Strona 16

Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)

Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Aktywuj
Pytanie 121
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały:
Jorubowie w Nigerii
Fonowie z Beninu
Kościoły etiopiańskie
Pytanie 122
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn.
bóg sądzący (ludzi)
bóg próżnujący
bóg czuwający
Pytanie 123
Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem” występuje u:
Azande
Banyarwanda
ludów Akan
Pytanie 124
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
John Mbiti
Wilhelm Schmidt
Edward Taylor
Pytanie 125
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień trwał:
cztery dni
dziewięć dni
siedem dni
Pytanie 126
Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają:
Mossi
Jorubowie
Dogonowie
Pytanie 127
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem:
dawnego Dahomeju
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
dorzecza Konga
Pytanie 128
Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
główne sanktuarium we wsi Lam
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo