Test w formie fiszek Egzamin do dr Makowskiego z psychologii zarządzania
Ilość pytań: 22
Rozwiązywany: 1619 razy
Spośród podanych niżej wymiarów pracy, które mogą prowadzić do pozytywnych stanów psychicznych (spełnień w pracy), wskaż wymiar, o którym Edgar Schein nie mówi:
uzyskiwanie informacji zwrotnej o własnej pracy
autonomia pracownika
kompletność stawianych zadań
warunki dla proaktywności
warunki dla proaktywności
Spośród podanych niżej potencjalnych wyzwań procesu deinfluentyzacji wskaż odpowiedź niepasującą:
łączy się ona z koniecznością inwestycji finansowych, częstokroć przekraczających możliwości małych firm
aby miała ona sens, wymaga wcześniejszych starań i inwestycji edukacyjnych w zespół
kierownik boi sie o swoją pozycję (władzę)
rodzą się obawy o eskalujące roszczenia podwładnych dotyczące ich osobistego znaczenia (wpływów)
łączy się ona z koniecznością inwestycji finansowych, częstokroć przekraczających możliwości małych firm
Eksperyment więzienny Zimbardo najwięcej wniósł do nauki w sferze
Inhibitacja społecznia (social loafing) jest w organizacji zjawiskiem:
neutralnym
pozytywnym
negatywnym
nie można tego wartościować
negatywnym
Konformizm informacyjny to:
pozorny konfromizm
dostosowanie działania jednostki do innych, którzy wydają się wiedzieć co robią
to samo co atrybucja w służbie ego
dostosowanie działa jednostki do innych, bo grupa, którą reprezntują wydaje sie atrakcyjna
dostosowanie działania jednostki do innych, którzy wydają się wiedzieć co robią
Jedną z istotnych konsekwencji dysonansu między bardzo wysokimi oczekiwaniami stawianymi przez przełożonych wobec pracownika, którego kwalifikacje i doświadczenia są skromne jest stan:
apatii
rutyny
nudy
niepokoju, lęku
niepokoju, lęku
Etap kierowania - w koncepcji Herseya i Blancharda - określany jako "delegowanie" cechują:
niska na ludzi, niska orientacja na zadania
niska orientacja na ludzi, wysoka orientacja na zadania
wysoka na ludzi, niska na zadania
wysoka orientacja na ludzi, wysoka na zadania
niska na ludzi, niska orientacja na zadania
Stabilizacja własnej zawyżonej samooceny, cechy narcystyczne, w kontekście mobbingu, najczęściej odnoszą się do:
osób starszych w zespole, praktykantów, ludzi w jakiś sposób innych
sprawcy: osoby, która stosuje mobbing
grupy, jej cech, które tworzę konktekst do tego rodzaju praktyk
ofiary, obiektu mobbignu
sprawcy: osoby, która stosuje mobbing
Kierownika skłonnego do deinfluentyzacji charakteryzują określone cechy. Zaznacz niepasujące:
zwolennik stylu demokratycznego, osoba o sporej władzy odniesienia i władzy zadaniowej
osoba rywalizująca z nieformalnym liderem ekspertów, tendencje autorytarno-paternalistyczne
człowiek wdrażający narzędzia empowermentu
wyznawca teorii Y, pewność poczucia zwierzchnictwa, mentor i coach zespołu
osoba rywalizująca z nieformalnym liderem ekspertów, tendencje autorytarno-paternalistyczne
W rozdziale książki Kożusznik jest mowa o kilku rodzajach autodestruktywnego działania, takich jak błędny upór, samoupośledzenie. Chodzi tu o:
problematycznych pracowników
przywódców
mobbowanych
mobberów
przywódców
W pęłni demokratyczny styl kierowania odpowiada (w ujęciu Herseya i Blancharda) fazie:
partycypacji
delegowania
sprzedawania
instruowania
delegowania
Aktualnie, spora część społeczeństwa nie korzysta z prawa wyborczego. Problem ten tyczy się wyzwania jak ludzi zachęcić do:
samorealizacji
partcypacji
gratyfikacji
afiliacji
partcypacji
Można przypuszczać, iż menadzęr stosujący autorytarny styl kierowania, jest cichym wyznawcą:
potrzeby własnej deinfluentyzacji
teroii Y
teorii X
kierowania partycypacyjnego
teorii X
Forming-storming-norming-performing (kształtowanie-burza-normalizacja-wykonanie) to:
etapy kształtowania się przywódcy
fazy rozwoju grupy
etapy zmieniania styl kierowania
elementy kontraktu psychologicznego
fazy rozwoju grupy
Podstawowy błąd atrybucji polega na:
automatycznemu uruchamianiu stereotypów w próbach wyjaśniania zachowań innych ludzi
preferencji wyjaśniej zachowań innych bazujących na ich cechach osobowych
Konformistycznym uleganiu poglądom innych ludzi, w szczególności autorytetom
wybieraniu wyjaśnień zewnętrznych (sytuacyjnych) gry próbujemy sobie tłumaczyć dlaczego tak a nie inaczej postępują
preferencji wyjaśniej zachowań innych bazujących na ich cechach osobowych
Walka o określone limitowane dobra, walka o umocnienie tożsamości grupy i walka idelogiczna najmocniej bazują na celowoym umacnianiu:
stereotypów grupowych
atrybucji obronnych
przywództwa autoryratnego
konformizmu informacyjnego
stereotypów grupowych
Powodem dla którego wielu ludzi akcpetuje autorytarno-życzyliwy styl kierowania swego przełożonego jest najczęściej:
dominująca potrzeba bezpieczeństwa
postawa wynikająca z teorii Y
dominująca potrzeba afiliacji
dominująca potrzeba władzy
dominująca potrzeba bezpieczeństwa
Jednym z kluczowych działań w kontekście "obecności" (program antystresowy 8 O) jest:
asertywność
uzyskanie dobrego zakorzenienia i oparcia
odpuszczanie sobie wygórowanych planów i nadmiernych ambicji
unikanie rozmyślania o przeszłości i przyszłości
unikanie rozmyślania o przeszłości i przyszłości
Pionierskie badania w zakładach hawthorne przyniosły kilka ważnych spostrzeżeń w kontekście psychologii zarządzania. Spośród podanych wskaż wniosek, który NIE MA związku z tym eksperymentem
status grupowy praconwika jest dlań ważniejszy niż bodźce finansowe i fizyczne warunki pracy
grupa ustala własne zasady i wartości, omijając system motywacyjny zakładu, chroni się przed wpływem z zewnątrz
najlepszą perspektywą postrzegania pracownika jest widzenie go w sposób indywidualny
nieformalne grupy w miejscu pracy mają znaczący wpływ na pracownika
najlepszą perspektywą postrzegania pracownika jest widzenie go w sposób indywidualny
Władza odniesienia polega na:
posiadaniu określonego zasobu wiedzy i umiejętności
posiadaniu wielu dłużników, wyświadczonych kiedyś przysług
posiadaniu przymiotów osobistych
posiadaniu sekretarki, której można delegować szereg uprawnień
posiadaniu wielu dłużników, wyświadczonych kiedyś przysług
Które z podanych niżej czynników osobistych modyfikują wartość wykonywanej pracy:
różnorodność wymagań, kompletność zadań, informacja zwrotna, autonomia jednostki
żadne z powyższych
styl bycia zarządzanym, staż zawodowy, płeć, światopogląd
zdolność i kompetencje, poziom zaspokajania potrzeb podstawowych, motywacja
styl bycia zarządzanym, staż zawodowy, płeć, światopogląd