Test w formie fiszek Unijne Prawo Gospodarcze Tadeusz Skoczny WZ UW
Ilość pytań: 264
Rozwiązywany: 12651 razy
Swoboda przepływu pracowników obejmuje:
Każdego obywatela UE bez ograniczeń
Pracowników i członków ich rodzin
Tylko osoby zatrudnione
Pracowników i członków ich rodzin
Czy rodzina pracownika korzysta z prawa swobodnego przepływu pracowników:
Nie
Tak, ale tylko wtedy, gdy przybyła razem z nim
Tak
Tak
Samodzielność, stałość i ciągłość działalności gospodarczej przedsiębiorcy zostały wyrażone najwyraźniej w orzeczeniu w sprawie:
Dassonville
Głoszczuk
Gerhard
Gerhard
Prawo przedsiębiorcy pozostania po zakończeniu działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim istnieje, gdyż:
Stanowi uprawnienie akcesoryjne przyznane przez Trybunał Sprawiedliwości
Zostało przyznane w trybie prawa wtórnego (dyrektyw)
Jest wprost zapisane w TWE
Stanowi uprawnienie akcesoryjne przyznane przez Trybunał Sprawiedliwości
Eksterytorialne stosowanie wspólnotowych reguł konkurencji oznacza, że znajdują one zastosowanie niezależnie od tego :
Kto je narusza i gdzie
Czy wywołują skutki antykonkurencyjne na rynku wewnętrznym
Na jakim terytorium wywołują skutek antykonkurencyjny
Kto je narusza i gdzie
Zakazem porozumień ograniczających konkurencję (art. 81 ust. 1 TWE) nie są objęte:
Gentlemen's agreement
Działania równoległe
Praktyki uzgodnione
Gentlemen's agreement
Porozumienie ograniczające konkurencję nie podlegające wyłączeniu jest:
Nieważne od momentu jej wykrycia
Nieważne od początku
Nieważne, chyba że strony postanowią inaczej
Nieważne od początku
Porozumienia ograniczające konkurencję:
Mogą zostać zakazane przez Komisję Europejską
Są zakazane z możliwością ich wyłączenia spod tego zakazu
Są zakazane przez Traktat Rzymski
Są zakazane z możliwością ich wyłączenia spod tego zakazu
Horyzontalne ograniczenia konkurencji są wyłączone spod zakazu porozumień ograniczających konkurencji, gdy: / Porozumienia dystrybucyjne są wyłączone spod zakazu karteli, gdy:
Dotyczą towarów wysokich technologii
Ich pozytywne skutki dla przedsiębiorców i konsumentów przeważają nad negatywnymi skutkami dla mechanizmu konkurencji
Dotyczą towarów pierwszej potrzeby
Nie obejmują więcej niż 2 / 3 państw członkowskich
Ich pozytywne skutki dla przedsiębiorców i konsumentów przeważają nad negatywnymi skutkami dla mechanizmu konkurencji
Spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję nie są grupowo wyłączone przez rozporządzenie Rady Ministrów:
Porozumienia licencyjne
Porozumienia selektywnej dystrybucji
Porozumienia specjalizacyjne
Porozumienia selektywnej dystrybucji
Głównym kryterium wyznaczenia rynku właściwego w wymiarze terytorialnym / produktowym jest:
Koszty transportu
Skala działania głównych konkurentów
Substytutywność popytowa
Substytutywność popytowa
Kryterium przystąpienia do Unii Gospodarczo-Walutowej był:
Dług publiczny nie wyższy niż 70% PKB
Dług publiczny nie wyższy niż 50% PKB
Dług publiczny nie wyższy niż 60% PKB
Dług publiczny nie wyższy niż 60% PKB
Nieusprawiedliwiona obiektywnie odmowa dostępu do urządzeń kluczowych:
Jest zakazana jako nadużycie pozycji dominującej
Nie jest zakazana na gruncie prawa wspólnotowego
Jest wyłączona spod reguł konkurencji na mocy wyraźnego przepisu TWE
Jest zakazana jako nadużycie pozycji dominującej
O prewencyjnym charakterze kontroli koncentracji nie decyduje:
Dwufazowość postępowania
Czasowy zakaz dokonywania koncentracji do czasu wydania decyzji przez KE
Obowiązek zgłaszania zamiarów koncentracji
Dwufazowość postępowania
Tworzenie przedsiębiorstw wspólnych:
Polega koncentracji niezależnie od tego, czy ma charakter koncentracyjny, czy kooperacyjny
W ogólne nie podlega kontroli koncentracji
Nie podlega kontroli koncentracji KE, chyba że przedsiębiorstwa te pełnią w sposób trwały wszystkie funkcje samodzielnego podmiotu gospodarczego
Polega koncentracji niezależnie od tego, czy ma charakter koncentracyjny, czy kooperacyjny
Pomoc publiczna:
Jest zakazana tylko wtedy, gdy faworyzuje beneficjentów, ma charakter antykonkurencyjny i wpływa na handel między państwami członkowskimi
Nie jest zakazana przez prawo wspólnotowe, a jedynie podlega kontroli prewencyjnej
Jest we WE zakazana bezwzględnie
Jest zakazana tylko wtedy, gdy faworyzuje beneficjentów, ma charakter antykonkurencyjny i wpływa na handel między państwami członkowskimi
Przedmiotem deklaracji Schumana była koncepcja powołania:
Europejskiej Wspólnoty Obronnej
Unii Europejskiej o szerokim zakresie kompetencji względem państw członkowskich
EWWiS jako początku wielopłaszczyznowej integracji europejskiej
EWWiS jako początku wielopłaszczyznowej integracji europejskiej
Rada UE jest instytucją:
Kadencyjną, których członkowie wybierani są przez parlamenty państw członkowskich
Kadencyjną, pochodzeń z wyborów pośrednich
Niekadencyjną, w której skład wchodzą ministrowie państw członkowskich
Niekadencyjną, w której skład wchodzą ministrowie państw członkowskich
Właściwość norm prawa wspólnotowego, zgodnie z którą normy te mogą być samodzielnym źródłem praw lub obowiązków osób fizycznych lub przedsiębiorstw nazywamy jego:
Bezpośrednim stosowaniem
Bezpośrednim skutkiem
Bezpośrednim obowiązywaniem
Bezpośrednim skutkiem
Przeszła Konstytucja Unii Europejskiej:
Likwiduje dotychczasowe WE i nadaje UE podmiotowość prawno międzynarodową
Likwiduje dotychczasowe WE i tworzy jednolitą organizację ponadnarodową
Utrzymuje odrębność Wspólnot Europejskich i traktatów ustanawiających WE i Unię Europejską
Likwiduje dotychczasowe WE i nadaje UE podmiotowość prawno międzynarodową