Podsumowanie testu

TEST CONTROLLING 1

Podsumowanie testu

TEST CONTROLLING 1

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
1. Satysfakcjonująca stopa zwrotu może być oparta na:
b. Średniej ważonej wartości kapitału w branży
d. Koszcie alternatywnym
a. Średniej rentowności kapitału w branży
c. Średnim ważonym koszcie kapitału ?????
Pytanie 2
2. Wzrost obrotów na jednego klienta oznacza:
d. Pozyskanie nowych klientów o znaczącej pozycji rynkowej
c. Utrata płynności finansowej
b. Większe wydatki
a. Rozwój odbiorców
Pytanie 3
3. Czynniki niezależne od kierownika sprzedaży, wpływające na poziom przychodów ze sprzedaży to
a. Poziom uzyskanych cen
c. Jakość produktów
b. Terminowość realizacji produkcji
d. Warunki płatnicze
Pytanie 4
4. Jeżeli centrum odpowiedzialności samodzielnie produkuje wyroby to ponosi koszty stałe:
c. Amortyzacji maszyn i urządzeń ale nie budynków i budowli danego centrum
a. Koszty zarządzania centrum
b. Koszty marketingu
d. Koszty ogrzewania, oświetlenia
Pytanie 5
5. Podstawowe mierniki oceny centrum inwestycji (stopa zwrotu z inwestycji i zysk rezydualny):
d. Mają charakter finansowy
b. Działają zniechęcająco do ponoszenia nadmiernych wydatków inwestycyjnych w aktywa operacyjne
c. Są niewystarczające ze względu na przyjęcie długich okresów
a. Są niewystarczające ze względu na przyjęcie krótkich okresów
Pytanie 6
6. Wskaż niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
a. Średni czas realizacji zamówienia, udział w rynku, cykl należności
c. Terminowość realizacji zamówień, stopień satysfakcji klientów, czas załatwiania reklamacji
d. Stopień satysfakcji klientów, stopa marży brutto, poziom reklamacji
b. Stopień satysfakcji klientów, poziom realizacji zamówień, średni czas realizacji zamówienia
Pytanie 7
7. Raport kontrolno-wynikowy ???????
a. Raport taki zamyka się kontrolnymi wskaźnikami jak: wskaźnik wykonania limitu kosztów
c. Wyodrębnia się w nim wyłącznie koszty rzeczywiste
b. Wyodrębnia się w nim wyłącznie koszty planowane
d. Wyodrębnia się w nim poszczególne kategorie kosztów, zarówno planowane jak i rzeczywiste
Pytanie 8
8. Zysk rezydualny:
b. Eliminuje krótkowzroczność w postępowaniu menedżerów centrum inwestycji
d. Oparty jest na tych samych podstawach co ROI
a. Ułatwia porównanie osiągniętych rezultatów pomiędzy różnymi centrami inwestycji
c. Całkowicie eliminuje niedociągnięcia ROI
Pytanie 9
9. Co jest najważniejszą istotą tworzenia centrum kosztów?
c. Ponoszenie odpowiedzialności za koszty
a. Stosowanie się do najnowszych regulacji prawnych-
b. Zwiększenie kontroli nad pracownikami pracującymi przy danym centrum
d. Ewidencja kosztów wg miejsca powstania
Pytanie 10
10. Marża pokrycia kosztów I:
a. To inaczej wynik finansowy centrum zysku
c. Obejmuje pełne koszty gotowości, zarówno ponoszone w danym centrum zysku, jak i część kosztów gotowości przedsiębiorstw przypada na dane centrum oraz zysk
d. Obejmuje koszty stałe centrum zysku niekontrolowane, koszty gotowości firmy poniesione na dane centrum oraz zysk
b. Obejmuje tylko koszty gotowości firmy rozliczone na dane centrum oraz zysk wygenerowany przez to centrum
Pytanie 11
11. Rentowność zaangażowanego kapitału zdeterminowana jest poziomem wskaźników:
d. Wynik finansowy netto na zatrudnionego
a. Wynik operacyjny na zatrudnionego
c. Zainwestowany kapitał własny na zatrudnionego
b. Zainwestowany kapitał na zatrudnionego
Pytanie 12
12. Odchylenie stałych kosztów sprzedaży oblicza się jako:
c. Budżet wyjścia kosztów działalności + koszty wydziałowe
d. Budżet wyjścia kosztów działalności + koszty rzeczywiste
a. Koszty rzeczywiste – budżet wyjściowy kosztów działalności
b. Budżet wyjściowy kosztów działalności – koszty rzeczywiste
Pytanie 13
13. Odchylenie zmiennych kosztów sprzedaży oblicza się jako:
c. Przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży – rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży
a. Rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży + przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży
b. Rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży – przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży
d. Przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży – koszty stał__________e
Pytanie 14
14. Udział w rynku jest miernikiem należącym do grupy:
c. Mierników oceny opartych na przychodach ze sprzedaży
d. Żadne z powyższych
b. Niefinansowych mierników oceny centrum przychodów
a. Mierników oceny efektywności gospodarowania
Pytanie 15
15. Zysk przedsiębiorstwa zależny jest od:
a. Wyrobów o dużej wartości
b. Żadne z powyższych
c. Wyrobów o dużej marży pokrycia
d. Wyrobów o niskiej marży pokrycia
Pytanie 16
16. Wyróżnia się dwa podstawowe odchylenia od kosztów materiałów pomocniczych:???????
a) odchylenia cen zaopatrzeniowych oraz odchylenie zużycia materiałów podstawowych
d) żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
b) odchylenia od zmiany stawek i cen oraz od wielkości zużycia
c) odchylenia w stawkach za roboczogodzinę oraz zmian efektywności wykorzystania roboczogodzin
Pytanie 17
17. Mierniki służące do oceny centrum przychodów są ukierunkowane na spadek lub wzrost. W których z wymienionych mierników pożądany jest spadek?
a. Relacji kosztów sprzedaży do przychodów, poziom reklamacji, czas załatwiania reklamacji
d. Stopa marży brutto, średnia sprzedaż na klienta, terminowość realizacji zamówień
c. Terminowość realizacji zamówień, czas załatwiania reklamacji, poziom realizacji zamówień
b. Terminowość realizacji zamówień, poziom reklamacji, cykl zapasów wyrobów gotowych
Pytanie 18
18. System oceny centrów kosztów musi być tak zbudowany aby:
d. Umożliwiał analizę ex ante w realizacji zadań
a. Liczby były ujęte z punktu widzenia księgowego
b. Umożliwiały analizę ex post w realizacji zadań
c. Dostarczały motywacji menadżerom i pracownikom
Pytanie 19
19. Wybrane mierniki mogące posłużyć ocenie stopnia realizacji zadań powierzonych centrom inwestycji to: (skrypt) ?????
d. Księgowa stopa zwrotu z inwestycji
a. Stopa zwrotu z kapitału własnego
c. Zysk rezydualny
b. Żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
Pytanie 20
20. Wskaźnik struktury marży pokrycia obrazuje:
c. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów produkcji danego centrum zysku
b. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów zmiennych danego centrum zysku
a. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów stałych danego centrum zysku
d. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów całkowitych danego centrum zysku
Pytanie 21
21. Na kryteria mierników oceny centrów odpowiedzialności składa się:
d. Terminowość
c. Siła
a. Adekwatność
b. Użyteczność
Pytanie 22
22. Specyficzne korekty wielkości księgowych w koncepcji zysku ekonomicznego:
a. Odróżniają ekonomiczną wartość dodaną od zysku ekonomicznego
d. Są łatwe do zrozumienia dla menadżerów spoza działu finansowego
c. Odróżniają zysk księgowy od zysku ekonomicznego
b. Przekładają informację księgowe na ekonomiczną rzeczywistość
Pytanie 23
23. Wg jakich kryteriów oceniani są menadżerowie centrum przychodów:
c. Realizacji budżetu
d. Terminowości dostaw
a. Różnicy między przychodami ze sprzedanych produktów a planowanymi kosztami
b. Skorygowanej wartości ekonomicznej dodanej
Pytanie 24
24. W jakim celu tworzy się budżet kosztów:
a. W celu koordynowania z innymi działami np. z finansowaniem wydatków
c. Dla celów kontroli
b. W celu motywowania pracowników do większego zaangażowania w realizację budżetu
d. Aby zaplanować wynik całościowy przedsiębiorstw
Pytanie 25
25. Marża pokrycia kosztów I to różnica między:
a. Przychodami ze sprzedaży produktów a kosztami zmiennymi sprzedanych produktów
c. Marżą pokrycia kosztów III stopnia a kosztami stałymi centrów odpowiedzialności
b. Marżą pokrycia kosztów II stopnia a kosztami stałymi
d. Przychodami ze sprzedaży produktów a kosztami stałymi sprzedawanych produktów
Pytanie 26
26. Do wyznaczenia miernika poziomu realizacji zamówień musisz znać:
d. Liczbę zamówień nieprzyjętych do realizacji
c. Przychody ze sprzedaży
a. Liczbę klientów ogółem
b. Czas od wpływu reklamacji do jej rozstrzygnięcia
Pytanie 27
27. Których kosztów NIE zalicza się do kosztów pośrednich?
b. Kosztów sprzedaży i marketingu
c. Kosztów badań i rozwoju
d. Kosztów energii technologicznej
a. Kosztów ogólnego zarządu
Pytanie 28
28. Które z mierników nie są oparte na danych ze sprawozdań finansowych?
b. Mierniki oceny oparte na przychodach ze sprzedaży, niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
c. Miernik oceny oparte na przychodach ze sprzedaży, mierniki oceny efektywności gospodarowania
a. Niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
d. Miernik oceny oparte na przychodach ze sprzedaży
Pytanie 29
29. Poziom wskaźnika ROI zależy od:
d. Ponoszonych kosztów operacyjnych (powinno być samych „kosztów”)
c. Zrealizowanych przychodów ze sprzedaży
a. Wielkości aktywów operacyjnych wykorzystywanych przez centrum
b. Średniej wartości aktywów operacyjnych
Pytanie 30
30. Wskaźnik dotrzymania limitu kosztów stałych oblicza się wzorem:
d. Koszty stałe poniesione/ koszty zmienne poniesione *100
b. Koszty stałe poniesione/ koszty stałe centrum *100
c. Koszty stałe centrum/ koszty stałe poniesione *100
a. Koszty stale poniesione/ koszty stałe budżetowe *100
Pytanie 31
31. Do oceny pracy centrum przychodów controller powinien przyjąć kilka mierników. Dobór mierników będzie zależny od:
d. Przychodów firmy
b. Specyfiki branży, w której działa dana firma
a. Rachunku zysków i strat
c. Miejsca centrum przychodów w strukturze controllingowej firmy
Pytanie 32
32. Centrum wyników wyodrębnione na podstawie grup klientów lub według geograficznych obszarów sprzedaży będzie ponosić koszty stałe związane z:
a. Organizacją marketingu
c. Powiększaniem obszaru działania
d. Rozwojem centrum
b. Organizacja sprzedaży
Pytanie 33
33. Co zaliczamy do instrumentów pobudzania sprzedaży?
b. Przychody ze sprzedaży
c. Liczbę przyjętych reklamacji
d. Udział w rynku?
a. Opusty cenowe
Pytanie 34
34. Ocena spółki oparta na ROI:
b. Jest istotna dla krótkich okresów
c. Uwzględnia specyfikę branżową centrum inwestycji
d. Uwzględnia zróżnicowane ryzyko przedsięwzięć
a. Jest istotna dla długofalowej efektywności inwestycji
Pytanie 35
35. Który ze wskaźników nie powinien być odnoszony do wielkości budżetowanej?
b. Czas załatwiania reklamacji
d. Udział należności w przychodach ze sprzedaży
a. Terminowość realizacji zamówień
c. Stopień satysfakcji klientów
Pytanie 36
36. Znane są podane wartości: przychody ze sprzedaży centrum, liczba obsługiwanych klientów i liczba zatrudnionych w centrum przychodów. Który miernik możesz wyliczyć?
c. Średnia sprzedaż na klienta
b. Relacja kosztów sprzedaży do przychodów
d. Średnia sprzedaż na pracownika centrum
a. Poziom reklamacji
Pytanie 37
37. Dla których mierników pożądany jest brak zmian lub zmniejszenie wartości miernika:
a. Produktywność majątku rzeczowego
d. Wydajność pracy
c. Cykl należności
b. Cykl zapasów
Pytanie 38
38. Na niewłaściwą realizacje planu składają się :
d. Niedążenie do ustalonego celu
c. Niewykorzystanie planowanych zasobów
a. Niewykonanie ustalonych działań
b. Żadna z odp nie jest poprawna
Pytanie 39
39. Do wyznaczenia poziomu reklamacji musimy znać wartość:
d. Liczba zamówień nieprzyjętych do realizacji
a. Przychody ze sprzedaży centrum
c. Czas do wpływu reklamacji do jej rozstrzygnięcia
b. Wartości zareklamowanej produkcji
Pytanie 40
40. Mierniki służące do oceny centrum przychodów można ująć w grupy jako:
c. Mierniki oparte na przychodach ze sprzedaży
b. Mierniki oparte na kosztach produkcji
a. Mierniki oparte na zarobkach kierownictwa
d. Mierniki dotyczące poziomu efektywności zarządzania zasobami centrum
Pytanie 41
41. Wskaźnik marży pokrycia na jednego klienta oblicza się wzorem:
b. Marża pokrycia/liczba klientów centrum
a. (cena sprzedaży produktu – koszt zmienny produktu)/ liczba klientów centrum
c. Marża pokrycia kosztów/ liczna klientów centrum
d. Zmiana marży pokrycia / liczba klientów centrum
Pytanie 42
42. Wielkość centrów przychodów mierzona liczebnością pracowników należy określić ,biorąc pod uwagę :
a. Całkowity zwrot jednostki
d. Wydajność pracy pracowników centrów
c. Liczbę klientów w danym miesiącu
b. Niezbędny wkład pracy do obsługi zamierzonej liczby klientów
Pytanie 43
43. W ośrodkach odpowiedzialności za wyniki kierownik powinien:
a. Mieć pełną swobodę działania
b. Być wyłącznie odpowiedzialny za część funkcjonowania centrum która mu bezpośrednio podlega
d. Mieć zdefiniowany zakres swobody działania
c. Być oceniany wyłącznie według realizacji zadań
Pytanie 44
44. Do obliczania odchylenia ceny sprzedaży potrzebne sa:
c. Rzeczywista marża ze sprzedaży
d. Liczba planowanych sprzedanych wyrobów
b. Planowana marża ze sprzedaży
a. Liczba rzeczywista sprzedanych wyrobów
Pytanie 45
45. Odchylenia istotne dzieli się na odchylenia:
b. Kazda z odpowiedzi jest poprawna
c. Kontrolowane
a. Niekontrolowane
d. Nieistotne
Pytanie 46
46. Kluczowym zakresem odpowiedzialności w centrach inwestycji są:
c. Żadna z odp
a. Wyniki finansowe i rentowność kapitału
b. Koszty operacyjne
d. Przychody i koszty
Pytanie 47
47. Główne grupy mierników oceny centrów zysku opierają się na:
a. Wartości dodanej
c. Marżach
b. Przychodach
d. Kosztach
Pytanie 48
48.Głównym zadaniem systemy oceny kosztów jest
d. ustalenie przyczyn powstania odchyleń od założeń
a. każda z odpowiedzi jest prawidłowa
b. określenie budżetu kosztów
c. podjęcie działań w celu wyeliminowania odchyleń
Pytanie 49
49.do obliczenia odchyleń poziomu sprzedaży potrzebne są
d) - odchylenia cen sprzedaży
c) - rzeczywista ilość sprzedaży produktów
a) - planowana ilość sprzedaży
b) - standardowa jednostkowa marża ze sprzedaży
Pytanie 50
50. (14.) Podstawową przyczyną powstania odchyleń jest
a) - nietrafione planowanie
c) - żadna z powyższych
d) -błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
b) - niewłaściwa realizacja planu
Pytanie 51
Miernik oceny stopnia realizacji zadań w centrum inwestycji to
b) rynkowa wartość dodana
a) wskaźnik windykacji należności
d) wskaźnik dziennej płynności dyspozycyjnej
c) stopa zwrotu z aktywów operacyjnych
Pytanie 52
52. parametry inwestycje brutto, cashflow brutto osiągnięty w okresie budżetowanym oraz generowania gotówki określają wskaźniki
b) - ROI
d) – CVA
a) - EVA
c) - CFROI
Pytanie 53
53. Od stymulowania jakich głównych grup czynników zależą wypracowane przez centrum zysków kwoty wyniku finansowego
a) -kształtowanie przychodów z inwestycji
c) - kształtowanie kosztów
d) -kształtowanie kosztów sprzedaży
b) - kształtowanie przychodów ze sprzedaży
Pytanie 54
54. pożądany poziom lub kierunek zmian podstawowego miernika oceny kosztów -. wskaźnik obciążenia kosztami stałymi kosztów zmiennych to
b) - constans
c) -wzrost
a) - wzrost lub constans
d) -spadek lub constans
Pytanie 55
55. Zysk rezydualny
b) rozwiązuje problem odrzucania korzystnych inwestycji dla przedsiębiorstw a
a) to suma zysków netto pomniejszona o odsetki od kapitału ustalone wg aktualnej stopy procentowej
d) żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
c) motywuje menadżerów do podejmowania zyskownych inwestycji, których nigdy by nie podjęli, gdyby oceniani byli poprzez np. pryzmat ROI
Pytanie 56
56. Czynniki wpływające na odchylenie od zaplanowanego wyniku centrum przychodów:
a) rozmiar rzeczywiście osiągniętej sprzedaży
b) cena jednostkowa sprzedanych produktów i usług
c) wielkość udzielonych rabatów, opustów i skont
d) rozmiar planowanej sprzedaży
Pytanie 57
57.Odchylenie od budżetu kosztów procesów podstawowych w rozmiarach roboczogodzin może być spowodowane:
c) zaostrzeniem standardów jakościowych
d) dokładnym pomiarem zużycia roboczogodzin na stanowiskach pracy
b) zmianami cyklu w czasie okresu
a) niewłaściwym planowaniem cyklu produkcyjnego
Pytanie 58
58. Głównym zadaniem systemu oceny centów kosztów jest:
- określenie budżetu kosztów
- podjęcie działań w celu wyeliminowania odchyleń
- każda z odpowiedzi jest poprawna
- ustalenie przyczyn powstania odchyleń od założeń
Pytanie 59
59. Rachunek odpowiedzialności:
- wykazuje się w nim wartości nieplanowane
- wykazuje się w nim wartości planowane, skorygowane, rzeczywiste odchylenia od przewidywanych wartości
- jest sprawozdaniem, które dostarcza porównań między danymi rzeczywistymi a planowanym (?)
- występuje zwykle w postaci raportów z wykonania budżetów
Pytanie 60
60. Celem systemu ocen ośrodków odpowiedzialności jest:
- informowanie kierowników o konieczności podjęcia określonych przedsięwzięć
- sporządzanie budżetów
- monitorowanie ich działalności
- każda z odpowiedzi jest poprawna
Pytanie 61
61. Na nietrafione planowanie mogą się składać:
-ustalanie nierealnych celów
-błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
-nienadążenie za ustalonym celem
-niewykonanie ustalonych działań
Pytanie 62
62. Podstawową przyczyną powstania odchylenia jest:
żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
nietrafione planowanie
błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
niewłaściwa realizacja planu
Pytanie 63
63. Funkcja kontrolna oznacza sprawowanie nadzoru poprzez:
kontrolę ex – antetzn: po zakończeniu realizacji
kontrolę ex – post tzn: po zakończeniu realizacji
kontrolę ex – post tzn: w fazie projektu
kontrolę ex – antetzn: w fazie projektu
Pytanie 64
64. Odchylenia niekontrolowane:
powstaje na skutek innego niż planowany w budżecie sposobu wykonania projektu
jest efektem określonych działań podejmowanych przez wykonawców projektu
to różnica powstała w efekcie nietrafnego oszacowania w fazie sporządzania budżetu wielkości będącej poza wpływem wykonawców projektu
występujące na skutek błędu prognozy
Pytanie 65
65. Odchylenia kontrolowane:
- więc jest efektem określonych działań podejmowanych przez wykonawców projektu
- powstaje na skutek innego niż planowany w budżecie sposobu wykonania projektu
- można podzielić na korzystne i niekorzystne
- występujące na skutek błędu prognoz
Pytanie 66
66. Do najczęściej wykorzystywanych metod analizy przyczynowo-skutkowej odchyleń zalicza się:
- żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
- podstawień krzyżowych
- metodę podstawień łańcuchowych
- różnic cząstkowych
Pytanie 67
67. Podstawowe zasady doboru wskaźników:
- wskaźniki winne być dostosowane do obszaru i charakteru działalności oraz zakresu posiadanej kontroli
- menedżer ośrodka winien mieć ujawniony jeden główny i kilka pomocniczych wskaźników
- kierownicy nie powinni zostać poinformowani o czynnikachwpływających na wielkość wskaźników
- zestaw wskaźników powinien zapewnić wielokryteriowość oceny
Pytanie 68
68. Menadżer centrum inwestycji powinien
a. Wdrażać metody i instrumenty ekonomiczne
d. Zarządzać procesem budżetowania
c. Interpretować wyniki
b. Podejmować decyzje inwestycyjne
Pytanie 69
69. Rentowność sprzedaży można analizować poprzez
b) analizę polityki inwestycyjnej i amortyzacji
d) analizę kosztów własnych
a) analizę struktury kapitału
c) analizę płynności finansowej
Pytanie 70
70. Odchylenie ceny dla kosztu zmiennego liczy się wzorem:
b) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * rzeczywista wielkość sprzedaży
c) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * planowana wielkość sprzedaży
a) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) *rzeczywista wielkość produkcji)
d) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * planowana wielkość produkcji
Pytanie 71
71. Koncepcją generowania zysków przez posiadane aktywa jest ideą przewodnią:
c) centrum kosztów
a) centrum przychodów inwestycji
d) budżetowanie
b) centrum inwestycji
Pytanie 72
72. Wskaż prawidłowy wzór na odchylenie marży na sprzedaży
c) (planowana ilość sprzedanych produktów – rzeczywista ilość sprzedaży) *standardowa jednostkowa marża na sprzedaż
a) (rzeczywista ilość sprzedanych produktów – planowana ilość sprzedaży) * planowana jednostkowa marża na sprzedaż
b) (rzeczywista ilość sprzedanych produktów – planowana ilość sprzedaży) * standardowa jednostkowa marża na sprzedaż
d) (planowana ilość sprzedanych produktów – rzeczywista ilość sprzedaży) * planowana jednostkowa marża na sprzedaż
Pytanie 73
73.Celem analizy odchyleń marży ze sprzedaży jest:
c) określanie cen i wielkości sprzedaży
b) określenie wpływu działań handlowców na wynik przedsiębiorstwa
a) określenie przychodów przedsiębiorstwa
d) określenie wpływu kosztów na działalność handlowców
Pytanie 74
74. Czego nie można przyjąć za podstawę do premiowania osób odpowiedzialnych za koszt…
a) oszczędność kosztów w stosunku do planu
b) dotrzymanie planowanego czasu dostaw produkcji
d)
c) poszerzanie wąskiego gardła ponad planowaną jego wielkość
Pytanie 75
75 . Realizacja przedsięwzięć, których stopa zwrotu jest niższa niż średnia osiągana w danym okresie obliczeniowym prowadzi do
a) wzrostu rentowności aktywów operacyjnych centrum
d) nie zmienia rentowności aktywów
c) żadna z odp
b) obniżenia rentowności aktywów centrum
Pytanie 76
Centrum odpowiedzialności za zysk określa się obszar, którego odpowiedzialności jest głównie skierowana na:
c) koszt
d) strukturę przychodu
b) wynik
a) struktura organizacyjną przedsiębiorstwa
Pytanie 77
77 .Generowanie wartości ????????????
b) jest związane z konsekwentną realizacją celów strategicznych
d) nie jest istotne w zarządzaniu controllingowym
c) jest mało związane z centrum inwestycji
a) angażuje tylko niektóre poziomy ośrodków odpowiedzialności
Pytanie 78
Rachunek marż pokrycia centrum zysku zorganizowanym według grup klientów zawiera pozycję tj.:
d) marża pokrycia kosztów
a) marża pokrycia kosztów stałych
c) suma kosztów kierowania sprzedażą
b) bezpośrednie koszty stałe kierowania sprzedażą
Pytanie 79
Rachunek marż pokrycia kosztów dla grup produktów zawiera pozycję tj:
d) przychody ze sprzedaży
b) koszty sprzedaży
a) opusty i rabaty
c) pozostałe przychody operacyjne
Pytanie 80
Wskaż, które z mierników zaliczane są do mierników oceny centrum przychodów:
c) model EBO
d) udział w rynku
a) relacja przychodów centrum przychodów całej firmy
b) wartość dodana wyrażona w kategoriach pieniężnych
Pytanie 81
Wskaźnikami uwzględniającymi wyznaczone krótkookresowe cele oraz warunki funkcjonowania systemu oceny opartej na marżach pokrycia są :
d) mierniki szybkości realizacji celi krótkookresowych
a) mierniki oparte są przychodach
b) mierniki oparte na kosztach
c) mierniki stopnia wykorzystania zasobów
Pytanie 82
Okres w którym jest generowany cashflow z zainwestowanego kapitału:
d) zależy od ilości zainwestowanego kapitału
c) nie jest definiowany
a) jest równy przeciętnemu okresowi amortyzacji
b) wynosi tyle co iloraz wartości netto środków i rocznych liniowych odpisów amortyzacyjnych
Pytanie 83
Menedżer centrum przychodów odpowiada za :
b) koszty dopasowania part
d) koszty promocji.
tylko przychody ze sprzedaży
c) wynagrodzenie pracowników
a) koszty zarządu
Pytanie 84
Założenia cen transferowych:
b) maksymalna cena transferowa nie powinna być wyższa od najniższej ceny rynkowej
c) maksymalna cena transferowa powinna być wyższa od najniższej ceny rynkowej
d) minimalna cena transferowa nie może być niższa niż suma kosztów krańcowych produkcji jednostki sprzedającej powiększonych o koszty utraconych korzyści
a) minimalna cena transferowa nie może być niższa niż suma kosztów krańcowych produkcji jednostki sprzedającej powiększonych o zysk godziwy
Pytanie 85
Mierniki oceny oparte na przychodach ze sprzedaży to:
c) udział w rynku, stopień realizacji planowanych przychodów ze sprzedaży, przyrost przychodów ze sprzedaży
d) udział w rynku, stopień marży brutto, udział opustów i rabatów w przychodach centrum
b) cykl należności, przyrost przychodów ze sprzedaży, czas załatwiania reklamacji
a) udział w rynku, przyrost przychodów ze sprzedaży, udział opustów i rabatów w przychodach centrum
Pytanie 86
Wskaźnik jednostkowej marży pokrycia oblicza się wzorem:
d) marża pokrycia kosztów II / ilość produkcji
a) marża pokrycia kosztów II / przychody ze sprzedaży
b) koszty stałe centrum / marża pokrycia kosztów II
c) cena sprzedaży produktu - koszt zmienny produktu??????
Pytanie 87
W których miernikach pożądany jest wzrost wysokości miernika:
d) płynność finansowa
b) udział należności przeterminowanych w należnościach ogółem
a) poziom jakości produkcji
c) wydajność gotówkowa sprzedaży
Pytanie 88
Zaletą cen transakcyjnych opartych na cenach odpowiedzialności jest:
d) umacniają autonomiczność ośrodków odpowiedzialności
b) ukazują planowany wkład centrum odpowiedzialności w łączny wynik przedsiębiorstwa
c) powodują suboptymalizację
a) zapobiegają suboptymalizacji
Pytanie 89
Podstawą pomnażania kapitałów są wyniki generowane w:
c) centrach inwestycji, centrach kosztów i centrach zysków
a) centrach zysków i centrach inwestycji
b) centrach zysków i centrach kosztów
d) centrach inwestycji i centrach wyników
Pytanie 90
. Decentralizacja zarządzania
a) To jeden z warunków wdrożenia controllingu??
b) Polega na przekazaniu uprawnień do najwyższych stanowisk kierowniczych
c) Polega na przekazaniu uprawnień do kierowników niższego szczebla
d) Jest możliwa do wdrożenia tylko w największych firmach
Pytanie 91
Wśród typów ośrodków odpowiedzialności możemy znaleźć
a) Ośrodek odpowiedzialności za personel
b) Ośrodek odpowiedzialności za inwestowanie
c) Ośrodek odpowiedzialności za materiały
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
Pytanie 92
Ośrodek odpowiedzialności za wyniki nie odpowiada za
c) Inwestycje
b) Koszty
d) Zyski
a) Przychody
Pytanie 93
. Wskaż prawdziwe zdanie/zdania odnośnie ośrodka odpowiedzialności za koszty
a) Jest to dominująca grupa ośrodków odpowiedzialności
d) Kierownicy ośrodka otrzymują do realizacji zadania wraz z przypisanymi kosztami???
c) Swoją działalnością może objąć kilka wydziałów
b) Jest to mało istotna grupa ośrodków odpowiedzialności
Pytanie 94
. W ośrodkach odpowiedzialności za limit wydatków
d) Przekroczenie limitu świadczy niekorzystnie o ośrodku
b) Limit wydatków wynika z negocjacji
c) Limit wydatków jest narzucony
a) Występuje wyraźna zależność między działalnością, a kosztami
Pytanie 95
W ośrodkach odpowiedzialności za przychody wpływ na poziom realizowanych przychodów wywiera
d) Struktura asortymentowa
a) Cena
c) Jakość produktu
b) Podatek
Pytanie 96
Ośrodek odpowiedzialności za inwestycje
a) Jest zależny w obszarze kontroli przychodów i kosztów od głównego kierownictwa
c) Nie odpowiada za relacje pomiędzy zyskiem a zainwestowanym kapitałem
d) Odpowiada za relacje pomiędzy zyskiem a zainwestowanym kapitałem
b) Nie może podejmować decyzji w obszarze zakresu przedsięwzięć inwestycyjnych
Pytanie 97
Wskaż zdanie/zdania nieprawdziwe
b) Tworzenie centrów odpowiedzialności jest ubocznym efektem działania zespołu ????
c) Kreacja centrów odpowiedzialności decyduje o skuteczności przyjętych rozwiązań
a) W dużych firmach centra odpowiedzialności mogą być budowane na różnych poziomach
d) Centa odpowiedzialności mogą być wykorzystywane jako narzędzia prorynkowej orientacji komórek wewnętrznych
Pytanie 98
Powiązanie efektów pracy centrów z systemem motywacyjnym
c) Zwiększa zainteresowanie pracowników racjonalnym wykorzystywaniem zasobów
a) Poprawia jakość produkcji
b) Zwiększa cykl realizacji zamówień
d) Naraża kierownictwo na zwiększenie kosztów
Pytanie 99
Zjawisko suboptymalizacji
b) Polega na działaniu danego centrum na szkodę firmy
a) Jest nieszkodliwe w krótkim i długim okresie
c) Uczy współzawodnictwa różnych centrów odpowiedzialności
d) Zmusza w pewnym momencie zarząd centralny do podjęcia działań
Pytanie 100
Wskaż zdanie/a prawdziwe
a) Sprawozdania tworzone dla wyższych szczebli mają mniejszy stopień agregacji informacji
d) Raport wskazuje wartości skumulowane
c) Im więcej informacji umieścimy w raporcie, tym lepiej
b) System raportowania cechuje się systematycznością
Pytanie 101
Jakie wymagania powinien spełniać dobrze sporządzony raport
a) Obiektywizm informacji
c) Wiarygodność danych
b) Różnorodność stosowanych form
d) Aktualność informacji
Pytanie 102
102. Informacje w sprawozdaniu
c) Przedstawione w formie graficznej są mniej nośne, niż w formie tabeli
b) Powinny być dostarczone tak szybko, jak to możliwe
a) Nie mogą być ze sobą sprzeczne
d) Wszystkie odpowiedzi są nieprawdziwe
Pytanie 103
103. Jakie porównanie służy kontroli założeń
c) „Powinno być-będzie”
a) „Jest-jest”
b) „Będzie-będzie”
d) „Powinno być-jest”
Pytanie 104
104. Które z porównań służy porównaniu tego samego obiektu w różnym czasie
a) „Powinno być-będzie”
c) „Będzie-będzie”
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
b) „Powinno być-powinno być”
Pytanie 105
105. Porównując dwie zaplanowane wielkości zastosujemy porównanie
c) „Powinno być-jest”
b) „Będzie-będzie”
a) „Powinno być-powinno być”
d) „Powinno być-będzie”
Pytanie 106
106. Porównaniu planu z prognozowaną rzeczywistością służy porównanie
c) „Powinno być-jest”
b) „Powinno być-będzie”
a) „Będzie-będzie”
d) „Powinno być-powinno być”
Pytanie 107
107. Które odchylenie stwierdza istnienie różnicy
d) „Powinno być-jest”
c) „Będzie-będzie”
b) „Powinno być-będzie”
a) „Jest-jest”
Pytanie 108
108. Jakie sprzężenie umożliwia korygowanie odchyleń powstałych w przeszłości
a) Nadążne
d) Żadne z nich
c) Obydwa z nich
b) Zwrotne
Pytanie 109
110. Wskaż rodzaje porównań osiągniętych wyników z wartościami budżetowanymi
b) Porównanie wielkości nakładów
d) Porównanie wyników
a) Porównanie wielkości ilościowych
c) Porównanie wielkości kosztów
Pytanie 110
111. Które z poniższych porównań dotyczą całego przedsiębiorstwa
a) Porównanie wielkości kosztów
c) Porównanie wyników
d) Porównanie systemu wskaźników
b) Porównanie wielkości ilościowych
Pytanie 111
112. Najprostszym rodzajem porównań jest porównanie
d) Wielkości ilościowych
b) Wyników
c) Wielkości kosztów
a) Systemu wskaźników
Pytanie 112
113. Wskaż zdanie/zdania prawdziwe odnośnie porównań wielkości ilościowych
a) Jest to najbardziej skomplikowana wersja porównań
b) Może być wyrażana w sztukach wyrobów
d) Nie zaleca się jej stosowania przy sterowaniu robotnikami w produkcji
c) Umożliwia uniknięcie wytworzenia zbyt dużej liczby wyrobów
Pytanie 113
114. Które zdania(e) nie odnoszą się do porównania wynikowego
b) Dotyczy przedsiębiorstwa i centra odpowiedzialności za wynik
d) Nie dotyczy centrów odpowiedzialności za wynik
a) Dotyczy głównie wielkości absolutnych
c) Zawiera w sobie wielkości relatywne
Pytanie 114
115. Porównanie systemu wskaźników
b) Dokonywane jest często
a) Dokonywane jest rzadko
d) Dotyczy całości przedsiębiorstwa
c) Dotyczy wybranych segmentów przedsiębiorstwa
Pytanie 115
116. Do zalet budżetowania należy
a) Wyraźne zdefiniowanie odpowiedzialności
d) Zwiększenie motywacji w szeregach pracowników
b) Maksymalizacja zysku
c) Odkrywanie obszarów o niskiej efektywności
Pytanie 116
117. Do wad budżetowania należy
b) Duży nakład pracy potrzebny do opracowania budżetu
a) Brak dynamiki i elastyczności budżetu
d) Konieczność ustalenia odchyleń
c) Ryzyko błędnego ustalenia odchyleń
Pytanie 117
118. Jakie czynniki mają wpływ na powstawanie odchyleń
b) Wzrost cen surowców
a) Przewidziane wpływy zewnętrzne
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
c) Błędy w dekretach księgowych
Pytanie 118
119. Jakie działania powinien podjąć zarząd, gdy odchylenie przekracza normę i nie ma na nią wpływu
d) Usunąć odchylenie przy okazj
a) Zaakceptować odchylenie
b) Usunąć odchylenie
c) Skorygować odchylenie
Pytanie 119
120. Jakie działania powinien podjąć zarząd, gdy odchylenie jest w normie
c) Zaakceptować odchylenie
a) Usunąć odchylenie
d) Usunąć odchylenie przy okazji
b) Skorygować odchylenie
Pytanie 120
121. Jak wielkie odchylenie od norm musi nastąpić, żeby controller zaczął działać
b) Średnie
d) Każde
c) Duże
a) Małe
Pytanie 121
122. Do oceny centrum inwestycji używa się
a) ROI
c) ROA
b) Zysku rezydualnego
d) ROS
Pytanie 122
123. Wskaż kryteria dobrego miernika oceny
d) Niska odporność na oportunizmy
c) Poziom agregacji
b) Zgodność
a) Efektywność
Pytanie 123
124. Które zdania są prawdziwe
c) Pomiar wyników powinien być połączony wyłącznie z celami długookresowymi
d) Należy łączyć mierniki finansowe z operacyjnymi
a) Pomiar wyników może być opierany wyłącznie na danych księgowych
b) Działalność menedżerów powinna być oceniana za pomocą jednego, odgórnie ustalonego miernika
Pytanie 124
125. Czym cechuje się poprawnie skonstruowany miernik
d) Konkretnością
a) Luźnym powiązaniem ze zdefiniowanymi celami centrów
c) Prostotą wykonania
b) Subiektywizmem
Pytanie 125
126. Najczęściej wykorzystywanymi miernikami są
c) Miernik skuteczności
b) Miernik wykorzystania zasobów
a) Miernik produktywności
d) Miernik prognostyczny
Pytanie 126
127. Wskaż zdanie/zdania prawdziwe
d) Wszystkie informacje są nieprawdziwe
c) Pomiędzy miernikami zachodzą interakcje o charakterze substytucyjnym
b) Im większy zakres zjawisk obejmuje miernik, tym większa jego użyteczność
a) Im większy zakres zjawisk obejmuje miernik, tym mniejsza jego użyteczność
Pytanie 127
128. Który miernik jest relacją rzeczywistego efektu, do rzeczywistego nakładu określonych zasobów
b) Miernik produktywności
a) Miernik wykorzystania zasobów
d) Miernik skuteczności
c) Miernik prognostyczny
Pytanie 128
129. Który miernik jest stosunkiem rzeczywistego nakładu, do normy
d) Żaden z powyższych
b) Miernik skuteczności
a) Miernik prognostyczny
c) Miernik produktywności
Pytanie 129
130. Który miernik jest stosunkiem rzeczywistego efektu , do przyjętego wzorca
c) Miernik skuteczności
a) Miernik produktywności
d) Miernik produktywności
b) Miernik wykorzystania zasobów
Pytanie 130
130.Projekt to:
d) zadanie określone co do czasu trwania
c) zbiór czynnosci mających na celu rozwiązanie problemu
a) jednorazowe zadanie
b) rutynowy proces w przedsiębiorstwie
Pytanie 131
131. Controller projektu powinien dbać o:
b)koordynację z inny mi projektami
c) przydzielanie zasobów
d) dotrzymanie terminów realizacji projektu
a) przejrzystość pod względem kosztu
Pytanie 132
132.Przygotowanie i realizacja projektu polega na:
a) ocenie projektu czy pasuje do strategi przedsiębiorstwa
d) opracowaniu dokumentacji poprzedniego projektu
b) zamknięciu i sporządzeniu bilansu projektu poprzedniego
c)rozdzieleniu zadań, kompetencji i odpowiedzialnosci
Pytanie 133
Podstawowym zadaniem controllingu gospodarki materiałowej jest dostarczenie informacji
a)poziomie jakości dostaw
c) płynności finansowej dostawcy
b)możliwościach transportowych
d) stopniu zaawansowania produkcji
Pytanie 134
134.Controller produkcji zajmuje się:
c) określeniem zaangażowania kapitałowego
d) rynkiem zbytu
a) planowaniem i kontrolą produktywności
b) mozliwościami korzystania z rabatów
Pytanie 135
135. Zbyt duża liczba drobnych zamówień powoduje:
b) zmniejszenie marży pokrycia
c) zwiększenie wyniku finansowego
a) wzrost kosztów
d) wzrost produktywności
Pytanie 136
136. Zgodnie ze wskazówkami K.H. Grolla koszty stałe powinno się dzielić na:
a) koszty stałe produkcyjne
d) koszty stałe nieprzynoszące korzyści
c) koszty stałe wydziałowe
b) koszty stałe przynoszące bezpośrednie korzyści
Pytanie 137
137. Controlling marketingu ma za zadanie:
d) badanie rynku zaopatrzeniowego
a) wykazywanie co firmie przynosi zyski
c) zwiększanie marż pokrycia
b) zwiększanie efektywnosci działań marketingowych
Pytanie 138
138. Controlling zasobów ludzkich polega na:
c) optymalnym wykorzystaniu możliwości tkwiących w zasobach ludzkich
d) planowaniu i kontroli kosztów personalnych
b) niedopuszczniu do przesuwaniu pracowników z jednego do drugiego działu
a) wykrywaniu wąskich gardeł w przedsiębiorstwie
Pytanie 139
139. Zadaniem controllingu finansowego jest:
d) planowanie bilansu przedsiębiorstwa
a) zapewnianie płynności finansowej
b) elastyczne wyposażenie w środki pracy
c) poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia
Pytanie 140
140.Controlling funkcyjny to między innymi
c) Controlling rozpoznawczy
b) Controlling spółek kapitałowych
d) Controlling finansowy
a) Controlling godpodarki materiałowej
Pytanie 141
141. Projektem możemy nazwać:
c) opracowanie programu komputerowego
d) pozyskanie nowego klienta
b) rozpoczęcie następnego cyklu produkcyjnego przez maszyny
a) obsługe klienta firmy
Pytanie 142
142.Najważniejszymi wymiarami w projekcie są:
b)czas trwania, wsparcie ze strony zarządu
c) testowanie, mierzalność, specyfika
a) rola kierowników, informacje, budżet
d) ilość,jakość, koszty
Pytanie 143
143. Osoby odpowiedzialne za realizację projektu muszą uczestniczyć w nim :
b) od samego początku
d) od momentu zatwierdzenia jego przebiegu, terminów i kosztów
c) gdy tylko uda sie pozyskać żródło fiansowania
a) od momentu potwierdzenia realizacji projektu
Pytanie 144
144 .Kierownik projektu ma gwarantować:
a) koordynacje z innym projektami
c) jego wykonanie zgodnie z interesem przedsiębiorstwa
b) zgodność celu projektu względem polityki przedsiębiorstwa
d) dotrzymana terminów realizacji projektu
Pytanie 145
145.Przygotowanie i realizacja projektu polega na:
a) ustaleniu celu realzacji przedsiębiorstwa
c) rozdzieleniu zadań, kompetencji
d) okresleniu terminów realizacji zadań
b) Sporządzeniu bilansu przedsiębiorstwa
Pytanie 146
146.Po rozbiciu projektu na zadania określa się ich koszt według:
a) Określania danych technicznych
c) kosztów rodzajowych
d) Określenie docelowej marży pokrycia
b) Kalkulacja kosztów zmiennych
Pytanie 147
147. Oferowaną cenę za realizację projektu możemy obliczyć za pomocą wzoru Przyjmując politykę firmy polegającą na stosowaniu marży 50%
a) Koszty całkowite/(1-0,5)
b) Koszty stałe/(1-0,5)
c) Koszty zmienne/(1-0,5)
d) Koszty uzasadnione/(1-0,5)
Pytanie 148
148.Po zakończeniu projektu należy:
d) przystąpić do realizacji kolejnego projektu
c) określić nakłady poniesione na dany projekt
b) rozliczyć poniesione koszty
a) Stworzyć bilans przedsiębiorstwa
Pytanie 149
149.Ustalenie stopnia wykonania poszczególnych zadań należy do obowiązków:
b)Audytora wewnętrznego w firmie
c) Kierownika projektu
d) Rewidenta
a)Controllera projektu
Pytanie 150
150. Dane z rachunku marż pokrycia wykorzystuje się do:
a) podejmowania decyzji i oceny działań
d) ustalenia wyniku finansowego
c) sporządzenia sprawozdania finansowego
b) ustalenia ceny wyrobu
Pytanie 151
151.Podstawowym instrumentem w controllingu badań i rozwoju są:
a) koszty
d) analiza
c) rozmowy
b) czas
Pytanie 152
152. Głównym wyzwaniem Controllera prac badawczych i rozwojowych jest:
b) branie udziału w badaniach
c) zacieranie granic między np. technikami a ekonomistami
a) dotrzymanie terminów
d) sporządzanie raportów z prac badawczych
Pytanie 153
153. Zapotrzebowanie na materiały i półprodukty prognozuje się na podstawie:
b) Stanu końcowego
a) Stanu początkowego
d) Zapasów
c) Planowanej wielkości produkcji
Pytanie 154
154. Znaczenie poszczególnych części i materiałów dla przedsiębiorstwa uwypuklają analizy:
d) SUPRI i BAT
c) COMA i SAP
a) SMART i UNI
b) ABC i XYZ
Pytanie 155
155. Wśród istotnych kryteriów analizy dostawców wymienić można:
b) techniczne know how
a) pewność dostawy
c) długość firmy będącej na rynku
d) koszty
Pytanie 156
156.Controller produkcji zajmuje się:
d) optymalizacją programu produkcji
a) zatwierdzaniem dostaw
b) planowaniem i kontrolą produkcji
c) określeniem zaangażowania kapitałowego
Pytanie 157
157.Wskutek częstego przestawiania maszyn spada:
b) efektywnosć
d) koszt produktu
a) konkurencyjność
c) produktywność
Pytanie 158
158.Przeprowadzenie porównań planu z rezultatem należy wykonań za pomocą:
d) wartościowo tylko dla najważniejszych kosztów
a) ilościową (sztuki)
c) zapotrzebowaniową
b) sprzedażową
Pytanie 159
159.Marża pokrycia I w Controllingu działań marketingowych przedstawia:
a) produktywność produktu
c) efektywność produktu
d) opłacalność produktu
b) zyskowność produktu
Pytanie 160
160. Marża pokrycia II w Controllingu działań marketingowych obliczamy:
d) za pomocą rachunku "w stu" lub "od sta"
a) pomniejszanie marży I o koszt wytworzenia produktu
c) obliczając MVP produktu
b) pomniejszenie marży I o koszty działań marketingu-mix
Pytanie 161
161.Marża pokrycia II w Controllingu działań marketingowych wyraża:
c) efektywność realizowanej strategii marketingowej
d) efektywność działu marketingu
b) koszt utraconych korzyści marketingowych
a) zyskowność produktu
Pytanie 162
162. Marża pokrycia III w Controllingu działań marketingowych przedstawia :
a) efektywność działu
b) efektywność strategii marketingowej
c) zainteresowanie danym produktem
d) marżę która jest obliczana metodą selektywną
Pytanie 163
163.Komponenty Controllingu marketingowego to:
c) produktywność działu
d) planowanie i kontrola cen
b) efektywność instrumentów
a) analiza pozycji strategicznej przedsiębiorstwa
Pytanie 164
164.W przypadku zarządzania personelem wąskie gardła mogą dotyczyć:
b) przestojów produkcyjnych spowodowanymi problemami z dostawą energii
a) zmian produktywności pracowników
d) stosunków międzyludzkich
c) zmian wypadkowości
Pytanie 165
165. Kosztem fluktuacji pracowników jest:
c) koszt utraconych korzyści
d) czas poświęcony na selekcje
b) koszt szkolenia nowego pracownika
a) odprawa
Pytanie 166
167.Zadanie zapewniania płynności to cykl składający się z faz:
kontroli
realizacji
planowania
wprowadzania
Pytanie 167
168. Controller finansowy ma za zadanie skupić sie na fazach:
d) zlecania
c) kontroli
a) realizacji
b) planowania
Pytanie 168
169.Schemat ROI obliczamy:
a) rentowność sprzedaży * marża pokrycia
b) rotacja kapitału * rentowność sprzedaży
c) marża pokrycia * rotacja kapitału
d) wzrost zobowiązań * finansowanie własne
Pytanie 169
170. Controlling finansowy:
c) zadbać o działania przeciwsterujące
b) ma na celu znalezienie optymalnych metod finansowania
d) tworzy plany finansowe
a) musi wykryć potencjalne stany nierównowagi finansowej
Pytanie 170
Pięć syntetycznych grup bariery gospodarczej:
b) ludzka, wiedzy, organizacyjna, informacyjna, finansowa
d) kierowania, wiedzy, organizacyjna, regulowania, informacyjna
a) wiedzy, planowania, kontrolowania, organizacyjna, finansowa
c) ludzka, sterowania, wiedzy, informacyjna, finansowa
Pytanie 171
Najtrudniejszą przeszkodą do pokonania jest bariera:
a) socjologiczna
b) psychologiczna
c) budżetowania
d) badawcza
Pytanie 172
Do bariery psychologicznych wdrażania controllingu należą:
d) obawa przed odpowiedzialnością za realizowane działania
b) utrata dotychczasowej swobody działania przez pracowników
c) mała liczba pracowników pracowników pionów ekonomicznych mających wiedzę ekonomiczną
a) brak chęci współpracy
Pytanie 173
Trudności w naborze pracowników w właściwych dla controllera kompetencji formalnych, to bariera:
c) wiedzy
d) funkcjonowania
b) psychologiczna
a) organizacyjna
Pytanie 174
Którzy pracownicy biorą najczęściej udział w szkoleniach z zakresu controllingu:
a) z kadry inżynierskiej
b) z pionu ekonomicznego
d) z działu ochrony
c) z działu produkcyjnego
Pytanie 175
Do bariery wiedzy wdrażania controllingu nie należą następujące stwierdzenia:
c) zamknięta postawa i brak właściwego przygotowania osób, które uczestniczą w projekcie
b) dopasowane kwalifikacje kadry pracowników do potrzeb działu controllingu
a) brak fachowości osób zajmujących się procesem wdrożenia controllingu
d) determinacja zarządu firmy w kwestii przyjęcia założeń controllingu zarządczego
Pytanie 176
Które twierdzenia bariery wiedzy wdrażania controllingu są prawdziwe:
c) niewystarczająca znajomość możliwych do adaptacji instrumentów nowoczesnego systemu zarządzania
d) strach przed controllingiem wynikającym z błędnie rozumianego słowa „controlling”
a) niezidentyfikowanie potrzeb i wymagań w stosunku do wprowadzanego systemu controllingu
b) brak systemu kontroli prawidłowości dekretacji zleceniowej
Pytanie 177
Bariera organizacyjna wdrażania controllingu wiąże się z:
c) uwarunkowania psychologiczne pracowników
a) niedopasowaniem kwalifikacji pracowników
b) trudnościami dopasowania struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa
d) ograniczenia finansowe
Pytanie 178
Do najważniejszych ograniczeń bariery organizacyjnej wdrażania controllingu zaliczamy:
c) prawidłowe wdrożenie systemu controllingu
d) przeciążanie pracowników działu controllingu zadaniami, które powinny być wykonane przez dział księgowości lub analiz finansowych
a) jasne układy kompetencji kierowników jednostek wewnętrznych firmy
b) ulokowanie controllera w strukturze dyrektora finansowego
Pytanie 179
Stwierdzenie: „Problem związany ze zmianą struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa oraz wprowadzenie ograniczonego zakresu samodzielności decyzyjnej kierowników operacyjnych”, zaliczamy do bariery:
a) wiedzy
c) organizacyjnej
b) funkcjonowania
d) finansowej
Pytanie 180
Utrudnieniem skutecznego funkcjonowania controllingu jest:
a) brak systemu norm technologicznych lub ich nieaktualność
b) zniechęcenie spowodowane brakiem szybkich i wyraźnych efektów prac wdrożeniowych
c) łatwość w systematycznej kontroli kosztów ogólnych
d) niska kultura dekretacji dokumentów księgowych i niekorzystanie z instrukcji obiegu dokumentów
Pytanie 181
Barierą wdrożenia controllingu, która wpływa na wszystkie decyzje podejmowane w przedsiębiorstwa, jest:
c) wiedzy
a) organizacyjna
b) finansowa
d) psychologiczna
Pytanie 182
Firmom brakuje środków finansowych na:
b) szkolenia administratorów nowych systemów i użytkowników końcowych
c) zakup oprogramowania klasy ERP lub jego aktualizację
d) reklamę
a) wynagrodzenia doradców zewnętrznych, którzy pomagają przeprowadzić analizę funkcjonalną przedsiębiorstwa
Pytanie 183
Z wdrażaniem controllingu do przedsiębiorstwa ściśle wiąże się :
c) minimalizacja zysku
a) informatyzacja procesu
b) zamówienie surowców
d) wymiana technologii
Pytanie 184
Przeszkody które uniemożliwiają skuteczne wdrażanie informatycznych systemów wspierających controlling są :
d) szkolenia administratorów nowych systemów
a) niewiedza na temat rzeczywistych potrzeb i problem ze zdefiniowaniem zakresu funkcjonalności systemu informatycznego
b) nieadekwatnie i nieprofesjonalnie przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa
c) odpowiednie i profesjonalnie przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa
Pytanie 185
Zaznacz prawidłową odpowiedz. „Niewłaściwy dobór metodyki realizacji projektu wdrożenia............do specyfiki przedsiębiorstwa i wymagań controllingu”
b) systemu informatycznego
c) planowanie zakupienia surowców
d) realizacja zamówienia
a) przebiegu produkcji
Pytanie 186
Do bariery informatycznej wdrażania controllingu należą następujące stwierdzenia:
c) Formalne i merytoryczne błędy popełniane przez liderów obszarów w procesie zarządzania projektem wdrożeniowym
b) Zmiany specyfikacji funkcjonalnej aplikacji określonej we fazie wstępnej wdrożenia
d) Archaiczny system dekretacji dokumentów
a) Zły system raportowania
Pytanie 187
Zakup zmówienia oprogramowania w trybie postępowania powinien mieć charakter:
c) Publiczno-prawny
b) Publiczny
a) Prawny
d) Prywatny
Pytanie 188
Rozwinięcie skrótu: ”SIWZ” oznacza:
d) Specyfikację Istotnych Wariantów Zamówienia
b) Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienie
c) Specjalizację Istotnych Warunków Zamówienia
a) Specyfikacje Interesujących Warunków Zamówienia
Pytanie 189
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, oznacza że:
a) Zamawiający ma ograniczoną wiedzę w zakresie koniecznych wymagań
c) Weryfikacja funkcjonowania wymaga wiedzy i znajomości poprzez testowanie produktu informatycznego
b) Dostawca ma ograniczoną wiedzę w zakresie istotnych wymagań
d) Zamawiający nie ma prawa wymagać konieczności zademonstrowania działania funkcjonalności systemu
Pytanie 190
Prawdą jest stwierdzenie, iż:
a) Rozwiązaniem zamawiającego w SWIZ, jest szczegółowe opisanie przez oferenta systemu oraz wszelkie konsekwencje z nią związane
d) Obowiązywać będą jednoznaczne i precyzyjne zapisy SWIZ oraz na etapie oceny ofert wykonawcom trudniej będzie je podważyć
c) Zamawiający nie ma prawa podać oferenta do Sądu, jeśli jego oczekiwania nie zostaną spełnione
b) Wiele problemów w przebiegu procesu wdrażania systemów informatycznych jest uzasadnione subiektywnie
Pytanie 191
Spór między odbiorcą a oferentem systemu informatycznego ciągnie za sobą:
c) Pośrednio – niewymierne wizerunkowanie
a) Bezpośrednio- straty finansowe
b) Bezpośrednio – niewymierne wizerunkowanie
d) Pośrednio – straty finansowe
Pytanie 192
Wyraz informacja pochodzi z łacińskiego i oznacza:
wyjaśnianie
wyobrażenie
projektowanie
przechowywanie
Pytanie 193
C.E. Shannon definiował informację, jako:
oczekiwaną wiadomość, wybraną ze zbioru wiadomości możliwych
wybraną wiadomość, wybraną z różnych zbiorów
daną wiadomość, pośród puli poszczególnych wiadomości
oczekiwaną wiadomość, wybraną z zbioru wybranych wiadomości
Pytanie 194
Matematyczna formuła informacji opiera się na wzorze matematycznej wartości oczekiwanej, czyli:
znak, nośnik informacji, wskaźnik, kanał, transformację kodu, komunikat
znak, nośnik informacji, kod, kanał, transformację kodu, komunikat
znak, nośnik informacji, kod, kanał, transformację kodu, przesłanie
znak, zapis informacji, kod, kanał transformację kodu, komunikat
Pytanie 195
Treść wiadomości wg. Czekaj, Pańkowska, to
opis
nakaz
wyróżnienie
polecenie
Pytanie 196
Informacja wprowadza
zamieszanie
ład i uporządkowanie
chaos
nieład
Pytanie 197
Definicja informacji wg. Bennon-Davies uznaje
wprowadzenie chaosu
informacje za przetworzone dane
wiedzę, która pozyskiwana jest z informacji
dane za fakty poddające się interpretacji
Pytanie 198
Systemy informacyjne wspomagające zarządzanie powinny mieć takie cechy jak:
ekstrakcja wiedzy
niebezpieczeństwo
wspomaganie pracy grup roboczych
elastyczność strukturalną i funkcjonalną
Pytanie 199
Głównym celem informatyków w firmie jest:
działania przeciw procedurom
uzyskanie wysokiej jakości informacji przydatnej w procesie zarządzanie
zapewnienie wysokiej sprawności technologii informatycznej
krótkoterminowy rozwój infrastruktury informatycznej
Pytanie 200
Które z następujących cech należą do systemu informacyjnego i informatycznego:
organizacja
rozwój
dane
cel działania
Pytanie 201
Zaznacz prawidłową odpowiedz, system informacyjne (SI), system informatyczny (SIT):
SI – Człowiek traktowany jest jako element techniczny
SI – Nowa organizacja podporządkowana celom wynikającym z celów firmy jako całości
SIT – Ludzie przystosowują się do nowych celów, potrzeb, wymagań
SIT – Wszystkie dane są zidentyfikowane w firmie
Pytanie 202
Rola człowieka w systemie informacyjnym :
Człowiek jako najsłabsze ogniwo
Człowiek jest traktowany jako element techniczny
Człowiek w ogóle niepotrzebny
Człowiek jest częścią składową SI, będący świadomym i odpowiedzialnym jego czynnikiem
Pytanie 203
Do kryterium przetwarzania wiedzy i danych w systemie informatycznym zaliczamy
Systemy wspomagające zarządzanie danymi
Systemy transakcyjne
Systemy automatyzacji prac biurowych
Systemy obiektowe
Pytanie 204
Wg kryterium funkcji zarządzania systemu informatycznego zaliczamy:
Systemy wspomagające decyzje indywidualne i grupowe
Systemy obiektowe
Systemy komputerowego wspierania projektowania
Systemy częściowej automatyzacji procesów wytwórczych
Pytanie 205
Rozwinięciem systemów ponadobiektowych w kryterium zasięgu przestrzennego jest:
Terenowo zawarte
sektorowe
Terenowo rozproszone
O zasięgu krajowym
Pytanie 206
Prawdziwym stwierdzeniem jest, że:
Pomimo rozwoju technicznego komputer staje się ważniejszym elementem niż człowiek
Pomimo rozwoju technicznego komputer jedynie wspomaga pracę człowieka
Pomimo rozwoju technicznego człowiek pozostaje ważnym elementem w podejmowanych działaniach
Pomimo rozwoju technicznego człowiek staje się mniej ważnym elementem w podejmowanych działaniach
Pytanie 207
Do funkcji systemu informatycznego należą
planowanie, konfiguracja systemu, rejestrowanie, raportowanie
wdrażanie, konfiguracja systemu, rejestrowanie, raportowanie
planowanie, budżetowanie, rejestrowanie, raportowanie
planowanie, konfiguracja systemu, zaopatrywanie, raportowanie
Pytanie 208
Obszar planowania w funkcji informatycznego wspomagania controllingu dotyczy:
budżetów krótkoterminowych
budżetów krótko- i długoterminowych
obejmuje budżetu całego przedsiębiorstwa
budżetów długoterminowych
Pytanie 209
Obszar konfiguracji systemu powinien umożliwiać:
precyzyjnego definiowania zakresu dostępności do informacji
tworzenie prognoz z uwzględnieniem danych historycznych
tworzenie wielowymiarowych struktur budżetu
uwzględniania przyszłościowego wymagania technicznego
Pytanie 210
Funkcje w obszarze rejestrowania realizowane są poprzez:
tworzenie budżetów i planów na wyznaczony okres
łatwe tworzenie niestandardowych raportów
zabezpieczenie przepisywaniem nieprawidłowych danych
automatyczne przenoszenie danych do księgi głównej z innych podsystemów
Pytanie 211
Obszar raportowania dotyczy:
informacji
sprawozdawczości
dokonywania zmian w firmie
planowanie budżetu
Pytanie 212
Zadaniem nieprawdziwym odnośnie systemu informatycznego jest:
informacja o dodawaniu nowych produktów
informacja obszerna w informację ukierunkowaną na problem
informacja sztywna i nieruchliwa w informację dynamiczną
informacja ogólna w informację o fraktalnych łańcuchach procesów
Pytanie 213
Systemy informatyczne controllingu w zakresie wykonania danych projektów czy przedsięwzięć powinny wymagać
diagnoze potrzeb działalności
wybór
rozpatrzenie
recyzja
Pytanie 214
Wspomaganie controllingu dotyczy warstw:
planowanie
analityczno-informatyczne
obsługi modelu budżetowego
danych źródłowe
Pytanie 215
Obszary bezpośrednio związane z działalnością przedsiębiorstwa wspomagane przez aplikacje controlingowe, to
analiza przychodów ze sprzedaży
księgowanie
kontrola
zarządzanie gotówką
Pytanie 216
Możliwości analityczne systemów controllingowych wykorzystuje się w:
podzieleniu procesu rejestracji danych
drążeniu i scalanie przychodów i marży według hierarchii wymiarów?
rozpoznawaniu przyczyn odchyleń od planów za pomocą raportów
przedstawianiu struktury kosztów, przychody i zysku w ujęciu procentowym
Pytanie 217
Narzędzia informatyczne klasy BI wspiera controlling poprzez:
udostępniania danych na stronach internetowych
niezrównoważoną kartę wyników
portale korporacyjne
kokpity menedżerskie
Pytanie 218
Zakres funkcji obszaru planowania charakteryzuje się:
integracja systemu
proste wprowadzanie nowych produktów, regionów i innych w trakcie roku budżetowego
tworzenie wariantowych analiz budżetu na etapie planowania
prezentacja danych z automatycznymi mechanizmami śledzenia budżetowania
Pytanie 219
Pojęcie controllingu wywodzi się z języka angielskiego od słowa „to control” co znaczy:
c) Kierowanie
a) Sterowanie
d) Regulacja
b) Kontrolowanie
Pytanie 220
Cechy, które nadaje controllerowi amerykańskie podejście to controllingu to:
d) Pełniona przez niego funkcja może przyjąć formę odrębnej komórki organizacyjnej
a) Controller jest bardziej utożsamiany z działem finansów i rachunkowości
c) Jego uwaga skupiona jest na wszystkich działach firmy
b) Obowiązki controllera są zbliżone do zadań europejskiego głównego księgowego
Pytanie 221
Controlling wg szkoły niemieckiej:
a) Zajmuje się rachunkowością
b) Jest metodą zarzadzania
c) Cechuje się brakiem ustrukturalizowanego planowania
d) Nie ma możliwości decydujących, jest organem doradczym
Pytanie 222
4. Controlling wg szkoły amerykańskiej:
b) Nie ma możliwości decydujących, jest organem doradczym
d) Charakteryzuje się wpływem na cale przedsiębiorstwo
a) Cechuje się ustrukturyzowanym planowaniem
c) Koncentruje się na skomplikowanych systemach informacyjnych
Pytanie 223
5. Prawdą o controllingu nie jest:
b) Zapewnia krótkoterminowy rozwój
c) Jest on narzędziem doskonalącym sposób funkcjonowania przedsiębiorstwa
a) Pozwala on osiągnąć przewagę konkurencyjną
d) Jego wprowadzenie wymusza na kierownictwie nieustanne uczenie się oraz zmianę sposobu myślenia
Pytanie 224
6. Przełomową jeśli chodzi o controlling strategiczny koncepcją okazała się:
b) BSC
c) TDABC
d) TOC
a) ABC
Pytanie 225
7. Controlling w obecnym rozumieniu do Europy dotarł:
c) W latach 90 XIX w
d) W latach 50 XX w
a) W latach 80 XX w
b) W latach 70 XX w
Pytanie 226
8. Najczęściej spotykane kryteria klasyfikujące controlling to:
a) Szczebel zarządzania
b) Zakres działalności
c) Zakres finansowy
d) Kompetencje
Pytanie 227
9. Cechą opisująca controlling operacyjny jest:
d) Niweluje braki informacyjne i niepewność przyszłych sytuacji
a) Dotyczy on krótkiego okresu, do jednego roku
c) Konieczne jest prowadzenie stałej analizy
b) Jego celem jest stworzenie warunków umożliwiających długotrwałe działanie firmy
Pytanie 228
10. Do zadań controllingu strategicznego zaliczamy:
b) Poprawę alokacji zasobów przedsiębiorstwa
a) Analizę źródeł i wartości informacji długoterminowej
d) Analizę i weryfikacje możliwości realizacji celów długofalowych
c) Koordynacje celów i planów w zgodzie z przyjętym planem strategicznym
Pytanie 229
11. Celem głównym controllingu strategicznego jest:
A) Stworzenie warunków umożliwiających działanie firmy i zapewnienie jej stałego rozwoju
C) Planowanie płynności finansowej
D) Koordynacja realizacji budżetów
B) Poprawa alokacji zasobów przedsiębiorstwa
Pytanie 230
12. Ze względu na zakres jaki obejmuje controlling można wyróżnić jego nastepujące typy:
c) Controlling produkcyjno-finansowy
a) Controlling finansowy
d) Controlling taktyczny
b) Controlling kompleksowy
Pytanie 231
13. W ramach filaru funkcji pionowych controllingu możemy wyodrębnić m.in.:
c) Controlling sprzedaży
d) Controlling marketingu
a) Controlling zaopatrzeniowy
b) Controlling projektów
Pytanie 232
14. Zadaniem controllingu produkcyjnego nie jest:
a) Pełnienie roli gwaranta prawidłowego przebiegu procesu produkcyjnego
c) Wpływanie na przygotowanie budżetów i krótko i średnio okresowych planów produkcyjnych
b) Dostarczanie decydentom informacji o rynku zaopatrzeniowym
d) Badanie możliwości wdrożenia nowoczesnych technologii produkcyjnych
Pytanie 233
15. Do obszarów funkcjonalnych controllingu marketingu można zaliczyć m.in audyt:
b) Produktywności
personalny
a) Strategii marketingowych
projektów
Pytanie 234
16. We współczesnym rozumieniu za kolebkę controllingu uznaje się:
a) Egipt
b) Wielką Brytanię
c) Francję
d) Stany Zjednoczone
Pytanie 235
17. Do funkcji rachunkowej pełnionej przez controllera na początku lat 40 zaliczamy m.in.:
a) Koordynacje zarządzania w przedsiębiorstwie
b) Współpracę z kontrolą zewnetrzną
d) Opracowanie, analiza i wyjaśnienie informacji finansowych w celu wsparcia zarządzających przy planowaniu
c) Zbieranie informacji podatkowych
Pytanie 236
18. Do funkcji rewizyjnej pełnionej przez controllera na początku lat 40 zaliczamy m.in.:
d) Prowadzenie rachunku kosztów
b) Projektowanie i opieka nad systemem kontroli wewnętrznej
c) Projektowanie metod i systemów w rachunkowości
a) Ustalenie wyniku finansowego
Pytanie 237
19. Do funkcji poziomych obszaru funkcyjnego zaliczamy:
b) Eco-controlling
a) Controlling finansowy
c) Controlling personalny
d) Controlling produkcyjny
Pytanie 238
20. Nad zużyciem materiałów w powiązaniu z jakością i organizacją czasu dostaw czuwa controlling:
b) Sprzedaży
c) Zaopatrzeniowy
a) Produkcyjny
d) Badań i rozwoju
Pytanie 239
21. Controlling sprzedaży:
c) Ocenia opłacalność przedsięwzięć produkcyjnych
a) Bada możliwości wdrożenia nowoczesnych technologii produkcyjnych
d) Tworzy właściwe mierniki dla marż pokrycia, umożliwiających rzetelną ocenę opłacalności wytwarzania produktów, ocenę efektywności kanałów zbytu itd.
b) Ocenia wzajemne związki zachodzące pomiędzy prowadzoną w firmie polityką cen, polityką produktu i wyborem formy sprzedaży
Pytanie 240
22. Najnowszym rodzajem controllingu jest:
c) Controlling projektów
a) Controlling personalny
b) Controlling marketingu
d) Eco- controlling
Pytanie 241
23. Zadaniem eco-controllingu jest:
c) Przeprowadzanie ekonomicznego rachunku kosztów korzystania z zasobow środowiska naturalnego
b) Planowanie i kontrola wykorzystania surowców i energii
d) Ujawnianie skutków realizacji zadań stawianych w odniesieniu do zasobów ludzkich
a) Ustalanie celów ekologicznych firmy
Pytanie 242
24. Wg kryterium zakresu kompetencji controlling można podzielić na:
d) Operacyjny i strategiczny
c) Marketingu i projektów
a) Raportowy i zarządczy
b) Finansowy i personalny
Pytanie 243
25. Poszerzonym systemem rachunkowości finansowej i zarządczej, służącym głownie do opracowywania wielowymiarowych raportów rzeczowo-finansowych nazywamy:
d) Controlling projektów
a) Controlling zarządczy
b) Controlling sprawozdawczy
c) Controlling finansowy
Pytanie 244
26. Domeną zwłaszcza dużych korporacji, które narzucają swoim polskim oddziałom obowiązek sporządzania różnego rodzaju sprawozdań jest:
a) Controlling zarządczy
d) Controlling projektów
c) Controlling finansowy
b) Controlling sprawozdawczy
Pytanie 245
27. Stwierdzeniem nieprawdziwym o controllingu raportowym jest:
c) Kompetencje controllera są niewielkie
a) Jest domeną zwłaszcza dużych korporacji
d) Wyznacza on bardziej ambitne zadania dla controllera, zwiększając tym samym jego zakres kompetencji
b) Zadaniem działu controllingu jest wówczas praktycznie wyłącznie budowanie systemu informacyjnego
Pytanie 246
28. Stwierdzeniem nieprawdziwym o controllingu zarządczym jest:
c) Wpływa zarówno na przebieg procesów podstawowych jak i pomocniczych zachodzących w przedsiębiorstwie
b) Należy traktować go jako system tożsamy z rachunkowością
d) Controller otrzymuje duży zakres kompetencji (również decyzyjnych)
a) Jest to bardziej rozwinięta forma controllingu, powierzająca bardziej ambitne zadania dla controllera
Pytanie 247
29. Forma organizacyjna controllingu pozwala go dzielić na:
b) Projektów i marketingu
a) Raportowy i zarządczy
d) Instytucjonalny i nieinstytucjonalny
c) Operacyjny i strategiczny
Pytanie 248
30. W przedsiębiorstwie gdzie została wyodrębniona osobna komórka, której zadaniem jest realizowanie wyłącznie zadań controllingu występuje:
d) Controlling instytucjonalny
c) Controlling zarządczy
a) Controlling nieinstytucjonalny
b) Controlling operacyjny
Pytanie 249
31. W firmach gdzie nie wyodrębniono w strukturze organizacyjnej osobnej komórki zajmującej się controllingiem mamy do czynienia z controllingiem:
a) Zarządczym
b) Nieistytucjonalnym
c) Strategicznym
d) Raportowym
Pytanie 250
32. Wskaż zdanie nieprawdziwe odnośnie controllingu nieinstytucjonalnego:
b) Jest najczęściej stosowaną formą controllingu w jednostkach małych
c) Stosuje się go też w firmach w których controlling znajduje się w początkowej fazie rozwoju
a) Zadania controllingu są realizowane przez istniejący dział lub przez wyznaczonego pracownika
d) Jest najczęściej stosowaną formą controllingu w jednostkach średnich i dużych
Pytanie 251
33. Najodpowiedniejsza w procesie przemian restrukturyzacyjnych, związanych z wprowadzeniem controllingu zarządczego do przedsiębiorstwa jest:
b) Pozycja Sztabowa
a) Pozycja liniowa
d) Struktura dywizjonalna
c) Struktura funkcjonalna
Pytanie 252
34. Wadą pozycji sztabowej jest:
a) Potencjalny konflikt pomiędzy controllerem a kierownikami komórek
b) Mocno rozbudowana hierarchicznie komórka
c) Brak kompetentnego nadzoru nad strukturą wewnętrzną
d) Silny wpływ na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie
Pytanie 253
35. Zdaniem nieprawdziwym odnośnie pozycji liniowej jest:
d) Nie może być stosowana w firmach dużych
c) Jest skuteczniejsza w przedsiębiorstwach mniejszych
b) Controller w tej pozycji posiada sporo informacji od kierującego działem
a) Jest znacznie efektywniejsza niż pozycja sztabowa
Pytanie 254
36. Przy formie wieloszczeblowej controllingu rozróżniamy:
d) Strukturę macierzową
c) Strukturę liniową
a) Strukturę funkcjonalną
b) Strukturę dywizjonalną
Pytanie 255
37. Na stworzeniu komórek controllingu lub stanowisk controllerów dla poszczególnych funkcji polega struktura:
c) Liniowa
d) Macierzowa
b) Dywizjonalna
a) Funkcjonalna
Pytanie 256
38. W strukturze dywizjonalnej:
d) Controllerzy sa podporządkowani jednostce centralnej
c) Występuje podporzadkowanie jednostek controllingowych kierownikowi poszczególnej funkcji
b) Tworzy się stanowiska controllerów dla poszczególnych funkcji realizowanych przez firmę
a) Controller każdej dywizji zajmuje się swoim obszarem
Pytanie 257
39. Struktura macierzowa:
d) Jest stosowana w małych firmach
b) Jest stosowana w dużych firmach
c) Występuje w niej podwójne podporzadkowanie controllerów funkcyjnych
a) To połączenie zalet modelu dywizjonalnego i funkcyjnego
Pytanie 258
40. Czynnikami które znacznie przyczyniły się do popularyzacji controllingu w Polsce były:
a) Wzrost zainteresowania firm controllingiem
c) Program Narodowych Funduszy Inwestycyjnych
d) Rosnąca konkurencja
b) Prywatyzacja przedsiębiorstw
Pytanie 259
41. Pionierami polskiego controllingu są:
a) M. Jerzemowska, W. Brzezin
b) J. Goliszewski, H. Błoch, S. Olech
c) H. Bieniok, K. Czubakowska, H. Dźwigoł
d) E. Nowak, W. Knop, K. Sawicki
Pytanie 260
42. Wskaż główne nurty rachunkowości zarządczej, które wyłoniły się w tradycji francuskie rachunkowości:
a) Comptabilite de rendement
b) Tableau de bord
d) Controle de gestion
c) Metoda jednolitych centrów
Pytanie 261
43. Zadaniem ujednolicenia definicji controllingu zajęła się:
b) Financial Executives International
d) Institut de Controle de Gestion
a) Controller’s Institute of America
c) International Group of Controlling
Pytanie 262
44. Firmą, która po raz pierwszy zatrudniła controllera jest:
c) General Electric Company
b) The General Accounting Office
a) Atchinson, Topeka & Santa Fe Railway System
d) CEGOS
Pytanie 263
45. Nieprawdą jest stwierdzenie, iż:
a) po raz pierwszy controller zatrudniony został w I połowie XX w.
d) właściwy katalog zadań controllera został zdefiniowany dopiero w latach 50. i 60.
b) światowy kryzys gospodarczy i zwiększona industrializacja spowodowały konieczność nowego podejścia do kalkulacji kosztów
c) głównymi funkcjami controllera w największych przedsiębiorstwach lat 40. były m.in. funkcja rachunkowa, ekonomiczna i podatkowa
Pytanie 264
45. Prawdą dotyczącą metody jednolitych centrów jest:
d) stanowi ona spójny zestaw wyselekcjonowanych informacji zasilających proces decyzyjny
b) jest ukierunkowana na monitorowanie wskaźników pochodzących z systemu rzeczywistego i wskaźników finansowych w celu oceny i przewidywania wyników
a) jest to standaryzowane podejście do rachunku kosztów produktów i procesów
c) jej celem jest zapewnienie standaryzacji w zakresie rachunku kosztów, tak aby firmy mogły ze sobą konkurować lepiej dzięki wykorzystaniu podobnych metod kalkulacji kosztów
Pytanie 265
47. Do szczebla controllingu centralnego w strukturze macierzowej zaliczamy:
a) Controlling produkcji
b) Controlling logistyki
c) Controlling wydziałów
d) Controlling oddziałów
Pytanie 266
48. Stwierdzeniem prawdziwym odnośnie controllingu badań i produkcji nie jest:
d) obejmuje wielowymiarową analizę skuteczności firmy MARKETING
a) zapewnia on przyszłość firmie
c) zapewnia sprawne i efektywne przygotowanie oraz monitorowanie przebiegu przedsięwzięć projektowych i inwestycyjnych PROJEKTY
b) pozwala dopasować asortyment wytwarzanych dóbr i świadczonych usług do wymogów konkurencyjnego rynku
Pytanie 267
49. Komórka controllingu wieloosobowego w strukturze controllingu instytucjonalnego dzieli się na:
jednoszczeblowe
b) wieloszczeblowe
c) macierzowe
c) liniowe
Pytanie 268
50. Nieprawdą jest, iż pozycja sztabowa controllingu:
d) jest bardziej efektywna niż pozycja liniowa
c) ma silny wpływ na istotne zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie
a) jest najodpowiedniejsza w procesie przemian restrukturyzacyjnych
b) sprawdza się głównie w przedsiębiorstwach średnich i większych