Fiszki

Olimpiada znajomości Afryki

Test w formie fiszek Pytania z XX edycji
Ilość pytań: 140 Rozwiązywany: 2743 razy
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to:
Matka-Ziemia.
duchy-olbrzymy
zmarli przodkowie
duchy-olbrzymy
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza:
tego, kto posiada słowo
ofiarnika
wodza deszczu
tego, kto posiada słowo
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest:
kasta kapłańska.
instytucja Naczelnego Wodza
tradycyjna struktura wspólnotowa
tradycyjna struktura wspólnotowa
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo
egzogamiczne
endogamiczne
matrylinearne.
endogamiczne
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe)
z reguły są władze autorytarnych jednostek
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel
nie ma 3 prawdziwych przywódców politycznych
nie ma 3 prawdziwych przywódców politycznych
. Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w:
Afryce Południowej.
Afryce Wschodniej;
Afryce Zachodniej
Afryce Zachodniej
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
znachorzy, zwani uzdrowicielami
tzw. zamawiacze (wodzowie) deszczu
czarownicy, ściągający nieszczęścia
znachorzy, zwani uzdrowicielami
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
podporządkowanie się transcendentnym siłom
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie).
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie).
. Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest
proso
bananowiec
maniok
proso
0. Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Henryk Zimoń SVD
Stanisław Piłaszewicz
Jarosław Różański OMI.
Henryk Zimoń SVD
Palabra to bardzo znany afrykański
rodzaj dyskusji, mediacji
słowne zawody griotów
narada wojenna.
rodzaj dyskusji, mediacji
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane:
Kiting
Soo
Maminwate.
Kiting
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
naruszenia relacji między żywymi a przodkami.
spożywania jajek przez dziewczęta;
naruszenia relacji między żywymi a przodkami.
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto
dziękczynienia za obfitość zwierzyny.
wzajemnego przebaczenia
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
wzajemnego przebaczenia
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u
Masajów
Gidarów
Ibo
Gidarów
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego.
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
dotyczy każdego zmarłego
dotyczy każdego zmarłego
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła;
instalacji zmarłego jako przodka.
stypy
instalacji zmarłego jako przodka.
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było:
kształcenie rodzimego kleru
nauka czytania i pisania.
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
nauka czytania i pisania.
. Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle:
by walczyć z głodem, zmień życie.
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
zamiast broni żywność;
by walczyć z głodem, zmień życie.
. Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r
kombonianie
ojcowie biali
misjonarze oblaci
misjonarze oblaci