Fiszki

Postępowanie i Kontrola Podatkowa PKIP

Test w formie fiszek UE Wroc K.K.
Ilość pytań: 19 Rozwiązywany: 3631 razy
Podatek a opłata
Podatek
Opłata
to nieodpłatne, bezzwrotne, pieniężne, przymusowe świadczenie, które jest nakładane jednostronnie przez związek publicznoprawny, jakim jest państwo bądź organizacja samorządowa w celu sfinansowania potrzeb publicznych i społecznych.
to świadczenie pieniężne o charakterze przymusowym, bezzwrotnym, odpłatnym, jednostronnie ustalane i pobierane przez władze publiczne z tytułu określonych czynności urzędowych oraz usług jednostek sektora publicznego
Podatek
to nieodpłatne, bezzwrotne, pieniężne, przymusowe świadczenie, które jest nakładane jednostronnie przez związek publicznoprawny, jakim jest państwo bądź organizacja samorządowa w celu sfinansowania potrzeb publicznych i społecznych.
Opłata
to świadczenie pieniężne o charakterze przymusowym, bezzwrotnym, odpłatnym, jednostronnie ustalane i pobierane przez władze publiczne z tytułu określonych czynności urzędowych oraz usług jednostek sektora publicznego
Podatnik, płatnik, inkasent
Podatnikiem
Płatnikiem
Inkasentem
jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu
Podatnikiem
jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
Płatnikiem
jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Inkasentem
jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu
Odpowiedzialność podatnika, płatnika, inkasenta
Podatnik
Płatnik
Inkasent
za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki
za niepobrany podatek za podatek pobrany a niewpłacony
za podatek pobrany a niewpłacony
Podatnik
za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki
Płatnik
za niepobrany podatek za podatek pobrany a niewpłacony
Inkasent
za podatek pobrany a niewpłacony
Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem
Złożenia deklaracji podatkowej w urzędzie
doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania
Decyzji o zawarciu umowy dotyczącej zobowiązania
Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem
doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania
Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem
Przedawnienie zobowiązania podatkowego
podatnik nie złożył deklaracji w terminie przewidzianym w przepisach prawa podatkowego
podatnik wywiązał się w przewidzianym w przepisach prawa podatkowego terminie i uregulował zobowiązanie
podatnik w złożonej deklaracji nie ujawnił wszystkich danych niezbędnych do ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego
podatnik nie złożył deklaracji w terminie przewidzianym w przepisach prawa podatkowego
podatnik w złożonej deklaracji nie ujawnił wszystkich danych niezbędnych do ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego
KAS - struktura
Dyrektor KAS / Dyrektor Izby Administracji Skarbowej
Naczelnik US / Naczelnik UC-S
Szef KAS
Minister właściwy ds. finansów
1
Minister właściwy ds. finansów
2
Szef KAS
3
Dyrektor KAS / Dyrektor Izby Administracji Skarbowej
4
Naczelnik US / Naczelnik UC-S
Minister właściwy do spraw finansów publicznych
pobór należności celnych oraz innych opłat związanych z przywozem i wywozem towarów
prowadzenie kontroli podatkowych na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej i wykonywanie czynności sprawdzających
koordynowanie i współdziałanie w kształtowaniu polityki państwa w zakresie zadań KAS
określanie czteroletnich kierunków działania i rozwoju KAS
koordynowanie i współdziałanie w kształtowaniu polityki państwa w zakresie zadań KAS
określanie czteroletnich kierunków działania i rozwoju KAS
Szef KAS
nadzorowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych
pobór należności celnych oraz innych opłat związanych z przywozem i wywozem towarów
kształtowanie polityki kadrowej i szkoleniowej w jednostkach KAS
nadzór nad podległymi organami i jednostkami KAS
nadzorowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych
kształtowanie polityki kadrowej i szkoleniowej w jednostkach KAS
nadzór nad podległymi organami i jednostkami KAS
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
wydawanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego
zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej i celnej
wydawanie koncesji na prowadzenie kasyna gry oraz zezwoleń na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne, urządzanie zakładów wzajemnych, urządzanie turnieju gry w pokera
prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie prawa podatkowego i celne
wydawanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego
zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej i celnej
prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie prawa podatkowego i celne
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej
prowadzenie kontroli podatkowych na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej i wykonywanie czynności sprawdzających
rozpatrywanie (jako organ drugiej instancji) odwołań od rozstrzygnięć wydawanych przez naczelników urzędów skarbowych i celno-skarbowych, z wyjątkiem spraw, w których kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe wykonywanie czynności audytowych i audytu, z wyjątkiem audytu gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA (zadanie Szefa KAS)
wykonywanie zadań wynikających z przepisów unijnych regulujących statystykę dotyczącą obrotu towarowego pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej (INTRASTAT) oraz obrotu towarowego państw członkowskich Unii Europejskiej z pozostałymi państwami (EXTRASTAT)
nadzór nad działalnością naczelników urzędów skarbowych oraz urzędów celno-skarbowych, z wyjątkiem nadzoru nad wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych zastrzeżonych dla Szefa KAS
rozpatrywanie (jako organ drugiej instancji) odwołań od rozstrzygnięć wydawanych przez naczelników urzędów skarbowych i celno-skarbowych, z wyjątkiem spraw, w których kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe wykonywanie czynności audytowych i audytu, z wyjątkiem audytu gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA (zadanie Szefa KAS)
wykonywanie zadań wynikających z przepisów unijnych regulujących statystykę dotyczącą obrotu towarowego pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej (INTRASTAT) oraz obrotu towarowego państw członkowskich Unii Europejskiej z pozostałymi państwami (EXTRASTAT)
nadzór nad działalnością naczelników urzędów skarbowych oraz urzędów celno-skarbowych, z wyjątkiem nadzoru nad wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych zastrzeżonych dla Szefa KAS
Naczelnik Urzędu Skarbowego
prowadzenie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych
prowadzenie kontroli podatkowych na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej i wykonywanie czynności sprawdzających
pobór należności celnych oraz innych opłat związanych z przywozem i wywozem towarów
wykonywanie zadań w zakresie ustalania, określania i poboru podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych
prowadzenie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych
prowadzenie kontroli podatkowych na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej i wykonywanie czynności sprawdzających
pobór należności celnych oraz innych opłat związanych z przywozem i wywozem towarów
wykonywanie zadań w zakresie ustalania, określania i poboru podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych
Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego
rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie niektórych przestępstw i wykroczeń określonych w innych przepisach , np. w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo własności przemysłowej
prowadzenie działalności analitycznej, prognostycznej i badawczej w zakresie działalności KAS oraz analiza ryzyka
prowadzenie urzędowego sprawdzenia
prowadzenie postępowań jako organ drugiej instancji w sprawach, w których kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe (jeżeli kontrolowany nie złożył korekty deklaracji albo organ podatkowy nie uwzględnił złożonej korekty deklaracji)
rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie niektórych przestępstw i wykroczeń określonych w innych przepisach , np. w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo własności przemysłowej
prowadzenie urzędowego sprawdzenia
prowadzenie postępowań jako organ drugiej instancji w sprawach, w których kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe (jeżeli kontrolowany nie złożył korekty deklaracji albo organ podatkowy nie uwzględnił złożonej korekty deklaracji)
Postępowanie odwoławcze
Naczelny Sąd Administracyjny
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Naczelnik urzędu celno-skarbowego / Dyrektor Izby Administracji Skarbowej
Naczelnik urzędu celno-skarbowego / Naczelnik urzędu skarbowego / Dyrektor Izby Administracji Skarbowej / Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
1
Naczelny Sąd Administracyjny
2
Wojewódzki Sąd Administracyjny
3
Naczelnik urzędu celno-skarbowego / Dyrektor Izby Administracji Skarbowej
4
Naczelnik urzędu celno-skarbowego / Naczelnik urzędu skarbowego / Dyrektor Izby Administracji Skarbowej / Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
zasady prowadzenia kontroli
Zasada praworządności
Zasada zaufania
Zasada informowania
Zasada prawdy materialnej
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu
Zasada przekonywania stron
Zasada szybkości postępowania
Zasada pisemności postępowania
Zasada dwuinstancyjności postępowania
Zasada trwałości
Zasada ograniczonej jawności
Organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa, a więc czynności podejmowane przez organ kontroli muszą mieścić się w granicach prawa
Postępowanie musi być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych
Na organie podatkowym ciąży obowiązek udzielania informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem danego postępowania
Działania organów podejmowane są w celu prawidłowego i pełnego ustalenia stanu faktycznego, zgodnego z rzeczywistością
Organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Organy podatkowe muszą wyjaśniać zasadność przesłanek, którymi kierują się przy rozstrzyganiu danej sprawy
Organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, a prostsze sprawy winny załatwiać niezwłocznie
Sprawy załatwia się w formie pisemnej
Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne
Decyzje, od których nie służy już odwołanie, są ostateczne
Postępowanie podatkowe jest jawne wyłącznie dla stron
Zasada praworządności
Organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa, a więc czynności podejmowane przez organ kontroli muszą mieścić się w granicach prawa
Zasada zaufania
Postępowanie musi być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych
Zasada informowania
Na organie podatkowym ciąży obowiązek udzielania informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem danego postępowania
Zasada prawdy materialnej
Działania organów podejmowane są w celu prawidłowego i pełnego ustalenia stanu faktycznego, zgodnego z rzeczywistością
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu
Organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zasada przekonywania stron
Organy podatkowe muszą wyjaśniać zasadność przesłanek, którymi kierują się przy rozstrzyganiu danej sprawy
Zasada szybkości postępowania
Organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, a prostsze sprawy winny załatwiać niezwłocznie
Zasada pisemności postępowania
Sprawy załatwia się w formie pisemnej
Zasada dwuinstancyjności postępowania
Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne
Zasada trwałości
Decyzje, od których nie służy już odwołanie, są ostateczne
Zasada ograniczonej jawności
Postępowanie podatkowe jest jawne wyłącznie dla stron
Czynności kontrolne
Ustalenie stanu obowiązującego (wzorców)
Ustalenie stanu faktycznego ( wykonań)
Porównanie stanu faktycznego z wyznaczonym wzorcem postępowania i ustalenie ewentualnych niezgodności
Wyjaśnienie przyczyn stwierdzonych niezgodności
1
Ustalenie stanu obowiązującego (wzorców)
2
Ustalenie stanu faktycznego ( wykonań)
3
Porównanie stanu faktycznego z wyznaczonym wzorcem postępowania i ustalenie ewentualnych niezgodności
4
Wyjaśnienie przyczyn stwierdzonych niezgodności
Kontrola podatkowa, a kontrola celno-skarbowa
Kontrola podatkowa
Kontrola celno-skarbowa
prowadzona przez pracowników urzędów skarbowych głównie na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej
prowadzona przez naczelników urzędów celnoskarbowych, wykonywana zarówno przez pracowników KAS, jak i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowe
Kontrola podatkowa
prowadzona przez pracowników urzędów skarbowych głównie na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej
Kontrola celno-skarbowa
prowadzona przez naczelników urzędów celnoskarbowych, wykonywana zarówno przez pracowników KAS, jak i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowe
Kontrola podatkowa, a kontrola celno-skarbowa c.d.
Kontrola podatkowa
Kontrola celno-skarbowa
prowadzona na podstawie Ordynacji podatkowej, przez organy podatkowe korzysta z przepisów prawa proceduralnego, które zamykają się w ramach ww. ustawy, przy wyjątku stosowania przepisów rozdziału V „Ograniczenia kontroli działalności gospodarczej” ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców do kontroli podatkowej, która ma być wszczęta i prowadzona wobec szerokiej kategorii kontrolowanych, należących do grupy przedsiębiorców.
stosujemy przepisy ustawy o KAS i w zakresie nieuregulowanym, odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej. Organy celno-skarbowe nie mogą prowadzić kontroli podatkowej na podstawie Ordynacji podatkowej z wyłączeniem, o którym mowa w art. 281 § 3 o.p., na mocy którego to przepisu Szef Krajowej Administracji Skarbowej przeprowadza kontrolę podatkową, której celem jest sprawdzenie stosowania uznanej przez ten organ metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.
Kontrola podatkowa
prowadzona na podstawie Ordynacji podatkowej, przez organy podatkowe korzysta z przepisów prawa proceduralnego, które zamykają się w ramach ww. ustawy, przy wyjątku stosowania przepisów rozdziału V „Ograniczenia kontroli działalności gospodarczej” ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców do kontroli podatkowej, która ma być wszczęta i prowadzona wobec szerokiej kategorii kontrolowanych, należących do grupy przedsiębiorców.
Kontrola celno-skarbowa
stosujemy przepisy ustawy o KAS i w zakresie nieuregulowanym, odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej. Organy celno-skarbowe nie mogą prowadzić kontroli podatkowej na podstawie Ordynacji podatkowej z wyłączeniem, o którym mowa w art. 281 § 3 o.p., na mocy którego to przepisu Szef Krajowej Administracji Skarbowej przeprowadza kontrolę podatkową, której celem jest sprawdzenie stosowania uznanej przez ten organ metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.
W przypadku kontroli podatkowej przedsiębiorców, czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać:mikro / małych / średnich / pozostałych
12 / 18 / 24 / 48
12 / 12 / 24 / 48
6 / 12 / 24 / 48
12 / 24 / 48 / 60
12 / 18 / 24 / 48
W przypadku kontroli podatkowej, korektę deklaracji można złożyć:
po doręczeniu protokołu kontroli, który kończy kontrolę podatkową i przed wszczęciem postępowania podatkowego
tylko 25. dnia miesiąca, w którym wystąpiła kontrola
podczas czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą
pomiędzy doręczonym zawiadomieniem o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej a jego wszczęciem
po doręczeniu protokołu kontroli, który kończy kontrolę podatkową i przed wszczęciem postępowania podatkowego
pomiędzy doręczonym zawiadomieniem o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej a jego wszczęciem