Podsumowanie testu

Filozofia - Politologia US

Podsumowanie testu

Filozofia - Politologia US

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Co to jest arche?
zmienność rzeczy
same rzeczy
źródło stała, niezmienna iistota i kres wszystkich rzeczy
Pytanie 2
Co to jest hylozoizm?
Utożsamienie materii z ruchem
sprowadzanie rzeczy do jednego elementu
utożsamienie materii ze złem
Pytanie 3
Co to wariabilizm?
teoria idei
teoria aktu i różności
teoria powszechnej zmienności rzeczy
Pytanie 4
Głównym założeniem wariabilizmu jest:
sprzeczność (kontradictija)
jedność
niezmienna tożsamość
Pytanie 5
Naczelna teza gnozy głosi:<br /&rt;
tożsamość natury Boga i człowieka
powszechną immanencję boga w świecie
brak odniesienia boga do światu
Pytanie 6
Gnozis to:<br /&rt;
absolutna niepoznawalność boga
Wiedza tajemna mająca moc zbawczą
negatywna wiedza o bogu (czym bóg nie jest)
Pytanie 7
Orficki model życia religijnego to:<br /&rt;
model orgiastyczno magiczny
model kontemplatywny
model heroiczny
Pytanie 8
Orficki dualizm dotyczy:
rozumienia człowieka jako złożenia z duszy i ciała, które wzajemnie się wykluczają
rozumienia człowieka jako jedności duszy i ciała
rozumienia boskości, jako dwóch przeciwnych natur światła i ciemności
Pytanie 9
Monizm metafizyczny to:
pogląd, że wszystkie rzeczy sprowadzają się do jednego bytu (jedności)
teza o jednym Bogu
pogląd, że realne są rzeczy mnogie i jednostkowe
Pytanie 10
Co to jest idea?
Bóg
ogólna niezmienna jakość, czyli istota sama w sobie
Konkretna rzecz
Pytanie 11
Człowiek według Platona to:
rozumna dusza idealna uwięziona w ciele
substancjalna jedność duszy i ciała
byt czysto materialny
Pytanie 12
Emanacjonizm:
wywodzenie rzeczywistości konkretów z najwyższej jedności
tłumaczenie pochodzenia świata od Boga na mocy aktu stworzenia
Tłumaczenie świata jako odwiecznego systemu bytów powstających na drodze formowania materii
Pytanie 13
Twórcą realizmu w filozofii jest:
Arystoteles
Parmenides
Platon
Pytanie 14
Substancja w sensie Arystotelesa to:
ogólna idea obiektywna (niezależna od poznania)
Konkret złożony z formy i materii będący podmiotem dla przypadłości
Nieuformowana czysta materia
Pytanie 15
Arystotelesowym "pierwszym aktem" bytu jako konkretu jest:
Forma substancjalna
Ogólna istota rzeczy
działanie rzeczy
Pytanie 16
Pluralizm metafizyczny to:
pogląd, że mnogie konkrety nie stanowią jedności substancjalnych, lecz są zlepkami sprzecznych elementów
pogląd, że tylko mnogie .konkrety są realnymi bytami
pogląd, że mnogie konkrety są zmianą bądź procesem
Pytanie 17
Idealizm obiektywny to teoria:
wywodząca mnogość rzeczy z umysłu Boga
wywodząca mnogość rzeczy z umysłu poznającego
wywodząca mnogość rzeczy z obiektywnych bytów idealnych jako wzorów (istot ogólnych)
Pytanie 18
Platońska noeza to:
intelektualny dyskurs, czyli rozumowanie
prosty a więc niezłożony akt umysłowego oglądu
zmysłowe postrzeżenie (wrażenie)
Pytanie 19
Realizm metafizyczny oznacza:
że przedmiotem filozofii, czyli bytem realnym jest konkret jako konkret
że świat rzeczy istnieje jako konstrukt poznania
że przedmiotem filozofii jest ogólna idea
Pytanie 20
Realizm teoriopoznawczy oznacza:
że poznanie polega na anamnezie idei jako rzeczywistości prawdziwej
Że umysł jest niezapisaną tablicą, a źródłem pojęć są wrażenia zmysłowe
Że umysł posiada dane apriori pierwsze idee - zasady poznania, a z wrażeń zmysłowych czerpie jedynie treść
Pytanie 21
Iluminacja według świętego Augustyna to:
Mistyczne doświadczenie Boga
wewnętrzne samooświecenie, w którym następuje zbawcze poznanie natury ludzkiej jako upadłej natury Boga
Zespół pierwszych (apriorycznych) zasad poznania, którymi Bóg oświeca ludzką duszę
Pytanie 22
Tomaszowym pierwszym aktem bytu jako konkretu jest:
forma substancjalna
Ogólna istota rzeczy
Konkretne istnienie
Pytanie 23
Jana Dunsa Szkota pierwszym aktem bytu jest:
konkretne istnienie
enitas jako niezdeterminowana forma bytu jako bytu
haecceitas jako forma substancjalnej konkretności
Pytanie 24
Bonawentury pierwszym aktem bytu jest:
dusza
racje zarodkowe (formy materialne)
światło
Pytanie 25
Realizm skrajny oznacza:
że realne są tylko konkrety (rzeczy)
że realny jest tylko Bóg
że realne są tylko idee (pojęcia)