Występuje, kiedy gracz posiada strategię dającą mu najniższą wypłatę bez względu na to, jak zagra konkurent
Występuje gdy gracz wybiera z określonym prawdopodobieństwem jedną z kilku strategii
Występuje, kiedy gracz wybiera jedną konkretną strategię
To najlepsza możliwa reakcja na dowolną strategię zastosowaną przez konkurenta
Występuje, kiedy gracz wybiera jedną konkretną strategię
Optymista (ryzykant) określa dla każdej swojej decyzji:
najwyższy możliwy wynik (max wypłatę) a następnie wybiera taką decyzję dla której tak określona maksymalna (ale nie gwarantowana) wypłata jest największa
najgorszy możliwy wynik (min wypłata) a następnie wybiera taką decyzję dla której określona minimalna (gwarantowana) wypłata jest największa
indeks, który jest ważoną przeciętną minimalnej i maksymalnej wypłaty wynikającej z decyzji. Wybierana jest strategia, której odpowiada maksymalna wartość
dla której największa strata (żal) z powodu źle podjętej decyzji będzie możliwie najmniejsza
najwyższy możliwy wynik (max wypłatę) a następnie wybiera taką decyzję dla której tak określona maksymalna (ale nie gwarantowana) wypłata jest największa
Zdarzeniem w przedsięwzięciu czasowym nazywamy
(wybierz jedną lub więcej)
Zadanie na realizację których potrzebny jest zasób rzeczowy
Zadania na realizację których potrzebny jest pewien okres czasu, a także (najczęściej) określone środki materialne, stanowiące koszty realizacji
Pewne ważne punkty analizowanego przedsięwzięcia, którym przyporządkowuje się pewne momenty czasu
e) ZAISTNIENIE KONKRETNEGO ZDARZENIA NIE POCHŁANIA ŻADNYCH KOSZTÓW I NIE JEST ROZŁOŻONE W CZASIE
Pewne ważne punkty analizowanego przedsięwzięcia którym nie przyporządkowane są pewne momenty czasu.
Pewne ważne punkty analizowanego przedsięwzięcia, którym przyporządkowuje się pewne momenty czasu
e) ZAISTNIENIE KONKRETNEGO ZDARZENIA NIE POCHŁANIA ŻADNYCH KOSZTÓW I NIE JEST ROZŁOŻONE W CZASIE
Nie ma rozwiązania optymalnego.
Wybierz jedną lub więcej
Jeżeli funkcja celu dąży do max i zbiór rozwiązań dopuszczalnych jest ograniczony
Jeżeli układ warunkowy ograniczonych i brzegowych jest sprzeczny
Jeżeli funkcja celu dąży do min, a warunki ograniczające są nierównościami typu <=
Jeżeli nie istnieje zbiór rozwiązań dopuszczalnych
Jeżeli układ warunkowy ograniczonych i brzegowych jest sprzeczny
Jeżeli nie istnieje zbiór rozwiązań dopuszczalnych
Dany jest problem decyzyjny:
Należy przewieźć na drugi brzeg jak najwięcej osób mając do dyspozycji dwa typu łodzi i 13zł. Łódź pierwszego typu może przewieźć jednorazowo 10 osób (pasażerów) i ma 5-osobową załogę, łódź drugiego typu przewozi 6 osób i ma 2-osobową załogę. Opłata za kurs łodzi pierwszego typu wynosi 2zł, a drugiego 3zł. Ile łodzi każdego rodzaju należy wykorzystać do przewozu, jeśli wiadomo, że łączna liczba osób załogi nie może przekraczać 12 osób?
Podaj zmienne dualne (wybierz jedną lub więcej)
Y1 – cena przewiezienia pasażerów łodzią I typu [zł]; y2- cena przewiezienia pasażerów łodzią II typu [zł]
Y1 – liczba wykorzystanych łodzi I typu [szt] y2- liczba wykorzystanych łodzi II typu [szt]
Y1 – liczba pasażerów przewiezionych łodzią I typu (osoba), y2- liczba pasażerów przewiezionych łodzią II typu ( osoba)
Y1 – liczba pasażerów przewiezionych za dodatkowych 1zł (osoba); y2 – liczba pasażerów przewiezionych przy dodatkowej 1 osobie z załogi (osoba)
Y1 – liczba pasażerów przewiezionych za dodatkowych 1zł (osoba); y2 – liczba pasażerów przewiezionych przy dodatkowej 1 osobie z załogi (osoba)
Dany jest problem decyzyjny:
Firma produkuje dwa rodzaje maszynek do golenia jeden rodzaj sprzedaje za 5zł, drugi rodzaj za 4zł. W magazynie ma 80 tworzywa sztucznego. Na pierwszy rodzaj firma zużywa 4 na maszynkę, a drugi rodzaj 3 na jedną maszynkę. Odbiorca może przyjąć najwyżej 30 maszynek.
Podaj zmienne dualne (wybierz jedną lub więcej)
Y1 – cena sprzedaży 1m3 tworzywa wykorzystywanego w produkcji maszynek [zł]; y2 – cena ograniczenia popytu na 1 szt maszynki II typu [zł]
Y1 – liczba wyprodukowanych maszynek I typu [szt]; y2 – liczba wyprodukowanych maszynek II typu [szt]
Y1 – cena sprzedaży 1m3 tworzywa wykorzystanego w produkcji maszynek [zł] y2- cena ograniczenia popytu na 1 szt maszynki II typu [zł]
Y1 – cena sprzedaży 1m3 tworzywa wykorzystywanego w produkcji maszynek [zł]; y2 – cena ograniczenia popytu na 1 szt maszynek [zł]
Y1 – cena 1m3 tworzywa z którego wyprodukowanego maszynki i typu [zł]; y2 – cena 1m3 tworzywa którego wyprodukowano maszynki II typu [zł]
Y1 – cena sprzedaży 1m3 tworzywa wykorzystywanego w produkcji maszynek [zł]; y2 – cena ograniczenia popytu na 1 szt maszynek [zł]
Dany jest problem decyzyjny: Do ogrzania dwóch pomieszczeń o jednakowych temperaturach początkowych wynoszących 0 stopni używa się węgla lub koksu. Spalenie 1kg węgla powoduje zwiększenie temperatury w pierwszym pomieszczeniu o 3 stopnie, a w drugim o 2 stopnie. Spalanie 1kg koksu powoduje zwiększenie temperatury w pierwszym pomieszczeniu o 1 stopień, a w drugim o 2 stopnie. Minimalne zwiększenie temperatury powinno wynosić w pierwszym pomieszczeniu 18 stopni, a w drugim o 20 stopni.
Ustalić jakie ilości węgla i koksu należy spalić, aby łączny koszt opału był najmniejszy, jeżeli jedna tona węgla kosztuje 600zł,a koksu 900zł. Podaj zmienne dualne.
Podaj jedną lub więcej
Cena za zakup węgla do ogrzania pierwszego pomieszczenia [zł]; cena za zakup koksu do ogrzania pierwszego pomieszczenia [zł]; cena za zakup węgla do ogrzania drugiego pomieszczenia [zł]; cena za zakup koksu do ogrzania drugiego pomieszczenia [zł]
Cena zakupionego węgla [zł], cena zakupionego koksu [zł]
Cena za osiągnięcie temperatury 18 stopni w pierwszym pomieszczeniu [zł]; cena za osiągnięcie temperatury 20 stopni a w drugimdo pomieszczeniu [zł]
Ilość zakupionego węgla [kg], ilość zakupionego koksu [kg]
Cena za osiągnięcie temperatury 18 stopni w pierwszym pomieszczeniu [zł]; cena za osiągnięcie temperatury 20 stopni a w drugimdo pomieszczeniu [zł]
Aby dana sytuacja mogła być nazwana grą, musi spełniać następujące warunki: (wybierz jedną lub więcej)
Uczestnik, który chce posłużyć się teorią gier, musi znać wszystkie odstępne pozostałym graczom strategie, lecz nie może wiedzieć która z nich będzie obrana
Wszystkie możliwe wyniki są mierzalne
Każdy uczestnik posiada skończoną liczbę sposobów działania (strategii)
Istnieje skończona liczba uczestników
Wygrana dla każdego uczestnika zależy zarówno od działania pozostałych graczy, jak i od jego własnego działania
Uczestnik, który chce posłużyć się teorią gier, musi znać wszystkie odstępne pozostałym graczom strategie, lecz nie może wiedzieć która z nich będzie obrana
Wszystkie możliwe wyniki są mierzalne
Każdy uczestnik posiada skończoną liczbę sposobów działania (strategii)
Istnieje skończona liczba uczestników
Wygrana dla każdego uczestnika zależy zarówno od działania pozostałych graczy, jak i od jego własnego działania
Dwaj producenci pewnego wyrobu sprzedają swe wyroby na rynku, którego wielkość jest stała. Aby zwiększyć swój udział w rynku (przejąć część klientów konkurencyjnego przedsiębiorstwa) każde z nich może zastosować jedną z trzech strategii marketingowych. Strategie przedsiębiorstwa A to A1,A2,A3, a strategie przedsiębiorstwa B to B1,B2,B3. W poniższej tablicy podano wzrost udziału rynku (w %) przedsiębiorstwa A (spadek udziału przedsiębiorstwa B) w zależności od decyzji podjętych przez przedsiębiorstwa. Strategia zdominowana dla przedsiębiorstwa A to: (wybierz jedną lub więcej) DLA B będzie B3
A1
A3
A2
Żadna strategia nie jest zdominowana
A3
Zadania programowania dynamicznego to
Zagadnienie finansowania inwestycji
Zagadnienie dyliżansu
Optymalizacja zapasów
Alokacja zasobów, czy wymiana majątku trwałego
Zagadnienie finansowania inwestycji
Zagadnienie dyliżansu
Optymalizacja zapasów
Alokacja zasobów, czy wymiana majątku trwałego
Programowanie dynamiczne może być wykorzystane do rozwiązania
(wybierz jedną lub więcej)
Zagadnienie dyliżansu
Zagadnienie finansowania inwestycji
Klasycznych zadań transportowych
Alokacja zasobów, czy wymiana majątku trwałego
Optymalizacji zapasów
Gra w kasynie
Zagadnienie dyliżansu
Zagadnienie finansowania inwestycji
Alokacja zasobów, czy wymiana majątku trwałego
Optymalizacji zapasów
Programowanie dynamiczne (wybierz jedną lub więcej)
Określa rozwiązanie optymalne z wykorzystaniem metody gradientu
Jest metodą poszukiwania rozwiązywania optymalnego w teorii kolejek
Jest metodą graficzną poszukiwania rozwiązania optymalnego
Określa sposób podejścia do rozwiązania problemu, a nie tylko jest algorytmem postępowania przy rozwiązaniu.
Jest jedną z technik matematycznych poszukiwania rozwiązania w teorii gier
Określa sposób podejścia do rozwiązania problemu w teorii decyzji
Jest jedną z technik matematycznych poszukiwania rozwiązań optymalnych
Określa rozwiązywania optymalne w problemie dyliżansu
Określa sposób podejścia do rozwiązania problemu, a nie tylko jest algorytmem postępowania przy rozwiązaniu.
Jest jedną z technik matematycznych poszukiwania rozwiązań optymalnych
Określa rozwiązywania optymalne w problemie dyliżansu
Pesymista (asekurant) określa dla każdej swojej decyzji. (wybierz jedną)
Indeks, który jest ważoną przeciętną minimalnej i maksymalnej wypłaty wynikającej z decyzji. Wybierana jest strategia której odpowiada maksymalna wartość.
Najwyższy możliwy wynik (maksymalną wypłatę), a następnie wybiera taka decyzję, dla której tak określona maksymalna (ale nie gwarantowana) wypłata jest największa
Dla której największa strata („żal) z powodu źle podjętej decyzji będzie możliwie najmniejsza
Najgorszy możliwy wynik (minimalna wypłatę), a następnie wybiera taką decyzję, dla której określona jest minimalna (gwarantowana) wypłata jest największa.
Najgorszy możliwy wynik (minimalna wypłatę), a następnie wybiera taką decyzję, dla której określona jest minimalna (gwarantowana) wypłata jest największa.
W programowaniu sieciowym zapas, który informuje o ile można opuścić daną czynność bez wydłużania terminu realizacji całego przedsięwzięcia, opisanego przez sieć to: (wybierz jedną lub więcej)
Zapas całkowity
Zapas niezależny
Luz czasowy zdarzenia
Zapas swobodny
Zapas całkowity
System masowej obsługi jest stabilny gdy: (wybierz jedną lub więcej)
Parametr intensywności ruchu wynosi co najmniej 1
Parametr intensywności ruchu jest mniejszy od 1
Prawdopodobieństwo długiej kolejki rośnie (układ nie może nadrobić czasu w którym był chwilowo niewykorzystany)
Prawdopodobieństwo tego, iż kolejka ma określoną długość, jest stałe w każdej jednostce czasu
Parametr intensywności ruchu jest mniejszy od 1
Prawdopodobieństwo tego, iż kolejka ma określoną długość, jest stałe w każdej jednostce czasu
Dany jest następujący problem decyzyjny: Pewna poczta jest czynna w godzinach 8:00 – 20:00, Stwierdzono, że utrzymanie sprawnej organizacji pracy wymaga zatrudnienia w godzinach 8:00 – 10:00 co najmniej 2 osób, w godzinach 10:00 – 12:00 co najmniej 6 osób oraz w godzinach 16:00 – 18:00 co najmniej 2 osób. Miesięczny koszt pracy pracownika to 1900zł brutto, jak liczny powinien być personel poczty aby ponosić jak najmniejsze koszty zatrudnienia oraz jeżeli dzienny czas pracy jednego zatrudnionego wynosi 8godz, natomiast pracę można zaczynać o godz. 8:00, 10:00 lub 12:00. Zdefiniuj dualne
(Wybierz jedną lub więcej)
Y1 – liczba pracowników pracujących w godz 8:00 – 10:00 [osoba], y2 – liczba pracowników pracujących w godz 10:00 – 12:00 [osoba], y3 – liczna pracowników pracujących w godz 16:00 – 18:00 [osoba]
Y1 – liczba pracowników rozpoczynających pracę o 8:00 [osoba], y2 – liczba pracowników rozpoczynających pracę o 10:00 [osoba], y3 – liczba pracowników rozpoczynających pracę o 12:00 [osoba]
Y1 – cena zatrudnienia 1 osoby pracującej w godz 8:00 – 16:00 [zł], y2 – cena zatrudnienia 1 osoby pracującej w godz 10:00 – 18:00 [zł], y3 – cena zatrudniania 1 osoby pracującej w godz 12:00 – 20:00 [zł]
Y1 – cena zatrudnienia 1 osoby pracującej w godz. 8:00 – 10:00 [zł]; y2 – cena zatrudnienia 1 osoby pracującej w godz. 10:00 – 12:00 [zł], y3 – cena zatrudnienia 1 osoby pracującej w godz 16:00 – 18:00 [zł],
Y1 – cena zatrudnienia 1 osoby pracującej w godz. 8:00 – 10:00 [zł]; y2 – cena zatrudnienia 1 osoby pracującej w godz. 10:00 – 12:00 [zł], y3 – cena zatrudnienia 1 osoby pracującej w godz 16:00 – 18:00 [zł],