Psychologia ekonomiczna to dziedzina, która swoje korzenie ma w:
Ameryce
Azji
Europie
Pytanie 2
Dopasuj założycieli psychologii ekonomicznej do państw, z których pochodzą.
Stephen Lea
Wielka Brytania
Folke Olander
Dania
Christine Roland-Levy
Francja
Hermann Brandstaetter
Austria
Gery van Veldhoven
Holandia
Pytanie 3
Który z wymienionych psychologów zdobył Nobla w dziedzinie ekonomii?
Amos Tversky
Fred van Raaij
Daniel Kahneman
Pytanie 4
Daniel Kahneman i Amos Tversky opracowali teorię tłumaczącą podejmowanie przez ludzi decyzji w sytuacji ryzyka. Podaj jej nazwę.
Pytanie 5
Jak nazywa się prawo, wedle którego przy wzroście cen spada popyt na dane dobro?
Pytanie 6
Jak nazywa się prawo, wedle którego przy wzroście dochodu następuje również wzrost popytu?
Pytanie 7
Odstępstwa od prawa cenowej elastyczności popytu to tak zwane:
paradoksy
iluzje
Pytanie 8
Paradoks, wedle którego przy wzroście cen dóbr luksusowych wzrasta również popyt na nie wśród grup o wysokich dochodach to:
Paradoks Veblena
Efekt snoba
Paradoks Giffena
Efekt owczego pędu
Pytanie 9
Paradoks, wedle którego zmianie ulega struktura popytu na dobra luksusowe w sytuacji kryzysu, co przejawia się zmniejszeniem konsumpcji dóbr luksusowych o wysokiej wartości i zwiększeniem konsumpcji dóbr luksusowych o mniejszej wartości to:
Efekt szminki
Paradoks Giffena
Paradoks Veblena
Efekt snoba
Pytanie 10
Nabywanie dóbr po wyższych cenach dlatego, że robią to inni to:
Efekt szminki
Paradoks Giffena
Efekt snoba
Efekt owczego pędu
Pytanie 11
Zaniechanie nabywania dóbr chętnie kupowanych przez innych to:
Efekt owczego pędu
Paradoks GIffena
Efekt szminki
Efekt snoba
Pytanie 12
Wedle ekonomii konsument dąży do:
maksymalizacji użyteczności swoich zasobów
maksymalizacji zysku
Pytanie 13
Homo oeconomicus to inaczej
Pytanie 14
Kto jest autorem modelu ograniczonej racjonalności?
Pytanie 15
Psychologia ekonomiczna zajmuje się:
jedynie wpływem systemu ekonomicznego na zachowanie konsumenta
badaniem wzajemnej interakcji między systemem ekonomicznym a konsumentem
jedynie cechami konsumenta, które mogą wpływać na system ekonomiczny
Pytanie 16
Ekonomia behawioralna i psychologia ekonomiczna to to samo
Prawda
Fałsz
Pytanie 17
Czy efekt Giffena może dotyczyć wszystkich konsumentów?
Nie, żaden paradoks nie dotyczy wszystkich konsumentów
Tak, jest to częsta sytuacja
Tak, ale jedynie w sytuacjach kryzysowych (wojna, klęski żywiołowe)
Pytanie 18
Który z wymienionych paradoksów bardziej związany jest z zaspokajaniem potrzeby skierowanej do wewnątrz (np. udowodnieniem sobie, że moja własna sytuacja nie uległa zmianie)?
Efekt szminki
Efekt Giffena
Pytanie 19
Badania, które służą sformułowaniu modelu teoretycznego nazywa się badaniami:
podstawowymi
stosowanymi
Pytanie 20
Badania, które służą znalezieniu rozwiązania konkretnego problemu to: