Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich
51
32
42
42
Alvise da Ca’da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był
Turkiem w służbie portugalskiej.
Wenecjaninem;
Hiszpanem
Wenecjaninem;
Georg Friedrich Hegel – słynny niemiecki filozof – uważał Afrykę
pełną obietnic gospodarczych.
kontynent bez religii i bez prawa
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
kontynent bez religii i bez prawa
Termin „fetyszyzm” – w kontekście afrykańskim – wprowadził do religioznawstwa
Mircea Eliade
Charles de Brosses
Alvise da Ca’da Mosto
Charles de Brosses
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich
dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990).
Aleksandra VI Inter caetera (1493)
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież
Pius XII
Paweł VI
Grzegorz XVI
Paweł VI
W tradycyjnych religiach afrykańskich
nie ma wyznań wiary
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej.
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych;
nie ma wyznań wiary
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to
zmarli przodkowie;
duchy-olbrzymy
Matka-Ziemia.
duchy-olbrzymy
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza
wodza deszczu;
ofiarnika
tego, kto posiada słowo
tego, kto posiada słowo
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest
instytucja Naczelnego Wodza
tradycyjna struktura wspólnotowa
kasta kapłańska.
tradycyjna struktura wspólnotowa
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest
zasadniczo
egzogamiczne
endogamiczne
matrylinearne.
endogamiczne
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe,
nomadyczne lub rodowe (klanowe)
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel.
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
z reguły są władze autorytarnych jednostek
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w
Afryce zachodniej
Afryce wschodniej
Afryce południowej
Afryce zachodniej
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
czarownicy
zamawiacze (wodzowie) deszczu
znachorzy, zwani uzdrowicielami
znachorzy, zwani uzdrowicielami
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
podporządkowanie się transcendentnym siłom
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest:
proso
bananowiec
maniok
proso
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim
przedstawił
Jarosław Różański OMI
Stanisław Piłaszewicz
Henryk Zimoń SVD
Henryk Zimoń SVD
Palabra to bardzo znany afrykański
słowne zawody griotów
rodzaj dyskusji, mediacji;
narada wojenna.
rodzaj dyskusji, mediacji;
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane
Kiting
Maminwate
soo
Kiting
. Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek: