W województwie łódzkim wojewódzki system oceny jakość powietrza realizowany jest poprzez różne sieci pomiarowe, które podzielone zostały według metodyki pomiarowej, czyli według stopnia dokładności i częstotliwości uzyskiwanych wyników z pomiarów na:
tylko pomiary automatyczne i pomiary manualne
tylko pomiary pasywne i pomiary manualne
tylko pomiary ciągłe i pomiary pasywne
Między innymi na pomiary automatyczne i pomiary manualne
Między innymi na pomiary automatyczne i pomiary manualne
Problemy z uwagi na potrzebę zastosowania odrębnych modeli to:
rozprzestrzenianie zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego
rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w złożonych warunkach topograficznych
transport transgraniczny pochodzący z dużych emitorów energetycznych
Ocena jakości powietrza na terenach zurbanizowanych
rozprzestrzenianie zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego
rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w złożonych warunkach topograficznych
transport transgraniczny pochodzący z dużych emitorów energetycznych
Ocenie strefę stanowi:
miasto o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy
aglomeracja o liczbie mieszkańców większej niż 250 tysiąca
miasto o liczbie mieszkańców powyżej 10 tysięcy,
wszystkie z powyższych
miasto o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy
aglomeracja o liczbie mieszkańców większej niż 250 tysiąca
Przy wyborze metody analizy stężeń zanieczyszczeń powietrza należy uwzględnić:
jednoznaczność i precyzję
czas odpowiedzi i wielkość przyrządów pomiarowych
lokalizację i wykrywalność
selektywność i dokładność wskazań
jednoznaczność i precyzję
selektywność i dokładność wskazań
Mechanizmy rozprzestrzeniania się pyłów to:
opór powietrza i siły ciężkości
siły bezwładności i siły elektromagnetyczne
ruchy strug powietrza wywołane temperatura, przyciągami, przemieszczaniem się w sąsiedztwie środków tranportu
siły elektrostatyczne i siły bezwładności
opór powietrza i siły ciężkości
ruchy strug powietrza wywołane temperatura, przyciągami, przemieszczaniem się w sąsiedztwie środków tranportu
siły elektrostatyczne i siły bezwładności
Monitoring środowiska prowadzony jest zwykle w następujących skalach
europejskiej
kontynentalnej
światowej
lokalnej
kontynentalnej
światowej
lokalnej
Oceny jakości powietrza dokonuje sie uwzględniając kryteria ustanowione ze względu na ochronę zdrowia ludzi i ochronę roślin, a obejmują one takie substancje jak:
ditlenek chloru / dwutlenek chloru
ditlenek węgla / dwutlenek węgla
ditlenek siarki / dwutlenek siarki
ditlenek azotu / dwutlenek azotu
ditlenek siarki / dwutlenek siarki
ditlenek azotu / dwutlenek azotu
Czym różnią się metody przeprowadzania pomiarów zanieczyszczeń
czułością i czasem odpowiedzi
budową i wielkością
zjawiskiem fizyko-chemiczno-biologicznym
ilością mierzonych gazów
czułością i czasem odpowiedzi
budową i wielkością
ilością mierzonych gazów
Problemy, z uwagi na potrzebę zastosowania odrębnych modeli to:
rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w złożonych warunkach topograficznych
rozprzestrzenianie zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego
transport transgraniczny pochodzący z dużych emitorów energetycznych
rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w złożonych warunkach topograficznych
rozprzestrzenianie zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego
transport transgraniczny pochodzący z dużych emitorów energetycznych
Podstawę klasyfikacji stref w oparciu o wyniki rocznej oceny jakości powietrza, zgodnie z art. 89 ustawy Prawo ochrony środowiska, stanowią:
poziom celu długoterminowego
dopuszczalny poziom substancji w powietrzu,
poziom celu krótkoterminowego
dopuszczalny poziom substancji w powietrzu, pomniejszony o margines tolerancji
poziom celu długoterminowego
dopuszczalny poziom substancji w powietrzu,
W polskim prawodawstwie szczególny nacisk położony został na ocenę jakości powietrza na:
miast powyżej 100tys mieszkańców dla których okreslono obowiązek wykonywania pomiarów dobowych
miast powyżej 100tys mieszkańców dla których okreslono obowiązek wykonywania pomiarów ciągłych
obszarach aglomeracji o liczbie mieszkańców większej niż 250tys. dla których określono obowiązek wykonywania pomiarów ciągłych
obszarach aglomeracji o liczbie mieszkańców większej niż 250tys. dla których określono obowiązek wykonywania pomiarów dobowych
miast powyżej 100tys mieszkańców dla których okreslono obowiązek wykonywania pomiarów ciągłych
obszarach aglomeracji o liczbie mieszkańców większej niż 250tys. dla których określono obowiązek wykonywania pomiarów ciągłych