Podsumowanie testu

Filozofia - Test

Podsumowanie testu

Filozofia - Test

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
1. Co to jest arche? <br /&rt;A. źródło stała, niezmienna istota i kres wszystkich rzeczy <br /&rt;B. zmienność rzeczy <br /&rt;C. same rzeczy
Pytanie 2
2. Co to jest hylozoizm? <br /&rt;A. utożsamienie materii ze złem <br /&rt;B. utożsamienie materii z ruchem <br /&rt;C. sprowadzanie rzeczy do jednego elementu
Pytanie 3
3. Co to wariabilizm? <br /&rt;A. teoria aktu i różności <br /&rt;B. teoria powszechnej zmienności rzeczy <br /&rt;C. teoria idei
Pytanie 4
4. Głównym założeniem wariabilizmu jest: <br /&rt;A. niezmienna tożsamość <br /&rt;B. sprzeczność (kontradictia) <br /&rt;C. jedność
Pytanie 5
5. Naczelna teza gnozy głosi: <br /&rt;A. powszechną immanencję boga w świecie <br /&rt;B. tożsamość natury Boga i człowieka <br /&rt;C. brak odniesienia Boga do światu
Pytanie 6
6. Gnozis to: <br /&rt;A. negatywna wiedza o bogu (czym bóg nie jest) <br /&rt;B. wiedza tajemna mająca moc zbawczą <br /&rt;C. absolutna niepoznawalność boga
Pytanie 7
7. Orficki model życia religijnego to: <br /&rt;A. model kontemplatywny <br /&rt;B. model orgiastyczno magiczny <br /&rt;C. model heroiczny
Pytanie 8
8. Orficki dualizm dotyczy: <br /&rt;A. rozumienia boskości, jako dwóch przeciwnych natur światła i ciemności <br /&rt;B. rozumienia człowieka jako złożenia z duszy i ciała, które wzajemnie się wykluczają <br /&rt;C. rozumienia człowieka jako jedności duszy i ciała
Pytanie 9
9. Monizm metafizyczny to: <br /&rt;A. teza o jednym Bogu <br /&rt;B. pogląd, że wszystkie rzeczy sprowadzają się do jednego bytu (jedności) <br /&rt;C. pogląd, że realne są rzeczy mnogie i jednostkowe
Pytanie 10
10. Pluralizm metafizyczny to pogląd: <br /&rt;A. że tylko mnogie konkrety są realnymi bytami <br /&rt;B. że mnogie konkrety są zmianą bądź procesem <br /&rt;C. że mnogie konkrety nie stanowią jedności substancjalnych, lecz są zlepkami sprzecznych elementów
Pytanie 11
11. Co to jest idea? <br /&rt;A. konkretna rzecz <br /&rt;B. ogólna niezmienna jakość, czyli istota sama w sobie <br /&rt;C. Bóg
Pytanie 12
12. Idealizm obiektywny to teoria: <br /&rt;A. wywodząca mnogość rzeczy z umysłu poznającego <br /&rt;B. wywodząca mnogość rzeczy z umysłu Boga <br /&rt;C. wywodząca mnogość rzeczy z obiektywnych bytów idealnych jako wzorów (istot ogólnych)
Pytanie 13
13. Człowiek według Platona to: <br /&rt;A. rozumna dusza idealna uwięziona w ciele <br /&rt;B. substancjalna jedność duszy i ciała <br /&rt;C. byt czysto materialny
Pytanie 14
14. Platońska noeza to: <br /&rt;A. zmysłowe postrzeżenie (wrażenie) <br /&rt;B. intelektualny dyskurs, czyli rozumowanie <br /&rt;C. prosty a więc niezłożony akt umysłowego oglądu
Pytanie 15
15. Emanacjonizm to: <br /&rt;A. wywodzenie rzeczywistości konkretów z najwyższej jedności <br /&rt;B. tłumaczenie pochodzenia świata od Boga na mocy aktu stworzenia <br /&rt;C. tłumaczenie świata jako odwiecznego systemu bytów powstających na drodze formowania materii
Pytanie 16
16. Twórcą realizmu w filozofii jest: <br /&rt;A. Parmenides <br /&rt;B. Arystoteles <br /&rt;C. Platon
Pytanie 17
17. Realizm metafizyczny oznacza: <br /&rt;A. że przedmiotem filozofii, czyli bytem realnym jest konkret jako konkret <br /&rt;B. że przedmiotem filozofii jest ogólna idea <br /&rt;C. że świat rzeczy istnieje jako konstrukt poznania
Pytanie 18
18. Realizm teoriopoznawczy oznacza: <br /&rt;A. że umysł jest niezapisaną tablicą, a źródłem pojęć są wrażenia zmysłowe <br /&rt;B. że umysł posiada dane apriori pierwsze idee - zasady poznania, a z wrażeń zmysłowych czerpie treść <br /&rt;C. że poznanie polega na anamnezie idei jako rzeczywistości prawdziwej
Pytanie 19
19. Substancja w sensie Arystotelesa to: <br /&rt;A. ogólna idea obiektywna (niezależna od poznania) <br /&rt;B. konkret złożony z formy i materii będący podmiotem dla przypadłości <br /&rt;C. nieuformowana czysta materia
Pytanie 20
20. Iluminacja według świętego Augustyna to: <br /&rt;A. wewnętrzne samo oświecenie, w którym następuje zbawcze poznanie natury ludzkiej jako upadłej Boga <br /&rt;B. mistyczne doświadczenie Boga <br /&rt;C. zespół pierwszych (apriorycznych) zasad poznania, którymi Bóg oświeca ludzką duszę
Pytanie 21
21. Arystotelesowym "pierwszym aktem" bytu jako konkretu jest: <br /&rt;A. forma substancjalna <br /&rt;B. ogólna istota rzeczy <br /&rt;C. działanie rzeczy
Pytanie 22
22. Tomaszowym pierwszym aktem bytu jako konkretu jest: <br /&rt;A. forma substancjalna <br /&rt;B. ogólna istota rzeczy <br /&rt;C. konkretne istnienie
Pytanie 23
23. Jana Dunsa Szkota pierwszym aktem bytu jest: <br /&rt;A. konkretne istnienie <br /&rt;B. haecceitas jako forma substancjalnej konkretności <br /&rt;C. enitas jako niezdeterminowana forma bytu jako bytu
Pytanie 24
24. Bonawentury pierwszym aktem bytu jest: <br /&rt;A. światło <br /&rt;B. racje zarodkowe (formy materialne) <br /&rt;C. dusza
Pytanie 25
25. Realizm skrajny oznacza: <br /&rt;A. że realne są tylko konkrety (rzeczy) <br /&rt;B. że realne są tylko idee (pojęcia) <br /&rt;C. że realny jest tylko Bóg