Podsumowanie testu

Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)

Podsumowanie testu

Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej
znanym pisarzem senegalskim
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
Pytanie 2
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
wschodnie wybrzeże Afryki
północny i południowy Sudan oraz Uganda
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
Pytanie 3
Kinjikitile był
przywódcą ruchu Maji-Maji
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielsko- egipskim
Pytanie 4
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1930
1951
1881
Pytanie 5
Ostatnim chrześcijańskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami, był:
Nzinga Nkuwu
Antonio I
Alfonso III
Pytanie 6
Arabowie opanowali Afrykę Północną w:
na przełomie VIII/IX w
w X w
VII w.
Pytanie 7
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku:
1317
1504
1051
Pytanie 8
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są:
duchy przodków
bóstwa
duchy różnego pochodzenia
Pytanie 9
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański:
ma niezliczoną ilość duchów
w świecie duchów czci tylko duchy przodków
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
Pytanie 10
Boga Eszu u Jorubów symbolizują:
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami
zamknięte tykwy wypełnione wodą
rzeźby ludzkiego kształtu
Pytanie 11
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej
,,leczą urokiem” (witch-doctor)
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
Pytanie 12
Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u:
Nuerów
Allur
Azande
Pytanie 13
Według Johna Mbitiego działalność znachorów:
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
dotyczy głównie środowisk wiejskich
należy do przeszłości
Pytanie 14
U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
tylko dla dziewcząt
dla chłopców i dziewcząt
tylko dla chłopców
Pytanie 15
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
używając „kamieni deszczowych”
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody
Pytanie 16
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
ludów Khojsan
Szylluków, Bagandów i Szonów
Kirdi
Pytanie 17
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Nyikang (Njakang)
Neala
Płowy Lis
Pytanie 18
Likantropia to:
proces szkolenia znachorów u Szylluków
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
Pytanie 19
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie:
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
służą gromadzeniu się w nich ludzi
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych
Pytanie 20
U Diola z Senegalu kowal był:
sędzią w sporach małżeńskich
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
związany z dworem władcy
Pytanie 21
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale:
wywodzą się spośród niewolników
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych
Pytanie 22
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
w cyklu trzyletnim
co rok
co sześćdziesiąt lat
Pytanie 23
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te:
są pochodzenia ludzkiego
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą
Pytanie 24
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
psy
bydło
ptactwo
Pytanie 25
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z:
ludzi
węży
rogatego bydła
Pytanie 26
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
przebywają głęboko pod wodą
służą Złemu Księciu Lasu
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny"
Pytanie 27
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety:
po rytualnej mastektomii
gwardie wojowniczek
kobiety praktykujące poliandrię
Pytanie 28
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
1890 r
XVIII w
XV w
Pytanie 29
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z:
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
produkcji orzeszków ziemnych
rodzimego kultu przodków
Pytanie 30
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego:
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
na przybrzeżnych wyspach
nad górnym biegiem Zambezi
Pytanie 31
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na terenie obecnej Ugandy
na południu obecnej Tanzani
na terenie obecnego Zimbabwe
Pytanie 32
Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego
była pierwszą królową Bakongo
tworzyła alfabet dla języka ki-kongo
Pytanie 33
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
portugalscy dominikanie
protestanci
francuscy duchacze
Pytanie 34
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają:
Nath
Kadok
"dziećmi Słońca"
Pytanie 35
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za:
zajęcia kobiece
inicjację chłopców
dobrobyt stad bydła
Pytanie 36
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
ozpowszechniły się na terenie południowego Mali
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu
Pytanie 37
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Ibo z Nigerii
Bornu znad jeziora Czad
Pytanie 38
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron:
podróżnych
bliźniaków
poszukujących szczęścia
Pytanie 39
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
bogiem pojednania i pokoju
panującym nad światem sawanny
Pytanie 40
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez:
myśliwych
rybaków
rolników
Pytanie 41
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem:
kierowców ciężarówek i cyklistów
dziewcząt wychodzących za mąż
urodzajów
Pytanie 42
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem:
piorunów i błyskawic
wegetacji i dobrych zbiorów
myśliwych
Pytanie 43
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią:
urodzaju, płodności i miłości
lasów i sawanny krzewiastej
zbiorników wodnych
Pytanie 44
Na czele panteonu Jorubów stoi:
Obatala
Olorun (Olodumare)
Orunmila
Pytanie 45
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy:
1700
5000
3200
Pytanie 46
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały:
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
Pytanie 47
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków:
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w religiach ludów pasterskich
w centrum życia religijnego
Pytanie 48
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z:
wodą
ziemią
piorunami i burzami
Pytanie 49
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to:
kamienne ołtarze
rogi bawołów i kozłów
roślina halucynogenna
Pytanie 50
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają:
pod ziemią
w chmurach
w rzekach i jeziorach
Pytanie 51
W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn.
kultu przodków
kultu gwiazd
wiary w pośrednictwo sił przyrody
Pytanie 52
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on:
francuskim antropologiem
misjonarzem katolickim
belgijskim administratorem kolonialnym
Pytanie 53
Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w:
Mali
Republice Południowej Afryki
Sudanie Południowym
Pytanie 54
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie:
Mozambiku
Botswany
Tanzanii
Pytanie 55
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do:
Egiptu
Ugandy
Maroka
Pytanie 56
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w:
na Madagaskarze
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo;
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
Pytanie 57
Tzw. języki wehikularne, są:
odmianami języków europejskich (kreolskich)
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu
narzucone przez administrację kolonialną
Pytanie 58
W językach bantu Muntu oznacza:
przywódcę starszyzny
człowieka
Istotę Najwyższą
Pytanie 59
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących zniszczenie w Afryce jest:
AIDS
żółta febra
denga
Pytanie 60
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacji
środowisk intelektualnych
rodziny
klasy politycznej
Pytanie 61
Kapłani fidei donum to misjonarze wywodzący się z:
z posłania Kongregacji Ewangelizacji Narodów
z kleru diecezjalnego
Afryki
Pytanie 62
Św. Józefina Bakhita pochodziła z
Nigerii
Ugandy
Sudanu
Pytanie 63
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z:
Madagaskaru
Nigerii
Senegalu
Pytanie 64
Bł. Klementyna Anwarite, dziewica i męczennica, pochodziła z:
Tanzanii
Zairu (Konga)
Kamerunu
Pytanie 65
Kongregację Rozkrzewiania Wiary (De Propaganda Fide) powstała w roku:
1622
1814
1940
Pytanie 66
Don Enrico został pierwszym biskupem rodem z Czarnej Afryki. Było to w wieku
XVI
XVII
XIX
Pytanie 67
Jednym z świętych papieży pierwszych wieków, pochodzącym z Afryki był
Jan I
Salama I
Wiktor I
Pytanie 68
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce zostało uroczyście zainaugurowane:
10 czerwca 1994 r.
10 stycznia 1994 r
10 kwietnia 1994 r.
Pytanie 69
Historyczne państwo Futa Toro położone było na terenie obecnego:
Senegalu
Sudanu
Czadu
Pytanie 70
Wyrażenie opcja preferencyjna na rzecz ubogich znalazło się po raz pierwszy w:
okumentach Soboru Watykańskiego II
dokumentach Jana Pawła II
dokumentach Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej
Pytanie 71
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to:
duchy-olbrzymy
zmarli przodkowie
Matka-Ziemia
Pytanie 72
W tradycyjnych religiach afrykańskich:
nie ma wyznań wiary
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych;
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej
Pytanie 73
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież:
Grzegorz XVI
Pius XII
Paweł VI
Pytanie 74
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika:
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Aleksandra VI Inter caetera (1493)
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990)
Pytanie 75
Termin „fetyszyzm” – w kontekście afrykańskim – wprowadził do religioznawstwa:
Alvise da Ca’da Mosto
Charles de Brosses
Mircea Eliade
Pytanie 76
Georg Friedrich Hegel – słynny niemiecki filozof – uważał Afrykę za:
kontynent bez religii i bez prawa
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
pełną obietnic gospodarczych
Pytanie 77
Alvise da Ca’da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był:
Hiszpanem
Turkiem w służbie portugalskiej
Wenecjaninem
Pytanie 78
Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich?
32
51
42
Pytanie 79
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować:
Adama, pierwszego człowieka
wiarę Abrahama
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej
Pytanie 80
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję:
Kościoła jako Rodziny Bożej
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
respektowania prawa człowieka do wolności religijne
Pytanie 81
Święta Józefina Bakhita pochodziła z:
Sudanu
Madagaskaru
Zairu (Konga)
Pytanie 82
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża:
Jana Pawła II
Grzegorza XVI
Pawła VI
Pytanie 83
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku:
1622
1748
1803
Pytanie 84
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku:
1822
1492
1884
Pytanie 85
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in.:
św. Klotylda
św. Agnieszka
św. Felicyta i św. Perpetua
Pytanie 86
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał:
św. Augustyn
Orygenes
Tertulian
Pytanie 87
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem i nauczaniem:
św. Pawła, apostoła narodów
św. Barnaby
ewangelisty Marka
Pytanie 88
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce odbyło się w roku:
1994
1989
1998
Pytanie 89
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy Afrykanin
Anastazy z Aleksandrii Egipskie
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarne
Pytanie 90
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku:
1991
1985
1974
Pytanie 91
Na Kalahari:
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku
deszcz spada raz na kilka lat
nie ma wcale opadów deszczu
Pytanie 92
U Dinka hodowlą bydła trudnią się:
wyłącznie mężczyźni
rody wodzowskie
całe rodziny
Pytanie 93
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu:
Bakunda
Awungara (Awungura, Wungura)
Abandża (Bandża)
Pytanie 94
Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie:
2 mln uchodźców
ponad 12 mln uchodźców
prawie 6 mln uchodźców
Pytanie 95
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie:
Sahelu
Sudanu
Rwandy
Pytanie 96
Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
Rhwandzie
Etiopii
Kongo
Pytanie 97
Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r.:
misjonarze oblaci
kombonianie
ojcowie biali
Pytanie 98
Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
zamiast broni żywność
by walczyć z głodem, zmień życie
Pytanie 99
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było:
nauka czytania i pisania
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
kształcenie rodzimego kleru
Pytanie 100
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
instalacji zmarłego jako przodka
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła
stypy
Pytanie 101
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej:
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
Pytanie 102
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u:
Masajów
Gidarów
Ibo
Pytanie 103
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto:
dziękczynienia za obfitość zwierzyny
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
wzajemnego przebaczenia
Pytanie 104
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek:
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
naruszenia relacji między żywymi a przodkami
spożywania jajek przez dziewczęta
Pytanie 105
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane:
Kiting
Maminwate
Soo
Pytanie 106
Palabra to bardzo znany afrykański:
narada wojenna
słowne zawody griotów
rodzaj dyskusji, mediacji
Pytanie 107
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił:
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI
Stanisław Piłaszewicz
Pytanie 108
Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest:
bananowiec
proso
maniok
Pytanie 109
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada:
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
podporządkowanie się transcendentnym siłom
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
Pytanie 110
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to:
czarownicy, ściągający nieszczęścia
znachorzy, zwani uzdrowicielami
znachorzy, zwani uzdrowicielami
Pytanie 111
Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w
Afryce Wschodniej
Afryce Południowej
Afryce Zachodniej
Pytanie 112
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe):
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebe
z reguły są władze autorytarnych jednostek
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
Pytanie 113
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo:
egzogamiczne
matrylinearne
endogamiczne
Pytanie 114
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest:
instytucja Naczelnego Wodza
tradycyjna struktura wspólnotowa
kasta kapłańska
Pytanie 115
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza:
tego, kto posiada słowo
wodza deszczu
ofiarnika
Pytanie 116
Synkretyczny kult szango – o korzeniach afrykańskich – występuje:
na Kubie
na Trynidadzie
w Gujanie Francuskiej
Pytanie 117
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany:
candomble
vodu
santeria
Pytanie 118
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w:
RPA
Nigerii
Ghanie
Pytanie 119
Nazwa „Kościół Aladura” oznacza:
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
zjednoczoną wspólnotę braci
założyciela-proroka
Pytanie 120
Tzw. „Kościoły prorocze” skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich:
Stowarzyszenie Apostolskie
Kościół Cherubinów i Serafinów
Kościół Kimbangistów w DRK
Pytanie 121
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały:
Jorubowie w Nigerii
Kościoły etiopiańskie
Fonowie z Beninu
Pytanie 122
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn.
bóg sądzący (ludzi)
bóg próżnujący
bóg czuwający
Pytanie 123
Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem” występuje u:
Banyarwanda
ludów Akan
Azande
Pytanie 124
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
Wilhelm Schmidt
John Mbiti
Edward Taylor
Pytanie 125
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień trwał:
dziewięć dni
siedem dni
cztery dni
Pytanie 126
Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają:
Jorubowie
Dogonowie
Mossi
Pytanie 127
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem:
dawnego Dahomeju
dorzecza Konga
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
Pytanie 128
Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
główne sanktuarium we wsi Lam
Pytanie 129
Uwumbora u ludu Konkomba to:
Bóg Najwyższy
główny kapłan
święty gaj ducha Ziemi
Pytanie 130
U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to:
duchy pochodzenia animalistycznego
bóstwa poszczególnych gór
duchy-karły
Pytanie 131
Gidarskie teda to:
obrzędy inicjacji
zaświaty, w których przebywają przodkowie
obrzędy puryfikacyjne
Pytanie 132
Joseph Ki-Zerbo był:
znanym historykiem z Burkina Faso
religioznawcą kenijskim
przywódcą politycznym z Tanzanii
Pytanie 133
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce:
jest znana w Suazi
nie występuje
praktykują ją tylko niektórzy Niloci
Pytanie 134
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Szajcha Usmana dan Fodio
Al-Hadżdża Umara Talia
Seku Amadu Sise
Pytanie 135
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce:
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne
Pytanie 136
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
obca myśleniu afrykańskiemu
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu
Pytanie 137
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to:
owoc baobabu
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka;
radycyjna uprawa zbożowa;