Pytania i odpowiedzi

Rozwój mowy dziecka test

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. egzamin
Ilość pytań: 43 Rozwiązywany: 4309 razy
Pytanie 21
Jak rozwija się dziecko w okresie prenatalnym?
rozwój cewy nerwowej
do 27 dnia życia płodowego
początek reakcji płodu na bodźce akustyczne
4-5 miesiąc życia płodowego
płód słyszy reaguje ale nie identyfikuje tego co słyszy
po 6 miesiącu życia płodowego
dziecko zapamiętuje głos matki oraz rytm bicia jej serca
7 miesiąc życia płodowego
powstają wzorce pamięciowe ruchów
7 miesiąc życia płodowego
Pytanie 22
W pierwszym roku życia (okres melodii) jaki jest prawidłowy rozwój mowy
1. organ słuchu jest w dojrzały do pracy, 2. krzyk porodowy 3.preferencja głosu matki
Pytanie 23
Charakterystyczne cechy rozwoju w poszczególnym miesiącach w pierwszym roku życia
0 - 2 miesiąc życia
odruchowa wokalizacja ( krzyk) 4-8 tydzień życia - okres refleksyjnej wokalizacji, do 2 miesiąca życia pojawia się dźwięk zbliżony do samogłosek a i e
2 - 4 miesiąc życia
gruchanie (głużenie), lokalizacja źródła dźwięku 3 - 4 m
4 - 6 miesiąc życia
zabawa głosem, dziecko rozumie werbalne zachowania matki
6 - 7 miesiąc życia
gaworzenie samonaśladowcze, dziecko słucha siebie, ok 7 m pojawiają się prototypy wyrazowe
8 miesiąc życia
reaguje na swoje imię, wokalizacja nabiera cech głosu matki
9 - 10 miesiąc życia
echolalia, wyraźne przejawy rozumienia kilku słów
11 - 12 miesiąc życia
zmienne gaworzenie do ok 14 mż, silniejsza skłonność do palatalizowania, pierwszy wyraz mający znaczenie powinien pojawić się między 8 a najpóźniej 18 mż
Pytanie 24
Umiejętności oraz fazy które najczęściej występują razem
faza głużenia
umiejętność podnoszenia główki
faza gawożenia
umiejętność siadania
faza wyrazu
pozycja pionowa i wstawanie
Pytanie 25
Drug rok życia - okres wyrazu etapy prawidłowego rozwoju mowy
1
Dynamiczny rozwój zdolności językowych
2
Okres wyrazu wg. Kaczmarka
3
Najważniejsza jest relacja miedzy wytwarzaniem a rozumieniem wyrazów
4
Tworzenie własnych reguł fonologicznych ( 2 połowa 2 roku życia)
5
Charakterystyczne procesy folonolgiczne
6
zjawisko nadmiernego uogólnienia np. pies jako wszystkie zwierzęta
7
zjawisko zawężenia znaczenia
8
mowa jest autonomiczna, agramatyczna, synpraktyczna (powiązana z działaniem dziecka)
9
słowa to wyrazy treściowe a nie funkcyjne
10
znaczenie wyrazów odnosi się do tu i teraz
11
12 -18 miesięcy - jeden wyraz zastępuje całe zdanie lub kilka różnych zdań
12
18 -24 miesięcy - początek wypowiedzi dwuwyrazowych dziecko używa samych rzeczowników a czasowniki jeśli występują w 2 i 3 osobie
Pytanie 26
Jakie są charakterystyczne procesy fonologiczne w 2 roku życia
reduplikacja
powtarzanie sylab (KAKA - KACZKA)
reduplikacja częściowa
BABUBA - GAZETA
opuszczenie nagłosowej lub wygłosowej spółgłoski
OĆ - CHOĆ, MA - MASZT
opuszczanie sylab nieakcentowanych
TYFA - LOKOMOTYWA
redukcja grup spółgłoskowych
OŚE/OT'E - PROSZĘ
substytucja spółgłosek lub glajd tylny
PJOŚE - PROSZĘ, NOUA - NOWA
upodobnienia
tzw harmonia spółgłoskowa lub samogłoskowa w postaci najczęściej wstecznej asymilacji PAPAŚ - POPATRZ
użycie sylaby początkowej w roli całego wyrazu
GO - GORĄCO
onomatopeje
dźwiękonaśladowczość
Pytanie 27
Okres swoistej mowy dziecięcej przypada na okres przedszkolny połącz wiek z opisem
3 lata
prawidłowa wymowa samogłosek ustnych, spółgłosek nosowych (m, n, ń) glajdów (ł,j) spółgłosek spółgłosek ( x,f,v,t,d,p,b) stosuje spójniki i używa ze zrozumieniem przyimków
4 lata
poprawna artykulacja spółgłosek k, g oraz sz, ż, cz, dż. Spółgłoski miękkie ś ź ć i dź mogą być wymawiane jako si zi ci dzi
5 lat
poprawna wymowa głoski r lub zastępowanie jej głoską l coraz więcej neologizmów, poprawna wymowa spółgłosek s z c dz
6 lat
poprawna wymowa spółgłosek sz ż cz dż i spółgłoski r są możliwe pomyłki w artykulacji
7 lat
prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek, ustnych i nosowych
Pytanie 28
Jakie są główne tendencje wymowy w okresie przedszkolnym
desonoryzacja - wymowa bezdźwięczna
palatalizacja i depalatelizacja
wymowa między-zębowa sybilantów zębowych
Pytanie 29
ustaw w kolejności ilość słów które umie wypowiedzieć dziecko w wieku 5,6,8-10 lat
1
2000 słów
2
3000- 4500 słów
3
ok 12 słów dziennie
Pytanie 30
Czym jest ORM?
Opóźniony rozwój mowy
Pytanie 31
Co to jest SORM
Samoistne opóźnienie rozwoju mowy
Pytanie 32
NORM- rozwiń skrót
Niesamoistne opóźnienie rozwoju mowy
Pytanie 33
Co to SLI
Specyficzne zaburzenie rozwoju języka
Pytanie 34
Orm można podzielić na rozległość opóźnienia możemy podzielić na
parcjalny
globalny
Pytanie 35
Globalny Orm dotyczy
zarówno mówienia jak i rozumienia
Pytanie 36
Parcjalny Orm dotyczy
niektórych aspektów mówienia i rozumienia
Pytanie 37
Ze względu na głębokość opóźnienia ORM możemy podzielić na
głęboki, znaczny, umiarkowany, lekki
Pytanie 38
Co to jest ORM równomierny
kiedy wyniki podtestów mieszczą się poniżej przeciętnej
Pytanie 39
Co to ORM nierównomierny
kiedy wyniki podtestów mieszczą się zarówno poniżej jak i powyżej przeciętnej
Pytanie 40
Czym różni się NORM OD SORM
NORM
dysharmonia rozwoju, trudności weku dziecięcego, wolniejszego rozwoju układu nerwowego
SORM
upośledzenie motoryki mowy, upośledzenie sensoryczne
Pytanie 41
Malapropizmy - definicja
wyrazy brzmiące podobnie
Pytanie 42
Co to hipperregulacja
konsekwentne stosowanie danej reguły bez uwzględniania wyjątków
Pytanie 43
Najczęstsze substytucje występujące w III roku życia - okres zdania
dziąsłowa
zębowa
twarda
miękka
dźwięczna
bezdźwięczna