Strona 3

Terminologia pojęcia z historii sztuki XIX WIEK powtórka przed maturą

Pytanie 17
Mediolan, Arco della Paca, XIX wiek

Monumentalna budowla w kształcie bramy z otworem przelotowym zamkniętym łukowato, wznoszona dla uczczenia wybitnej osoby lub wydarzenia, opatrzona napisami dedykacyjnymi i przedstawieniami związanymi z przedmiotem czci.
Pytanie 18
Obraz w stylu ... Leopolda Zielckego

Termin stosowany na określenie pewnych przejawów sztuki głównie w nimieckiej kulturze mieszczańskiej w okresie 1815-48, a także w odniesieniu sztuki Austrii i Skandynawii. Sztuka mieszczan dla mieszczan. Przejawia się głównie w meblarstwie i wyposażeniu wnętrz: dywanach, tkaninach, porcelanie, szkle, itd. Mieszczańskie wnętrza wywoływały wrażenie przytulności, ciepła domowego, dobrobytu; ich cechą charakterystyczną były jednobarwne, gładkie lub drukowane w kwiaty wici, papierowe tapety, suto drapowane firanki i zasłony, wzorzyste dywany; na półkach w koszykach i wazonach ustawiano wiele suszonych kwiatów. Preferowano jasne, pogodne barwy, zarówno w doborze gatunków drewna jak i ozdób.
biedermeier
styl Ludwika XVI
fin de siecle
styl empire
styl Adamów
Pytanie 19
... w Warszawie

Budowla ogrodowa położona na wzgórzu, w ciekawym otoczeniu, z której roztaczał się rozległy widok na kompozycję ogrodu. Budynki tego typu były szczególnie popularne w XVIII i XIX wieku.
belweder
glorieta
lapidarium
kordegarda
rogatka
Pytanie 20
... w Hamburgu

Element architektoniczny składający się z dwóch podpór (kolumn, słupów lub filarów), które zostały połączone u góry łukiem. Występuje w architekturze zarówno pojedynczo, jak i najczęściej w rzędzie tworząc istotny składnik budowli. Znana jest od czasów starożytnego Rzymu, stosowana głównie w akweduktach, krużgankach, loggiach.
Pytanie 21
Ingres, Panna Riviere

idealizacja, dbałość o szczegóły, kompozycja nawiązująca do renesansowych portretów
fin de siecle
grand tour
akademickie finis
empire
biedermeier
Pytanie 22
Thomas Coutre, Rzymianie w czasie upadku

Kierunek w sztuce rozwijającej się w wieku XIX w kręgu oddziaływania oficjalnych instytucji: akademii sztuk pięknych, wystawowych salonów, urzędowego mecenatu, wyrastający z akademickiej teorii i praktyki warsztatowej, ukształtowanej i utrwalonej w poprzednich stuleciach.
Należało malować ważne i wzniosłe tematy, głównie mitologiczne lub historyczne. Temat był bardzo ważnym aspektem dzieła. Jeśli temat był wzniosły, profesorowie akademii zezwalali na namalowanie obrazu na wielkim płótnie. Tak więc wielkość obrazu zależała od wzniosłości tematu.

* pejzaż,
* portret,
* sceny rodzajowe,
* martwa natura.
Pytanie 23
Ilja Riepin, Burłacy na Wołdze

Towarzystwo Objazdowych Wystaw Artystycznych. Rosyjska grupa artystyczna, powstała w 1870 w Petersburgu. Skupiała głównie absolwentów szkoły petersburskiej, malarzy i rzeźbiarzy. Stowarzyszenie miało na celu popularyzację sztuki narodowej przepojonej dążeniami postępowymi. Tematyką prac były pejzaże, malarstwo historyczne, sceny rodzajowe i portrety, ukazywana była ciężka dola ludu i zacofanie Rosji.
pieriedwieżnicy
Salon Odrzuconych
symboliści
grande tour
prerafaelici
Pytanie 24
Królikarnia w Warszawie

Styl w architekturze zapoczątkowany przez Andrea Palladio. Budowle wzniesione przez tego architekta i jego naśladowców cechuje konsekwentność układów konstrukcyjnych, umiarkowanie w dekoracji, stosowanie wielkiego porządku obejmującego całą wysokość budynku. Palladio był zwolennikiem funkcjonalności, klasycznego monumentalizmu. Jego dzieła nawiązują do porządków antycznych.
Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Aktywuj