Podsumowanie testu

Wstęp do psychologii

Podsumowanie testu

Wstęp do psychologii

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
podejście naukowe sformułowane przez Johna B. Watsona, ograniczające badania psychologiczne do zachowań, które można mierzyć lub obserwować.
Pytanie 2
doktryna, zgodnie z którą wszystkie zjawiska - fizyczne, behawioralne i psychiczne - są zdeterminowane przez specyficzne, poznawalne czynniki przyczynowe
Pytanie 3
nauka badająca związki między organizmami a ich środowiskiem
Pytanie 4
badania interakcji między środowiskiem a zachowaniem żyjących w nim organizmów; analiza środowisk ekologicznych charakterystycznych dla pewnych zachowań
Pytanie 5
zaproponowane przez Karola Darwina naukowe wyjaśnienie, w jaki sposób dzięki procesom doboru naturalnego gatunki przetrwały i są spokrewnione ze sobą.
Pytanie 6
ogólny pogląd na psychikę i zachowanie, który koncentruje się na badaniu interakcji całego organizmu ze środowiskiem; nauka o funkcjach psychiki
Pytanie 7
zbiór postaw i procedur służących do zbierania i interpretacji obiektywnej informacji w sposób, który ogranicza do minimum źródła błędu i dostarcza wiarygodnych uogólnień.
Pytanie 8
pogląd reprezentowany przez Wilhelma Wundta i Edwarda Titchenera, zgodnie z którym wszelkie doznania psychiczne można zrozumieć jako kombinację prostych zdarzeń czyli elementów, a zasadniczą strukturę ludzkiej psychiki można ujawnić przez analizowanie wszystkich podstawowych elementów wrażeń i innych doświadczeń, które tworzą życie psychiczne jednostki; badanie struktury doświadczenia.
Pytanie 9
miara statystyczna, która wyraża występującą normalnie częstość danego zdarzenia, tj. jego prawdopodobieństwo bezwarunkowe.
Pytanie 10
czynnik, który działa wewnątrz jednostki, taki jak wyposażenie genetyczne, motywacja, poziom inteligencji i samoocena.
Pytanie 11
czynnik zewnętrzny wpływający na zachowanie
Pytanie 12
włókno wychodzące z ciała komórkowego neuronu, przekazuje impulsy nerwowe do innych neuronów lub do mięśnia czy gruczołu
Pytanie 13
tendencja jednej półkuli mózgowej do odgrywania ważniejszej roli niż druga w kontrolowaniu określonych funkcji; asymetria w funkcjonowaniu mózgu pozwala uniknąć rywalizacji między półkulami mózgowymi, dzięki zdominowaniu jednej z nich przez drugą - zwykle półkuli "milczącej" przez półkulę zawiadującą mową (u większości ludzi praworęcznych dominującą jest lewa półkula).
Pytanie 14
część obwodowego układu nerwowego, która reguluje czynności organizmu nie podlegające zwykle kontroli dowolneji; złożony z dwóch części: układu sympatycznego (współczulnego) i parasympatycznego (przywspółczulnego).
Pytanie 15
część układu limbicznego; ośrodek mózgowy odpowiedzialny za agresję oraz niektóre rodzaje pamięci.
Pytanie 16
wiązka zmielinizowanych aksonów łącząca obie półkule mózgowe.
Pytanie 17
mocno rozgałęziona wypustka neuronu, która przewodzi impulsy nerwowe z obwodu (np. od innych neuronów) do ciała komórki; zwykle dość krótkie.
Pytanie 18
pogląd Darwina, zgodnie z którym korzystne przystosowanie do cech środowiska pozwala niektórym członkom danego gatunku posiadać więcej potomstwa niż innym.
Pytanie 19
wzrost wielkości mózgu; ważny element ewolucji człowieka
Pytanie 20
neuroprzekaźnik biorący udział w wielu reakcjach na bodźce dostarczające przyjemności i bólu
Pytanie 21
obserwowalny zestaw cech organizmu będący skutkiem interakcji genotypu i środowiska
Pytanie 22
podkorowa struktura mózgu, która ma decydujące znaczenie dla pamięci świeżej i odgrywa ważną rolę w zachowaniu seksualnym.
Pytanie 23
neuron umożliwiający komunikację pomiędzy innymi neuronami
Pytanie 24
zaokrąglona struktura mieszcząca się na końcu aksonów, która przekazuje impulsy do następnego w kolejności neuronu.
Pytanie 25
komórki, które utrzymują neurony blisko siebie i ułatwiają przekaźnictwo neuronalne dzięki tworzeniu osłonki, która izoluje aksony niektórych neuronów, co przyczynia się do szybszego przewodzenia impulsów elektrochemicznych; ponadto pełnią funkcje porządkujące usuwając uszkodzone i martwe neurony oraz uniemożliwiają trującym substancjom znajdującym się w krwiobiegu przenikanie do mózgu, poprzez tworzenie bariery krew-mózg
Pytanie 26
obszar mózgu, w którym, jak się sądzi, zachodzą takie procesy, jak planowanie i podejmowanie decyzji.
Pytanie 27
celowe uszkodzenie określonego obszaru mózgu poprzez chirurgiczne usunięcie, przecięcie połączeń lub zniszczenie tkanki mózgowej.
Pytanie 28
obszar pnia mózgu, zaangażowany w marzenia senne i budzenie się ze snu
Pytanie 29
struktura umieszczona z tyłu pod mózgiem, która kontroluje równowagę i koordynację ruchową
Pytanie 30
neuron, który przenosi informacje z komórek znajdujących się w peryferycznych częściach ciała do ośrodkowego układu nerwowego.
Pytanie 31
neuron, który przenosi informacje z ośrodkowego układu nerwowego do mięśni lub gruczołów.
Pytanie 32
część układu nerwowego poza ośrodkowym układem nerwowym; łączy receptory zmysłowe z ośrodkowym układem nerwowym oraz ośrodkowy układ nerwowy z mięśniami i gruczołami
Pytanie 33
okres spoczynku, w trakcie którego nie może być aktywizowany impuls nerwowy
Pytanie 34
część układu nerwowego składająca się z mózgu i rdzenia kręgowego
Pytanie 35
obszar mózgu zawierający struktury zaangażowane głównie w procesy autonomiczne, takie jak bicie serca, oddychanie, pocenie się i trawienie.
Pytanie 36
zasada głosząca, że neurony przekazują informacje tylko w jednym kierunku - od aksonu jednego neuronu do dendrytów lub ciała następnego.
Pytanie 37
Gruczoł zlokalizowany w mózgu, który wydziela dużą liczbę różnych hormonów wpływających na wzrost i wydzielanie hormonów przez inne gruczoły.
Pytanie 38
technika służąca do otrzymywania szczegółowego obrazu aktywności żywego mózgu, polegająca na wprowadzaniu substancji radioaktywnej, przechwytywanej przez aktywne neurony.
Pytanie 39
część obwodowego układu nerwowego, która kontroluje mięśnie szkieletowe
Pytanie 40
układ złożony z gruczołów wydzielających hormony, które regulują przemianę materii, koordynują różne procesy przebiegające w organizmie i mogą wpływać na emocje
Pytanie 41
obszar w górnej części starego mózgu, zawierający ośrodki kierujące zachowaniem emocjonalnym i podstawowymi popędami motywacyjnymi
Pytanie 42
część autonomicznego układu nerwowego, która jest aktywna w warunkach mobilizacji organizmu
Pytanie 43
część autonomicznego układu nerwowego, która zawiaduje większością podstawowych funkcji życiowych, takich jak na przykład trawienie;
Pytanie 44
struktura mózgowa, która jest częścią pnia mózgu i stanowi stację przekaźnikową dla informacji czuciowych przychodzących ze wszystkich części ciała; odgrywa ważną rolę w odczuwaniu bólu
Pytanie 45
pogląd, zgodnie z którym mechanistyczne ciało i mózg działają niezależnie od niematerialnej duszy i efemerycznej psychiki.
Pytanie 46
funkcjonowanie świadomości na różnych poziomach, bez zdawania sobie sprawy z istotnych informacji na innych poziomach.
Pytanie 47
pogląd, zgodnie z którym psychika i mózg są aspektami jednej rzeczywistości
Pytanie 48
proces, postulowany przez Sigmunda Freuda, w którym cenzor przekształca treść utajoną marzenia sennego w treść jawną, ukazującą się osobie śniącej
Pytanie 49
procesy psychiczne dotyczące materiału, którego aktualnie nie ma w świadomości, lecz można go odszukać w pamięci za pomocą specjalnych procedur przypominania
Pytanie 50
procesy zawierające informacje, które nie są reprezentowane ani w świadomości, ani w pamięci, takie jak organizowanie odbieranych bodźców w figurę i tło
Pytanie 51
opis procesów psychicznych i strategii umysłowych, dokonywany przez osobę badaną podczas pracy nad zadaniem.
Pytanie 52
proces zdawania sobie sprawy z autobiograficznego charakteru osobiście doświadczanych zdarzeń
Pytanie 53
wspomnienie dostępne dla świadomości dopiero wtedy, gdy coś zwróci na nie uwagę danej osoby.
Pytanie 54
proces restrukturyzacji lub modyfikacji struktur poznawczych tak, aby nowa informacja mogła zostać łatwiej do nich dopasowana; pojęcie rozwinięte przez Jeana Piageta
Pytanie 55
badania ukierunkowane na opisanie tego, co jest charakterystyczne lub specyficzne dla danego wieku lub stadium rozwojowego
Pytanie 56
wzorzec myślowy, powszechny w początkach stadium przedoperacyjnego w rozwoju poznawczym; charakteryzuje się niezdolnością dziecka do wzięcia pod uwagę więcej niż jednego czynnika (cechy) percepcyjnego równocześnie
Pytanie 57
proces obniżania się siły reagowania na powtarzający się bodziec
Pytanie 58
aspekt centryzmu odnoszący się do trudności, jakie mają dzieci na poziomie przedoperacyjnym w wyobrażaniu sobie sytuacji z perspektywy kogoś innego
Pytanie 59
hipotetyczna, oparta na biologicznych podstawach, struktura umysłowa odgrywająca, zdaniem wielu badaczy, główną rolę w uczeniu się języka przez dziecko, ułatwiająca proces rozumienia i produkowania mowy; pojęcie autorstwa Noama Chomsky'ego
Pytanie 60
okres rozwoju, w którym organizm jest optymalnie gotowy do przyswojenia określonego zachowania o ile pojawią się odpowiednie bodźce i doświadczenia
Pytanie 61
poczucie komfortu płynące z fizycznego kontaktu z matką; ważny czynnik w rozwoju fizycznym i emocjonalnym; pojęcie opracowane przez Harry'ego Harlowa
Pytanie 62
rozumienie, że fizyczne właściwości obiektu nie zmieniają się, jeżeli nic nie zostaje dodane lub ujęte, chociaż jego wygląd może się zmienić
Pytanie 63
rozwój procesów poznawczych, obejmujących wyobraźnię, spostrzeganie, rozumowanie i rozwiązywanie problemów.
Pytanie 64
rozumienie, że przedmioty istnieją niezależnie od działania lub świadomości jednostki
Pytanie 65
prymitywna forma uczenia się, w której młode niektórych zwierząt fizycznie podążają za pierwszym poruszającym się przedmiotem, jaki widzą i/lub słyszą, oraz wytwarzają wobec niego przywiązanie
Pytanie 66
badanie wszelkich psychologicznych aspektów starzenia się oraz problemów występujących u osób w podeszłym wieku.
Pytanie 67
subiektywne doświadczenie wyglądu własnego ciała
Pytanie 68
rytuał w wielu społecznościach nieindustrialnych, któremu poddaje się młodzież w okresie pokwitania, i który służy jako publiczne uznanie przejścia z dzieciństwa do wieku dojrzałego; zwany także rytuałem przejścia.
Pytanie 69
ograniczenie swych działań do tego, co robi się dobrze i wykonywanie tego coraz lepiej.
Pytanie 70
doświadczany przez osoby po amputacji ekstremalny lub chroniczny ból nie posiadanego już członka.
Pytanie 71
ból spowodowany nienormalnym funkcjonowaniem lub nadmierną aktywnością nerwów.
Pytanie 72
ból w wyniku działania sygnałów wysyłanych z wyspecjalizowanych zakończeń nerwowych w skórze przez rdzeń kręgowy do mózgu
Pytanie 73
fotoreceptory skupione w centrum siatkówki odpowiedzialne za percepcję wzrokową w normalnych warunkach widzenia i za wszystkie wrażenia barw
Pytanie 74
komórka receptoryczna siatkówki wrażliwa na światło
Pytanie 75
proces, w którym receptor pobudzony przez wysokie natężenie światła oddziałuje hamująco na receptory sąsiednie otrzymujące światło o niższym natężeniu
Pytanie 76
sposób, w jaki natężenie bodźca zmysłowego przekłada się na tempo wyładowań neuronalnych w systemie sensorycznym
Pytanie 77
komórka kory wzrokowej, która reaguje na pojawienie się szczególnego wzorca w polu odbiorczym
Pytanie 78
komórka nerwowa, w której łączą się impulsy z wielu komórek receptorycznych i skąd przesyłane są do komórek zwojowych
Pytanie 79
komórka integrująca impulsy z wielu komórek dwubiegunowych w pojedynczą częstotliwość wyładowań.
Pytanie 80
okolica zlokalizowana w płatach skroniowych półkul mózgowych, która otrzymuje i przetwarza sygnały słuchowe.
Pytanie 81
obszar z tyłu mózgu w płatach potylicznych, gdzie przetwarzana jest informacja wzrokowa
Pytanie 82
teoria, która głosi, że system wzrokowy analizuje bodźce złożone przez rozbicie ich na częstotliwości przestrzenne; konkurencyjny w stosunku do modelu detekcji cech w analizie bodźca
Pytanie 83
teoria głosząca, że komórki na poszczególnych poziomach systemu wzrokowego wykrywają poszczególne cechy bodźca
Pytanie 84
nerw, który przenosi impulsy ze ślimaka do jądra ślimakowatego w mózgu.
Pytanie 85
ośrodek, do którego przesyłają swoje sygnały receptory wrażliwe na zapach, położony tuż poniżej płatów czołowych kory mózgowej
Pytanie 86
zjawisko polegające na tym, że ludzie zachowują się tak, jak gdyby coś spostrzegli, podczas gdy test detekcji świadczy o tym, że bodziec nie przekracza progu wrażliwości zmysłowej.
Pytanie 87
obszar siatkówki o największym zagęszczeniu czopków, dzięki czemu stanowi on punkt najostrzejszego widzenia
Pytanie 88
najmniejsza fizyczna różnica między dwoma bodźcami powodująca rozpoznawanie ich jako różniących się
Pytanie 89
twierdzenie, że siła wrażenia jest proporcjonalna do logarytmu fizycznej intensywności bodźca.
Pytanie 90
twierdzenie, że wielkość progu różnicy jest proporcjonalna do intensywności bodźca standardowego.
Pytanie 91
fotoreceptory skoncentrowane na obrzeżach siatkówki najbardziej aktywne w przyćmionym świetle; pręciki nie wytwarzają wrażeń barwnych
Pytanie 92
procesy związane z narządami zmysłowymi i obwodowym układem nerwowym, które zapewniają nam bezpośredni kontakt ze źródłami stymulacji
Pytanie 93
minimalna ilość energii fizycznej wystarczająca do wywołania doznania zmysłowego
Pytanie 94
tylna warstwa oka zawierająca fotoreceptory
Pytanie 95
systemy przetwarzające informacje napływające do mózgu; systemy sensoryczne
Pytanie 96
systemy przetwarzające informacje płynące z mózgu do mięśni i gruczołów; systemy motoryczne.
Pytanie 97
metoda konstrukcji skal psychofizycznych oparta na przypisywaniu przez obserwatorów liczb swoim doznaniom; opracowana przez S. S. Stevensa.
Pytanie 98
podstawowy narząd słuchu; wypełniony płynem, znajduje się w uchu wewnętrznym
Pytanie 99
teoria, która głosi, że wszystkie sądy percepcyjne są połączeniem procesów sensorycznych i decyzyjnych, a względny udział każdego z nich można ustalić
Pytanie 100
teoria głosząca, że różne częstotliwości dźwięku wytwarzają maksymalną aktywację w różnych miejscach błony podstawowej, co sprawia, że wysokość dźwięku jest kodowana za pośrednictwem miejsca aktywacji.
Pytanie 101
teoria, głosząca, że całość doznań barwnych wywodzi się z trzech systemów, z których każdy zawiera dwa elementy przeciwstawne (czerwony vs. zielony, niebieski vs. żółty i czarny vs. biały)
Pytanie 102
teoria modulacji bólu, która głosi, że pewne komórki w rdzeniu przedłużonym działają jak tama, przerywając i blokując pewne sygnały bólowe i dopuszczając do mózgu tylko niektóre z nich
Pytanie 103
teoria, która głosi, że istnieją trzy typy receptorów barw wytwarzające "pierwotne" wrażenia barwne - czerwień, zieleń i niebieskość
Pytanie 104
przekształcanie jednej formy energii w inną; na przykład energia chemiczna jest przekształcana w energię fizyczną, a światło w impulsy neuronalne
Pytanie 105
wiązka ciał komórek nerwowych w obszarze pnia mózgu położonego w śródmózgowiu, zaangażowana w integrowanie materiału sensorycznego różnego typu; zakłada się, że jest stacją przekaźnikową dla prymitywnych form percepcji zmysłowej.
Pytanie 106
rozszerzenie teorii częstotliwości, które głosi, iż kiedy szczyt fali dźwiękowej występuje zbyt często, to wyładowania pojedynczego neuronu za tym nie nadążają i dochodzi do wyładowania całej grupy neuronów zgodnego z tą częstością
Pytanie 107
zmysł rejestrujący pozycję ciała i ruchy jego części względem siebie
Pytanie 108
obiekt w otoczeniu, który jest źródłem stymulacji zewnętrznej
Pytanie 109
obraz na siatkówce
Pytanie 110
spostrzegane kontury, które nie istnieją w bodźcu dystalnym, lecz tylko w doświadczeniu subiektywnym
Pytanie 111
proces integracji informacji sensorycznych z pola percepcyjnego w spójne obrazy.
Pytanie 112
teoria "percepcji jako hipotezy", w której kładzie się nacisk na znaczenie transakcji ze środowiskiem jako podstawy tworzenia hipotez.
Pytanie 113
prawo grupowania, które głosi, że podlegają mu elementy "najbliższe sobie".
Pytanie 114
w psychologii postaci, zasada ogólna, zgodnie z którą w naszej percepcji wyodrębniają się organizacje najprostsze, wymagające najmniej wysiłku
Pytanie 115
prawo grupowania, które głosi, że podlegają mu elementy poruszające się w tym samym kierunku i w tym samym tempie
Pytanie 116
przetwarzanie informacji sensorycznych natychmiast po ich dotarciu z receptorów zmysłowych do mózgu, zanim staną się przedmiotem uwagi
Pytanie 117
proces percepcyjny, w którym napływająca informacja bodźcowa jest postrzegana jako pochodząca z danych zmysłowych i przesyłana do mózgu w celu wydobycia z niej i analizy informacji
Pytanie 118
proces percepcyjny, w którym informacje z przeszłych doświadczeń, wiedzy i wykształcenia jednostki wpływają na sposób interpretacji i klasyfikacji postrzeganego przedmiotu
Pytanie 119
założona w Niemczech szkoła psychologiczna, według której zjawiska psychiczne można zrozumieć jedynie traktując je jako zorganizowane, ustrukturalizowane całości, nie zaś rozbijając na proste elementy percepcyjne (Wertheimer, Koffka, Kohler)
Pytanie 120
przestrzenny lub czasowy kontekst bodźca.
Pytanie 121
złudzenie, które polega na tym, że nieruchomy punkt świetlny w ruchomej ramie odniesienia jest postrzegany jako ruchomy, a rama jako nieruchoma
Pytanie 122
złudzenie ruchu, w którym jeden lub więcej nieruchomych punktów świetlnych kolejno włączanych i wyłączanych postrzega się jako pojedynczy, ruchomy punkt świetlny
Pytanie 123
termin używany przez Piageta na określenie struktur poznawczych, które rozwijają się w miarę jak niemowlęta i małe dzieci uczą się przystosowawczych sekwencji sensorycznych i specyficznych zachowań do warunków środowiskowych.
Pytanie 124
zdolność do spostrzegania prawdziwego kształtu przedmiotu pomimo zmienności wielkości jego obrazu na siatkówce.
Pytanie 125
zdolność do spostrzegania rzeczywistego położenia przedmiotów w świecie zewnętrznym, pomimo zmiennego położenia ich obrazów na siatkówce
Pytanie 126
termin Helmholtza na określenie percepcji występującej poza świadomością
Pytanie 127
stymulacja prądem elektrycznym o wysokiej częstotliwości włókien nerwowych wchodzących do hipokampa; stwierdzono, że poprawia ona pamięć w odniesieniu do nowych informacji, powodując zmiany w kształcie synaps i prowadząc do utworzenia nowych połączeń synaptycznych na komórkach nerwowych.
Pytanie 128
zakodowana w mózgu nabyta informacja
Pytanie 129
zaktywizowanie specyficznych, przechowywanych w pamięci danych przez określony bodziec, zwykle podprogowy; typowy przykład pamięci utajonej
Pytanie 130
zjawisko pamięciowe polegające na tym, że uczenie się nowej informacji zakłóca pamiętanie podobnego materiału wyuczonego uprzednio
Pytanie 131
zjawisko pamięciowe polegające na tym, że zapamiętana poprzednio informacja zakłóca uczenie się nowej, lecz podobnej informacji
Pytanie 132
proces sterowany przez mózg, w wyniku którego przekazywanie informacji w jednym kanale sensorycznym może być wzmocnione, podczas gdy informacja w innym kanale jest tłumiona czy ignorowana.
Pytanie 133
proces, w wyniku którego zapamiętywana informacja jest stopniowo przekształcana z niestałego kodu pamięci krótkotrwałej w bardziej stabilny kod pamięci długotrwałej
Pytanie 134
zjawisko polegające na tym, że bodziec sensoryczny podany w ciągu określonego czasu po innym, podobnym bodźcu, utrudnia lub uniemożliwia spostrzeżenie czy rozpoznanie tego bodźca
Pytanie 135
metoda mierzenia stopnia zapamiętania materiału, zastosowana po raz pierwszy przez Hermana Ebbinghausa; oparta na mierzeniu oszczędności czasu potrzebnego do ponownego nauczenia się danego materiału.
Pytanie 136
specjalne strategie czy sposoby, które podczas kodowania nowej informacji wykorzystują znane już elementy do polepszenia późniejszego dostępu do tej informacji w pamięci
Pytanie 137
czynność polegająca na powiązaniu nowej informacji z inną posiadaną już informacją
Pytanie 138
pamięć informacji o określonych faktach; zwana także pamięcią
Pytanie 139
procesy pamięciowe związane z przechowywaniem informacji, która później będzie mogła zostać w dowolnym czasie odszukana; teoretycznie ma nieograniczoną pojemność
Pytanie 140
część pamięci długotrwałej, w której przechowywana jest informacja autobiograficzna, razem z pewnym typem kodów określających ramy czasowe minionych zdarzeń
Pytanie 141
procesy pamięciowe związane z utrwalaniem postrzeganych ostatnio zdarzeń i doświadczeń; ma ograniczoną pojemność i bez powtarzania przechowuje informację tylko przez krótki czas
Pytanie 142
część pamięci długotrwałej, dotycząca sposobu wykonywania różnych czynności; korzysta się z niej przy nabywaniu, przechowywaniu i stosowaniu umiejętności percepcyjnych, poznawczych i ruchowych
Pytanie 143
część pamięci długotrwałej, w której przechowuje się podstawowe znaczenie słów i pojęć
Pytanie 144
wstępne procesy pamięciowe, umożliwiające chwilowe przechowanie ulotnych wrażeń wywołanych przez bodźce zmysłowe
Pytanie 145
nieświadoma forma pamięci, przejawiająca się w szybszym lub lepszym wykonaniu zadania, gdy uczący się miał niedawno jakieś doświadczenie z tym zadaniem, lecz nie jest on świadomy tego doświadczenia
Pytanie 146
proces polegający na ponownym zakodowaniu pojedynczych elementów informacji przez grupowanie ich na zasadzie podobieństwa lub jakiejś innej organizującej zasady
Pytanie 147
zdolność zdawania sobie sprawy jedynie z pewnej części dostępnego wejścia sensorycznego.
Pytanie 148
właściwość procesu wyszukiwania w pamięci, polegająca na tym, że łatwiej jest przypomnieć sobie pozycje z początku i końca listy, niż pozycje znajdujące się w jej środku
Pytanie 149
w teorii freudowskiej najbardziej podstawowy mechanizm obronny, pod wpływem którego przykre lub wywołujące poczucie winy myśli, uczucia lub wspomnienia zostają usunięte ze świadomości.
Pytanie 150
zasada, zgodnie z którą materiał wyuczony w określonym kontekście najlepiej można sobie przypomnieć w tych samych okolicznościach
Pytanie 151
mechaniczna procedura rozwiązywania problemów, w której wypróbowywane jest każde możliwe rozwiązanie; gwarantuje ona uzyskanie w końcu prawidłowego rozwiązania, jeżeli takie istnieje
Pytanie 152
skrót myślowy w rozwiązywaniu problemów związany ze specyficznym aspektem przetrwania lub reprodukcji; pojęcie użyte po raz pierwszy przez Ledę Cosmides
Pytanie 153
nieumiejętność dostrzeżenia nowego użycia obiektu skojarzonego uprzednio z jakimś innym celem; wpływa szkodliwie na rozwiązywanie problemów i twórczość.
Pytanie 154
strategia poznawcza, intuicja płynąca z praktyki, stosowana często jako "skrót" umysłowy w rozwiązywaniu złożonych zadań na wnioskowanie
Pytanie 155
heurystyka szacowania prawdopodobieństwa w oparciu o osobiste doświadczenie jednostki.
Pytanie 156
strategia poznawcza, w której przypisuje się coś do danej kategorii na podstawie paru cech uważanych za reprezentatywne dla tej kategorii.
Pytanie 157
wybiórcze poszukiwanie źródeł informacji zgodnych z tym, w co pragniemy wierzyć; dostrzegamy i przetwarzamy więcej danych, które wspierają nasze przekonania niż danych z nimi niezgodnych
Pytanie 158
w podejmowaniu decyzji przez grupę, skłonność do odsiewania niepożądanych informacji tak, by osiągnąć konsensus, szczególnie jeśli jest to zgodne z punktem widzenia przywódcy; pojęcie opracowane przez Irvinga Janisa.
Pytanie 159
interdyscyplinarna dziedzina badania systemów i procesów informacjnych.
Pytanie 160
procesy tworzenia wiedzy obejmujące uwagę, zapamiętywanie i rozumowanie; również treści tych procesów, takie jak pojęcia i wspomnienia
Pytanie 161
opis procesów psychicznych i strategii umysłowych, dokonywany przez osobę badaną podczas pracy nad zadaniem
Pytanie 162
forma przypomnienia, w której jednostka jest przekonana, że doświadczała wcześniej działania nowego bodźca, ponieważ przechowuje w pamięci pewną liczbę jego atrybutów
Pytanie 163
forma myślenia, w której podmiot dochodzi do konkluzji wynikającej logicznie z dwóch lub więcej twierdzeń, czyli przesłanek
Pytanie 164
forma rozumowania, w której wnioskuje się o prawdopodobieństwie jakiegoś stanu rzeczy w oparciu o dostępne dane.
Pytanie 165
zniekształcenie poznawcze polegające na uznawaniu, że nasze szanse na doznanie nieszczęścia są mniejsze niż innych ludzi; sprzyja ogólnemu poczuciu optymizmu
Pytanie 166
systematyczny sposób myślenia, który ogólnie zdaje egzamin, ale może prowadzić do fałszywych wniosków, decyzji lub sądów, kiedy podmiot nie potrafi odróżnić niewłaściwych warunków jego zastosowania od właściwych
Pytanie 167
niewystarczające dopasowanie w górę lub w dół od pierwotnej wartości wyjściowej w ocenie prawdopodobnej wartości jakiegoś zdarzenia lub wyniku.
Pytanie 168
świadomość tego, co wiemy i jak dobrze rozumiemy sytuację
Pytanie 169
sekwencja potrzeb od najbardziej prymitywnego poziomu potrzeb podstawowych do potrzeb wyższego poziomu, które aktywizują się dopiero po zaspokojeniu niższych; model opracowany przez Abrahama Maslowa
Pytanie 170
poziom na wewnętrznej "skali" biologicznej, która sygnalizuje ośrodkowemu układowi nerwowemu stan tłuszczu w organizmie
Pytanie 171
proces inicjowania, kierowania i podtrzymywania aktywności fizycznych i psychicznych; zawiera mechanizm preferencji jednych aktywności nad inne oraz energię i trwałość reagowania
Pytanie 172
poziom pobudzenia, na którym ludzie najlepiej wykonują zadania o różnym stopniu trudności
Pytanie 173
jak się zakłada, podstawowa ludzka potrzeba dążenia do osiągania celów, która motywuje szeroki zakres zachowań i procesów myślowych; pojęcie opracowane przez Henry'ego Murraya i Davida McClellanda przy użyciu testu projekcyjnego TAT.
Pytanie 174
korelacja pomiędzy trudnością zadania a optymalnym poziomem motywacji; poziom wykonania trudnego zadania spada a poziom wykonania zadania łatwego wzrasta, wraz ze wzrostem pobudzenia, tworząc funkcję w kształcie odwróconego U.
Pytanie 175
teorie psychologiczne, dla których kluczem do zrozumienia natury ludzkiej jest motywacja.
Pytanie 176
teoria motywacji do pracy oparta na potrzebach, według której pracownicy motywowani są trzema zbiorami potrzeb - potrzebami życiowymi, potrzebami przynależności i potrzebami wzrostu; zakłada również, że do aktywizacji potrzeb wyższego rzędu nie jest konieczne zaspokojenie potrzeb niższego rzędu
Pytanie 177
poznawcza teoria motywacji do pracy, która twierdzi, że pracownicy są motywowani, kiedy oczekują, że ich wysiłek i efekt pracy przyniesie pożądane rezultaty.
Pytanie 178
poznawcza teoria motywacji do pracy, która głosi, że pracownicy są motywowani do podtrzymywania sprawiedliwych i uczciwych stosunków z innymi osobami; także model, który postuluje, że sprawiedliwe stosunki to te, w których wynik poszczególnych uczestników jest proporcjonalny do ich wkładu
Pytanie 179
test projekcyjny, w którym prezentuje się osobie badanej obrazki wieloznacznych scen i prosi o układanie historyjek na ich temat.
Pytanie 180
uogólnione przekonanie na temat tego, czy efekty naszych działań są spowodowane tym, co robimy, czy przez wydarzenia poza nasza kontrolą
Pytanie 181
wysiłki podejmowane przed potencjalnie stresowym wydarzeniem, w celu przezwyciężenia, zredukowania lub tolerowania braku równowagi między spostrzeganymi wymaganiami a dostępnymi środkami.
Pytanie 182
część układu limbicznego; ośrodek mózgowy odpowiedzialny za agresję oraz niektóre rodzaje pamięci.
Pytanie 183
model przedstawiający zbiór podstawowych emocji; wyróżnia on osiem podstawowych emocji, które tworzą cztery pary przeciwieństw: radość - smutek, strach - gniew, zdziwienie - oczekiwanie oraz akceptacja - wstręt; opracowany przez Roberta Plutchika
Pytanie 184
zróżnicowany wpływ dwóch półkul mózgowych na różne emocje; lewa półkula zdaje się wpływać na emocje pozytywne, takie jak szczęście, podczas gdy na emocje negatywne, takie jak gniew, silniejszy wpływ wywiera prawa półkula
Pytanie 185
układ niespecyficznych fizjologicznych mechanizmów adaptacyjnych, który występuje w reakcji na ciągłe zagrożenia przez prawie każdy poważny stresor
Pytanie 186
przetwarzanie materiału zgodnego z dominującym nastrojem danej osoby; jest bardziej prawdopodobne, że na taki właśnie materiał zwróci ona uwagę, dostrzeże go i przetworzy dokładniej, z bardziej wypracowanymi skojarzeniami; koncepcja opracowana przez Gordona Bowera
Pytanie 187
grupa hormonów, które odgrywają ważną rolę w procesach metabolicznych i w uwalnianiu cukru z wątroby do krwi.
Pytanie 188
postulowana reguła potocznego wnioskowania o przyczynach zachowania innych osób - za przyczynę danego zdarzenia ludzie zwykle uważają te warunki, które zmieniają się systematycznie wraz z tym zdarzeniem; zaproponowana przez Harolda Kelleya.
Pytanie 189
wpływ grupy na jednostkę wywierany dzięki temu, że pragnie ona być lubianą, akceptowaną i aprobowaną przez innych
Pytanie 190
jeden z powodów, dla których ludzie stosują się do nacisków grupowych; pragnienie, aby mieć słuszność i aby zrozumieć, jak najlepiej postąpić w danej sytuacji.
Pytanie 191
wyuczona postawa wobec pewnego obiektu, której składnikami są: negatywna emocja (ang. niechęć lub strach), negatywne przekonania (ang. stereotypy) usprawiedliwiające tę postawę, oraz intencja behawioralna - dążenie do unikania, kontrolowania, podporządkowania lub wyeliminowania tego obiektu
Pytanie 192
koncepcja, zgodnie z którą ludzie obserwują samych siebie, aby zrozumieć, dlaczego postępują tak a nie inaczej; ludzie wnioskują, jakie są ich stany wewnętrzne, na podstawie swoich spostrzeżeń, jak się zachowują w danej sytuacji; teoria opracowana przez Daryla Bema
Pytanie 193
stanowisko, zgodnie z którym nasze działania w znacznie większym stopniu, niż sobie z tego zdajemy sprawę, są zdeterminowane przez siły i ograniczenia sytuacyjne, a nie przez cechy osobiste
Pytanie 194
sytuacja, w której ludzie są odizolowani od przeciwnych poglądów, a wszelkie źródła informacji, społeczne nagrody i kary są w wysokim stopniu kontrolowane przez przywódców grupy
Pytanie 195
nieświadoma tendencja do zwalniania tempa pracy, gdy wykonuje się ją w grupie
Pytanie 196
występująca u obserwatorów zachowań ludzkich tendencja jednoczesnego niedoceniania wpływu czynników sytuacyjnych i przeceniania wpływu czynników wewnętrznych, dyspozycyjnych na te zachowania osób działających w jakichś sytuacjach
Pytanie 197
subiektywny sposób widzenia i interpretowania jakiejś sytuacji czy środowiska przez daną osobę
Pytanie 198
upodabnianie się oczekiwań grupy ludzi, w miarę jak rozmawiają oni ze sobą i wykonuj ą razem różne czynności, wskutek czego tworzy się wspólny pogląd czy stanowisko
Pytanie 199
grupa formalna lub nieformalna, z której jednostka czerpie postawy oraz pozytywne wzorce zachowania i do której zwraca się po informacje, wskazówki oraz poparcie dla własnego stylu życia.
Pytanie 200
pozytywny wpływ, jaki obecność innych ludzi ma czasami na wyniki jednostki
Pytanie 201
zjawisko będące przykładem wpływu jednomyślnej większości na oceny jednostek, nawet w sytuacjach jednoznacznych; klasyczna ilustracja konformizmu,
Pytanie 202
teoria, która głosi, że napięcie wywołane rozbieżnością czy niezgodnością elementów poznawczych motywuje ludzi do prób jego redukcji; opracowana przez Leona Festingera
Pytanie 203
rywalizacyjne, kompulsywne i nieprzyjazne zachowanie, charakterystyczne dla pewnego szczególnego stylu radzenia sobie ze stresem; zakłada się, że syndrom ten zwiększa ryzyko zapadnięcia na chorobę wieńcową serca.
Pytanie 204
osobowość charakteryzująca się pragnieniem podejmowania ryzyka, szukaniem silnych bodźców i dreszczu podniecenia.