Fiszki
Estetyka
Test w formie fiszek Test wiedzy o estetyce.
Ilość pytań: 41
Rozwiązywany: 3602 razy
PSYCHOLOGIZM ESTETYCZNY
Znaczy coś tylko w danej kulturze
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość kontekstu kulturowego
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
TEORIA DZIEŁA SZTUKI wg. Romana Ingardena
Budowa dzieła w estetyce fenomenologicznej:
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot intencjonalny
Struktura dzieła sztuki:
Punkty niedokreślenia
Dzieło sztuki jako przedmiot intencjonalny
Wielowarstwowość dzieła
Wypełnianie - interpretacja dzieła
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot estetyczny
1
Dzieło sztuki jako przedmiot intencjonalny
2
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot intencjonalny
3
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot estetyczny
4
Struktura dzieła sztuki:
5
Wielowarstwowość dzieła
7
Wypełnianie - interpretacja dzieła
IDEALIZM w estetyce
Dzieło sztuki to byt świata idei
Ma charakter ponadczasowy
Przedstawiciele Platon
SEMANTYKA dzieła sztuki
Dzieło sztuki jest komunikatem
Działa w systemie znaków
Przedstawiciele M. Wallis
Typy procesów twórczych
INTUICYJNY
REFLEKSYJNY
BEHAWIORALNY
np. van Gogh, surrealiści
np. J. Nowosielski, F. Kafka
np. Picasso
INTUICYJNY
np. van Gogh, surrealiści
REFLEKSYJNY
np. J. Nowosielski, F. Kafka
Typy procesów twórczych
INTUICYJNY
Intuicyjny
Chwiejność w wyborze koncepcji
Szybki
Minimum świadomości
Nieodzowność tworzenia
Wiele wersji tego samego dzieła
Wielkie napięcie psychiczne
Spontaniczny
Intuicyjny
Szybki
Minimum świadomości
Nieodzowność tworzenia
Wielkie napięcie psychiczne
Spontaniczny
Typy procesów twórczych
REFLEKSYJNYCH
Anty-ekspresja
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Proces długotrwały
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Nie ma wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Selekcja artystyczna
Kontrola świadomości twórczej
Niecałkowicie zracjonalizowany
Wielkie napięcie psychiczne
Metoda prób i błędów
Anty-ekspresja
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Proces długotrwały
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Selekcja artystyczna
Kontrola świadomości twórczej
Niecałkowicie zracjonalizowany
Typy procesów twórczych
BEHAWIORALNY
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Selekcja artystyczna
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Proces jest intuicyjny
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Kontrola świadomości twórczej
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Metoda prób i błędów
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Metoda prób i błędów
Teoria twórczości artystycznej
natchnienia
jako praca
jako ekspresja
TEORIA NATCHNIENIA
Platon
Demokryt
Hellenizm
Romantyzm
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
szał poetycki, tajemniczy dar
teoria geniusza
Platon
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
Demokryt
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
Hellenizm
szał poetycki, tajemniczy dar
TWÓRCZOŚĆ JAKO PRACA
usystematyzowane przez Arystotelesa
Dzieło to efekt Przyrody - materiał, temat
Twórczość jest częścią świata natury
Konieczność opanowania Rzemiosła
TWÓRCZOŚĆ JAKO EKSPRESJA OSOBOWOŚCI
... - "ekspresja uczuć w języku wyobraźni" Sztuka
W twórczości ... jest poddania kontroli ekspresja
Komunikacja stanów wewnętrznych
Przedstawiciele B. Croce
Założenia teorii psychoanalitycznych
Struktura psychiki ludzkiej
Topografia pierwsza świadomość
Topografia druga id
Rola popędów (imiona) Eros
Modele sztuki
Egoiczny
Oniryczny
Egoiczny związany z
Oniryczny związany z
E. Kris
A. Ehrenzweig
2. topiką
1. topiką
Egoiczny związany z
2. topiką
Oniryczny związany z
1. topiką
Model sztuki EGOICZNY
wg. E. Krisa
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Proces świadomy - na poziomie ego
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Cel sztuki - uświadamianie wypartych idei
Odbiór sztuki - komunikacja
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Duża rola nieświadomości
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Związany z 1. topiką
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Związany z 2. topiką
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Proces świadomy - na poziomie ego
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Odbiór sztuki - komunikacja
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Związany z 2. topiką
Model sztuki ONIRYCZNY
wg. A. Ehrenzweiga
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Związany z 1. topiką
Rola ego - proces świadomy
Związany z 2. topiką
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Związany z 1. topiką
Model sztuki ONIRYCZNY
wg. A. Ehrenzweiga
Fazy procesu twórczego: Schizoidalna
Wpływ nieświadomości zbiorowej na TWÓRCZOŚĆ artystyczną wg Junga
Podział dzieła sztuki na: wizjonersko - symboliczne
Struktura psychiki świadomość (ego, dusza, persona)
Model sztuki PSYCHOLOGICZNO - SYMPTOMATYCZNEJ (wg Junga)
Funkcja samopoznawcza
Materiał: wizje
Ekstrawertyczność
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Funkcja komunikacyjna
Introwertyczność
Twórca jest instrumentem dla sztuki
Materiał: życie, świadomość
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Funkcja komunikacyjna
Introwertyczność
Materiał: życie, świadomość
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Rozwija stronę emocjnalną
Jest twórcza
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Materiałem jest życie, świadomość
Ma funkcję samopoznawczą
Burzy zastane kanony w sztuce
Ekstrawertyczna ekspresja
Ma funcję komunikacyjną
Materiałem są wizje
Sztuka czyni z twórcy instrument
Introwertyczność
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Rozwija stronę emocjnalną
Jest twórcza
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Ma funkcję samopoznawczą
Burzy zastane kanony w sztuce
Ekstrawertyczna ekspresja
Materiałem są wizje
Sztuka czyni z twórcy instrument
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Proces twórczy jest: niekontrolowany