Fiszki

Estetyka

Test w formie fiszek Test wiedzy o estetyce.
Ilość pytań: 41 Rozwiązywany: 3263 razy
PSYCHOLOGIZM ESTETYCZNY
Znaczy coś tylko w danej kulturze
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość kontekstu kulturowego
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
TEORIA DZIEŁA SZTUKI wg. Romana Ingardena Budowa dzieła w estetyce fenomenologicznej:
1
Dzieło sztuki jako przedmiot intencjonalny
2
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot intencjonalny
3
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot estetyczny
4
Struktura dzieła sztuki:
5
Wielowarstwowość dzieła
6
Punkty niedokreślenia
7
Wypełnianie - interpretacja dzieła
IDEALIZM w estetyce
SEMANTYKA dzieła sztuki
Typy procesów twórczych
INTUICYJNY
np. van Gogh, surrealiści
REFLEKSYJNY
np. J. Nowosielski, F. Kafka
BEHAWIORALNY
np. Picasso
Typy procesów twórczych INTUICYJNY
Nieodzowność tworzenia
Intuicyjny
Minimum świadomości
Szybki
Wielkie napięcie psychiczne
Wiele wersji tego samego dzieła
Spontaniczny
Chwiejność w wyborze koncepcji
Nieodzowność tworzenia
Intuicyjny
Minimum świadomości
Szybki
Wielkie napięcie psychiczne
Spontaniczny
Typy procesów twórczych REFLEKSYJNYCH
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Nie ma wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Kontrola świadomości twórczej
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Metoda prób i błędów
Anty-ekspresja
Niecałkowicie zracjonalizowany
Wielkie napięcie psychiczne
Proces długotrwały
Selekcja artystyczna
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Kontrola świadomości twórczej
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Anty-ekspresja
Niecałkowicie zracjonalizowany
Proces długotrwały
Selekcja artystyczna
Typy procesów twórczych BEHAWIORALNY
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Proces jest intuicyjny
Kontrola świadomości twórczej
Selekcja artystyczna
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Metoda prób i błędów
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Metoda prób i błędów
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Teoria twórczości artystycznej
Teoria
natchnienia
Twórczość
jako praca
Twórczość
jako ekspresja
TEORIA NATCHNIENIA
Platon
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
Demokryt
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
Hellenizm
szał poetycki, tajemniczy dar
Romantyzm
teoria geniusza
TWÓRCZOŚĆ JAKO PRACA usystematyzowane przez Arystotelesa
TWÓRCZOŚĆ JAKO EKSPRESJA OSOBOWOŚCI
Założenia teorii psychoanalitycznych Struktura psychiki ludzkiej
Modele sztuki
Egoiczny
E. Kris
Oniryczny
A. Ehrenzweig
Egoiczny związany z
2. topiką
Oniryczny związany z
1. topiką
Model sztuki EGOICZNY wg. E. Krisa
Duża rola nieświadomości
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Proces świadomy - na poziomie ego
Cel sztuki - uświadamianie wypartych idei
Związany z 2. topiką
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Odbiór sztuki - komunikacja
Związany z 1. topiką
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Proces świadomy - na poziomie ego
Związany z 2. topiką
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Odbiór sztuki - komunikacja
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Związany z 1. topiką
Rola ego - proces świadomy
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Związany z 2. topiką
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Związany z 1. topiką
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Wpływ nieświadomości zbiorowej na TWÓRCZOŚĆ artystyczną wg Junga
Model sztuki PSYCHOLOGICZNO - SYMPTOMATYCZNEJ (wg Junga)
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Materiał: życie, świadomość
Ekstrawertyczność
Introwertyczność
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Funkcja samopoznawcza
Materiał: wizje
Twórca jest instrumentem dla sztuki
Funkcja komunikacyjna
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Materiał: życie, świadomość
Introwertyczność
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Funkcja komunikacyjna
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Ma funcję komunikacyjną
Burzy zastane kanony w sztuce
Sztuka czyni z twórcy instrument
Materiałem jest życie, świadomość
Jest twórcza
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Rozwija stronę emocjnalną
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Introwertyczność
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Ekstrawertyczna ekspresja
Ma funkcję samopoznawczą
Materiałem są wizje
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Burzy zastane kanony w sztuce
Sztuka czyni z twórcy instrument
Jest twórcza
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Rozwija stronę emocjnalną
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Ekstrawertyczna ekspresja
Ma funkcję samopoznawczą
Materiałem są wizje
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)

Powiązane tematy

#estetyka #filozofia

Inne tryby