Podsumowanie testu

czasowniki operacyjne biologia

Podsumowanie testu

czasowniki operacyjne biologia

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Podaj przykłady związków chemicznych magazynujących energię w komórce
ATP, glukagon i tłuszcze
ATP, glikogen, tłuszcze
Energia jest magazynowana w ATP, glikogenie, i w tłuszczach, które dostarczają organizmowi niezbędnych zasobów
ATP to główny nośnik energii, ale komórka magazynuje też energię w glikogenie i tłuszczach w celu jej późniejszego wykorzystania
Pytanie 2
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Opisz zależność pomiędzy powinowactwem hemoglobiny do tlenu, a zakwaszeniem środowiska.
Powinowactwo hemoglobiny do tlenu spada w zakwaszonych tkankach, ponieważ ich zakwaszenie często wiąże się z niedoborem tlenu. Zmniejszenie jej powinowactwa do tlenu usprawni jego transport do tkanek.
Powinowactwo hemoglobiny do tlenu spada wraz ze spadkiem pH.
Powinowactwo hemoglobiny do tlenu wzrasta w zakwaszonych tkankach, ponieważ ich zakwaszenie często wiąże się z niedoborem tlenu. Zwiększenie jej powinowactwa do tlenu usprawni jego transport do tkanek.
Powinowactwo hemoglobiny do tlenu wzrasta wraz ze spadkiem pH.
Pytanie 3
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Przedstaw zależność pomiędzy powinowactwem hemoglobiny do tlenu, a zakwaszeniem środowiska.
Powinowactwo hemoglobiny do tlenu wzrasta w zakwaszonych tkankach, ponieważ ich zakwaszenie często wiąże się z niedoborem tlenu. Zwiększenie jej powinowactwa do tlenu usprawni jego transport do tkanek.
Powinowactwo hemoglobiny do tlenu spada wraz ze spadkiem pH.
Powinowactwo hemoglobiny do tlenu wzrasta wraz ze spadkiem pH.
Powinowactwo hemoglobiny do tlenu spada w zakwaszonych tkankach, ponieważ ich zakwaszenie często wiąże się z niedoborem tlenu. Zmniejszenie jej powinowactwa do tlenu usprawni jego transport do tkanek.
Pytanie 4
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Wymień 2 rodzaje odporności swoistej:
wytwarzanie interferonów w odpowiedzi na infekcję wirusową, wytwarzanie komórek pamięci po kontakcie z patogenem
przeciwciała otrzymane z mlekiem matki, szczepienia ochronne
wytworzenie przeciwciał inaktywujących konkretny patogen w wyniku przechorowania infekcji, co daje długotrwałą odporność. Otrzymanie przeciwciał z mlekiem matki, które chronią noworodek przed infekcjami pomimo tego, że mogło on nigdy nie mieć kontaktu z niektórymi patogenami przeciwko którym otrzymał przeciwciała
otrzymanie surowicy, obecność lizozymu w wydzielinach
Pytanie 5
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Wyjaśnij dlaczego fotosynteza może zachodzić jedynie w obecności światła:
Faza zależna od światła wymaga jego obecności, aby następnie zaszła faza ciemna musi uprzednio zajść faza jasna.
Energia słoneczna jest niezbędna do wybicia elektronów z fotosystemów 1 i 2 oraz fotolizy wody, zjawiska te są niezbędne do zajścia fazy jasnej fotosyntezy i wytworzenia ATP oraz NADPH wykorzystywanych następnie w fazie ciemnej.
Światło słoneczne dostarcza energii niezbędnej do zajścia fotosyntezy, ponieważ jest to proces anaboliczny, a więc wymagający dostarczenia energii.
Światło słoneczne umożliwia zajście fazy jasnej fotosyntezy w obrębie tylakoidów, jej produkty są niezbędne następnie do zajścia fazy ciemnej w obrębie stromy.
Pytanie 6
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Wykaż zależność pomiędzy budową naczyń krwionośnych, a ich funkcją.
Ściany tętnic są grube i elastyczne, co umożliwia utrzymanie wysokiego ciśnienia krwi płynącej z serca.
Żyły oraz naczynia limfatyczne posiadają zastawki uniemożliwiające cofanie się krwi.
Ściany żył są cienkie w porównaniu do ścian tętnic.
Naczynia włosowate posiadają fenestracje i cienkie ściany. Są najmniejszym rozgałęzieniem tętniczek rozprowadzając krew po tkance.
Pytanie 7
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Uzasadnij, dlaczego komórki mięśni szkieletowych zawierają więcej mitochondriów niż inne komórki.
Mitochondria są bardzo istotne dla funkcjonowania komórek mięśniowych, ponieważ te intensywnie pracują wykonując skurcze.
komórki mięśni szkieletowych zawierają dużo mitochondriów, ponieważ potrzebują dużo energii aby wykonywać skurcze.
Ponieważ mitochondria produkują ATP, komórki mięśniowe muszą mieć ich więcej.
komórki mięśni szkieletowych potrzebują dużo ATP do skurczów, ATP produkowany jest w mitochondriach więc większa ilość mitochondriów w tych komórkach odpowiada ich zapotrzebowaniu na energię.
Pytanie 8
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Opisz budowę mitochondrium
Mitochondrium składa się z dwóch błon – zewnętrznej i wewnętrznej.
Mitochondrium otoczone jest dwiema błonami, dzięki którym wytwarzany jest gradient protonowy oraz odbywa się produkcja atp.
Mitochondria produkują ATP z glukozy na drodze oddychania tlenowego, są więc nazywane "elektrowniami komórki"
Mitochondrium jest organellum otoczonym podwójną błoną. Błona wewnętrzna jest pofałdowana, tworząc grzebienie. Wewnątrz znajduje się również macierz mitochondrialna zawierająca DNA i rybosomy.
Pytanie 9
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Określ funkcje chloroplastów w komórce roślinnej:
Chloroplasty zawierają chlorofil, który pochłania energię słoneczną. Dzięki temu procesowi, roślina może przekształcać dwutlenek węgla i wodę w glukozę i tlen.
Chloroplasty odpowiadają za przeprowadzanie fotosyntezy, dzięki której roślina produkuje substancje odżywcze
Chloroplasty przeprowadzają fotosyntezę, dzięki której roślina produkuje glukozę jako źródło energii oraz tlen, który jest niezbędny do oddychania komórkowego. Proces ten pozwala roślinie wytwarzać substancje odżywcze, co umożliwia jej wzrost i utrzymanie funkcji życiowych.
Chloroplasty to organella komórkowe, w których zachodzi fotosynteza, umożliwiająca roślinie produkcję substancji odżywczych. Fotosynteza dzieli się na fazę jasną i ciemną.
Pytanie 10
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Wymień 4 przystosowania roślin do życia na lądzie.
aparaty szparkowe-umożliwiające wymianę gazową; uniezależnienie procesu zapłodnienia od obecności wody; wykształcenie nasion zabezpieczonych przed wysychaniem, wykształcenie tkanek przewodzących dzięki którym odbywa się transport wody i substancji odżywczych w roślinie
kutykula, tkanki przewodzące, tkanki wzmacniające, aparaty szparkowe, nasiona
aparaty szparkowe- wymiana gazowa; kutykula-ograniczenie transpiracji; korzeń-wchłanianie wody; tkanki wzmacniające-ochrona mechaniczna
Obecność kutykuli, aparatów szparkowych, tkanek przewodzących oraz systemu korzeniowego
Pytanie 11
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Uzasadnij w jaki sposób wydzielanie etylenu w czasie suszy jest istotne dla zachowania zrównoważonego bilansu wodnego rośliny.
Ograniczenie pobierania wody przez roślinę w trakcie suszy skutkuje wydzieleniem etylenu i opadnięciem liści, co ogranicza dalszą utratę wody.
W czasie suszy etylen stymuluje opadanie liści, w których skórce znajdują się aparaty szparkowe, poprzez które woda wyparowuje z rośliny na drodze transpiracji. Zrzucanie liści ogranicza więc straty wody, co w sytuacji niedoboru wody w podłożu umożliwia utrzymanie zrównoważonego bilansu wodnego.
W wyniku działania etylenu opadają liście, co skutkuje ograniczeniem utraty wody przez roślinę.
Działanie etylenu powoduje opadanie liści, co skutkuje zachowaniem zróżnicowanej bilansu wodnego rośliny.
Pytanie 12
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Wykaż związek między budową erytrocytów a ich funkcją.
Erytrocyty mają kształt dwuwklęsłych dysków, co zwiększa ich stosunek powierzchni do objętości, zwiększając efektywność wymiany gazowej.
Dwuwklęsły kształt erytrocytów pozwala im skutecznie transportować tlen przez organizm.
Erytrocyty mają kształt dwuwklęsłych dysków, co ułatwia im wymianę gazową dwutlenku węgla i tlenu.
Erytrocyty mają korzystny dla swojej funkcji kształt dwuwklęsłych dysków.
Pytanie 13
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Uzasadnij, dlaczego liście roślin są szerokie i cienkie.
Dzięki szerokiej powierzchni, liście są lepiej przystosowane do pochłaniania światła, co zwiększa efektywność fotosyntezy.
Liście są szerokie i cienkie, aby zwiększyć powierzchnię absorpcji światła i ułatwić szybkie przenikanie gazów, co zwiększa efektywność fotosyntezy.
Aby zwiększyć powierzchnię absorpcji światła, co sprzyja fotosyntezie.
Liście roślin są płaskie, aby zwiększyć powierzchnię absorpcji światła, a cienkie aby ułatwić wymianę gazową.
Pytanie 14
Uzasadnij, dlaczego enzymy są specyficzne względem substratów.
Enzymy mają specyficznie ukształtowane miejsca aktywne, które są komplementarne do określonych substratów, co umożliwia dopasowanie się ich i następnie przeprowadzenie reakcji.
Miejsca aktywne enzymów umożliwiają zachodzenie reakcji dla wybranych substratów.
Każdy enzym jest specyficzny wobec konkretnych substratów i nie przeprowadza reakcji z innymi.
Dzięki odpowiednim miejscom aktywnym, enzymy mogą działać wyłącznie na właściwe substraty.
Pytanie 15
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Określ funkcję chloroplastów.
Dzięki chloroplastom, które zawierają chlorofil, rośliny mogą przetwarzać energię świetlną na glukozę.
Chloroplasty to organelle, które umożliwiają roślinom przeprowadzanie fotosyntezy, dzięki czemu produkują składniki odżywcze.
Chloroplasty mają chlorofil, co pozwala roślinom wykorzystywać światło do produkcji cukrów w procesie fotosyntezy.
Chloroplasty są odpowiedzialne za przeprowadzanie fotosyntezy w komórkach roślinnych.
Pytanie 16
Zaznacz prawidłowo udzieloną odpowiedź: Przedstaw istotę procesu fotosyntezy
w fazie jasnej fotosyntezy pod wpływem światła zachodzi fotoliza wody oraz wybicie elektronów z foto systemów, te procesy doprowadzają do zajścia fosforylacji fotosyntetycznej i wyprodukowania ATP oraz NADPH następnie zużywanych w fazie ciemnej, w której powstają właściwe produkty fotosyntezy, czyli aldehyd fosfolicerynowy.
Fotosynteza jest kluczowa dla roślin i organizmów autotroficznych, gdyż pozwala im magazynować energię słoneczną w formie chemicznej, która zasila niemal wszystkie procesy życiowe na Ziemi.
Fotosynteza to proces przekształcania energii świetlnej w energię chemiczną magazynowaną w postaci glukozy
Dzięki fotosyntezie rośliny przekształcają energię świetlną w chemiczną, magazynując ją w postaci glukozy, co jest kluczowe dla ich rozwoju i wzrostu.