Fiszki

Olimpiada znajomosci Afryki okręg XIX-XX 2023

Test w formie fiszek Odpowiedzi
Ilość pytań: 140 Rozwiązywany: 6967 razy
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
znanym pisarzem senegalskim
znanym pisarzem senegalskim
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
wschodnie wybrzeże Afryki.
północny i południowy Sudan oraz Uganda
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
Kinjikitile był:
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielsko- egipskim.
przywódcą ruchu Maji-Maji;
przywódcą ruchu Maji-Maji;
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1881
1951
1930
1951
Arabowie opanowali Afrykę Północną w
w XXw.
Na przełomie XVIII/XIX
w VII w.
w VII w.
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku
1317
1504
1051
1504
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z
Z rogatego bydła
Węży
Ludzi
Ludzi
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
Bydło
Koty
Psy
Psy
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te
Są pochodzenia ludzkiego
Zostały stworzone przez istotę najwyższa
Wzięły się z buszu
Są pochodzenia ludzkiego
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
Co roku
Co 4 lata
Co sześćdziesiąt lat
Co sześćdziesiąt lat
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale:
wywodzą się spośród niewolników
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
Pełnia funkcje kapłanów
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
U Diola z Senegalu kowal był
związany z dworem władcy
sędzią w sporach małżeńskich
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
służą gromadzeniu się w nich ludzi
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
Likantropia to:
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej.
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
proces szkolenia znachorów u Szylluków
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest
Neala
plowy lis
Nyikang (Njakang)
Nyikang (Njakang)
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u
Kirdi
ludów Khojsan
Szylluków, Bagandów i Szonów
Szylluków, Bagandów i Szonów
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał
używając „kamieni deszczowych”;
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody
używając „kamieni deszczowych”;
U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są
dla chlopcow
dla dziewczat
dla chlopcow i dziewcząt
dla chlopcow i dziewcząt
Według Johna Mbitiego działalność znachorów:
należy do przeszłości
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
dotyczy głównie środowisk wiejskich
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u
kojsan
azande
nuerow
azande