Fiszki

Olimpiada znajomosci Afryki okręg XIX-XX 2023

Test w formie fiszek Odpowiedzi
Ilość pytań: 140 Rozwiązywany: 6972 razy
W językach bantu Muntu oznacza
człowieka
przywódce starszyzny
bóstwo
człowieka
Tzw. języki wehikularne, są
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu
narzucone przez administrację kolonialną.
odmianami języków europejskich (kreolskich);
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w
na Madagaskarze
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do
Ugandy
Maroka
egiptu
Ugandy
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie
botswany
tanzanii
zimbabawe
botswany
Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w
RPA
kenii
mali
RPA
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on:
misjonarzem katolickim
francuskim antropologiem;
belgijskim administratorem kolonialnym.
misjonarzem katolickim
W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn
kultu przodków;
wiary w pośrednictwo sił przyrody.
kultu gwiazd
kultu przodków;
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z
nigerii
madagaskaru
senegalu
madagaskaru
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku
1991
1974
1985
1974
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy Afrykanin
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej.
Anastazy z Aleksandrii Egipskiej
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarnej
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej.
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce odbyło się w roku:
1994
1989
1998
1994
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem i nauczaniem
ewangelisty Marka
św. Barnaby
św. Pawła, apostoła narodów
ewangelisty Marka
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał
Orygenes
św. Augustyn
Tertulian
Orygenes
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in
św. Agnieszka
św. Klotylda
św. Felicyta i św. Perpetua
św. Felicyta i św. Perpetua
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku
1883
1822
1492
1492
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku
1803
1622
1748
1622
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża
Grzegorza XVI
Pawła VI
jana pawła II
Pawła VI
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
respektowania prawa człowieka do wolności religijnej
Kościoła jako Rodziny Bożej.
Kościoła jako Rodziny Bożej.
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować:
Adama, pierwszego człowieka
wiarę Abrahama
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej
wiarę Abrahama