Fiszki

UPG skoczny

Test w formie fiszek Unijne Prawo Gospodarcze Tadeusz Skoczny WZ UW
Ilość pytań: 264 Rozwiązywany: 12650 razy
Przedmiotem zakazu nadużywania pozycji dominującej (art. 82 TWE) jest nadużywanie:
Tylko indywidualnej pozycji dominującej
Zarówno indywidualnej, jak i kolektywnej pozycji dominującej
Tylko kolektywnej pozycji dominującej
Zarówno indywidualnej, jak i kolektywnej pozycji dominującej
Eksploatacyjnym nadużywaniem pozycji dominującej na rynku są praktyki kierowane przeciwko:
Uczestnikom kartelu
Konkurentom
Klientom, w tym konsumentom
Klientom, w tym konsumentom
Czy sądy krajowe mogą oceniać zgodność działań kolektywnych i działań jednostronnych przedsiębiorstw z art. 81 i 82 TWE?
Tak, ale w sprawie wątpliwości muszą zwrócić się do Komisji o wydanie orzeczenia wstępnego
Tak, gdyż sądy te są równolegle uprawnione do rozstrzygania sporów cywilnych wynikłych na tle tych działań
Nie, gdyż wyłączne uprawnienia w tym zakresie ma Komisja Europejska b)c)
Tak, gdyż sądy te są równolegle uprawnione do rozstrzygania sporów cywilnych wynikłych na tle tych działań
Stopień koncentracji rynku mierzy się przy pomocy indeksu HHI obliczanego jako:
Suma udziału w rynku każdego przedsiębiorstwa uczestniczącego w koncentracji
Iloczyn udziałów w rynku wszystkich firm działających na danym rynku
Suma kwadratów udziałów w rynku wszystkich firm działających na danym rynku
Suma kwadratów udziałów w rynku wszystkich firm działających na danym rynku
W nowym systemie prewencyjnej kontroli koncentracji we WE, KE może zakazać:
Tylko koncentracji na rynkach oligopolistycznych
Także koncentracji nie powodujących powstania lub wzmocnienia pozycji dominującej na rynku
Tylko koncentracji powodujących powstanie lub wzmocnienie pozycji dominującej na rynku
Także koncentracji nie powodujących powstania lub wzmocnienia pozycji dominującej na rynku
Państwowe monopole w eksporcie i imporcie miały być od początku:
Przekształcone tak, aby nie naruszać zasady niedyskryminacji ze względu na przynależność państwową
Przekształcone tak, aby nie naruszać reguł konkurencji skierowanych do przedsiębiorstw
Zlikwidowane
Przekształcone tak, aby nie naruszać reguł konkurencji skierowanych do przedsiębiorstw
Do kategorii przedsiębiorstw publicznych w rozumieniu art. 86 TWE nie zaliczają się:
Przedsiębiorstwa świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym
Przedsiębiorstwa realizujące państwowe monopole handlowe w obrocie towarowym
Przedsiębiorstwa realizujące państwowe monopole skarbowe
Przedsiębiorstwa świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym
Pomoc publiczna jest wyłączona spod zakazu art. 87 ust. 1 TWE jako tzw. „pomoc bagatelna”, jeżeli nie przekracza w trzech kolejnych latach kwoty:
1.000.000 euro
100.000 euro
10.000 euro
100.000 euro
Brak granic wewnętrznych między państwami członkowskimi WE:
Nie jest elementem aktualnej formuły integracji gospodarczej UE
Jest elementem konstytutywnym „rynku wspólnego”
Jest elementem konstytutywnym „rynku wewnętrznego”
Jest elementem konstytutywnym „rynku wewnętrznego”
„Swobody wspólnotowe”:
Ograniczają się wyłącznie do zakazu dyskryminacji ze względu na przynależność państwową
Obejmują także zakaz ograniczeń (przeszkód) w dostępie do rynku
Obejmują wyłącznie zakaz ograniczeń w dostępie do rynku wspólnego
Obejmują także zakaz ograniczeń (przeszkód) w dostępie do rynku
Wyjątki spod „swobód wspólnotowych”:
Są możliwe tylko wtedy, gdy SA przewidziane wyraźnie w przepisach TWE
Mogą być ustanawiane przez Komisję Europejską
Mogą wynikać wprost z Traktatu, ale mogą też być określone w orzeczeniach ETS
Mogą wynikać wprost z Traktatu, ale mogą też być określone w orzeczeniach ETS
Tzw. element transgraniczny:
Jest właściwy wyłącznie dla swobód osobowych
Jest wspólnym elementem wszystkich swobód przepływu
Nie ma żadnego znaczenia dla wyznaczania zakresu przedmiotowego swobód wspólnotowych
Jest wspólnym elementem wszystkich swobód przepływu
Dla nadania nowego pochodzenia towarowi nie jest potrzebne, żeby:
Wartość towaru wzrosła o ponad 50%
Było ono związane z wykorzystaniem ponad 50 części pochodzących z państwa, w którym nastąpiło przetworzenie
Towar ten został umieszczony w odrębnej pozycji w WTC
Towar ten został umieszczony w odrębnej pozycji w WTC
Po wydaniu orzeczenia w sprawie Keck i Mithourd nie ma już wątpliwości, że zakaz ograniczeń ilościowych nie stosuje się do:
Towarów przemysłowych
Towarów jako takich
Środków i metod dystrybucji towarów
Środków i metod dystrybucji towarów
Zgodnie z orzecznictwem ETS, dyskryminacyjne opodatkowanie piwa i wina stołowego jest zakazane, gdyż są to:
Towary o całkowicie odmiennych właściwościach
Towary, które mogą znajdować się w stosunku konkurencji w rozumieniu art. 90 ust. 2 TWE
Towary podobne w rozumieniu art. 90 ust. 1 TWE
Towary podobne w rozumieniu art. 90 ust. 1 TWE
Wyrok w sprawie Campus Oil:
Odrzucił możliwość nakazania dystrybutorom zakupów w rafinerii krajowej
Nie stwierdził złamania zakazu ograniczeń ilościowych przez działania rządu irlandzkiego
Uznał irlandzką decyzje o ograniczeniu swobody przepływu ropy za usprawiedliwioną ze względu na bezpieczeństwo publiczne na podstawie art. 30 TWE
Uznał irlandzką decyzje o ograniczeniu swobody przepływu ropy za usprawiedliwioną ze względu na bezpieczeństwo publiczne na podstawie art. 30 TWE
Równe traktowanie pracowników we WE nie obejmuje równego korzystania z:
Pośrednictwa pracy
Świadczeń socjalnych
Dostępu do zatrudnienia w wymiarze sprawiedliwości
Dostępu do zatrudnienia w wymiarze sprawiedliwości
Partner, z którym obywatel UE pozostaje w partnerstwie zarejestrowanym na podstawie prawa krajowego:
Może korzystać z prawa do łączenia rodzin, jeżeli zezwala mu na to prawo państwa partnera, z którym chce się połączyć
Może korzystać z prawa do łączenia rodzin
Nie może korzystać z prawa do łączenia rodzin, gdyż jest ono zastrzeżone dla małżonków
Może korzystać z prawa do łączenia rodzin
Zasada swobody przepływu pracowników nie ma zastosowania do zatrudnienia:
Na stanowiskach publicznych, które wymagają lojalności wobec państwa
W administracji publicznej
W sektorze publicznym
Na stanowiskach publicznych, które wymagają lojalności wobec państwa
Wyłączenie swobody przepływu pracowników dotyczy:
Zatrudnienia w instytucjach publicznych
Zatrudnienia w szeroko rozumianej administracji publicznej
Zatrudnienia w wąsko rozumianej administracji publicznej
Zatrudnienia w wąsko rozumianej administracji publicznej