Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)
Test w formie fiszek MOZA. Test będący zbieraniną pytań z etapu okręgowego dla edycji XIX i XX.
Ilość pytań: 137
Rozwiązywany: 1785 razy
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały:
Kościoły etiopiańskie
Fonowie z Beninu
Jorubowie w Nigerii
Kościoły etiopiańskie
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus
otiosus, tzn.
bóg sądzący (ludzi)
bóg próżnujący
bóg czuwający
bóg próżnujący
Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem”
występuje u:
Azande
ludów Akan
Banyarwanda
Banyarwanda
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
John Mbiti
Wilhelm Schmidt
Edward Taylor
Wilhelm Schmidt
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień
trwał:
dziewięć dni
cztery dni
siedem dni
cztery dni
Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają:
Dogonowie
Jorubowie
Mossi
Jorubowie
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem:
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
dawnego Dahomeju
dorzecza Konga
dawnego Dahomeju
Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
główne sanktuarium we wsi Lam
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
Uwumbora u ludu Konkomba to:
Bóg Najwyższy
święty gaj ducha Ziemi
główny kapłan
Bóg Najwyższy
U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to:
bóstwa poszczególnych gór
duchy pochodzenia animalistycznego
duchy-karły
duchy-karły
Gidarskie teda to:
obrzędy puryfikacyjne
zaświaty, w których przebywają przodkowie
obrzędy inicjacji
zaświaty, w których przebywają przodkowie
Joseph Ki-Zerbo był:
przywódcą politycznym z Tanzanii
religioznawcą kenijskim
znanym historykiem z Burkina Faso
znanym historykiem z Burkina Faso
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce:
nie występuje
jest znana w Suazi
praktykują ją tylko niektórzy Niloci
nie występuje
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Al-Hadżdża Umara Talia
Szajcha Usmana dan Fodio
Seku Amadu Sise
Szajcha Usmana dan Fodio
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce:
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną
przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
obca myśleniu afrykańskiemu
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu
obca myśleniu afrykańskiemu
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to: