Podsumowanie testu

Wprowadzenie do psychologii 1 - egzamin

Podsumowanie testu

Wprowadzenie do psychologii 1 - egzamin

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Ortogonalną strukturę zdolności postulował:
J. P. Gultford
C. Spearman
L. L. Thurstone
Pytanie 2
Który model procesu motywacyjnego nie istnieje: -woluntarystyczny
homeostatyczny
humanistyczny
woluntarystyczny
Pytanie 3
Wskaż twierdzenie fałszywe:
siła efektu nie zależy od wielkości próby
siłę efektu wylicza się z istotności statycznej
istotność statystyczna zależy od wielkości próby
Pytanie 4
Który zestaw najlepiej charakteryzuje percepcję:
kodowanie, ocenianie, koordynowanie
generowanie, selektywność, kategoryzacja
organizowanie, ukierunkowanie, stałość
Pytanie 5
Facylitacja społeczna to efekt:
uzgodnienia opinii w wyniku dyskusji
udzielania się pozytywnego nastroju w grupie
wpływu obecności innych na poziom wykonania
Pytanie 6
Której funkcji świadomości nie wymienił Tomaszewski:
elastyczność wyboru
kontrola poznawcza
syntetyczność ujęcia
Pytanie 7
Który zestaw gorzej określa rodzaje pamięci:
proceduralna, krótkotrwała, epizodyczna,
długotrwała, sensoryczna, coś jeszcze czego nie jestem w stanie przeczytać...
deklaratywna, rekodująca, autobiograficzna
Pytanie 8
Która metoda nie zapewnia próby probabilistycznej:
dobór warstwowy
metoda kuli śnieżne
dobór systematyczny
Pytanie 9
Który zestaw modeli pamięci jest fałszywy:
rośnięcie połączeń, wycinanie połączeń
krążenie prądów, wytwarzanie chemikaliów
usuwanie (?) chemikaliów, rośnięcie połączeń
Pytanie 10
Która funkcji w największym stopniu dotyczy uwagi:
scalanie
hierarchizacja
selekcja
Pytanie 11
Ja przedmiotowe wg W. Jamesa obejmuje:
Ja poznające inne pojęcia
stan posiadania (ciało, ubranie, dom itp.)
Ja poznawane
Pytanie 12
Główne właściwości spostrzegania to:
aktywność, ukierunkowanie, stabilizacja
aktywność, trafność, rzetelność
dokładność, ukierunkowanie, przerzutność
Pytanie 13
Elementem nienormalności wg M. E. P. Seligmana jest:
naruszanie ideałów i norm moralnych
uporczywość wzorca zachowań
odbieganie w dół od przeciętności
Pytanie 14
Dane zależne powstają jeśli badacz:
pobierze próbę nieprobabilistyczną
dokona podziału na zmienne zależne i niezależne
powtarza pomiar zmiennej
Pytanie 15
Co jest słabością statystycznej koncepcji normy:
ignoruje społeczno-kulturowy punkt widzenia
gloryfikuje przeciętność
nie każde odchylenie jest niekorzystne
Pytanie 16
Która zasada nie określa tworzenia pojęć:
wg egzemplarzy
wg kontrastu
wg podobieństwa
Pytanie 17
Atrybucja wg B. Weinera to:
ustalanie relacji z innymi osobami
ukierunkowanie procesu percepcji
interpretowanie przyczyn zachowania
Pytanie 18
Którego paralelizmu nie ma:
metodologiczny, izomorficzny
paradygmatyczny, substancjalny
lingwistyczny, epistemologiczny
Pytanie 19
Wśród uwarunkowań posłuszeństwa nie wymienia się:
stanu pośrednictwa w działaniu
socjalizacji bezrefleksyjności
cechy ugodowości (Big Five)
Pytanie 20
Aktywna korelacja genom-środowisko wynika z:
wyboru przez dziecko niszy środowiskowej
reakcji rodziców na zachowanie dziecka
działań rodziców kształtujących środowisko dziecka
Pytanie 21
Zmianę nasilenia cechy w procesie ewolucji powoduje:
dobór kierunkowy
dobór stabilizujący
dobór rozrywający
Pytanie 22
Wśród źródeł postaw nie wymienia się:
efektu samej ekspozycji
otwartości na doświadczenie
procesów warunkowania
Pytanie 23
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych:
szybkie, równoległe, nie angażujące uwagi
znane, proste, angażujące uwagę
nowe, powolne, nieświadome
Pytanie 24
Wiedza i umiejętności to:
inteligencja skrystalizowana (R. Cattel)
inteligencja werbalna (P. Wernon)
inteligencja D (D. Webb)
Pytanie 25
Czego nie wymienia koncepcja wzbudzania emocji Izarda:
procesów sensomotorycznych
procesów kontrolnych
procesów poznawczych
Pytanie 26
Społeczny dowód słuszności polega na:
konsekwentnym powtarzaniu tego samego przekazu
dostosowaniu opinii przywódcy do woli grupy
wybieraniu czegoś za przykładem wielu innych ludzi
Pytanie 27
Słaba zasada racjonalności dotyczy:
konfrontacji teorii z faktami empirycznymi
komunikowalności i kontrolowalności badań
pewności uzasadnień wiedzy
Pytanie 28
Rzetelność testu jako narzędzia to:
prawdzanie go w wielu kulturach
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi
dokładność pomiaru zjawiska
Pytanie 29
Trafny zestaw źródeł wiedzy o Ja? to:
ingracjacja, porównania społeczne
opinie innych, facylitacja
autopercepcja, porównania społeczne
Pytanie 30
Według S. Kosslyna umysł ma reprezentacje:
werbalne i niewerbalne
obrazowe i propozycjonalne
propozycjonalne i werbalne
Pytanie 31
Operacjonalizacja to procedura konstruowania:
sensu empirycznego dla terminów teoretycznych
sensu metodologicznego dla terminów statystycznych
sensu teoretycznego dla terminów empirycznych
Pytanie 32
Przejawem dualizmu psychofizycznego jest stwierdzenie:
umysł w rzeczywistości jest zjawiskiem biologicznym (A. Damasio?)
zjawiska psychiczne i mózgowe są równoległe (W. Fechner)
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajemnie (R. Sperry& M. Gazaniga)
Pytanie 33
Błąd pierwszego rodzaju popełnia badacz:
niesłusznie odrzucając hipotezę zerową
słusznie odrzucając hipotezę roboczą
nieodrzucający hipotezy zerowej
Pytanie 34
Podstawowy błąd atrybucji polega na:
niedocenianiu uwarunkowań sytuacyjnych
przecenianiu przyczyn zmiennych
przecenianiu przyczyn pochlebnych
Pytanie 35
Wskaż właściwą kolejność faz procesu pamięciowego (E.Tulving):
rekodowanie, przechowywanie, decyzja
przechowywanie, rekodowanie, decyzja
decyzja, przechowywanie,rekodowanie
Pytanie 36
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg. N. Frijdy jest to:
prawo zamknięcia się w sobie
prawo zachowania emocjonalnego momentu
prawo zamknięcia się w sobie
Pytanie 37
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy:
sieciowa i komórkowa
blokowa i modułowa
poziomów przetwarzania i sieciowa
Pytanie 38
Wskaż jedną z funkcji schematów poznawczych:
kategoryzacja nowych bodźców
zmiana hierarchii reakcji
nadążanie za zmianami sytuacji
Pytanie 39
Którego podziału nie wprowadził Freud:
procesy pierwotne i procesy wtórne
zasada rzeczywistości i zasada przyjemności
procesy automatyczne i procesy kontrolowane
Pytanie 40
Model nauki wg K.R Poppera zakłada:
dodawanie założeń przeciwdziałających obaleniu koncepcji
wyprowadzenie koncepcji ze zbioru faktów empirycznych
poszukiwanie faktów, które przeczą koncepcji teoretycznej
Pytanie 41
Wg D. McAdams osobowość ma trzy warstwy:
podstawowe dyspozycje, charakterystyczne przystosowania, integrujące narracje
struktura Ja, sieć poznawcza, mechanizmy popędowo-emocjonalne
obraz samego siebie, charakterystyczne przystosowania, podstawowe tendencje
Pytanie 42
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (Plomin & Daniels)
wykształcenie rodziców, odmienne traktowanie dzieci, wypadki
doświadczenia z przyjaciółmi, urazy, choroby
doświadczenia, szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka
Pytanie 43
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (Hayes & Sternberg):
scalanie informacji, analiza struktury
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku
alokacja zasobów, wybór strategii
Pytanie 44
Wg L. Pervina stawianie celu zapewnia elastyczność i adaptacyjność aktywności, gdyż:
pozwala z celu zrezygnować w razie trudności
pozwala wykraczać poza istniejące okoliczności
pozawala na wybór najlepszego szlaku do celu
Pytanie 45
Kurtoza to wskaźnik:
kształtu rozkładu
stopnia losowości danych
tendencji centralnej
Pytanie 46
Który zestaw mniej dokładnie określa cele metody naukowej:
przewidywanie, zrozumienie, opis
opis, wyjaśnianie, zastosowanie
eksploracja, opis, przewidywanie
Pytanie 47
Która koncepcja motywacji związanej z obrazem własnej osoby jest fałszywa:
ludzie dążą do wysokiego poczucia własnej wartości
ludzie poszukują danych o jak największej diagnostyczności
ludzie szukają danych falsyfikujących ich przekonania
Pytanie 48
Koncepcja „skąpca poznawczego” wyjaśnia:
stosowanie uproszczeń poznawczych
podstawowy błąd atrybucji
ograniczenie wymiany poznawczej zwane skrytością
Pytanie 49
Wg K. R. Poppera właściwości dobrzej sformułowanej koncepcji to:
koncepcja kumuluje dotychczasową wiedzę i dorobek teoretyczny
fakty empiryczne których dotyczy gromadzono obiektywnie i bezstronnie
falsyfikacja jest wykonalna i wysoce prawdopodobna
Pytanie 50
Który zestaw form Ja jest fałszywy:
realne, niepożądane, robocze
idealne, możliwe, powinnościowe
robocze, możliwe, retrospektywne
Pytanie 51
Podział pór roku na wiosnę, lato, jesień, zimę jest wg. klasyfikacji S.Stevensa:
interwałowy
nominalny
interwałowy
Pytanie 52
Wskaż fałszywy zestaw technik autoprezentacji:
ingracjacja, samoutrudnienie, autopromocja
autopromocja, walidacja, suplikacja
usprawiedliwianie, suplikacja, ingracjacja
Pytanie 53
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego, stwierdzili:
James i Lange
Cannon I Bard
Schachter i Singer
Pytanie 54
Wg J. Atkinsona motywacja jest najsilniejsza:
przy niskim prawdopodobieństwie realizacji
przy przeciętnym prawdopodobieństwie realizacji
przy wysokim prawdopodobieństwie realizacji
Pytanie 55
Umotywowany taktyk wg A. Kruglanskiego:
stosuje racjonalną analizę danych społecznych
polega na schematach umożliwiających szybkie decyzje
elastycznie dostosowuje strategię poznawczą do czasu i zasobów
Pytanie 56
Według pierwszego prawa Yerkesa-Dodsona:
efektywność działania zależy od trudności działania
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia
efektywność działania jest proporcjonalna do siły motywacji
Pytanie 57
Który zestaw modeli choroby jest (M. Slegler, H. Osmond) jest fikcyjny:
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny
rodzinnej interakcji, psychodeliczny, społeczny
stałego uszkodzenia, moralny, spisku
Pytanie 58
Wg J. Lochlina hipotezy barowej
skłonność do alkoholizmu jest odziedziczalna na poziomie 50-60%
ten sam czynnik środowiskowy powoduje zróżnicowane skutki u jednostek
w środowisku umożliwiającym wybór jednostka wyraża preferencje genetyczne
Pytanie 59
K. Horney wprowadza 3 orientacje zachowania:
ekstrawersja, neurotyczność, psychotyczność
samozachowania, zachowania gatunku, kooperacji
od ludzi, do ludzi, przeciw ludziom
Pytanie 60
W spisie rodzajów inteligencji (H.Gardner) nie ma:
inteligencji konkretno-obrazowej
inteligencji logiczno-matematycznej
inteligencji intrapersonalnej
Pytanie 61
Zadanie wg Tomaszewskiego to:
cel i sposób działania
cel czynności
otrzymane polecenie
Pytanie 62
Transformacjonizm zakłada:
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do procesów znaczeniowych
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
że działanie każdego czynnika jest modyfikowane przez działania innych czynników
Pytanie 63
Zjawiska świadome nie podlegają prawom przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej:
dualizm substancjalny (R. Descartes)
paralelizm metodologiczny
twierdzi paralelizm izomorficzny (J. Piaget)
Pytanie 64
Sytuacja wg T. Tomaszewskiego to:
właściwości podmiotu w określonych warunkach otoczenia
chwilowy stan rzeczywistości
warunki w otoczeniu podmiotu