Fiszki

UPG skoczny

Test w formie fiszek Unijne Prawo Gospodarcze Tadeusz Skoczny WZ UW
Ilość pytań: 264 Rozwiązywany: 12644 razy
Nadmiernej koncentracji przeciwdziała się w UE na zasadzie:
Zakazu bezwzględnego
Zakazu z możliwością wyłączeń
Kontroli prewencyjnej
Kontroli prewencyjnej
Przedmiotem kontroli koncentracji przedsiębiorstw są:
Koncentracje z udziałem przedsiębiorstw mających swoje siedziby na terytorium WE
Koncentracje o wymiarze wspólnotowym
Koncentracje dochodzące do skutku na terytorium WE
Koncentracje o wymiarze wspólnotowym
Przedmiotem kontroli połączeń są:
Połączenia o wymiarze wspólnotowym
Połączenia dochodzące do skutku na obszarze WE
Połączenia wywierające skutek na obszarze WE
Połączenia o wymiarze wspólnotowym
Komisja Europejska może zakazać koncentracji przedsiębiorstw, która: / fuzji lub akwizycji, która:
Narusza krajowe przepisy antymonopolowe
Nie jest uzasadniona względami ogólnoeuropejskimi
Prowadzi do powstania lub umocnienia pozycji dominującej i istotnego osłabienia konkurencji
Prowadzi do powstania lub umocnienia pozycji dominującej i istotnego osłabienia konkurencji
Komisje Europejska nie może zakazać koncentracji przedsiębiorstw:
Bo zakaz taki może wydać tylko organ kraju, na obszarze którego koncentracja jest dokonywana
Chyba, że prowadzi do powstania lub wzmocnienia pozycji dominującej i istotnego osłabienia konkurencji
Chyba, że prowadzi do istotnego osłabienia konkurencji, w szczególności poprzez stworzenie lub wzmocnienie pozycji dominującej
Chyba, że prowadzi do istotnego osłabienia konkurencji, w szczególności poprzez stworzenie lub wzmocnienie pozycji dominującej
Przepisy TWE dotyczące pomocy publicznej (art. 87-89):
Zostały wprowadzone na mocy Traktatu z Maastricht
Zostały wprowadzone przez Jednolity Akt Europejski w ramach programu tworzenia rynku wewnętrznego
Istniały już w pierwotnym tekście Traktatu
Istniały już w pierwotnym tekście Traktatu
Jako wyjątek od ogólnego zakazu udzielania pomocy publicznej, art. 87 ust. 2 TWE przewiduje dopuszczalność ex lege m.in.:
Pomocy dla regionów dotkniętych bezrobociem strukturalnym
Pomocy socjalnej dla konsumentów indywidualnych
Pomocy dla „przemysłów schyłkowych”
Pomocy socjalnej dla konsumentów indywidualnych
Pomoc państwa nie jest zakazana jeżeli:
Kierowana jest bezpośrednio do konsumentów
Jest udzielana selektywnie
Wypacza lub grozi wypaczeniem konkurencji
Kierowana jest bezpośrednio do konsumentów
Pomoc państwa w celu zapobieżenia zaburzeniom gospodarki państwa członkowskiego:
Jest dozwolona
Jest zakazana
Może być dopuszczona
Może być dopuszczona
W świetle art. 87 ust. 3 TWE, programy pomocy publicznej dla przedsiębiorstw z określonych sektorów gospodarki (pomoc sektorowa) są:
Niedopuszczalne z mocy prawa
Dopuszczalne na mocy wyłączenia art. 87 ust. 2 TWE
Dopuszczalne, jeżeli wynika to z odpowiedniego aktu Komisji Europejskiej lub Rady Unii Europejskiej
Całkowicie zakazane
Dopuszczalne ex lege bez obowiązku zgłoszenia takiego programu Komisji Europejskiej
Dopuszczalne, jeżeli wynika to z odpowiedniego aktu Komisji Europejskiej lub Rady Unii Europejskiej
Antykonkurencyjna pomoc publiczna może być dopuszczona, jeżeli:
Dotyczy regionów o ponad proporcjonalnie niskim dochodzie na głowę mieszkańca i ponad proporcjonalnie wysokiej stopie bezrobocia
Nie sprzeciwiają się jej inne państwa członkowskie WE
Dotyczy sektorów infrastrukturalnych
Dotyczy regionów o ponad proporcjonalnie niskim dochodzie na głowę mieszkańca i ponad proporcjonalnie wysokiej stopie bezrobocia
Antykonkurencyjna pomoc państwa jest:
Może być zakazana przez Radę Unii Europejskiej
Zakazana
Dozwolona
Zakazana
Sektorowa lub regionalna pomoc państwa nie może być dopuszczona, gdy:
Służy pomocą w rozwoju regionów o szczególnie niskim poziomie dochodu narodowego i szczególnie wysokim bezrobociu
Służy pomocą w rozwoju regionów lub dziedzin gospodarki nie zmieniając warunków handlu wspólnotowego
Służy podtrzymaniu produkcji towarów wrażliwych
Służy pomocą w rozwoju regionów lub dziedzin gospodarki nie zmieniając warunków handlu wspólnotowego
Głównym instrumentem Wspólnej Polityki Handlowej jest/są:
Wspólna Taryfa Celna
Restrykcyjne umowy handlowe
Cła wewnętrzne
Wspólna Taryfa Celna
Głównym instrumentem Wspólnej Polityki Rolnej są:
Zakaz importu produktów rolnych spoza WE
Cła i opłaty wyrównawcze
Ustalenie cen na wszystkie produkty rolne przez Komisję Europejską dla całej WE
Ustalenie cen na wszystkie produkty rolne przez Komisję Europejską dla całej WE
Nie jest dziś istotnym Celem Wspólnej Polityki Rolnej:
Zachowanie środowiska naturalnego
Likwidacja nadwyżek produkcyjnych
Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego państw członkowskich WE
Likwidacja nadwyżek produkcyjnych
Głównym powodem utrzymywania Wspólnej Polityki Rolnej jest
Brak zgody na jej zaniechanie przez kraje członkowskie
Wyższy poziom cen produktów rolnych w UE niż średni poziom tych cen na świecie
Chęć zagwarantowania bezpieczeństwa żywnościowego w krajach UE
Chęć zagwarantowania bezpieczeństwa żywnościowego w krajach UE
Wolność kabotażu lotniczego (dostępu do linii wewnętrznych państw członkowskich) wprowadzono we WE od:
1.04.1995
1.04.1997
1.04.1993
1.04.1997
W celu ochrony Unii Gospodarczej i Walutowej, Rada Unii Europejskiej może, w wyjątkowych okolicznościach, podjąć absolutnie niezbędne środki zabezpieczające na:
Max. 12 miesięcy
Max. 3 miesiące
Max. 6 miesięcy
Max. 6 miesięcy
Do Unii Gospodarczej i Walutowej nie przystąpiły dotychczas z własnej woli następujące państwa członkowskie Unii Europejskiej:
Dania, Grecja i Wielka Brytania
Austria, Dania i Szwecja
Dania, Szwecja i Wielka Brytania
Dania, Szwecja i Wielka Brytania