Fiszki

CKZ TRANSPORT DROGOWY - C. - PRAWO SOCJALNE

Test w formie fiszek Test z prawa socjalnego. Test kompetencji zawodowych - transport.
Ilość pytań: 100 Rozwiązywany: 12118 razy
Jaką rolę spełniają organizacje społeczne i zawodowe w transporcie drogowym?
bronią interesów swoich członków wobec organów administracji państwowej
przejmują od swych członków (przedsiębiorstw) część kompetencji decyzyjnych i w tym zakresie zarządzają nimi
pozwalają tylko i wyłącznie na wymianą doświadczeń w zakresie transportu między członkami tych organizacji
ustalają ceny za usługi przewozowe, które są obowiązujące dla członków tych organizacji
pozwalają tylko i wyłącznie na wymianą doświadczeń w zakresie transportu między członkami tych organizacji
ustalają ceny za usługi przewozowe, które są obowiązujące dla członków tych organizacji
Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe?
pracodawca zobowiązany jest współdziałać ze związkami zawodowymi w zakresie ustalania polityki kadrowej przedsiębiorstwa
pracodawca zobowiązany jest współdziałać ze związkami zawodowymi w zakresie ustalania wynagrodzenia dla kadry zarządzającej w przedsiębiorstwie
pracodawca zobowiązany jest współdziałać ze związkami zawodowymi w zakresie ustalania zakładowego systemu wynagradzania oraz regulaminu nagród i premiowania
związki zawodowe sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy
pracodawca zobowiązany jest współdziałać ze związkami zawodowymi w zakresie ustalania zakładowego systemu wynagradzania oraz regulaminu nagród i premiowania
związki zawodowe sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy
Która z niżej wymienionych czynności należy do obowiązków pracownika?
przestrzeganie tajemnicy określonej przepisami
zdobywanie dla zakładu nowych kontraktów, bez względu na zajmowane stanowisko pracy
dbanie o dobro zakładu pracy
przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego
przestrzeganie tajemnicy określonej przepisami
dbanie o dobro zakładu pracy
przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego
Jakie informacje powinny być zawarte w świadectwie pracy na żądanie pracownika ?
informacje o przynależności do kasy zapomogowej
informacje o stanie zdrowia
dane o rodzinie
informacje o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach
informacje o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach
Jak często kierowca zawodowy, który nie ukończył 55 lat musi poddawać się badaniom lekarskim?
co 5 lat
raz w roku
co 3 lata
przed uzyskaniem pierwszego zaświadczenia o zatrudnieniu w charakterze kierowcy zawodowego
co 5 lat
przed uzyskaniem pierwszego zaświadczenia o zatrudnieniu w charakterze kierowcy zawodowego
W którym z niżej wymienionych przypadków kierowca nie musi poddać się kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji?
gdy kierowca ubiega się o zwrot zatrzymanego prawa jazdy, którego pozbawiony był przez okres przekraczający 1 rok
gdy pracodawca pragnie go zwolnić z pracy lub zmienić zasady wynagrodzenia
gdy kierowca ubiega się o przywrócenie uprawnienia do kierowania pojazdem, cofniętego na okres przekraczający 1 rok lub w związku z utratą kwalifikacji
gdy na taką kontrolę został skierowany decyzją starosty na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji w razie przekroczenia 24 punktów karnych
gdy pracodawca pragnie go zwolnić z pracy lub zmienić zasady wynagrodzenia
Czy środki ochrony indywidualnej dostarczane są pracownikowi przez pracodawcę nieodpłatnie?
nie, pracownik odkupuje je po cenie preferencyjnej
tak
nie, po kosztach zakupu hurtowego
nie, pracownik odkupuje je po cenie detalicznej
tak
Czy dochód z umowy zlecenia podlega obowiązkowym składkom na ubezpieczenie społeczne
zależy to od zleceniobiorcy
zależy to od zleceniodawcy
nie
tak, jeśli dla zleceniobiorcy jest to jedyny tytuł do ubezpieczenia
tak, jeśli dla zleceniobiorcy jest to jedyny tytuł do ubezpieczenia
Kogo reprezentują związki zawodowe w zakresie praw i interesów zbiorowych?
tylko pracowników zatrudnionych w pełnym wymierza czasu pracy
wszystkich pracowników przedsiębiorstwa bez względu na stosunek pracy z wyjątkiem emerytów i rencistów
wszystkich pracowników, niezależnie od ich przynależności związkowej
tylko członków związków zawodowych
wszystkich pracowników, niezależnie od ich przynależności związkowej
Kiedy dopuszcza się zatrudnianie pracownika w godzinach nadliczbowych?
kiedy pracodawca uważa, że jest to dla niego opłacalne
kiedy pracownik zaplanuje wykonanie części prac, należących do jego obowiązków, po godzinach pracy
w razie konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia ludzkiego albo dla ochrony mienia lub usunięcia awarii
za zgodą związków pracowniczych
w razie konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia ludzkiego albo dla ochrony mienia lub usunięcia awarii
Ile maksymalnie może wynosić tygodniowy czas jazdy kierowcy?
45 godzin
54 godziny
56 godzin
48 godzin
56 godzin
Ile razy w ciągu tygodnia kierowca ma prawo wydłużyć swój dzienny czas jazdy?
3 razy do 10 godzin
2 razy do 10 godzin
jeden raz do 12 godzin
4 razy do 10 godzin
2 razy do 10 godzin
Ile godzin wynosi dzienny okres odpoczynku kierowców obsady dwuosobowej ?
9 godzin w każdym 30-godzinnym okresie rozliczeniowym
11 godzin w każdym 24-godzinnym okresie rozliczeniowym
8 godzin w każdym 24-godzinnym okresie rozliczeniowym
11 godzin w każdym 30-godzinnym okresie rozliczeniowym
9 godzin w każdym 30-godzinnym okresie rozliczeniowym
Jakie są zadania społecznej inspekcji pracy?
kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony pracy kobiet
kontrola ruchu drogowego
wyłącznie udział w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków przy pracy
nadzór nad terminowym realizowaniem zadań przyjętych do realizacji
kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony pracy kobiet
Czy podczas szkolenia okresowego jest wymagana część praktyczna (jazda)?
nie jest prawnie wymagana
tak, minimum pół godziny w ruchu drogowym
tak, ale tylko w niektórych modułach
tak, minimum 15 minut na symulatorze
nie jest prawnie wymagana
Do czasu pracy kierowcy zatrudnionego w systemie przerywanego czasu pracy według z góry ustalonego rozkładu zalicza się czas wykonywania m.in. czas przeznaczony na:
utrzymanie pojazdu w czystości.
jedną przerwa w pracy w ciągu doby, trwającą nie dłużej niż 5 godzin.
nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem
czynności spedycyjne
utrzymanie pojazdu w czystości.
nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem
czynności spedycyjne
Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się:
czasu poświęconego na obsługę codzienną pojazdów i przyczep
nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu;
dobowego nieprzerwanego odpoczynku;
czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy;
nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu;
dobowego nieprzerwanego odpoczynku;
czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy;
Indywidualny rozkład czasu pracy pracownika ustalany przez pracodawcę może przewidywać różne godziny rozpoczynania i kończenia pracy. W takim przypadku ponowne wykonywanie pracy przez pracownika w tej samej dobie:
stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.
nie można ustalać indywidualnego rozkładu czasu pracy pracownika
stanowi pracę w godzinach nadliczbowych jeśli nie zachowane zostało prawo pracownika do odpoczynków
nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych
nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych
Pracodawca jest zobowiązany prowadzić ewidencję czasu pracy kierowców, która może być w formie:
zapisów na wykresówkach,
plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,
wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,
nie musi prowadzić ewidencji
zapisów na wykresówkach,
plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,
wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,
Które z poniższych zadań jest prawdziwe w odniesieniu do kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km?
Dzienny czas prowadzenia pojazdu oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu określony w rozkładzie czasu pracy kierowcy na daną dobę, zgodnie z ustalonym rozkładem jazdy.
Dzienny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub między dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku nie może przekroczyć 10 godzin.
Tygodniowy łączny czas prowadzenia pojazdu nie może przekraczać 60 godzin, a w ciągu dwóch kolejnych tygodni 90 godzin.
Dzienny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub między dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku nie może przekroczyć 12 godzin.
Dzienny czas prowadzenia pojazdu oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu określony w rozkładzie czasu pracy kierowcy na daną dobę, zgodnie z ustalonym rozkładem jazdy.
Dzienny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub między dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku nie może przekroczyć 10 godzin.
Tygodniowy łączny czas prowadzenia pojazdu nie może przekraczać 60 godzin, a w ciągu dwóch kolejnych tygodni 90 godzin.

Powiązane tematy

#transportdrogowy #ckz

Inne tryby