Fiszki

Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)

Test w formie fiszek MOZA. Test będący zbieraniną pytań z etapu okręgowego dla edycji XIX i XX.
Ilość pytań: 137 Rozwiązywany: 1785 razy
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale:
wywodzą się spośród niewolników
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
co rok
co sześćdziesiąt lat
w cyklu trzyletnim
co sześćdziesiąt lat
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te:
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą
są pochodzenia ludzkiego
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
są pochodzenia ludzkiego
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
bydło
psy
ptactwo
psy
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z:
węży
ludzi
rogatego bydła
ludzi
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
służą Złemu Księciu Lasu
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny"
przebywają głęboko pod wodą
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny"
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety:
po rytualnej mastektomii
gwardie wojowniczek
kobiety praktykujące poliandrię
gwardie wojowniczek
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
XVIII w
1890 r
XV w
1890 r
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z:
produkcji orzeszków ziemnych
rodzimego kultu przodków
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego:
nad górnym biegiem Zambezi
na przybrzeżnych wyspach
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
nad górnym biegiem Zambezi
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na terenie obecnego Zimbabwe
na terenie obecnej Ugandy
na południu obecnej Tanzani
na południu obecnej Tanzani
Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego
była pierwszą królową Bakongo
tworzyła alfabet dla języka ki-kongo
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
francuscy duchacze
protestanci
portugalscy dominikanie
protestanci
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają:
"dziećmi Słońca"
Nath
Kadok
Nath
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za:
dobrobyt stad bydła
zajęcia kobiece
inicjację chłopców
zajęcia kobiece
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu
ozpowszechniły się na terenie południowego Mali
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają
Ibo z Nigerii
Bornu znad jeziora Czad
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron:
poszukujących szczęścia
podróżnych
bliźniaków
bliźniaków
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
panującym nad światem sawanny
bogiem pojednania i pokoju
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez:
myśliwych
rybaków
rolników
rybaków