Test w formie fiszek Pytania z podręcznika "Prognozowanie ekonomiczne, teoria przykłady zadania"
Ilość pytań: 108
Rozwiązywany: 15024 razy
Prognozowanie to:
przewidywanie przyszłości
przewidywanie przeszłości
przewidywanie teraźniejszości
przewidywanie przyszłości
Funkcja informacyjna polega na"
oswajaniu ludzi z nadchodzącymi zmianami, zmniejszaniu lęku przed przyszłością
pobudzaniu do podejmowania odpowiednich działań
wspomaganiu procesów decyzyjnych
oswajaniu ludzi z nadchodzącymi zmianami, zmniejszaniu lęku przed przyszłością
Budowanie prognozy ekonomicznej jest tym bardziej uzasadnione, im:
szybsze są zmiany prognozowanej wielkości
krótszy jest horyzont czasowy
wyższy jest stopień inercji prognozowanej zmiennej
krótszy jest horyzont czasowy
wyższy jest stopień inercji prognozowanej zmiennej
Do metod heurystycznych zaliczamy:
klasyczne modele trendu
metodę delficką
metody analogowe
metodę delficką
metody analogowe
Do wielorównaniowych modeli ekonometrycznych zaliczamy
modele rekurencyjne
modele o równaniach współzależnych
modele proste
modele rekurencyjne
modele o równaniach współzależnych
modele proste
Podział prognoz na długo-, średnio-, krótkoterminowe i bezpośrednie uzyskujemy w oparciu o kryterium
stopnia szczegółowości
horyzontu czasowego
charakteru lub struktury
horyzontu czasowego
Ze względu na cel (kryterium podziału) otrzymujemy prognozy:
badawcze, w tym ostrzegawcze
operacyjne i strategiczne
samosprawdzające się i destruktywne
badawcze, w tym ostrzegawcze
Prognozowanie to przewidywanie przyszłości:
nieracjonalne
racjonalne i zdroworozsądkowe
racjonalne i naukowe
racjonalne i naukowe
Prognoza to:
uprzednia wiedza
przewidywanie
posiadana wiedza
uprzednia wiedza
przewidywanie
Ogół zasad i metod wnioskowania o przyszłości na podstawie odpowiedniego modelu ekonometrycznego, opisującego pewien wycinek sfery zjawisk ekonomicznych to:
estymacja
prognoza
predykcja
predykcja
Trzy podstawowe funkcje prognoz to:
preparacyjna, aktualizująca i informacyjna
preparacyjna, aktywizujaca i informacyjna
opisująca, aktualizacyjna i informacyjna
preparacyjna, aktywizujaca i informacyjna
Stworzenie, dzięki prognozie, dodatkowych przesłanek w procesie podejmowania racjonalnych decyzji gospodarczych, to funkcja
aktywizująca
preparacyjna
informacyjna
preparacyjna
Jeżeli ogłoszenie prognozy powoduje podejmowanie działań sprzyjających realizacji prognozy korzystnej lub przeciwstawiających się realizacji prognozy niekorzystnej, to mamy do czynienia z funkcją:
preparacyjną
informacyjną
aktywizującą
aktywizującą
Prognoza: "w przyszłym roku chętnych na studia dzienne w AE będzie więcej niż w bieżącym roku" jest prognozą:
jakościową
ilościową i jakościową
ilościową
jakościową
Prognoza: "w przyszłym roku chętnych na studia dzienne w AE będzie więcej o 500 osó niż w bieżącym roku" jest prognozą:
jakościową
ilościową
ilościową i jakościową
ilościową
Prognoza: "w przyszłym roku przyjęcia na studia magisterskie w AE będą odbywać się na podstawie konkursu świadectw" jest prognozą:
jakościową
ilościową
ilościową i jakościową
jakościową
Wyprzedzenie czasowe prognozy (w stosunku do bieżącego okresu) jest równe realnemu wyprzedzeniu czasowemu prognozy wtedy i tylko wtedy, gdy:
opóżnienie w dopływie danych statystycznych jest równa zeru
czas niezbędny na podjęcie efektywnych kroków w celu skorygowania zarysowanych się niekorzystnych tendencji ekonomicznych jest równy zeru
długość horyzontu predykcji jest równa zeru
opóżnienie w dopływie danych statystycznych jest równa zeru
Prognozy dopuszczalne otrzymujemy wtedy, gdy
realnie wyprzedzenie czasowe prognozy przekracza długość horyzontu predykcji
wyprzedzenie czasowe prognzoy ( w stos. do bieżącego okresu) nie przekracza długości horyzontu predykcji
realne wyprzedzenie czasowe prognozy nie przekracza długości horyzontu predykcji
realne wyprzedzenie czasowe prognozy nie przekracza długości horyzontu predykcji
Spodziewana wartość odchyleń rzeczywistych realizacji zmiennej prognozowanej od prognoz to:
błąd ex ante
ocena ex ante błędu
zarówno błąd ex post, jak i jego ocena ex ante
ocena ex ante błędu
Wartość odchyleń rzeczywistych realizacji zmiennej prognozowanej od obliczonych prognoz to: