Pytania i odpowiedzi

Wprowadzenie do Logopedii

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. Egzamin z Logopedii
Ilość pytań: 47 Rozwiązywany: 6378 razy
Pytanie 21
Benedykt Dylewski
badania mowy dzieci wileńskich, organizator kursów z logopedii, twórca pierwszego w Polsce oddziału dla dzieci z zaburzeniami mowy
Pytanie 22
L. Kaczmarek
Leon Kaczmarek - ojciec polskiej logopedii, współzałożyciel PTL, „12 Przykazań Logopedycznych” „Nasze dziecko uczy się mówić”
Pytanie 23
A kto żyje ten nie umarł - współczesne postacie polskiej logopedii
Stanisław Grabias, Stanisław Milewski, Jolanta Panasiuk
Pytanie 24
Co to jest zdolność komunikacji?
zdolność człowieka do świadomego i według odpowiednich reguł (ortofonicznych, gramatycznych, stylistycznych) używania języka jako sytemu znaków i symboli
Pytanie 25
Kryteria oceny - wyjaśnij pojęcie
konkretne wskazówki brane pod uwagę przy ocenie zdolności komunikacyjnej
Pytanie 26
Według Kani - poprawność wymowy ocenia się biorąc pod uwagę kryteria:
1. Kryterium ortoepiczne 2. Kryterium estetyczne 3. Kryterium wieku 4. Kryterium medyczne
Pytanie 27
Co oznacza skrót ZZK
Zaburzona zdolność komunikacyjna
Pytanie 28
Za wadę ZZK nie uważa się
Bezmówności fizjologicznej, dyslali rozwojowej, dysfuencji rozwojowej, dysgramtyzmu fizjologicznego,
Pytanie 29
CO to jest bezmówność fizjologiczna -
dziecko nie mówi do I r.ż.. ale wydaje dźwięki
Pytanie 30
Co to jest dyslalia rozwojowa?
nieprawidłowa artykulacja niektórych głosek przed ukończeniem około 5 r.ż. (ale bez odchyleń, zaburzeń słuchu itp.)
Pytanie 31
Wyjaśnij pojęcie dysfluencji rozwojowej
jest to niepłynności mówienia do około 3-4 roku życia
Pytanie 32
Dysgramatyzm fizjologiczny
lżejszych nieprawidłowości w płaszczyźnie fleksyjnej składniowej do ok. 4 r.ż.
Pytanie 33
Według Styczek kryteria zaburzeń mowy są podzielone na endo - i egzogenne. Czym one się różnią:
Egzogenne zewnątrzpochodne; środowiskowe, wywołane przez czynniki społeczne, endogenne–wewnątrzpochodne; uwarunkowanie genetycznie lub konstytucjonalnie
Pytanie 34
Co to jest dysglosja
zniekształcenie dzwięków lub niemożność ich wytwarzania ze względu na nieprawidłową budowę narządów mowy lub obniżenie słyszalności
Pytanie 35
Afazja
częściowa lub całkowita utrata znajomości języka bądź jego rozumienia w skutek uszkodzenia struktur korowych
Pytanie 36
Dyslalia ( alalia)
opóźnienie w przyswajaniu mowy wynikające z uszkodzenia struktur korowych
Pytanie 37
Dyzartia (anartria)
zniekształcenie dźwięków mowy lub niemożność wytwarzania wskutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowy – oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne
Pytanie 38
Oligofazja, dyslogia
uszkodzenie mowy na skutek upośledzenia umysłowego
Pytanie 39
Jąkanie
zaburzenia tempa i płynności mówienia, przejawiające się skurczami mięśni artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych, o nieznanych przyczynach
Pytanie 40
mutyzm, afonia – brak mowy lub zaburzenia tempa mowy, siły, wysokości głosu u osób cierpiących na nerwice to objawy
Logoneurozy