Zapewnienie odpowiednio wysokich wpływów do budżetu państwa lub samorządu
Odwołując się do „względów usprawiedliwiających”, określonych w art. 30 TWE, lub „wymogów imperatywnych” w rozumienia orzeczenia Cassis de Dijon, państwo członkowskie powinno wykazać, że dana regulacja krajowa:
Zapewnią równowagę budżetową państwa
Służy określonemu celowi i jest proporcjonalna
Znajduje się poza zakresem zastosowania TWE
Służy określonemu celowi i jest proporcjonalna
Zgodnie z formułą Cassis de Dijon ograniczenia w imporcie / eksporcie nie są usprawiedliwione, jeżeli są konieczne dla zapewnienia:
Ochrony konsumenta
Ochrony pozycji danego kraju w międzynarodowym podziale pracy
Ochrony środowiska naturalnego
Ochrony pozycji danego kraju w międzynarodowym podziale pracy
W rezultacie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w połączonych sprawach Keck i Mithouard (1991):
Zakaz ograniczeń ilościowych w przywozie towarów (art. 28 TWE) jest skuteczny bezpośrednio, a jego naruszenie nie może być w żaden sposób usprawiedliwione
regulujące krajowe dotyczące „sposobów sprzedaży" znajdują się zasadniczo poza zakresem zastosowania art. 28 TWE
regulacje krajowe ograniczające swobodny przepływ towarów mogą być usprawiedliwione tylko na gruncie art. 30 TWE.
regulacje krajowe ograniczające swobodny przepływ towarów mogą być usprawiedliwione tylko na gruncie art. 30 TWE.
Ograniczenia pozyskiwania i eksportu drewna z Puszczy Białowieskiej:
Byłyby zakazane na postawie prawa wspólnotowego
Nie mogłyby zostać usprawiedliwione na gruncie art. 30 TWE
Mogłyby zostać usprawiedliwione na gruncie art. 30 TWE
Mogłyby zostać usprawiedliwione na gruncie art. 30 TWE
W rozumieniu TWE, swoboda przepływu osób dotyczy:
Tylko osób samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą
Tylko pracowników
Zarówno pracowników, jak i osób samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą
Zarówno pracowników, jak i osób samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą
Czy pracownik z innego państwa członkowskiego może zostać na terenie państwa członkowskiego, w którym był zatrudniony, po ustaniu stosunku pracy?
Tak, gdyż ustanie zatrudnienia nie powoduje utraty statusu pracownika
Tak, gdyż wynika to explicite z prawa wtórnego
Nie, gdyż traci on wtedy status pracownika
Tak, gdyż wynika to explicite z prawa wtórnego
Pojęcie „pracownika” wyznaczające zakres „swobody przepływu pracowników”:
Jest autonomicznym pojęciem prawa wspólnotowego
Zostało zdefiniowane explicite w art. 39 TWE
Jest definiowane przez prawo poszczególnych państw członkowskich
Jest autonomicznym pojęciem prawa wspólnotowego
Tym, co odróżnia swobodę przedsiębiorczości (zakładania i prowadzenia przedsiębiorstw) od swobody przepływu usług jest: / Tym co odróżnia zakładanie przedsiębiorstw oraz świadczenie usług (np. w zakresie działalności architektonicznej) jest:
Trwałość prowadzenia przedsiębiorstwa
Wysoka dochodowość świadczenia usług
Zróżnicowanie form prawnych prowadzenia przedsiębiorstw
Trwałość prowadzenia przedsiębiorstwa
Czy państwo członkowskie może stworzyć regulację, w myśl której wykonywanie niektórych zawodów (np. sędziów lub prokuratorów) będzie zastrzeżone wyłącznie dla jego własnych obywateli?
Tak, gdyż wynika to z art. 39 ust. 4 TWE
Tak, ale musi uzyskać na to zgodę Rady UE
Nie, gdyż wykonywanie wszelkich zawodów objęte jest zakresem swobody przepływu pracowników
Tak, ale musi uzyskać na to zgodę Rady UE
Czy po 6 miesiącach bezskutecznego poszukiwania pracy przez pracownika z innego państwa członkowskiego, państwo, w którym poszukiwał on pracy, może kwestionować prawo tego pracownika do powoływania się na zasadę swobody przepływu pracowników:
Tak, gdyż swoboda przepływu pracowników dotyczy tylko pracowników znajdujących się w stosunku pracy
Tak, gdyż zgodnie z orzecznictwem wspólnotowym okres 6 miesięcy jest wystarczająco długi dla znalezienia pracy
Nie, gdyż zasady swobody przepływu pracowników nie można w żaden sposób ograniczać
Tak, gdyż zgodnie z orzecznictwem wspólnotowym okres 6 miesięcy jest wystarczająco długi dla znalezienia pracy
Czy fakt uprawiania prostytucji przez obywatela członkowskiego korzystającego ze swobody przepływu pracowników w innym państwie członkowskim może być podstawą jego wydalenia z tego państwa? (sprawa Adoui & Cornauille)
Nie, gdyż prostytucja jest zgodna z prawem wspólnotowym
Tak, gdyż wystarczy tylko wykazać, że uprawianie prostytucji jest sprzeczne z zasadami współżycia społecznego
Tak, o ile państwo członkowskie podejmuje skuteczne środki przeciwko własnym obywatelom uprawiającym ten proceder
Tak, o ile państwo członkowskie podejmuje skuteczne środki przeciwko własnym obywatelom uprawiającym ten proceder
„Bierna” swoboda świadczenia usług polega na tym, że:
Usługodawca udaje się do innego państwa członkowskiego w celu świadczenia usług
Usługodawca i usługobiorca pozostają w swoich państwach członkowskich, a granice przekracza sama usługa
Usługobiorca udaje się do innego państwa członkowskiego w celu skorzystania z usługi
Usługobiorca udaje się do innego państwa członkowskiego w celu skorzystania z usługi
W ramach wolności przepływu usług swobodnie przekraczać granice mogą:
Usługodawcy i usługobiorcy
Usługodawcy, usługobiorcy i same usługi
Usługodawcy i same usługi
Usługodawcy, usługobiorcy i same usługi
Obywatel belgijski zawiera przez Internet umowę rachunku inwestycyjnego z biurem maklerskim we Francji. Czy czynność taka objęta jest zakresem swobody świadczenia usług (art. 49 TWE)?
nie, gdyż świadczenie wszelkich usług finansowych jest wyłączone spod zasady swobodnego świadczenia usług
tak, gdyż swobodny przepływ usług obejmuje swoim zakresem także świadczenie tzw. usług korespondencyjnych
nie, albowiem skorzystanie z art. 49 TWE wymaga przekroczenia granicy przez usługodawcę lub usługobiorcę
nie, gdyż świadczenie wszelkich usług finansowych jest wyłączone spod zasady swobodnego świadczenia usług
Który z niżej wymienionych interesów (celów polityki krajowej) nie mógłby być uznany za "istotną przyczynę interesu ogólnego", która mogłaby uzasadnić ograniczenie swobody świadczenia usług?
ochrona małej i średniej przedsiębiorczości
zapewnienie odpowiednio wysokich wpływów do budżetu krajowego lub lokalnego
zapewnienie spójności systemu podatkowego
zapewnienie odpowiednio wysokich wpływów do budżetu krajowego lub lokalnego