Podsumowanie testu

Psychologia zarządzania

Podsumowanie testu

Psychologia zarządzania

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Spośród podanych niżej wymiarów pracy, które mogą prowadzić do pozytywnych stanów psychicznych (spełnień w pracy), wskaż wymiar, o którym Edgar Schein nie mówi:
autonomia pracownika
warunki dla proaktywności
uzyskiwanie informacji zwrotnej o własnej pracy
kompletność stawianych zadań
Pytanie 2
Spośród podanych niżej potencjalnych wyzwań procesu deinfluentyzacji wskaż odpowiedź niepasującą:
kierownik boi sie o swoją pozycję (władzę)
aby miała ona sens, wymaga wcześniejszych starań i inwestycji edukacyjnych w zespół
rodzą się obawy o eskalujące roszczenia podwładnych dotyczące ich osobistego znaczenia (wpływów)
łączy się ona z koniecznością inwestycji finansowych, częstokroć przekraczających możliwości małych firm
Pytanie 3
Eksperyment więzienny Zimbardo najwięcej wniósł do nauki w sferze
zmniejszana zachowań agresywnych, znaczenia demokracji w grupach odizolowanych
znaczenia różnic kulturowych, statuusu społecznego, ukrytych zaburzeń osobowści
pełnienia ról społecznych, konformizmu, wpływu społecznego
fasadowego stylu kierowania, władzy jednostki, stereotypów
Pytanie 4
Inhibitacja społecznia (social loafing) jest w organizacji zjawiskiem:
negatywnym
neutralnym
pozytywnym
nie można tego wartościować
Pytanie 5
Konformizm informacyjny to:
pozorny konfromizm
dostosowanie działania jednostki do innych, którzy wydają się wiedzieć co robią
dostosowanie działa jednostki do innych, bo grupa, którą reprezntują wydaje sie atrakcyjna
to samo co atrybucja w służbie ego
Pytanie 6
Jedną z istotnych konsekwencji dysonansu między bardzo wysokimi oczekiwaniami stawianymi przez przełożonych wobec pracownika, którego kwalifikacje i doświadczenia są skromne jest stan:
rutyny
apatii
nudy
niepokoju, lęku
Pytanie 7
Etap kierowania - w koncepcji Herseya i Blancharda - określany jako "delegowanie" cechują:
niska orientacja na ludzi, wysoka orientacja na zadania
wysoka na ludzi, niska na zadania
wysoka orientacja na ludzi, wysoka na zadania
niska na ludzi, niska orientacja na zadania
Pytanie 8
Stabilizacja własnej zawyżonej samooceny, cechy narcystyczne, w kontekście mobbingu, najczęściej odnoszą się do:
ofiary, obiektu mobbignu
osób starszych w zespole, praktykantów, ludzi w jakiś sposób innych
grupy, jej cech, które tworzę konktekst do tego rodzaju praktyk
sprawcy: osoby, która stosuje mobbing
Pytanie 9
Kierownika skłonnego do deinfluentyzacji charakteryzują określone cechy. Zaznacz niepasujące:
zwolennik stylu demokratycznego, osoba o sporej władzy odniesienia i władzy zadaniowej
wyznawca teorii Y, pewność poczucia zwierzchnictwa, mentor i coach zespołu
osoba rywalizująca z nieformalnym liderem ekspertów, tendencje autorytarno-paternalistyczne
człowiek wdrażający narzędzia empowermentu
Pytanie 10
Potrzeba afiliacji to:
wszystkie powyższe
potrzeba nawiązywania osobistych więzi społecznych
synonim potrzeby osiągnięć
inaczej potrzeba bezpieczeństwa
Pytanie 11
W rozdziale książki Kożusznik jest mowa o kilku rodzajach autodestruktywnego działania, takich jak błędny upór, samoupośledzenie. Chodzi tu o:
mobberów
przywódców
mobbowanych
problematycznych pracowników
Pytanie 12
W pęłni demokratyczny styl kierowania odpowiada (w ujęciu Herseya i Blancharda) fazie:
sprzedawania
instruowania
delegowania
partycypacji
Pytanie 13
Aktualnie, spora część społeczeństwa nie korzysta z prawa wyborczego. Problem ten tyczy się wyzwania jak ludzi zachęcić do:
gratyfikacji
afiliacji
partcypacji
samorealizacji
Pytanie 14
Można przypuszczać, iż menadzęr stosujący autorytarny styl kierowania, jest cichym wyznawcą:
teroii Y
teorii X
kierowania partycypacyjnego
potrzeby własnej deinfluentyzacji
Pytanie 15
Forming-storming-norming-performing (kształtowanie-burza-normalizacja-wykonanie) to:
etapy zmieniania styl kierowania
elementy kontraktu psychologicznego
fazy rozwoju grupy
etapy kształtowania się przywódcy
Pytanie 16
Podstawowy błąd atrybucji polega na:
Konformistycznym uleganiu poglądom innych ludzi, w szczególności autorytetom
automatycznemu uruchamianiu stereotypów w próbach wyjaśniania zachowań innych ludzi
preferencji wyjaśniej zachowań innych bazujących na ich cechach osobowych
wybieraniu wyjaśnień zewnętrznych (sytuacyjnych) gry próbujemy sobie tłumaczyć dlaczego tak a nie inaczej postępują
Pytanie 17
Walka o określone limitowane dobra, walka o umocnienie tożsamości grupy i walka idelogiczna najmocniej bazują na celowoym umacnianiu:
konformizmu informacyjnego
stereotypów grupowych
atrybucji obronnych
przywództwa autoryratnego
Pytanie 18
Powodem dla którego wielu ludzi akcpetuje autorytarno-życzyliwy styl kierowania swego przełożonego jest najczęściej:
dominująca potrzeba bezpieczeństwa
dominująca potrzeba afiliacji
postawa wynikająca z teorii Y
dominująca potrzeba władzy
Pytanie 19
Jednym z kluczowych działań w kontekście "obecności" (program antystresowy 8 O) jest:
uzyskanie dobrego zakorzenienia i oparcia
unikanie rozmyślania o przeszłości i przyszłości
odpuszczanie sobie wygórowanych planów i nadmiernych ambicji
asertywność
Pytanie 20
Pionierskie badania w zakładach hawthorne przyniosły kilka ważnych spostrzeżeń w kontekście psychologii zarządzania. Spośród podanych wskaż wniosek, który NIE MA związku z tym eksperymentem
nieformalne grupy w miejscu pracy mają znaczący wpływ na pracownika
najlepszą perspektywą postrzegania pracownika jest widzenie go w sposób indywidualny
status grupowy praconwika jest dlań ważniejszy niż bodźce finansowe i fizyczne warunki pracy
grupa ustala własne zasady i wartości, omijając system motywacyjny zakładu, chroni się przed wpływem z zewnątrz
Pytanie 21
Władza odniesienia polega na:
posiadaniu określonego zasobu wiedzy i umiejętności
posiadaniu sekretarki, której można delegować szereg uprawnień
posiadaniu wielu dłużników, wyświadczonych kiedyś przysług
posiadaniu przymiotów osobistych
Pytanie 22
Które z podanych niżej czynników osobistych modyfikują wartość wykonywanej pracy:
żadne z powyższych
styl bycia zarządzanym, staż zawodowy, płeć, światopogląd
zdolność i kompetencje, poziom zaspokajania potrzeb podstawowych, motywacja
różnorodność wymagań, kompletność zadań, informacja zwrotna, autonomia jednostki