Strona 9

Kurs żeglarski cz. 1

Pytanie 65
Intensywne hamowanie żaglami polega na:
Wypychaniu żagli na wiatr
Maksymalnym wybraniu żagli do diametralnej jachtu
Całkowitym wyluzowaniu żagli
Pytanie 66
Podchodząc do boi najskuteczniej jest przeprowadzić manewr w sposób następujący:
Podchodzić pod pełnymi żaglami, po założeniu cumy na boję zrzucić żagle.
Zrzucić grot, podchodzić na foku z wiatrem, założyć cumę na boję, zrzucić fok
Zrzucić fok przed podejściem, dochodzić w linii wiatru, założyć cumę nabiegowo, a następnie zrzucić grot.
Pytanie 67
Jacht (czerwony) jest zacumowany jak na rysunku. Jak najbezpieczniej powinien odejść od pomostu pod żaglami (wiatr niebieska strzałka)?
Przecumować jacht do wolnej części pomostu dziobem do wiatru. Postawić żagle i odejść lewym halsem.
Przecumować jacht do wolnej części pomostu rufą do wiatru. Postawić żagle i odejść z wiatrem
Nie da się odejść, konieczna jest pomoc dla wywiezienia kotwicy lub odholowania jachtu
Pytanie 68
Kąt martwy dla danego jachtu wynosi 120°. W jakim momencie podczas halsowania należy wykonać zwrot przez sztag, aby mieć pewność, że jednym halsem dopłyniemy do żądanego punktu (np. boi)?
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku nieco większym niż120°od kursu
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku ok. 60° od kursu
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku ok. 90°od kursu
Pytanie 69
Chcemy wykonać zwrot przez sztag o jak najmniejszym promieniu skrętu. Który z manewrów opisanych poniżej będzie najefektywniejszy?
Luzujemy całkowicie fok, wybieramy maksymalnie grot, dajemy ster na burtę
Dajemy ster na burtę, w momencie kiedy jacht będzie w linii wiatru luzujemy szot grota, nawietrzny szot foka luzujemy dopiero po odpadnięciu jachtu na nowy hals, a następnie wybieramy zawietrzny szot foka.
Wybieramy maksymalnie fok i grot, dajemy ster na burtę, kiedy oba żagle wejdą w łopot luzujemy szot foka.
Pytanie 70
Jak należy przygotować cumę dziobową przy odejściu od boi, aby manewr odejścia przeprowadzić sprawnie i bezpiecznie?
Założyć cumę nabiegowo i odejść na żądany hals
Założyć możliwie najmocniejszą cumę z posiadanych na jachcie, węzeł nie ma znaczenia
Zawiązać cumę na boi węzłem cumowy żeglarski i dopiero potem odchodzić
Pytanie 71
Na jachcie z instalacją elektryczną 12V czuć zapach tlącej się izolacji. Jak należy postąpić?
Sprawdzić odbiorniki energii o dużej mocy i ewentualnie je wyłączyć
Natychmiast wyłączyć główny wyłącznik akumulatorów lub zdjąć klemy z akumulatorów
Zlokalizować miejsce przegrzane i wyłączyć odpowiedni odbiornik energii
Pytanie 72
W porcie jachtowym przyjety jest system cumowania dziobem do pomostu, a rufą do boi. Jak przeprowadzić manewr cumowania w takim porcie manewrując na silniku?
Przygotować cumę dziobową i rufową, wchodzić powoli i podczas mijania boi założyć cumę rufową, zatrzymaj jacht przed nabrzeżem i założyć cumę dziobową
Podejść do boi dziobem, zatrzymaj jacht i założyć cumę rufową rozciągnietą z rufy na dziób, na biegu naprzód podchodzić dalej do nabrzeża i założyć cumę dziobową
Podejść do nabrzeża dziobem, założyć cumę dziobową, luzować cumę dziobową i cofać jacht na biegu wstecznym, założyć cumę rufowa na boję, ustawić jacht pracując cumami

Powiązane tematy