Fiszki
Estetyka
Test w formie fiszek Test wiedzy o estetyce.
Ilość pytań: 41
Rozwiązywany: 3601 razy
Źródła WARTOŚCI ESTETYCZNEJ.
Co odgrywa rolę przy jej powstawaniu? Artysta
Istnienie WARTOŚCI ESTETYCZNYCH
OBIEKTYWNE
SUBIEKTYWNE
Realne, jako treść aktów psychicznych (świadomości)
Idealne, jako odblask idei wcielonych w dzieło
Interracjonalne
Realnie; Nie istnieją; Nie istnieją, ale mają ważność; Mają charakter absolutny lub relatywny.
Wartości, jako cecha dzieła
Wartości, jako cecha świadomości ludzkiej
wg. Lippsa
wg. Platona, Hegla
fenomenologia
Inne podziały
OBIEKTYWNE
Wartości, jako cecha dzieła
SUBIEKTYWNE
Wartości, jako cecha świadomości ludzkiej
Realne, jako treść aktów psychicznych (świadomości)
wg. Lippsa
Idealne, jako odblask idei wcielonych w dzieło
wg. Platona, Hegla
Interracjonalne
fenomenologia
Realnie; Nie istnieją; Nie istnieją, ale mają ważność; Mają charakter absolutny lub relatywny.
Inne podziały
WARTOŚCI ESTETYCZNE poznajemy, odczytujemy i rozpoznajemy na drodze:
Intuicji i przeczuć
Kontekstu kulturowego
IRRACJONALNEJ
Analizę warsztatu
Emocji
RACJONALNEJ
Uczuć i wczuć
Intuicji i przeczuć
IRRACJONALNEJ
Emocji
Uczuć i wczuć
WARTOŚCI ESTETYCZNE tworzymy na drodze:
Rozumowej
RACJONALNEJ
Emocjonalnej
Analizy warsztatu
IRRACJONALNEJ
Kontekstu kulturowego
Intuicji i przeczuć
Analizy jakości artystycznych
Rozumowej
RACJONALNEJ
Analizy warsztatu
Kontekstu kulturowego
Analizy jakości artystycznych
Na drodze racjonalnej WARTOŚCI ESTETYCZNE:
Odczytujemy
Rozpoznajemy
Poznajemy
Tworzymy
TWORZENIE jako:
Poglądy Leonarda da Vinci
("Traktat o malarstwie")
Powiązanie mimetycznej koncepcji sztuki z nowymi aspektami
Najważniejsze jest zawieranie PIĘKNA w sztuce
Sztuka jest WIEDZĄ
Sztuka ma 2 podstawy: miarę i pomysł
Powiązanie mimetycznej koncepcji sztuki z nowymi aspektami
Sztuka jest WIEDZĄ
Sztuka ma 2 podstawy: miarę i pomysł
Poglądy Michała Anioła
Osąd artysty jest subiektywny
Naśladowanie natury, jako środek do przedstawienia piękna w sztuce
Rozszerzenie mimetycznej teorii sztuki
Najważniejsze jest oparcie się o wiedzę
Osąd artysty jest obiektywny.
Rzeźbiarz tworzy wg wizji wewnętrzej
"Maluje się mózgiem, a nie rękami"
Naśladowanie natury, jako środek do przedstawienia piękna w sztuce
Rozszerzenie mimetycznej teorii sztuki
Osąd artysty jest obiektywny.
Rzeźbiarz tworzy wg wizji wewnętrzej
"Maluje się mózgiem, a nie rękami"
ESTETYKA Kanta
Narzędzie badawcze Sąd smaku
Bada: Piękno
Piękno ma charakter Subiektywny
Romantyzm weimarsko-jenarski
Przedstawiciele Herder
Główne cechy okresu burzy i naporu: indywidualizm
ROLA SZTUKI wg. Schopenhauera:
Droga do uwolnienia się egzystencjalnego
ROLA SZTUKI wg. Kirkegarda
(odpowiadają 3 stadiom życia)
ESTETYCZNA
ETYCZNA
RELIGIJNA
piękno
moralność
metafizyka
ESTETYKA Nietzschego
Relatywistyczna
Moralność
Sztuka
teoria rzeczywistości
panów i niewolników
apollińska i dionizyjska
Relatywistyczna
teoria rzeczywistości
Moralność
panów i niewolników
Sztuka
apollińska i dionizyjska
Teoria WCZUCIA wg Lippsa
Podmiot dopatruje się w przedmiocie:
Podmiot czerpie satysfakcję z:
bliskich mu wartości estetycznych
odnajdywania siebie w przedmiocie
Podmiot dopatruje się w przedmiocie:
bliskich mu wartości estetycznych
Podmiot czerpie satysfakcję z:
odnajdywania siebie w przedmiocie
Podział WARTOŚCI
wg Mieczysława Wallisa
WARTOŚĆ
W. OSTRE
W. ŁAGODNE
w. ostre to
w. łagodne to
zdolność wywoływania w odpiorcy doznań estetycznych dodatnich
wywołują dysharmonię, przykrość, dezorientację
dają zadowolenie, przyjemność
wzniosłość, tragizm, komizm, ekspresja
piękno, śliczność
WARTOŚĆ
zdolność wywoływania w odpiorcy doznań estetycznych dodatnich
W. OSTRE
wywołują dysharmonię, przykrość, dezorientację
W. ŁAGODNE
dają zadowolenie, przyjemność
w. ostre to
wzniosłość, tragizm, komizm, ekspresja
w. łagodne to
piękno, śliczność
WARTOŚCI wg Charlesa Lalo
(Rodzaj harmonii - kryterium)
Harmonia zrealizowana
Harmonia poszukiwana
Harmonia utracona
inteligencja
działanie
uczuciowość
Harmonia zrealizowana
inteligencja
Harmonia poszukiwana
działanie
Harmonia utracona
uczuciowość
WARTOŚCI wg Charlesa Lalo
Harmonia zrealizowana:
Harmonia poszukiwana
Harmonia utracona
Piękno, wspaniałość, wdzięk
Wzniosłość, tragizm, dramatyczność
Dowcip, komizm, humor
Harmonia zrealizowana:
Piękno, wspaniałość, wdzięk
Harmonia poszukiwana
Wzniosłość, tragizm, dramatyczność
Harmonia utracona
Dowcip, komizm, humor
MIMETYCZNA TEORIA SZTUKI
Sztuka naśladuje naturę
MIMETYCZNA TEORIA SZTUKI
wg. Arystotelesa
Przedstawianie względów świata
Wyrażanie uczuć i emocji
Przedstawienie nowej rzeczywistośći
naturalizm
ekspresjonizm
wzbogacanie świata
Przedstawianie względów świata
naturalizm
Wyrażanie uczuć i emocji
ekspresjonizm
Przedstawienie nowej rzeczywistośći
wzbogacanie świata
SOCJOLOGIZM ESTETYCZNY
Nie istnieje poza społeczeństwem
Do jego zrozumienia istotna jest znajomość biografii autora
Do jego zrozumienia konieczna jest znakomość kontekstu kulturowego
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Nie istnieje poza społeczeństwem
Do jego zrozumienia konieczna jest znakomość kontekstu kulturowego
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny