Podsumowanie testu

Olimpiada znajomości Afryki

Podsumowanie testu

Olimpiada znajomości Afryki

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej.
znanym pisarzem senegalskim;
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
Pytanie 2
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku:
1974
1985
1991
Pytanie 3
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy Afrykanin:
Anastazy z Aleksandrii Egipskiej;
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarnej
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej.
Pytanie 4
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce odbyło się w roku:
1998
1989
1994
Pytanie 5
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem i nauczaniem
św. Barnaby.
ewangelisty Marka
św. Pawła, apostoła narodów
Pytanie 6
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał
Orygenes
Tertulian
św. Augustyn;
Pytanie 7
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in
św. Klotylda
św. Felicyta i św. Perpetua
św. Agnieszka
Pytanie 8
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku:
1492
1884
1822
Pytanie 9
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku:
1748
1622
1803
Pytanie 10
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża:
Jana Pawła II
Pawła VI
Grzegorza XVI
Pytanie 11
.Święta Józefina Bakhita pochodziła z
Madagaskaru
Sudanu
Zairu (Konga)
Pytanie 12
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję
respektowania prawa człowieka do wolności religijnej;
Kościoła jako Rodziny Bożej
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
Pytanie 13
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować
Adama, pierwszego człowiek
wiarę Abrahama
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej.
Pytanie 14
. Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich
42
32
51
Pytanie 15
Alvise da Ca’da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był
Turkiem w służbie portugalskiej.
Hiszpanem
Wenecjaninem
Pytanie 16
Georg Friedrich Hegel – słynny niemiecki filozof – uważał Afrykę za
pełną obietnic gospodarczych
kontynent bez religii i bez prawa
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
Pytanie 17
. Termin „fetyszyzm” – w kontekście afrykańskim – wprowadził do religioznawstwa
Charles de Brosses
Alvise da Ca’da Mosto
Mircea Eliade
Pytanie 18
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika:
Aleksandra VI Inter caetera (1493);
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990).
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Pytanie 19
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież:
Pius XII
Grzegorz XVI
Paweł VI.
Pytanie 20
W tradycyjnych religiach afrykańskich:
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej.
nie ma wyznań wiary
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych
Pytanie 21
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to:
Matka-Ziemia.
duchy-olbrzymy
zmarli przodkowie
Pytanie 22
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza:
wodza deszczu
ofiarnika
tego, kto posiada słowo
Pytanie 23
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest:
tradycyjna struktura wspólnotowa
instytucja Naczelnego Wodza
kasta kapłańska.
Pytanie 24
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo
endogamiczne
egzogamiczne
matrylinearne.
Pytanie 25
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe)
nie ma 3 prawdziwych przywódców politycznych
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel
z reguły są władze autorytarnych jednostek
Pytanie 26
. Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w:
Afryce Zachodniej
Afryce Południowej.
Afryce Wschodniej;
Pytanie 27
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
znachorzy, zwani uzdrowicielami
czarownicy, ściągający nieszczęścia
tzw. zamawiacze (wodzowie) deszczu
Pytanie 28
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie).
podporządkowanie się transcendentnym siłom
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
Pytanie 29
. Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest
bananowiec
maniok
proso
Pytanie 30
0. Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Stanisław Piłaszewicz
Jarosław Różański OMI.
Henryk Zimoń SVD
Pytanie 31
Palabra to bardzo znany afrykański
rodzaj dyskusji, mediacji
słowne zawody griotów
narada wojenna.
Pytanie 32
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane:
Soo
Kiting
Maminwate.
Pytanie 33
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek
spożywania jajek przez dziewczęta;
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
naruszenia relacji między żywymi a przodkami.
Pytanie 34
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto
wzajemnego przebaczenia
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
dziękczynienia za obfitość zwierzyny.
Pytanie 35
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u
Ibo
Masajów
Gidarów
Pytanie 36
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego.
Pytanie 37
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
stypy
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła;
instalacji zmarłego jako przodka.
Pytanie 38
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było:
nauka czytania i pisania.
kształcenie rodzimego kleru
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
Pytanie 39
. Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle:
by walczyć z głodem, zmień życie.
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
zamiast broni żywność;
Pytanie 40
. Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r
ojcowie biali
misjonarze oblaci
kombonianie
Pytanie 41
. Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
Kongo;
Etiopii
Rwandzie
Pytanie 42
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie:
Sahelu.
Sudanu
Rwandy
Pytanie 43
. Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie:
prawie 6 mln uchodźców
ponad 12 mln uchodźców
2 mln uchodźców
Pytanie 44
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu:
Awungara (Awungura, Wungura)
Abandża (Bandża)
Bakunda
Pytanie 45
U Dinka hodowlą bydła trudnią się:
wyłącznie mężczyźni;
rody wodzowskie
całe rodziny
Pytanie 46
. Na Kalahari:
deszcz spada raz na kilka lat.
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku;
nie ma wcale opadów deszczu;
Pytanie 47
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to:
owoc baobabu.
tradycyjna uprawa zbożowa
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka;
Pytanie 48
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce:
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne;
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych.
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
Pytanie 49
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest:
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu.
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
obca myśleniu afrykańskiemu
Pytanie 50
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Szajcha Usmana dan Fodio
Seku Amadu Sise
Al-Hadżdża Umara Talia.
Pytanie 51
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce
nie występuje
jest znana w Suazi.
praktykują ją tylko niektórzy Niloci;
Pytanie 52
Joseph Ki-Zerbo był:
religioznawcą kenijskim
przywódcą politycznym z Tanzanii.
znanym historykiem z Burkina Faso
Pytanie 53
. Gidarskie teda to
obrzędy puryfikacyjne
zaświaty, w których przebywają przodkowie
obrzędy inicjacji
Pytanie 54
. U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to:
bóstwa poszczególnych gór
duchy pochodzenia animalistycznego
duchy-karły;
Pytanie 55
. Uwumbora u ludu Konkomba to:
główny kapłan
Bóg Najwyższy
święty gaj ducha Ziemi.
Pytanie 56
. Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
główne sanktuarium we wsi Lam;
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
Pytanie 57
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem
dawnego Dahomeju
dorzecza Konga;
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
Pytanie 58
. Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają:
Mossi
Dogonowie
Jorubowie.
Pytanie 59
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień trwał:
siedem dni
cztery dni
dziesięć dni
Pytanie 60
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
John Mbiti
Edward Taylor
Wilhelm Schmidt.
Pytanie 61
. Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem” występuje u
Banyarwanda.
Azande
ludów Akan
Pytanie 62
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn
bóg próżnujący
bóg czuwający;
bóg sądzący (ludzi).
Pytanie 63
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały:
Kościoły etiopiańskie;
Fonowie z Beninu
Jorubowie w Nigerii.
Pytanie 64
. Tzw. „Kościoły prorocze” skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich
Stowarzyszenie Apostolskie
Kościół Kimbangistów w DRK;
Kościół Cherubinów i Serafinów.
Pytanie 65
Nazwa „Kościół Aladura” oznacza
założyciela-proroka
zjednoczoną wspólnotę braci
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
Pytanie 66
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w
Nigerii
Ghanie
RPA;
Pytanie 67
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany
candomble
vodu
santeria
Pytanie 68
Synkretyczny kult szango – o korzeniach afrykańskich – występuje:
na Kubie.
na Trynidadzie;
w Gujanie Francuskie
Pytanie 69
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
wschodnie wybrzeże Afryki
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną;
północny i południowy Sudan oraz Uganda
Pytanie 70
. Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku
1930;
1881
1951
Pytanie 71
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej.
znanym pisarzem senegalskim
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
Pytanie 72
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to
północny i południowy Sudan oraz Uganda
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
wschodnie wybrzeże Afryki.
Pytanie 73
Kinjikitile był:
przywódcą ruchu Maji-Maji
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii;
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielskoegipskim.
Pytanie 74
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1930
1951
1881
Pytanie 75
Ostatnim chrześcijańskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami, był:
Alfonso III
Nzinga Nkuwu
Antonio I
Pytanie 76
Arabowie opanowali Afrykę Północną w:
na przełomie VIII/IX w
w X w
VII w
Pytanie 77
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku
1051;
1317
1504
Pytanie 78
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z:
rogatego bydła.
ludzi;
węży
Pytanie 79
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
bydło
ptactwo
psy
Pytanie 80
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą;
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
są pochodzenia ludzkiego
Pytanie 81
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
co sześćdziesiąt lat.
w cyklu trzyletnim;
co roku
Pytanie 82
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
wywodzą się spośród niewolników
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich;
Pytanie 83
U Diola z Senegalu kowal był:
związany z dworem władcy;
sędzią w sporach małżeńskich.
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
Pytanie 84
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych;
służą gromadzeniu się w nich ludzi;
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych.
Pytanie 85
Likantropia to:
proces szkolenia znachorów u Szylluków
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej.
Pytanie 86
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Płowy Lis.
Neala
Nyikang (Njakang)
Pytanie 87
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
Szylluków, Bagandów i Szonów;
ludów Khojsan
Kirdi.
Pytanie 88
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody;
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą.
używając „kamieni deszczowych”
Pytanie 89
. U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
tylko dla chłopców;
tylko dla dziewcząt;
dla chłopców i dziewcząt.
Pytanie 90
Według Johna Mbitiego działalność znachorów
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich.
należy do przeszłości;
dotyczy głównie środowisk wiejskich
Pytanie 91
. Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u
Allur.
Nuerów
Azande;
Pytanie 92
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
leczą urokiem” (witch-doctor);
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej.
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych;
Pytanie 93
Boga Eszu u Jorubów symbolizują:
zamknięte tykwy wypełnione wodą.
rzeźby ludzkiego kształtu
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami;
Pytanie 94
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
w świecie duchów czci tylko duchy przodków;
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
ma niezliczoną ilość duchów
Pytanie 95
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są
duchy przodków
bóstwa;
duchy różnego pochodzenia.
Pytanie 96
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają
w chmurach.
pod ziemią;
w rzekach i jeziorach
Pytanie 97
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
służą Złemu Księciu Lasu
przebywają głęboko pod wodą
Pytanie 98
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to
roślina halucynogenna
rogi bawołów i kozłów
kamienne ołtarze.
Pytanie 99
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
ziemią
piorunami i burzami
wodą
Pytanie 100
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków:
w religiach ludów pasterskich;
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w centrum życia religijnego;
Pytanie 101
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów;
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej;
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu.
Pytanie 102
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy:
3200
1700
5000
Pytanie 103
Na czele panteonu Jorubów stoi
Obatala
Orunmila.
Olorun (Olodumare);
Pytanie 104
. Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią:
urodzaju, płodności i miłości.
lasów i sawanny krzewiastej
zbiorników wodnych
Pytanie 105
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem
wegetacji i dobrych zbiorów
piorunów i błyskawic;
myśliwych.
Pytanie 106
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem
dziewcząt wychodzących za mąż.
kierowców ciężarówek i cyklistów
urodzajów;
Pytanie 107
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez:
myśliwych;
rolników;
rybaków
Pytanie 108
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
panującym nad światem sawanny.
bogiem pojednania i pokoju
Pytanie 109
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron:
poszukujących szczęścia.
podróżnych
bliźniaków
Pytanie 110
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają:
Ibo z Nigerii
Bornu znad jeziora Czad.
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Pytanie 111
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu.
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie;
rozpowszechniły się na terenie południowego Mali;
Pytanie 112
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za:
dobrobyt stad bydła;
zajęcia kobiece
inicjację chłopców
Pytanie 113
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają
Kadok.
Nath
„dziećmi Słońca”
Pytanie 114
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
portugalscy dominikanie
francuscy duchacze
protestanci.
Pytanie 115
. Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego;
była pierwszą królową Bakongo;
stworzyła alfabet dla języka ki-kongo
Pytanie 116
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na terenie obecnego Zimbabwe.
na terenie obecnej Ugandy;
na południu obecnej Tanzanii
Pytanie 117
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
nad górnym biegiem Zambezi
na przybrzeżnych wyspach.
Pytanie 118
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z
produkcji orzeszków ziemnych;
rodzimego kultu przodków
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
Pytanie 119
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
1890 r.
XVIII w
XV w
Pytanie 120
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety
kobiety praktykujące poliandrię.
po rytualnej mastektomii
gwardie wojowniczek;
Pytanie 121
Wyrażenie opcja preferencyjna na rzecz ubogich znalazło się po raz pierwszy w:
dokumentach Soboru Watykańskiego II
dokumentach Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej;
dokumentach Jana Pawła II.
Pytanie 122
Historyczne państwo Futa Toro położone było na terenie obecnego:
Sudanu
Czadu;
Senegalu
Pytanie 123
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce zostało uroczyście zainaugurowane
10 stycznia 1994 r
10 kwietnia 1994 r
10 czerwca 1994 r
Pytanie 124
. Jednym z świętych papieży pierwszych wieków, pochodzącym z Afryki był
Wiktor I
Jan I
Salama I.
Pytanie 125
. Don Enrico został pierwszym biskupem rodem z Czarnej Afryki. Było to w wieku:
XVII
XIX.
XVI
Pytanie 126
. Kongregację Rozkrzewiania Wiary (De Propaganda Fide) powstała w roku
1622
1814
1940
Pytanie 127
. Bł. Klementyna Anwarite, dziewica i męczennica, pochodziła z:
Zairu (Konga)
Tanzanii.
Kamerunu
Pytanie 128
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z:
Madagaskaru
Senegalu
Nigerii
Pytanie 129
Św. Józefina Bakhita pochodziła z:
Ugandy
Sudanu
Nigerii
Pytanie 130
Kapłani fidei donum to misjonarze wywodzący się z:
Afryki
z kleru diecezjalnego
z posłania Kongregacji Ewangelizacji Narodów
Pytanie 131
. Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacja:
środowisk intelektualnych
klasy politycznej
rodziny
Pytanie 132
. Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących zniszczenie w Afryce jest:
żółta febra
denga
AIDS.
Pytanie 133
W językach bantu Muntu oznacza:
Istotę Najwyższą
człowieka
przywódcę starszyzny
Pytanie 134
Tzw. języki wehikularne, są:
odmianami języków europejskich (kreolskich);
narzucone przez administrację kolonialną.
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu;
Pytanie 135
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie;
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo
na Madagaskarze.
Pytanie 136
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do:
Ugandy;
Egiptu
Maroka.
Pytanie 137
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie:
Tanzanii.
Botswany;
Mozambiku
Pytanie 138
. Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w:
Republice Południowej Afryki
Mali.
Sudanie Południowym
Pytanie 139
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on
belgijskim administratorem kolonialnym.
francuskim antropologiem
misjonarzem katolickim;
Pytanie 140
. W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn.:
wiary w pośrednictwo sił przyrody.
kultu przodków;
kultu gwiazd