Podsumowanie testu

Doświadczalnictwo lesne

Podsumowanie testu

Doświadczalnictwo lesne

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Zgodnie z indukcjonizmem nauki przyrodnicze budowane są według schematu:
Najpierw uogólnienia, potem fakty
Najpierw fakty, potem uogólnienia
Najpierw twierdzenia a później ich weryfikacja
Najpierw jasno postawiony cel badań a później jego weryfikacja
Pytanie 2
W indukcjonizmie zakładano, że uczony rozpoczyna pracę od:
Znalezienia w materiale empirycznym faktów pod jakimś względem podobnych
Zebrania obfitego materiału obserwacyjnego
Sformułowania hipotezy
Sformułowania twierdzenia
Pytanie 3
Problem związany ze stosowaniem indukcjonizmu polega na
Trudnym do przewidzenia wyniku badań opartych na małej próbie
Trudności zagwarantowania prawdziwości oryginalnych stwierdzeń opartych na fragmentarycznym materiale badawczym
Trudności na sformułowaniu właściwych hipotez badawczych
Pracochłonności związanej z zebraniem obfitego materiału badawczego
Pytanie 4
W swojej krytyce indukcjonizmu Popper zaproponował schemat dedukcyjny:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Najpierw dobrze zebrany i reprezentacyjny materiał badawczy a później hipotezy
Najpierw hipotezy, potem konfrontacja z zebranym materiałem badawczym
Najpierw jasno sprecyzowany cel badań później zebranie danych a następnie postawienie rozsądnej hipotezy badawczej
Pytanie 5
Według Poppera rozwój nauki jest procesem selekcji polegającym na tym, że:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Z wielkiej liczby dowolnie przyjętych hipotez eliminacji ulegają te, które nie wytrzymują konfrontacji z doświadczeniem
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Pytanie 6
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
W stawianiu hipotez należy zachować ostrożność
Tylko ludzie o nastawieniu konserwatywnym mogą odnosić sukcesy w badaniach
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Hipotezy, które stawiamy powinny być jak najbardziej ryzykowne
Pytanie 7
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Wstępnie przyjęte hipotezy muszą podlegać ostrej krytyce
W celu potwierdzenia hipotezy należy zebrać jak najliczniejszą próbę
Należy przeprowadzać eksperymenty pozwalające na potwierdzenie hipotezy badawczej
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Pytanie 8
Przy formułowaniu problemu badawczego bierzemy pod uwagę:
Aparaturę naukową, która pozwoli nam na właściwe wykonanie potrzebnych pomiarów
Pracochłonność badań
Środki jakimi dysponujemy na badania
To co nas interesuje, czego jeszcze nie wiadomo, co chcielibyśmy sprawdzić
Pytanie 9
Błąd I rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Pytanie 10
Błąd II rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Pytanie 11
O wyborze testu statystycznego powinniśmy zdecydować na etapie:
Po weryfikacji poprawności zebranego materiału badawczego
Po zebraniu materiału badawczego
Po właściwym zapisaniu danych w programie statystycznym
Przed przystąpieniem do badań
Pytanie 12
Przy weryfikacji hipotez statystycznych możliwe jest jedynie:
Odrzucenie hipotezy zerowej i potwierdzenie hipotezy alternatywnej
Potwierdzenie lub odrzucenie hipotezy zerowej
Odrzucenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy zerowej
Pytanie 13
Zasada sprawdzania hipotez przy użyciu testu statystycznego polega na:
Obliczeniu statystyki testowej i porównaniu jej z wartością krytyczną odczytaną z tablic
Obliczeniu przedziału ufności dla średniej
Porównaniu średnich wartości cechy a porównywanych grupach
Obliczeniu przedziału ufności dla hipotezy zerowej
Pytanie 14
Testy parametryczne to testy które służą do:
Weryfikacji hipotez dotyczących losowości doboru próby
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładu z określonym rozkładem teoretycznym
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Pytanie 15
Testy nieparametryczne służą do
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących parametrów rozkładu badanej cechy w populacji
Badania zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Pytanie 16
Testy parametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Zmiennych skokowych i jakościowych
Pytanie 17
Testy nieparametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym
Zmiennych ciągłych o jednorodnych wariancjach
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego