Podsumowanie testu

Filozofia na podłożu religii, filozofia nowożytna

Podsumowanie testu

Filozofia na podłożu religii, filozofia nowożytna

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Pytanie 1
Głównymi założeniami prowidencjalizmu św. Augustyna są:
Pytanie 2
Stanowiskami w sporze o uniwersalia są:
Pytanie 3
Filozofia św Tomasza oparta jest na poglądach:
Pytanie 4
5 dowodów istnienie Boga, wg św Tomasz:
Pytanie 5
Etyka św Tomasza miała charakter
eudajmonistyczny
intelektualistyczny
teleologiczny
Pytanie 6
3 dobre formy ustrojów państwowych wg św Tomasza:
Pytanie 7
3 złe formy rządów wg św. Tomasza z Akwinu:
Pytanie 8
Hilemorfizm (występujący w filozofii św Tomasza) zakłada:
Pytanie 9
Pesymizm antropologiczny, zakładający, że człowiek jest z natury zły występował w filozofii:
Machiavellego
Hobbesa
Pytanie 10
4 twierdzenia Hobbesa to:
Pytanie 11
Dla Hobbesa filozofia polityki to:
sfera konfliktu
Pytanie 12
Główne cechy liberalizmu to: (9)
Pytanie 13
Poglądy J.J. Rousseau:
potępienie cywilizacji
uwielbienie natury
wychowanie powinno być naturalne, należy dbać o rozwój duchowy i cielesny
wroga postawa wobec intelektualizmu
równość i wolność najwyższymi prawami
ludzkość prześladuje regres (będzie coraz gorzej)
człowiek z natury jest dobry
Pytanie 14
Natywizm Kartezjusza zakłada:
Pytanie 15
"Rozprawa o metodzie" Kartezjusza zawiera
niektóre zasady moralne, które wysunął z tej metody
porządek badań fizycznych, które badał
główne reguły metody, której szukał
racja, za pomocą których udowadnia istnienie Boga i duszy ludzkiej
rozważania dotyczące nauki
jakie rzeczy uważał za potrzebne i jakie racja skłoniły go do pisania
Pytanie 16
Autorem poglądu, że istnieje tylko to, co jest postrzegane jest:
Pytanie 17
Autorem 3 wielkich krytych - czystego rozumu, praktycznego rozumu i władzy sądzenia- jest:
Pytanie 18
Podstawowe cechy konserwatyzmu to:
sprawą pierwszorzędną jest porządek moralny i społeczny
wspólnoty nie są wynikiem umowy ale stanowią harmonijną całość
we wspólnocie występuje hierarchia
stałość ludzkiej natury
pesymizm antropologiczny
wspólnotowy wymiar życia jest ważniejszy od jednostkowego
źle się dzieje tam, gdzie jednostki nie są ograniczone tradycją kulturą