Fiszki

Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)

Test w formie fiszek MOZA. Test będący zbieraniną pytań z etapu okręgowego dla edycji XIX i XX.
Ilość pytań: 137 Rozwiązywany: 1666 razy
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
znanym pisarzem senegalskim
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej
znanym pisarzem senegalskim
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
wschodnie wybrzeże Afryki
północny i południowy Sudan oraz Uganda
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
Kinjikitile był
przywódcą ruchu Maji-Maji
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielsko- egipskim
przywódcą ruchu Maji-Maji
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1951
1930
1881
1951
Ostatnim chrześcijańskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami, był:
Nzinga Nkuwu
Antonio I
Alfonso III
Antonio I
Arabowie opanowali Afrykę Północną w:
w X w
na przełomie VIII/IX w
VII w.
VII w.
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku:
1317
1504
1051
1504
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są:
duchy różnego pochodzenia
bóstwa
duchy przodków
duchy różnego pochodzenia
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański:
w świecie duchów czci tylko duchy przodków
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
ma niezliczoną ilość duchów
ma niezliczoną ilość duchów
Boga Eszu u Jorubów symbolizują:
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami
rzeźby ludzkiego kształtu
zamknięte tykwy wypełnione wodą
rzeźby ludzkiego kształtu
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
,,leczą urokiem” (witch-doctor)
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u:
Azande
Allur
Nuerów
Azande
Według Johna Mbitiego działalność znachorów:
należy do przeszłości
dotyczy głównie środowisk wiejskich
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
dla chłopców i dziewcząt
tylko dla chłopców
tylko dla dziewcząt
dla chłopców i dziewcząt
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
używając „kamieni deszczowych”
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą
używając „kamieni deszczowych”
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
Kirdi
Szylluków, Bagandów i Szonów
ludów Khojsan
Szylluków, Bagandów i Szonów
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Płowy Lis
Neala
Nyikang (Njakang)
Nyikang (Njakang)
Likantropia to:
proces szkolenia znachorów u Szylluków
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie:
służą gromadzeniu się w nich ludzi
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
U Diola z Senegalu kowal był:
sędzią w sporach małżeńskich
związany z dworem władcy
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby