Fiszki

Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)

Test w formie fiszek MOZA. Test będący zbieraniną pytań z etapu okręgowego dla edycji XIX i XX.
Ilość pytań: 137 Rozwiązywany: 1670 razy
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej:
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego
dotyczy każdego zmarłego
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u:
Ibo
Gidarów
Masajów
Gidarów
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto:
dziękczynienia za obfitość zwierzyny
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
wzajemnego przebaczenia
wzajemnego przebaczenia
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek:
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
naruszenia relacji między żywymi a przodkami
spożywania jajek przez dziewczęta
naruszenia relacji między żywymi a przodkami
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane:
Kiting
Soo
Maminwate
Kiting
Palabra to bardzo znany afrykański:
rodzaj dyskusji, mediacji
narada wojenna
słowne zawody griotów
rodzaj dyskusji, mediacji
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił:
Henryk Zimoń SVD
Stanisław Piłaszewicz
Jarosław Różański OMI
Henryk Zimoń SVD
Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest:
bananowiec
proso
maniok
proso
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada:
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
podporządkowanie się transcendentnym siłom
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to:
znachorzy, zwani uzdrowicielami
znachorzy, zwani uzdrowicielami
czarownicy, ściągający nieszczęścia
znachorzy, zwani uzdrowicielami
znachorzy, zwani uzdrowicielami
Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w
Afryce Południowej
Afryce Zachodniej
Afryce Wschodniej
Afryce Zachodniej
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe):
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
z reguły są władze autorytarnych jednostek
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebe
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo:
endogamiczne
matrylinearne
egzogamiczne
endogamiczne
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest:
kasta kapłańska
instytucja Naczelnego Wodza
tradycyjna struktura wspólnotowa
tradycyjna struktura wspólnotowa
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza:
tego, kto posiada słowo
ofiarnika
wodza deszczu
tego, kto posiada słowo
Synkretyczny kult szango – o korzeniach afrykańskich – występuje:
w Gujanie Francuskiej
na Trynidadzie
na Kubie
na Trynidadzie
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany:
vodu
santeria
candomble
candomble
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w:
Nigerii
RPA
Ghanie
Nigerii
Nazwa „Kościół Aladura” oznacza:
zjednoczoną wspólnotę braci
założyciela-proroka
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
Tzw. „Kościoły prorocze” skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich:
Stowarzyszenie Apostolskie
Kościół Cherubinów i Serafinów
Kościół Kimbangistów w DRK
Kościół Kimbangistów w DRK