Pytania i odpowiedzi

Biologiczne podstawy zachowania

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. kolokwium semestr 1, WSB Merito
Ilość pytań: 20 Rozwiązywany: 362 razy
Pytanie 1
zdefiniuj pojęcie zachowania, opierając się na przykładach
to skoordynowane reakcje osobnika służące zaspokojeniu określonej potrzeby – biologicznej, psychicznej lub społecznej – zachodzące pod wpływem czynników wewnętrznych lub bodźców zewnętrznych. Nie jest świadome, nie zawsze wiąże się z intencją, może być dziedziczone
Pytanie 2
Połącz wyjaśnienia biologicznych zachowań z typem wyjaśnienia
Wyjaśnienie fizjologiczne
Aktywność mózgu i innych narządów (np. pocenie się, śpiew u ptaków)
Wyjaśnienie ontogenetyczne
rozwój zachowania - wpływ genów i doświadczenia (mówienie dzień dobry na powitanie, nauka trelu u ptaków uwarunkowane posiadanymi genami)
Wyjaśnienie ewolucyjne
utrwalanie ewolucyjne, dziedziczenie zachowań (np gęsia skórka, umiejętności trelu po innych przodkach)
Wyjaśnienie funkcjonalne
czyli dlaczego dane zachowanie jest pożądane (np walki samców o samice, funkcja trelu podczas okresu godowego by wabić samice i ostrzeganie o terytorium innych samców)
Pytanie 3
Popęd (wewnętrzna siła lub impuls skierowany ku zaspokojeniu określonej potrzeby) to:
potrzeba organizmu
potrzeby nabyte lub wrodzone
zachowania wykonywanie nieświadomie
potrzeba bezpieczeństwa
głód
Pytanie 4
Instynkt (wrodzona, biologicznie uwarunkowana zdolność do wykonywania określonych działań bez wcześniejszego doświadczenia czy nauki) to:
działanie napędzane przez popęd
wrodzone zdolności
zachowania wykonywanie nieświadomie
walka o pokarm
samoobrona
Pytanie 5
Odziedziczalność to:
liczba oznaczająca w jakiej części zmienność danej cechy jest działaniem czynników genetycznych, a w jakim wpływem czynników środowiskowych. Liczona w skali od 0 do 1. Zmienność danej zależy od genów i środowiska.
Pytanie 6
Wartość odziedziczalności 0,6 oznacza, że zmienność danej cechy:
w 60% zależy od
genów
w 40% zależy od
środowiska
Pytanie 7
Metody badań nad dziedziczeniem zachowań (metody, które pozwalają naukowcom zrozumieć, jak geny wpływają na różnice indywidualne w zachowaniach) to:
metoda bliźniąt
Dizygotyczne (dwujajowe) -ok 50% wspólnych genów, więc zachowania są wyjaśniane różnicami zarówno wpływem genów jak i środowiska. Monozygotyczne (jednojajowe) 100% genów - różnice wyjaśniane wpływem środowiska
metoda rodzinna
Rodzina biologiczna (wspólne cechy i środowisko) a Rodzina adopcyjna (wspólne środowisko)
Pytanie 8
Epigenetyka to:
zmiany zachodzące w DNA pod wpływem czynników środowiskowych
zmiany trwałe i przekazywane kolejnym pokoleniom, białka owinięte wokół dna wpływające na ich wygaszanie lub aktywowany
zmiany, które są zmiany trwałe i przekazywane kolejnym pokoleniom, białka owinięte wokół dna wpływające na ich wygaszanie lub aktywowany
Pytanie 9
Komórki Purkinjego
Komórki Purkiniego są dużymi
, wielobiegunowymi
neuronami
obecnymi w ,
mózgu
szczególnie w korze móżdżku. Mają kluczowe znaczenie
w kontroli
ruchów
i koordynacji mięśniowej, utrzymaniu
równowagi
.
Pytanie 10
Komórka czuciowa
Komórka czuciowa, zwana również neuronem ,
czuciowym
to specjalizowana komórka
nerwowa
, która reaguje na bodźce zewnętrzne lub wewnętrzne środowiska, przekształcając je w sygnały
elektryczne
. Komórki czuciowe są kluczowym elementem układu
nerwowego
odpowiedzialnym za odbieranie różnych rodzajów bodźców . Obejmuje receptory słuchowe, dotyku, smaku, węchu i temperatury.
Pytanie 11
Komórka kory ruchowej
Komórki kory ruchowej to neurony znajdujące się w korze
mózgowej
, które odgrywają kluczową rolę w kontroli ciała. Kora ruchowa, znana również jako kora ,
motoryczna
jest obszarem mózgu odpowiedzialnym za planowanie, inicjowanie i kontrolowanie ruchów mięśniowych. Odgrywają kluczową rolę w kontrolowaniu ruchów dowolnych, takich jak chodzenie, manipulowanie przedmiotami czy mówienie. Ułatwiają komunikację między różnymi obszarami kory
ruchowej
, pomagając w skoordynowanym wykonywaniu ruchów.
Pytanie 12
Komórka siatkówki oka
Komórki siatkówki oka to różne rodzaje komórek , które składają się na siatkówkę, czyli warstwę światłoczułą wewnątrz gałki
ocznej
. Reagują na światło i są odpowiedzialne za przetwarzanie bodźców
wzrokowych
. Sygnały z komórek zwojowych są przesyłane nerwem wzrokowym do obszarów widzeniowych mózgu. Te komórki współpracują, tworząc skomplikowany układ przetwarzania informacji wzrokowych. Ten proces przekształca bodźce świetlne w sygnały nerwowe, które następnie są przekazywane do mózgu w celu utworzenia obrazu
wzrokowego
.
Pytanie 13
Połącz definicje z funkcją.
Dendryty to rozgałęzione wypustki wychodzące z ciała komórkowego neuronu.
są miejscem, gdzie komórka nerwowa odbiera sygnały od innych komórek nerwowych. Przesyłają te sygnały w kierunku ciała komórkowego, gdzie mogą wpływać na decyzje dotyczące przekazywania impulsu nerwowego.
Akson to długa wypustka neuronu, przewodząca sygnały elektryczne z ciała komórkowego w kierunku zakończenia aksonu
są zaangażowane w przekazywanie impulsów nerwowych od komórek nerwowych do innych komórek, takich jak komórki mięśniowe lub inne neurony. Struktury te umożliwiają komunikację między różnymi częściami układu nerwowego.
Osłonka mielinowa to warstwa lipidowa otaczająca niektóre aksony, składająca się z komórek Schwanna w obwodowym układzie nerwowym i oligodendrocytów w centralnym układzie nerwowym.
pełni funkcję izolatora elektrycznego, przyspieszając przewodzenie impulsów nerwowych poprzez saltatoryjne przewodzenie. Pomaga również w utrzymaniu integralności aksonu.
Zakończenia nerwowe to miejsca, gdzie aksony komórek nerwowych komunikują się z innymi komórkami, takimi jak komórki mięśniowe lub inne neurony.
uwalniają neuroprzekaźniki, które przekazują sygnały między komórkami, umożliwiając komunikację między różnymi częściami układu nerwowego. To kluczowy punkt przekazywania informacji w sieci neuronalnej.
Pytanie 14
połącz komórki glejowe ( komórki występujące w układzie nerwowym obok neuronów, bardziej liczne niż neurony) z opisem.
astrocyty
synchronizują działanie aksonów
oligodendrocyty
tworzą osłonkę mielinową w mózgu i rdzeniu kręgowym
komórki Schwanna
tworzą osłonkę mielinową w nerwach obwodowych
mikroglej
oczyszcza układ nerwowy
Pytanie 15
Połącz stany impulsów nerwowych z liczbą przedstawioną na obrazku
1
stan polaryzacji (potencjał spoczynkowy)
2
depolaryzacja (potencjał czynnościowy = impuls elektryczny)
3
repolaryzacja (ponowna gotowość do reakcji)
Pytanie 16
Stan polaryzacji to inaczej
potencjał spoczynkowy
Pytanie 17
Depolaryzacja to inaczej
potencjał spoczynkowy = impuls elektryczny
Pytanie 18
repolaryzacja
ponowna gotowość do reakcji
Pytanie 19
Uszereguj opisy zgodnie z zasadami przewodnictwa chemicznego w synapsach.
1
Impuls elektryczny dociera do zakończenia presynaptycznego
2
Dochodzi do depolaryzacji błony w obrębie zakończenia presynaptycznego
3
Wskutek depolaryzacji do szczeliny synaptycznej zostaje uwolniony neuroprzekaźnik
4
Neuroprzekaźnik łączy się z odpowiednim receptorem, znajdującym się w łonie neuronu postsynaptycznego
5
To powoduje depolaryzację błony neuronu postsynaptycznego
6
Neuroprzekaźnik jest wchłaniany przez neuron presynaptyczny
Pytanie 20
Synapsa to:
miejsce wymiany informacji pomiędzy dwoma neuronami
miejsce wymiany informacji pomiędzy neuronem i mięśniem
miejsce wymiany informacji pomiędzy neuronem i gruczołem