Strona 7

Terminologia pojęcia z historii sztuki XIX WIEK powtórka przed maturą

Pytanie 49
Aleksander Gierymski, Żydówka z pomarańczami

Pogardliwe określenie na ciemne, głównie brązowe i szare barwy używane chętnie przez malarzy szkoły monachijskiej w 2 poł. XIX wieku; wprowadzone pod koniec XIX wieku przez zwolenników jasnej impresjonistycznej barwy.
sos monachijski
lamus
Salon Odrzuconych
akademickie finis
fin de siecle
Pytanie 50
Paul Gauguin, Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd idziemy?

GAUGIN Wypracował własny styl i nazwał go symbolizmem ... : ..., gdyż posługiwał się uproszczonymi formami, symbolizm zaś dlatego, że nie odzwierciedlał realnego świata, lecz wyrażał idee poprzez symbole. Styl artysty powstał w wyniku połączenia elementów kluazonizmu, sztuki japońskiej, witraży średniowiecznych, sztuki ludowej i rzeźby pierwotnej. Charakteryzował się płynną linią i intensywnymi kolorami, za pomocą których artysta miał nadzieję stwarzać sceny obdarzone pierwotną tajemniczością i mocą.
Budował tajemniczy klimat dzieła zwartymi, rytmicznymi, uproszczonymi formami o dekoracujnych układach płaskich plam i mocnych linii (nabiści, P. Gauguin i Szkoła Pont-Aven)
Pytanie 51
gabinet Marii Antoniny w Wersalu, 1783

Klasycystyczny kierunek w sztuce francuskiej rozwijający się ok. 1750-90. Sztukę tego okresu cechowało zamiłowanie do symetrii, ładu i prostoty. Formy wzorowane głównie na antyku (moda a la grecque), odznaczały się delikatnym rysunkiem i lekkością proporcji. Wnętrza były utrzymywane w jasnej tonacji,; ściany o symetrycznych podziałach, okładano lakierowaną boazerią, kryto tkaninami i tapetami z malowanego papieru; dużą rolę w dekoracji wnętrza odgrywały stiuki, lustra ścienne i kominki;
akademizm
empire
styl Ludwika XVI
styl Adamów
neoklasycyzm
Pytanie 52
FRANZ VON STUCK, Sfinks, 1904

Kierunek w sztukach plastycznych występujący w ostatnim dwudziestoleciu XIX i na początku XX wieku, odwołujący się do świata przeżyć wewnętrznych, pragnący oddać duchową i zmysłową dwoistość zjawisk w sposób subiektywny, intuicyjny, służący wyrażaniu idei. Kierunek ten zakładał że świat poznawany zmysłami (materialny) jest złudą skrywającą prawdziwy, idealny świat, którego zmysłami i rozumem nie można zinterpretować. Pojęć ze świata prawdziwego nie da się opisać za pomocą zwykłego języka, może to zrobić tylko symbol.
Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Aktywuj