Test w formie fiszek Unijne Prawo Gospodarcze Tadeusz Skoczny WZ UW
Ilość pytań: 264
Rozwiązywany: 12256 razy
Dyplomy zagraniczne są we WE uznawane:
Na zasadach wzajemności, w ramach dyrektyw wydawanych przez Radę UE
Jeżeli są poświadczone przez specjalnie powołany do tego organ wspólnotowy
Na zasadach wzajemności
Na zasadach wzajemności, w ramach dyrektyw wydawanych przez Radę UE
Swobodny przepływ kapitału i płatności został urzeczywistniony do dnia:
31.12.1993
31.12.1992
31.12.1989
31.12.1993
Swoboda przepływu kapitału i płatności została zrealizowana dopiero z dniem:
1.1.1994
1.1.1974
1.1.1984
1.1.1994
Orzecznicze rozróżnienie „płatności” i „kapitału” podłodzi z wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie:
Sacchi (1973)
Gerhard (1995)
Luisi i Garbom (1984)
Luisi i Garbom (1984)
Orzeczenie TS w sprawie Luisi I Carbone (1984) dokonało:
Rozróżnienia kategorii „płatność” i „kapitał”
Rozszerzenia zakresu swobody przepływu kapitału na transakcje z krajami trzecimi
Rozszerzenia zakresu swobody przepływu kapitału na transakcje dokonywane elektronicznie
Rozróżnienia kategorii „płatność” i „kapitał”
Swobodny przepływ kapitału I płatności ma zastosowanie:
Tylko do przepływów między państwami członkowskimi Wspólnoty
Również między państwami członkowskimi Wspólnoty a krajami trzecimi
Tylko między państwami członkowskimi Wspólnoty a krajami trzecimi
Również między państwami członkowskimi Wspólnoty a krajami trzecimi
Jednym z podstawowych celów Wspólnoty Europejskiej / wspólnotowego prawa konkurencji jest:
Ochrona przedsiębiorstw przed nieuczciwą konkurencją krajów Dalekiego Wschodu
Stworzenie systemu, w którym konkurencja działa w sposób niezakłócony
Integracja konkurencyjnych rynków światowych
Stworzenie systemu, w którym konkurencja działa w sposób niezakłócony
Zakres przedmiotowy wspólnotowego prawa konkurencji wyznacza:
Zasada powszechnego stosowania wspólnotowych reguł konkurencji
Dostępność ochrony prawnej przed nieuczciwą konkurencją
Koncepcja monopoli naturalnych
Zasada powszechnego stosowania wspólnotowych reguł konkurencji
Państwowe monopole handlowe państw członkowskich WE (art. 21 TWE):
Muszą być przekształcone tak, aby nie stwarzały dyskryminacji ze względu na przynależność państwową
Są zakazane ex lege
Mogą być dopuszczone za zgodą Komisji Europejskiej
Muszą być przekształcone tak, aby nie stwarzały dyskryminacji ze względu na przynależność państwową
Przedsiębiorstwa publiczne:
Mogą ograniczać konkurencję, jeżeli w inny sposób nie mogłyby realizować nałożonych na nie przez państwo zadań ogólnogospodarczych
Są zakazane, gdyż naruszają zasadę równości podmiotów w konkurencji
Mogą funkcjonować tylko za zgodą Komisji Europejskiej
Mogą ograniczać konkurencję, jeżeli w inny sposób nie mogłyby realizować nałożonych na nie przez państwo zadań ogólnogospodarczych
Czy działania dwóch lub więcej przedsiębiorstw spoza Wspólnoty Europejskiej mogą być objęte zakazem porozumień ograniczających konkurencję (art. 81 TWE):
Tak, lecz tylko na podstawie prawodawstwa wtórnego
Tak, jeżeli ich działania mają wpływ na handel między państwami ze Wspólnoty Europejskiej
Nie, gdyż przepis ten ma zastosowanie tylko do przedsiębiorstw ze Wspólnoty Europejskiej
Tak, jeżeli ich działania mają wpływ na handel między państwami ze Wspólnoty Europejskiej
Wertykalne ograniczenia konkurencji są wyłączone spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję, gdy:
Nie obejmują więcej niż 3 państw członkowskich
Dotyczą towarów pierwszej potrzeby
Ich pozytywne skutki dla konsumentów przeważają nad negatywnymi skutkami
Ich pozytywne skutki dla konsumentów przeważają nad negatywnymi skutkami
W świetle orzecznictwa wspólnotowego, pozycję dominującą ma przedsiębiorstwo:
Którego udział w rynku właściwym przekracza 30%
Który ma taką siłę ekonomiczną, która pozwala mu działać w liczącym się zakresie w sposób niezależny od konkurentów, kontrahentów i konsumentów
Którego udział w rynku właściwym przekracza 60%
Który ma taką siłę ekonomiczną, która pozwala mu działać w liczącym się zakresie w sposób niezależny od konkurentów, kontrahentów i konsumentów
Podział rynków zbytu lub źródeł zaopatrzenia są to działania: / Transakcje wiązane są to działania:
Zakazane, jeżeli wyłączają, ograniczają lub zakłócają konkurencje i wpływają na handel między państwami członkowskimi WE
Zgodne z art. 81 i 82 TWE i dopuszczalne bez ograniczeń
Zakazane, jeżeli szkodzą konsumentom i konkurentom
Zakazane, jeżeli wyłączają, ograniczają lub zakłócają konkurencje i wpływają na handel między państwami członkowskimi WE
Z dniem 1.05.2004 r., w stosowaniu zakazu praktyk ograniczających konkurencję znacznie wzrasta rola:
Krajowych organów ochrony konkurencji / sądów krajowych
Sądu Pierwszej Instancji
Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości
Komisji Europejskiej d
Krajowych organów ochrony konkurencji / sądów krajowych
Prewencyjna kontrola koncentracji / kontrola połączeń została wprowadzona we WE w roku:
1999
1979
1989
1989
Prewencyjna kontrola koncentracji przedsiębiorstw:
Jest uregulowana we wspólnotowym prawie wtórnym
Została wprowadzona do TWE Jednolitym Aktem Europejskim (1986)
Została ustanowiona w oryginalnym traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Gospodarczą (TEWG)
Jest uregulowana we wspólnotowym prawie wtórnym
Prewencyjna kontrola koncentracji przedsiębiorstw nie wymaga:
Uzyskania zgody na jej dokonanie także przez krajowe organy ochrony konkurencji
Powstrzymania się od dokonania koncentracji przed uzyskaniem na nią zgody Komisji Europejskiej
Zgłoszenia zamiaru koncentracji o wymiarze wspólnotowym
Powstrzymania się od dokonania koncentracji przed uzyskaniem na nią zgody Komisji Europejskiej
Koncentracje przedsiębiorstw o wymiarze wspólnotowym we WE:
Są kontrolowane przez Komisje z urzędu
Są kontrolowane przez Komisję na wniosek konkurentów
Podlegają zgłoszeniu Komisji Europejskiej
Podlegają zgłoszeniu Komisji Europejskiej
Przedmiotem prewencyjnej kontroli koncentracji są:
Tylko połączenia (fuzje)
Zarówno połączenia (fuzje), jak i przejęcia kontroli (akwizycje)
Tylko przejęcia kontroli (akwizycje)
Zarówno połączenia (fuzje), jak i przejęcia kontroli (akwizycje)