Fiszki

Ustrój Samorządu Terytorialnego wszystkie 3 grupy

Test w formie fiszek Materiał sporządzony na podstawie slajdów.
Ilość pytań: 69 Rozwiązywany: 18620 razy
Podmiot samorządu:
Oznacza sprawowanie administracji publicznej przez samodzielne (zdolne do działań prawnych) podmioty administrujące zadaniami państwowymi.
Oznacza prawo i powinność władz lokalnych do lokalnego regulowania i zarządzania sprawami publicznymi dla dobra społeczności lokalnej.
Tworzy lokalna społeczność zamieszkała na danym terenie, zorganizowana w terytorialny związek samorządowy.
Tworzy lokalna społeczność zamieszkała na danym terenie, zorganizowana w terytorialny związek samorządowy.
Jednostki samorządu terytorialnego:
Posiadają osobowość prawną w aspekcie publicznoprawnym i prywatnoprawnym.
Nie mogą być stronami sporów rozstrzyganych przez sądy powszechne, ponieważ nie posiadają własnego majątku.
Należą do kategorii jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną.
Posiadają osobowość prawną w aspekcie publicznoprawnym i prywatnoprawnym.
Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego:
Jest tożsama z suwerennością.
W związku z przyjęciem zasady decentralizacji władzy publicznej nie podlega ograniczeniom.
Posiada granice wyznaczone przez przepisy ustaw, w tym ustawy zasadniczej.
Posiada granice wyznaczone przez przepisy ustaw, w tym ustawy zasadniczej.
Statut jednostki samorządu terytorialnego:
Może określać prawa i obowiązki członków wspólnoty samorządowej.
Nie jest aktem prawa miejscowego, ponieważ reguluje wyłącznie kwestie ustrojowe.
Nie może zawierać rozwiązań niezgodnych z przepisami ustaw ustrojowych.
Nie może zawierać rozwiązań niezgodnych z przepisami ustaw ustrojowych.
Cechą modelu samorządu terytorialnego w Polsce nie jest:
Jednolitość rozwiązań.
Trójstopniowość w znaczeniu hierarchicznego podporządkowania.
Ograniczenie nadzoru nad kryterium legalności i celowości.
Ograniczenie nadzoru nad kryterium legalności i celowości.
Organem wyższego stopnia w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego jest:
Samorządowe kolegium odwoławcze, ale tylko w zakresie zadań zleconych.
Samorządowe kolegium odwoławcze.
Samorządowe kolegium odwoławcze w zakresie zadań własnych, wojewoda w zakresie zadań zleconych
Samorządowe kolegium odwoławcze.
Zadania własne to:
Zadania jednostek samorządu terytorialnego, które nie mają charakteru lokalnego.
Zadania których sposób wykonywania jest określony przez organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego.
Zadania z zakresu administracji rządowej wykonane przez jednostki samorządu terytorialne z mocy ustawy.
Zadania których sposób wykonywania jest określony przez organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego.
Gmina może, na podstawie porozumienia powierzyć wykonywanie swoich zadań:
Tylko innej gminie w ramach porozumienia międzygminnego.
Województwu, na obszarze, którego znajduje się jej terytorium, a także innej gminie w ramach porozumienia międzygminnego.
Innym jednostkom samorządu lokalnego.
Tylko innej gminie w ramach porozumienia międzygminnego.
Zgodnie z ustawową o samorządzie gminnym, zadania o charakterze użyteczności publicznej to:
Zadania własne, które mogą być wykonywane wyłącznie poza sferą działalności gospodarczej gminy.
Zadania powierzone mające na celu bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Zadania własne, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Zadania własne, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Zgodnie z ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest:
Zawarcie przez gminę umowy z organizacją porządkową w celu realizacji zadania publicznego w sferze pożytku publicznego.
Wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
Zawarcie umowy podmiotu publicznego z przedsiębiorcą celem realizacji zakupu usług.
Wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
Przedmiotem wyłącznie referendum gminnego może być:
Rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego przed upływem jego kadencji.
Odwołanie organu wykonawczego.
Samo opodatkowanie się lokalnych przedsiębiorców na cele publiczne.
Odwołanie organu wykonawczego.
Zgodnie z ustawą o referendum lokalnym, referendum jest ważne jeżeli:
Wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania a za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.
Wzięła w nim udział co najmniej połowa uprawnionych do głosowania, a jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż 30% ważnie oddanych głosów.
Wzięło w nim udział co najmniej 50% uprawnionych do głosowania a za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.
Wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania a za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.
Z inicjatywą przeprowadzania referendum w sprawie uwożenia, połączenia, podziału lub zniesienia gminy lub ustalenia jej granic może wstąpić wyłącznie:
Grupa 15 uprawnionych obywateli.
Grupa 10 uprawnionych obywateli.
Grupa 5 uprawionych obywateli.
Grupa 15 uprawnionych obywateli.
Inicjatorem referendum lokalnego może być:
Organizacja społeczna posiadająca osobowość prawną, której statutowym terenem działania nie jest obszar danej jednostki samorządu terytorialnego.
Statutowa struktura terenowa partii politycznej działającej w danej jednostce.
Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.
Statutowa struktura terenowa partii politycznej działającej w danej jednostce.
Jawność działania rady gminy:
Obejmuje prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach komisji rady gminy.
Obejmuje prawo wstępu na sesje rady gminy.
Może być ograniczona w drodze ustaw, jak również w drodze przepisów prawa miejscowego, jeżeli wymaga tego dobro społeczności lokalnej.
Obejmuje prawo wstępu na sesje rady gminy.
Radny rady gminy.
Nie ma obowiązku składania oświadczenia majątkowego.
Ma obowiązek kierować się dobrem wspólnoty samorządowej i nie jest związany instrukcjami wyborców.
Ma obowiązek kierować się dobrem wspólnoty samorządowej i jest związany instrukcjami wyborców.
Ma obowiązek kierować się dobrem wspólnoty samorządowej i nie jest związany instrukcjami wyborców.
Nadzwyczajna sesja rady gminy:
Jest zwołana na wniosek (Burmistrza, prezydenta) lub przewodniczącego rady.
Jest zwołana w miarę potrzeby, ale nie rzadziej niż raz na kwartał.
Jest zwoływana na wniosek wójta (burmistrza prezydenta) lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.
Jest zwoływana na wniosek wójta (burmistrza prezydenta) lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.
Tymczasowe aresztowanie wójta skutkuje:
Przejęciem zadań i kompetencji wójta przez osobę wyznaczoną przez prezesa rady ministrów.
Wygaśnięciem mandatu wójta.
Przejęciem zadań i kompetencji wójta przez zastępcę wójta ma w gminach, w których powołano więcej niż jednego zastępcę, przez pierwszego zastępcę.
Przejęciem zadań i kompetencji wójta przez zastępcę wójta ma w gminach, w których powołano więcej niż jednego zastępcę, przez pierwszego zastępcę.
Pozytywna metoda określenia statusu jednostki pomocniczej gminy:
Traktuje jednostkę pomocniczą wyłącznie jako wewnętrzną jednostkę podziału terytorialnego.
Traktuje jednostkę pomocniczą jako Osobę prawną.
Traktuje jednostkę pomocniczą jako organ gminny.
Traktuje jednostkę pomocniczą wyłącznie jako wewnętrzną jednostkę podziału terytorialnego.
W dzielnicy (osiedlu) ustawa o samorządzie gminnym przewiduje następujące organy:
Rada i zarząd.
Zebranie wiejskie mieszkańców i zarząd.
Ogólną .... Mieszkańców, jeżeli statut osiedla tak stanowi i zarząd...
Rada i zarząd.

Powiązane tematy

Inne tryby