Fiszki

UPG skoczny

Test w formie fiszek Unijne Prawo Gospodarcze Tadeusz Skoczny WZ UW
Ilość pytań: 264 Rozwiązywany: 12648 razy
Z dniem 1.01.1998 r. we Wspólnocie Europejskiej wprowadzono:
Wolny dostęp do Internetu
Swobodę kładzenia własnych sieci telefonii głosowej i przyłączania się do sieci już istniejących
Swobodny dostęp do rynku telefonii komórkowej
Swobodny dostęp do rynku telefonii komórkowej
Zasada dostępu do strony trzeciej (TPA) do sieci obowiązuje we WE w:
Dostawach gazu propan-butan
W usługach pocztowych
Elektroenergetyce
Elektroenergetyce
Zdaniem prof. A. Wróbla:
Pojęć tych w żadnym wypadku nie należy utożsamiać
Nie ma istotnej różnicy między „wspólnym rynkiem” a „rynkiem wewnętrznym”
Pojęcie „rynku wewnętrznego” ma znaczenie szersze niż pojęcie „wspólny rynek”
Nie ma istotnej różnicy między „wspólnym rynkiem” a „rynkiem wewnętrznym”
U podstaw „konstytucji gospodarczej” Wspólnoty Europejskiej nie leży:
Zasada otwartej gospodarki rynkowej z wolną konkurencją
Zasada najwyższego uprzywilejowania dla nowych państw członkowskich, których dochód narodowy na głowę mieszkańca nie przekracza 5000 euro
Zasada lojalności (solidarności) państw członkowskich
Zasada najwyższego uprzywilejowania dla nowych państw członkowskich, których dochód narodowy na głowę mieszkańca nie przekracza 5000 euro
Zasada lojalności to:
Nakaz przestrzegania prawa wspólnotowego
Obowiązek podporządkowania się decyzjom organów Wspólnot Europejskich
Nakaz podejmowania wszelkich środków pro integracyjnych i zakaz podejmowania środków antyintegracyjnych
Nakaz przestrzegania prawa wspólnotowego
O tym, że zakaz ograniczeń ilościowych nie stosuje się do środków i metod dystrybucji towarów ETS przesądził ostatecznie w orzeczeniu w sprawie:
Dassonville
Keck i Mithourd
KE v. Francji
Dassonville
Wyższa akcyza na samochody używane sprowadzane z innego państwa członkowskiego niż nabywane w Polsce narusza:
Tylko wspólnotową swobodę przepływu towarów
Tylko zawarty w TWE zakaz opodatkowania dyskryminacyjnego
Zarówno swobodę przepływu towarów, jak i zaraz opodatkowania dyskryminacyjnego we WE
Tylko zawarty w TWE zakaz opodatkowania dyskryminacyjnego
Czy państwo członkowskie może ograniczyć prawo podejmowania zatrudnienia przez pracowników z innych państw członkowskich ze względu na konieczność ochrony rynku pracy (przeciwdziałanie bezrobociu)?
Nie, gdyż zaprzeczałoby to swobodzie przepływu pracowników
Tak, o ile zostały spełnione przesłanki zawarte w prawie wtórnym
Tak, gdyż walka z bezrobociem jest jednym z celów WE
Nie, gdyż zaprzeczałoby to swobodzie przepływu pracowników
Zagadnienie rozgraniczenia swobody zakładania przedsiębiorstw (art. 43 i n. TWE) od swobody świadczenia usług (art. 49 i n. TWE) było głównym przedmiotem orzeczenia w sprawie:
Dassonville
Gerhard
Bosman
Bosman
Podstawowymi kryteriami traktatowymi uznania działalności gospodarczej za „usługę” są:
Jej niezależność i nieodpłatność
Jej odpłatności i profesjonalny charakter
Jej odpłatność i niekwalifikowanie się pod którąś z pozostałych swobód
Jej odpłatność i niekwalifikowanie się pod którąś z pozostałych swobód
Czy weterynarz może powoływać się na przepisy o swobodzie zakładania przedsiębiorstw (art. 43 i d. TWE) w celu prowadzenia praktyki w innym państwie członkowskim?
Nie, gdyż art. 43 i d. TWE nie znajdują zastosowania w stosunku do działalności w zakresie ochrony zdrowia zwierząt
Nie, gdyż kompetencje Wspólnoty w zakresie ochrony zdrowia zwierząt są bardzo ograniczone
Tak, gdyż art. 43 i d. TWE znajdują zastosowanie także w stosunku do działalności w zakresie ochrony zdrowia zwierząt
Nie, gdyż art. 43 i d. TWE nie znajdują zastosowania w stosunku do działalności w zakresie ochrony zdrowia zwierząt
Zakaz ograniczeń ilościowych o skutku podobnym do kontyngentów może być wyłączony ze względu na:
Ochronę życia i zdrowia zwierząt
Ochronę uczuć estetycznych mniejszości narodowych
Prawa producentów pamiątek i upominków charakterystycznych dla danego kraju
Ochronę życia i zdrowia zwierząt
Prawdziwe jest następujące twierdzenie:
„przepływ kapitału to operacje związane raczej z inwestowaniem określonych funduszy, a nie z zapłatą za usługę”
„przepływ kapitału to transakcje bezgotówkowa, a przepływ płatności to operacja z użyciem banknotów i monet tylko między państwami członkowskimi Wspólnoty a krajami trzecimi
„przepływ kapitału to wszelkie trans graniczne transakcje pieniężne”
„przepływ kapitału to operacje związane raczej z inwestowaniem określonych funduszy, a nie z zapłatą za usługę”
Zakup i sprzedaż nieruchomości w stosunkach trans granicznych jest elementem swobody przepływu kapitału, jeżeli:
Zakup nieruchomości służy w celu osiedlenia się i podjęcia pracy najemnej
Nieruchomość stanowi samodzielne dobro inwestycyjne
Nieruchomość jest znacznej wartości
Nieruchomość stanowi samodzielne dobro inwestycyjne
Wspólnotowe zakazy praktyk ograniczających konkurencję (art. 81-82 TWE) są skierowane do:
Państw członkowskich i przedsiębiorstw
Państw członkowskich
Przedsiębiorstw
Przedsiębiorstw
Kartelem jest:
Porozumienia między producentami towarów a ich dystrybutorami
Porozumienie horyzontalne
Porozumienie wertykalne
Porozumienie między konkurentami
Porozumienie horyzontalne
Porozumienia wertykalne są to porozumienia między:
Konkurentami
Podmiotami działającymi na różnych szczeblach gospodarczych
Konkurentami i ich kontrahentami
Podmiotami działającymi na różnych szczeblach gospodarczych
Nie stanowią najcięższych ograniczeń konkurencji (hard-core restrictions) praktyki antykonkurencyjne, których celem lub skutkiem jest:
Podział rynków zbytu według kategorii nabywców
Ograniczenie prawa sprzedawcy do reklamy sprzedawanych produktów na swoim terytorium
Ustalenie cen minimalnych
Ograniczenie prawa sprzedawcy do reklamy sprzedawanych produktów na swoim terytorium
Na czym polega tzw. zasada de minimis?
Niektóre kategorie porozumień o niewielkim znaczeniu gospodarczym nie podlegają, co do zasady, zakazowi art. 81 ust. 1 TWE
W przypadku porozumień między przedsiębiorstwami ograniczenia konkurencji powinny być jak najmniejsze
Komisja powinna w jak najmniejszym stopniu ingerować w wolną konkurencję
Komisja powinna w jak najmniejszym stopniu ingerować w wolną konkurencję
Zasadniczą przesłanką wyłączeń grupowych porozumień ograniczających konkurencję w nowym systemie tych wyłączeń jest:
Brak wpływu na handel między państwami członkowskimi
Zgodność z wykazem klauzul dozwolonych określonych rozporządzeniem wyłączającym
Nieprzekroczenie wskazanego w rozporządzeniu progu udziału w rynku
Nieprzekroczenie wskazanego w rozporządzeniu progu udziału w rynku