Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)
Test w formie fiszek MOZA. Test będący zbieraniną pytań z etapu okręgowego dla edycji XIX i XX.
Ilość pytań: 137
Rozwiązywany: 1666 razy
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem:
kierowców ciężarówek i cyklistów
dziewcząt wychodzących za mąż
urodzajów
kierowców ciężarówek i cyklistów
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem:
piorunów i błyskawic
myśliwych
wegetacji i dobrych zbiorów
piorunów i błyskawic
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią:
urodzaju, płodności i miłości
lasów i sawanny krzewiastej
zbiorników wodnych
urodzaju, płodności i miłości
Na czele panteonu Jorubów stoi:
Obatala
Orunmila
Olorun (Olodumare)
Olorun (Olodumare)
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest
ich – według niektórych badaczy:
1700
5000
3200
1700
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały:
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości
przypadków:
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w centrum życia religijnego
w religiach ludów pasterskich
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest
Ani, utożsamiany jest on z:
ziemią
piorunami i burzami
wodą
ziemią
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych
– to:
roślina halucynogenna
rogi bawołów i kozłów
kamienne ołtarze
rogi bawołów i kozłów
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania.
U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają:
w chmurach
w rzekach i jeziorach
pod ziemią
pod ziemią
W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn.
kultu przodków
wiary w pośrednictwo sił przyrody
kultu gwiazd
kultu przodków
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za
zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był
on:
misjonarzem katolickim
francuskim antropologiem
belgijskim administratorem kolonialnym
misjonarzem katolickim
Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w:
Sudanie Południowym
Republice Południowej Afryki
Mali
Republice Południowej Afryki
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a –
działał na terenie:
Botswany
Mozambiku
Tanzanii
Botswany
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do:
Ugandy
Maroka
Egiptu
Ugandy
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został
kiedyś przez żołnierzy w:
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo;
na Madagaskarze
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
Tzw. języki wehikularne, są:
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu
narzucone przez administrację kolonialną
odmianami języków europejskich (kreolskich)
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu
W językach bantu Muntu oznacza:
człowieka
przywódcę starszyzny
Istotę Najwyższą
człowieka
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących
zniszczenie w Afryce jest:
denga
AIDS
żółta febra
AIDS
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacji