerywniki,ton głosu)
Pytanie 52
Jaki to rodzaj kodów niewerbalnych 1.kinetyczne ( wyrazy twarzy) 2.wyrazy twarzy 3.proskemiczne(zagospodarowanie przestrzeni)
Pytanie 53
proces odzwierciedlający sosunek człowieka do działających na niego bodźców
Pytanie 54
podstawowymi emocjami wyrażanymi przez mimike według P.Ekmana są
Pytanie 55
reguły rządzące okazywaniem róznych emocji w określonych sytuacjach (inne kody nie werbalne )
Pytanie 56
Inne kody niewerbalne - czerwienienie się, zblednięcie, suchość w ustach
Pytanie 57
jedna z podstawowych funkcji komunikowania niewerbalnego wg.Marka Knappa Zachowanie niewerbalne mające na celu ukrycie prawdziwych uczuć,przekonań itp np. podczas kłamania
Pytanie 58
jedna z podstawowych funkcji komunikowania niewerbalnego wg Marka Knappa ruch rąk,głowy podkreslające znaczenie wypowiadanych słów poprzez obrazowanie
Pytanie 59
funkcja podstawowa komunikowania niewerbalnego wg M.Knappa ustalnie kolejności wypowiedzi
Pytanie 60
zawartość naszego Ja, to znaczy spostrzegane przez nas nasze własne myśli, przekonania i cechy osobowości
Pytanie 61
proces, w którym człowiek spogląda w swoje wnętrze i bada swoje myśli, uczucia i motywy
Pytanie 62
koncepcja przyjmująca, że kiedy człowiek koncentruje uwagę na sobie samym, zaczyna oceniać własne zachowanie i porównywać je ze swymi wewnętrznymi normami i wartościami
Pytanie 63
usiłowanie, by nie myśleć o czymś; badania wykazują, że im bardziej ludzie starają się nie dopuszczać do siebie jakiejś myśli, tym częściej ta właśnie myśl pojawia się w ich głowach
Pytanie 64
teoria głosząca, że gdy nie jesteśmy pewni naszych postaw i uczuć, bądź są one niejednoznaczne, wnioskujemy o nich, obserwując własne zachowanie i sytuację, w której się ono pojawia (Daryl Bem)
Pytanie 65
oparte na naszych przeszłych doświadczeniach zorganizowane struktury wiedzy o nas samych, które pomagają nam zrozumieć, wyjaśnić i przewidzieć własne zachowanie
Pytanie 66
koncepcja, zgodnie z którą poznajemy swoje własne zdolności i postawy poprzez porównywanie się z innymi ludźmi (Festinger)
Pytanie 67
spostrzeganie siebie oczami innych ludzi i włączanie ich opinii do własnego pojęcia Ja
Pytanie 68
proces polegający na tym, że ludzie schlebiają jakiejś osobie, często o wyższym statusie, wychwalają ją i w ogóle próbują wzbudzić w niej sympatię do siebie
Pytanie 69
proces polegający na tym, że ludzie próbują wywrzeć pozytywne wrażenie na innych, opisując własne talenty i manifestując swoją wiedzę
Pytanie 70
dążenie do poprawienia własnego wizerunku przez wiązanie się z ludźmi, którzy odnieśli sukces lub są sławni
Pytanie 71
odcinanie się od tych którzy ponieśli porażkę
Pytanie 72
wyolbrzymienie widocznych zalet ludzi,miejsc , czy instytucji z którymi jesteśmy związani
Pytanie 73
człowiek unika przynoszenia złych wiadomości albowim mniej lubimy takie osoby (efekt)
Pytanie 74
tworzenie utrudnień i wymyślanie usprawiedliwień dla samego siebie,żeby w wypadku porażki dysoponować gotowym wytłumaczeniem
Pytanie 75
trwała ocena — pozytywna lub negatywna ludzi, obiektów i pojęć
Pytanie 76
emocje i uczucia, jakie ludzie kojarzą z obiektem postawy
Pytanie 77
przekonania ludzi na temat właściwości obiektu postawy
Pytanie 78
działania ludzi wobec obiektu postawy
Pytanie 79
komunikat (np. przemówienie lub reklama telewizyjna) przekonujący do zajęcia określonego stanowiska w danej sprawie
Pytanie 80
przypadek, kiedy bodziec wywołujący reakcję emocjonalną jest wielokrotnie doświadczany razem z bodźcem neutralnym, który nie wywołuje takiej reakcji do czasu, aż nabierze emocjonalnych właściwości pierwszego bodźca
Pytanie 81
przypadek, w którym częstotliwość swobodnie podejmowanych zachowań albo rośnie, albo maleje, w zależności od tego, czy następuje po nich wzmocnienie pozytywne czy kara
Pytanie 82
zjawisko polegające na tym, że im częściej widzimy i kontaktujemy się z druga osobą, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona naszym przyjacielem (efekt)
Pytanie 83
zjawisko polegające na tym, że im częściej jesteśmy wystawieni na ekspozycję bodźca, tym bardziej jesteśmy skłonni ten bodziec polubić
Pytanie 84
w teorii tej zakłada się, że to, co ludzie sądzą o swoim związku z inną osobą, zależy od tego, jak spostrzegają nagrody, które daje im ten związek, koszty, na jakie się narażają, na jaki — ich zdaniem — związek zasługują i jakie jest — ich zdaniem — prawdopodobieństwo nawiązania lepszych stosunków z kimś innym
Pytanie 85
bilans (wyrażony w terminach kosztów i nagród), jakiego oczekujemy od danego związku
Pytanie 86
bilans (wyrażony w terminach kosztów i nagród), jakiego oczekujemy od danego związku, w porównaniu z innym, możliwym związkiem
Pytanie 87
teoria, w której przyjmuje się, że ludzie czują się najszczęśliwsi w związkach, w których zarówno koszty, jak i zyski będące udziałem jednej ze stron są w przybliżeniu takie same jak koszty i zyski przypadające drugiej stronie
Pytanie 88
uczucie zaangażowania, bliskości w stosunku do drugiej osoby, któremu nie towarzyszy namiętność ani pobudzenie fizyczne
Pytanie 89
intensywna tęsknota za drugą osobą, której towarzyszy fizjologiczne pobudzenie. Kiedy wszystko układa się dobrze — druga strona również nas kocha — przeżywamy ogromne spełnienie i ekstazę, a kiedy nie — odczuwamy głęboki smutek i rozpacz
Pytanie 90
koncepcja, zgodnie z którą miłość jest stanem składającym się z trzech podstawowych elementów: uczucia bliskości, namiętności oraz zaangażowania
Pytanie 91
teoria, w której przyjmuje się, że to, co ludzie wnoszą w dany związek, zależy od satysfakcji, jaką im daje; satysfakcji definiowanej w kategoriach nagród, kosztów, a także poziomu odniesienia i porównawczego poziomu odniesienia oraz inwestycji, które stracą, gdy się z tego związku wycofają
Pytanie 92
związki, w których ludzie troszczą się przede wszystkim o zaspokojenie potrzeb drugiej osoby
Pytanie 93
oczekiwania, jakie ludzie formują co do kontaktów z innymi osobami; oczekiwania te wynikają z rodzaju więzi między ich pierwszymi opiekunami a nimi jako niemowlętami
Pytanie 94
styl przywiązywania się do drugiej osoby, którego cechą charakterystyczną jest zaufanie, brak lęku przed odrzuceniem i świadomość, że jest się wartościową i lubianą osobą
Pytanie 95
styl przywiązywania się do drugiej osoby, którego cechą charakterystyczną jest tłumienie potrzeby nawiązania intymnych kontaktów z tą osobą, ponieważ realizacja tej potrzeby zakończyła się niepowodzeniem? ludzie, dla których charakterystyczny jest ten styl przywiązywania się, z trudnością nawiązują bliskie kontakty z innymi
Pytanie 96
styl przywiązywania się do drugiej osoby, którego cechą charakterystyczną jest niepokój wynikający z niepewności, czy druga osoba odpowie na potrzebę nawiązania intymnego kontaktu; rezultatem jest wyższy niż przeciętnie poziom lęku
Pytanie 97
wroga bądź negatywna postawa dotycząca wyróżniającej się grupy ludzi, oparta wyłącznie na ich przynależności do tej grupy
Pytanie 98
generalizacja odnosząca się do grupy, w ramach której identyczne charakterystyki zostają przypisane wszystkim bez wyjątku jej członkom, niezależnie od rzeczywistych różnic między nimi
Pytanie 99
nie usprawiedliwione, negatywne lub krzywdzące działanie skierowane przeciwko członkowi danej grupy, wyłącznie dlatego, iż do niej należy
Pytanie 100
nic nie znaczące grupy utworzone przez zgrupowanie obcych ludzi na podstawie trywialnych kryteriów; jednak owo minimalne członkostwo nadal przejawia się w stronniczości wobec grupy własnej
Pytanie 101
spostrzeganie tych, którzy należą do grupy obcej, jako bardziej do siebie podobnych (jednorodnych) niż w rzeczywistości, a zarazem bardziej do siebie podobnych niż członkowie grupy własnej
Pytanie 102
informacja niezgodna ze stereotypem, prowadząca do przekształcenia tego stereotypu
Pytanie 103
informacja niezgodna ze stereotypem, prowadząca do radykalnej zmiany stereotypu
Pytanie 104
informacja niezgodna ze stereotypem, prowadząca do stworzenia stereotypu niższego rzędu, w celu przyswojenia tej informacji, bez konieczności zmieniania początkowego stereotypu
Pytanie 105
skłonność do czynienia atrybucji z dyspozycji w odniesieniu do całej grupy ludzi
Pytanie 106
teoria, w myśl której ograniczenie zasobów prowadzi do konfliktu między grupami, którego konsekwencją jest nasilenie uprzedzeń i dyskryminacja
Pytanie 107
uprzedzenia ujawniane w subtelny i niebezpośredni sposób, ponieważ ludzie nauczyli się ukrywać swe uprzedzenia, by uniknąć posądzenia o rasizm
Pytanie 108
sytuacja, gdy dwie grupy lub więcej grup potrzebuje siebie nawzajem i musi na sobie polegać, by osiągnąć cel, który jest ważny dla każdej z nich
Pytanie 109
tendencja do przeceniania rozmiaru, w jakim zachowanie ludzi jest wynikiem oddziaływania dyspozyqi wewnętrznych, a niedocenianie roli czynników sytuacyjnych LE ROSS