Podsumowanie testu

Prawo Europejskie Grupa D WSZIB

Podsumowanie testu

Prawo Europejskie Grupa D WSZIB

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
W systemie instytucji wspólnotowych interesy całej Unii Europejskiej reprezentuje:
d. Komisja Europejska
e. Parlament Europejski
a. Rada Europejska
c. Rada Europy
b. Rada Unii Europejskiej
Pytanie 2
Proszę zidentyfikować charakterystyczne cechy dyrektywy jako aktu prawa wtórnego UE:
Charakter wiążący co do celu jaki ma zostać osiągnięty
Obowiązywanie we wszystkich krajach członkowskich
Bezpośrednie stosowanie w porządku prawnym państwa członkowskiego
Konieczność transpozycji do wewnętrznego porządku prawnego
Wymóg opublikowania w Dzienniku Urzędowym UE
Pytanie 3
Do pierwotnych źródeł prawa wspólnotowego należą:
c. Traktaty zmieniające traktaty założycielskie
a. Rozporządzenia
b. Traktaty załozycielskie
d. Traktaty akcesyjne
e. Opinie i zalecenia
Pytanie 4
Proszę wskazać podstawowe regulacje Traktatu z Maastricht:
d. Ułatwienie procesu podejmowania decyzji w UE (ograniczenie wymogu jednomyślności)
b. Określenie kryteriów konwergencji
e. Rozszerzenie UE o 10 nowych państw
a. Wprowadzenie zasady „4 swobód obywatelskich”
c. Powołanie funduszy strukturalnych
Pytanie 5
W praktyce konstruowania budżetu UE skutkami przyznania „rabatu brytyjskiego” jest:
Zmniejszenie składki płaconej przez Wielką Brytanię do budżetu UE
Konieczność dodatkowego obciążenia finansowego innych krajów członkowskich UE
Wystepowanie deficytu w budżecie UE
Ograniczenie warunków jakie musi spełniać gospodarka Wielkiej Brytanii, aby przyjąć euro
Konieczność corocznego wydawania aktu prawnego w formie zalecenia zobowiązującego pozostałe kraje UE do wyższych składek
Pytanie 6
W toczącej się w Polsce debacie dotyczącej terminu i zasadności przyjęcia euro formułowane są różnorodne argumentywymień jaki był najważniejszy (jeden!) argument wysuwany w Wielkiej Brytanii przeciwko przyjęciu euro:
Silna pozycja funta
rozmiary giełdy londyńskiej
inny przebieg cyklu koniunkturalnego w Wielkiej Brytanii w porównaniu z Europą
przywiązanie do waluty narodowej
Niespełnienie kryteriów konwergencji przez Wielką Brytanię
Pytanie 7
Które z poniższych stwierdzeń obrazują zadania ETS w zakresie kształtowania i zapewnienia respektowania prawa unijnego:
Jest organem określającym rozstrzygającym skargi wnoszone przez obywateli UE w przypadku naruszenia ich praw
Dokonuje ostatecznej i wiążącej wykładni aktów prawnych
Rozstrzyga wątpliwości co do treści oraz charakteru prawnego aktów prawnych (głównie aktów sui genesis)
Rozstrzyga spory między instytucjami wpólnotowymi
Jest organem do którego można wznosić skargę na kraj członkowski w przypadku nieprzestrzegania przez ten kraj prawa wspólnotowego
Pytanie 8
Które z poniższych stwierdzeń dot. Perspektyw wprowadzenia euro w Polsce są prawdziwe:
c. Polska nie ma obowiązku przyjęcia euro – może o tym zdecydować w drodze referendum
e. Polska musi rozważnie ustalić kurs parytetowy, bo będzie on jednocześnie kursem zamiany złotego na euro
a. Główną przeszkodą na drodze do przyjęcia euro w Polsce są kryteria monetarne
d. Polska nie ma obowiązku przyjęcia euro, gdyż ma przyznaną klauzulę opt-out
b. Główną przeszkodą na drodze do przyjęcia euro w Polsce jest kryterium dot. Mechanizmu kursowego ERM II
Pytanie 9
Rada UE wydała akt prawny – obowiązujący na terenie wszystkich krajów członkowskich – regulujący prawa i obowiązki w ruchu kolejowym. Akt prawny wywołuje bezpośredni skutek w krajach członkowskich i jest wiążący zarówno co do celu, jak i sposobu jego osiągnięcia. Znając charakterystyki aktów prawa unijnego można stwierdzić, że zostało/a wydane/a:
zalecenie
dyrektywa
decyzja
opinia
rozporządzenia
Pytanie 10
Proszę odnieść się do poniższych stwierdzeń opisujących wybrane akty prawa unijnego i wskazać na stwierdzenia prawdziwe:
Zalecenie ma charakter niewiążącej deklaracji politycznej
Brak opinii prowadzi do unieważnienia aktu prawnego
Zarówno opinia, jak i zalecenie mają charakter niewiążący
Opinia jest elementem procesu decyzyjnego i stanowi formę konsultacji między instytucjami?
Opinia występuje w relacjach między instytucjami wspólnotowymi, zaś zalecenie jest kierowane przez jakąś instytucję na zewnątrz układu instytucjonalnego UE