Podsumowanie testu

Wprowadzenie do psychologii - egzamin 2021

Podsumowanie testu

Wprowadzenie do psychologii - egzamin 2021

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Błąd pierwszego rodzaju popełnia badacz:
niesłusznie odrzucający hipotezę zerową
słusznie odrzucający hipotezę roboczą
nie odrzucający hipotezy zerowej
Pytanie 2
Wskaż błędny zestaw operacji myślenia
analiza i abstrahowanie
uogólnianie i stabilizowanie
wartościowanie i synteza
Pytanie 3
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego wg:
Cannona i Barda
Jamesa i Langego
Schachtera i Singera
Pytanie 4
Inteligencji nie charakteryzuje się przez:
przystosowanie do środowiska
wywieranie wpływu na innych
kontrolę własnego myślenia
Pytanie 5
Interferencja pro- i retro-aktywna dotyczy:
hierarchizacji motywów
sprawności funkcji wykonawczych
magazynowania treści w pamięci
Pytanie 6
Zjawiska świadome nie podlegają prawom przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej:
dualizm substancjalny (R. Descartes)
twierdzi paralelizm izomorficzny (J. Piaget)
paralelizm metodologiczny
Pytanie 7
Psychologii poznawczej można zarzucić:
przecenianie tzw. różnic indywidualnych
niedocenianie zjawisk nieświadomych i emocjonalnych
niedocenianie czynników sytuacyjnych
Pytanie 8
Koncepcja „skąpca poznawczego” (S.Fiske & S.Taylor) wyjaśnia:
stosowanie uproszczeń poznawczych
ograniczanie wymiany poznawczej zwane skrytością
podstawowy błąd atrybucji
Pytanie 9
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (R.Plomin & D.Daniels):
doświadczenia z przyjaciółmi, urazy, choroby
doświadczenia szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka
wykształcenie rodziców, odmienne traktowanie dzieci, wypadki
Pytanie 10
Wg genetyków behawioralnych czytanie i pisanie
ma silne uwarunkowanie genetyczne
jest uwarunkowane genetycznie w stopniu niewielkim bez praktycznego znaczenia
nie ma uwarunkowania genetycznego
Pytanie 11
Który zestaw modeli choroby (M.Siegler, H.Osmond) jest fikcyjny:
stałego uszkodzenia, moralny, spisku
rodzinnej interakcji, psychodeliczny, społeczny
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny
Pytanie 12
Podłożem procesów pamięciowych nie jest:
rośnięcie połączeń nerwowych
transdukcja połączeń nerwowych
wycinanie połączeń nerwowych
Pytanie 13
Według pierwszego prawa Yerkesa–Dodsona:
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia
efektywność działania jest proporcjonalna do siły motywacji
efektywność działania zależy od trudności zadania
Pytanie 14
Model nauki wg K.R. Poppera zakłada:
poszukiwanie faktów które przeczą koncepcji teoretycznej
wyprowadzanie koncepcji ze zbioru faktów empirycznych
dodawanie założeń przeciwdziałających obaleniu koncepcji
Pytanie 15
Wskaż twierdzenie fałszywe:
istotność statystyczna zależy od wielkości próby
siła efektu nie zależy od wielkości próby
siłę efektu wylicza się z istotności statycznej
Pytanie 16
Najsilniej z samooceną koreluje czynnik (hexaco):
Ekstrawersji
Sumienności
Emocjonalności
Pytanie 17
Wśród intrapersonalnych funkcji emocji R.J. Levenson wymienia
zważanie na konsekwencje
zmianę hierarchii reakcji
komunikację i kontrolę
Pytanie 18
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych:
szybkie, równoległe, nie angażujące uwagi
znane, proste, angażujące uwagę
nowe, powolne, nieświadome
Pytanie 19
K. Horney wprowadziła trzy orientacje zachowania:
do ludzi, od ludzi, przeciw ludziom
ekstrawersja, neurotyczność, psychotyczność
samozachowania, zachowania gatunku, kooperacji
Pytanie 20
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg N. Frijdy jest to:
prawo zamknięcia się w sobie
prawo bezpośrednio spostrzeganej rzeczywistości
prawo zachowania emocjonalnego momentu
Pytanie 21
Która funkcja w największym stopniu dotyczy uwagi:
selekcja
hierarchizacja
scalanie
Pytanie 22
Bodźce pozauwagowe:
są peryferyczne lub częściowo maskowane
trwają zbyt krótko by zostać odebrane
są wygaszane przez adaptację sensoryczną
Pytanie 23
Wskaż fikcyjny konflikt motywacyjny:
dążenie–unikanie
dążenie–utrudnienie
dążenie–dążenie
Pytanie 24
Kora mózgowa ludzkiego mózgu:
zawiera połowę wszystkich neuronów
zawiera mniej niż jedną trzecią wszystkich neuronów
zawiera więcej niż dwie trzecie wszystkich neuronów
Pytanie 25
Diagnozę psychiatryczną formułuje się na podstawie:
kulturowych norm zachowania (UNESCO)
spisu kryteriów diagnostycznych (ICD lub DSM)
samopisu zachowania przez osobę badaną (NEOUS)
Pytanie 26
Którego podziału nie wprowadził S. Freud:
procesy automatyczne i procesy kontrolowane
zasada rzeczywistości i zasada przyjemności
procesy pierwotne i procesy wtórne
Pytanie 27
Teoretycznie emocjonalność pozytywna i negatywna (A Tellegen) mają ze sobą korelację
ujemną
zerową
dodatnią
Pytanie 28
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (J.Hayes & R.Sternberg):
alokacja zasobów, wybór strategii
scalanie info, analiza struktury
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku
Pytanie 29
Kurtoza to wskaźnik:
kształtu rozkładu
tendencji centralnej
stopnia losowości danych
Pytanie 30
Co nie pasuje do charakterystyki emocji:
pobudzenie, gotowość do działania
znak, dywergencja
ekspresja, subiektywne odczucie
Pytanie 31
Etapy procesu badawczego mają kolejność:
uogólnianie, pomiar
procedura, hipotezy
problem, pomiar
Pytanie 32
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy:
sieciowa i komórkowa
blokowa i modułowa
poziomów przetwarzania i sieciowa
Pytanie 33
Psychoanalizie można zarzucić:
niedocenianie konfliktów wewnętrznych
niedocenianie norm społecznych
przecenianie zdarzeń wczesnodziecięcych
Pytanie 34
Który zestaw wykracza poza rodzaje świadomości wg J. Kagana:
świadomość sensoryczna i świadomość Ja
świadomość ideowa i poznawcza
świadomość wyboru i kontroli
Pytanie 35
Efekt bumerangowy wg A. Tessera dotyczy:
wracającego skutku dobrych uczynków
rozprzestrzeniania się dezinformacji
postaw o znaczącym uwarunkowaniu dziedzicznym
Pytanie 36
Wskaż wskaźniki tendencji centralnej
rozstęp, skośność, modalna
kurtoza, kwartyl, średnia
średnia, modalna, mediana
Pytanie 37
Transformacjonizm zakłada:
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do znaczeniowych
że działanie każdego czynnika jest modyfikowane przez działania innych czynników
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
Pytanie 38
Wśród założeń nauki (Nachmias) nie ma:
uporządkowania natury
naturalności przyczyn
systemowości wiedzy
Pytanie 39
Który model poznania społecznego nie istnieje?
„racjonalny bilans korzyści” (J. Piaget)
„naiwny naukowiec” (F. Heider)
„słoń i jeździec” (J. Haidt)
Pytanie 40
Rzetelność testu jako narzędzia to:
dokładność pomiaru zjawiska
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi
sprawdzanie go w wielu kulturach
Pytanie 41
Wg E. Locke kierunek zachowaniu nadają
potrzeby i wartości
zadania i postawy
potrzeby i bodźce
Pytanie 42
Aktywna korelacja genom–środowisko wynika:
z wyboru przez dziecko niszy środowiskowej
z działań rodziców kształtujących środowisko dziecka
z reakcji rodziców na zachowania dziecka
Pytanie 43
Który zestaw odnosi się do czynników modyfikacji postaw:
kontrast, czyste intencje, kompetencja
nastrój pozytywny, bilans nagród i kar
odwołanie do emocji, liczba powtórzeń, kolejność argumentów
Pytanie 44
Wskaż fałszywą kolejność faz procesu pamięciowego (E. Tulving):
przechowywanie, rekodowanie, decyzja
decyzja, przechowywanie, rekodowanie
rekodowanie, przechowywanie, decyzja
Pytanie 45
Którego określenia nie wymieniają Nachmias i Nachmias jako poziomu teorii:
taksonomie empiryczne
struktury ontologiczne
systemy teoretyczne
Pytanie 46
Która metoda nie zapewnia próby probabilistycznej:
dobór systematyczny
metoda kuli śnieżnej
dobór warstwowy