1. Zgodnie z Konstytucją RP źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej
Polskiej są na
obszarze działania organów, które je ustanowiły:
a) akty prawa miejscowego,
b) wyłącznie ustawy i rozporządzenia,
c) uchwały rad gmin.
a) akty prawa miejscowego,
b) wyłącznie ustawy i rozporządzenia,
c) uchwały rad gmin.
a) akty prawa miejscowego,
2. Zgodnie z Konstytucją RP podmiot podatku, jego przedmiot i stawka podatkowa, a także zasady
przyznawania
ulg i umorzeń oraz kategorie podmiotów zwolnionych od podatków powinny być uregulowane:
a) w ustawie i rozporządzeniach,
b) w ustawie,
c) w rozporządzeniach.
c) w rozporządzeniach.
b) w ustawie
a) w ustawie i rozporządzeniach
b) w ustawie
3. Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych:
a) w zakresie określonym w ustawie,
b) na podstawie upoważnienia ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
c) bez ograniczeń.
c) bez ograniczeń.
b) na podstawie upoważnienia ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
a) w zakresie określonym w ustawie,
a) w zakresie określonym w ustawie,
4. W myśl Konstytucji RP:
a) każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków,
określonych w
ustawie,
b) nakładanie podatków i innych danin publicznych może nastąpić w drodze ustawy lub
rozporządzenia.
c) Rada Ministrów może uznać uchwalony przez siebie projekt ustawy podatkowej za pilny.
b) nakładanie podatków i innych danin publicznych może nastąpić w drodze ustawy lub rozporządzenia.
a) każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie,
c) Rada Ministrów może uznać uchwalony przez siebie projekt ustawy podatkowej za pilny.
a) każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie,
5. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego:
a) jest źródłem prawa,
b) nie jest źródłem prawa,
c) niekiedy jest źródłem prawa.
a) jest źródłem prawa,
b) nie jest źródłem prawa,
c) niekiedy jest źródłem prawa.
b) nie jest źródłem prawa,
6. Akty prawa miejscowego obowiązują:
a) na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
b) wszystkich obywateli, bez względu na obszar działania organów je stanowiących,
c) na obszarze działania wszystkich organów, niezależnie od tego który je ustanowił.
b) wszystkich obywateli, bez względu na obszar działania organów je stanowiących,
a) na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
c) na obszarze działania wszystkich organów, niezależnie od tego który je ustanowił.
a) na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
7. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa:
a) ustawa,
b) rozporządzenie,
c) zarządzenie ministra.
c) zarządzenie ministra.
b) rozporządzenie,
a) ustawa,
a) ustawa,
8. Akty prawa miejscowego ustanawia:
a) Sejm,
b) organ samorządu terytorialnego,
c) Senat.
b) organ samorządu terytorialnego
a) Sejm,
c) Senat.
b) organ samorządu terytorialnego
9. Płatnikiem jest:
a) osoba obowiązana do obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz do wpłacenia go we
właściwym terminie
organowi podatkowemu,
b) osoba obowiązana do pobrania podatku i wpłacenia go na właściwy rachunek,
c) osoba opłacająca podatki na podstawie pełnomocnictwa udzielonego jej przez podatnika.
c) osoba opłacająca podatki na podstawie pełnomocnictwa udzielonego jej przez podatnika.
a) osoba obowiązana do obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz do wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu,
b) osoba obowiązana do pobrania podatku i wpłacenia go na właściwy rachunek,
a) osoba obowiązana do obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz do wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu,
1 Terytorialny zasięg działania oraz siedziby dyrektorów IAS, naczelników US, naczelników
UCS, a także siedzibę dyrektora KIS określa
a) Szef Krajowej Administracji Skarbowej, za zgodą ministra właściwego do spraw
finansów publicznych
b) Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów
publicznych
c) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw administracji publicznej
b) Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych
c) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej
a) Szef Krajowej Administracji Skarbowej, za zgodą ministra właściwego do spraw finansów publicznych
c) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej
2 Budżetowa zasada powszechności
a) Zwana jest również zasadą budżetowania brutto
b) Oznacza, że budżet powinien być opracowywany w formie jednego dokumentu
obejmującego całość gospodarki budżetowej
c) Pozwala na tzw. funduszowanie (budżetowanie netto)
a) Zwana jest również zasadą budżetowania brutto
c) Pozwala na tzw. funduszowanie (budżetowanie netto)
b) Oznacza, że budżet powinien być opracowywany w formie jednego dokumentu obejmującego całość gospodarki budżetowej
a) Zwana jest również zasadą budżetowania brutto
3 Nota budżetowa przyjmuje formę
a) Uchwały rady ministrów
b) Rozporządzenia ministra finansów
c) Zarządzenia Prezesa Rady Ministrów
a) Uchwały rady ministrów
b) Rozporządzenia ministra finansów
c) Zarządzenia Prezesa Rady Ministrów
b) Rozporządzenia ministra finansów
4 Zaniechanie poboru podatku realizowane jest:
a) Poprzez ustawę abolicyjną
b) Rozporządzeniem Ministra Finansów
c) Decyzją właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego
a) Poprzez ustawę abolicyjną
c) Decyzją właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego
b) Rozporządzeniem Ministra Finansów
b) Rozporządzeniem Ministra Finansów
5 Na polskim rynku obserwujemy
a) Nadreprezentację niskich płac w sektorze publicznym
b) Nadreprezentację niskich płac w sektorze prywatnym
c) Lukę w częstotliwości średnich i wysokich płac w sektorze publicznym
b) Nadreprezentację niskich płac w sektorze prywatnym
a) Nadreprezentację niskich płac w sektorze publicznym
c) Lukę w częstotliwości średnich i wysokich płac w sektorze publicznym
b) Nadreprezentację niskich płac w sektorze prywatnym
6 Rozwiedziony małżonek
a) Nie odpowiada za zaległości podatkowe byłego małżonka z tytułu zobowiązań
powstałych w czasie trwania wspólności majątkowej
b) Odpowiada za zaległości podatkowe byłego małżonka z tytułu zobowiązań
powstałych w czasie trwania wspólności majątkowej - wobec tych zobowiązań
podatkowych, które jeszcze w toku jej trwania przekształciły się w zaległości (nie
zostały uregulowane w terminie)
c) Odpowiada za zaległości podatkowe byłego małżonka z tytułu zobowiązań
powstałych w czasie trwania wspólności majątkowej – wobec wszystkich zobowiązań
podatkowych powstałych w toku jej trwania
a) Nie odpowiada za zaległości podatkowe byłego małżonka z tytułu zobowiązań powstałych w czasie trwania wspólności majątkowej
c) Odpowiada za zaległości podatkowe byłego małżonka z tytułu zobowiązań powstałych w czasie trwania wspólności majątkowej – wobec wszystkich zobowiązań podatkowych powstałych w toku jej trwania
b) Odpowiada za zaległości podatkowe byłego małżonka z tytułu zobowiązań powstałych w czasie trwania wspólności majątkowej - wobec tych zobowiązań podatkowych, które jeszcze w toku jej trwania przekształciły się w zaległości (nie zostały uregulowane w terminie)
c) Odpowiada za zaległości podatkowe byłego małżonka z tytułu zobowiązań powstałych w czasie trwania wspólności majątkowej – wobec wszystkich zobowiązań podatkowych powstałych w toku jej trwania
7 Stawka odsetek za zwłokę
a) Może zostać pomniejszona o 50% jeśli podatnik skutecznie złożył korektę deklaracji
oraz spłacił zaległość w terminie 14 dni od dnia złożenia korekty.
b) Może zostać powiększona, przy spełnieniu określonych warunków, tylko w VAT i
akcyzie
c) Może zostać pomniejszona o 25% jeśli korekta nie następuje w wyniku czynności
sprawdzających lub kontroli podatkowej
c) Może zostać pomniejszona o 25% jeśli korekta nie następuje w wyniku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej
b) Może zostać powiększona, przy spełnieniu określonych warunków, tylko w VAT i akcyzie
a) Może zostać pomniejszona o 50% jeśli podatnik skutecznie złożył korektę deklaracji oraz spłacił zaległość w terminie 14 dni od dnia złożenia korekty.
b) Może zostać powiększona, przy spełnieniu określonych warunków, tylko w VAT i akcyzie
8 Do zadań dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie należy:
a) zapewnianie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej i celnej, w tym jej
przetwarzanie i udostępnianie;
b) prowadzenie spraw dotyczących ogólnych interpretacji przepisów prawa podatkowego;
c) prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie przepisów prawa
podatkowego i celnego;
b) prowadzenie spraw dotyczących ogólnych interpretacji przepisów prawa podatkowego
c) prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie przepisów prawa podatkowego i celnego
a) zapewnianie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej i celnej, w tym jej
b) prowadzenie spraw dotyczących ogólnych interpretacji przepisów prawa podatkowego
9 W przypadku, gdy przeprowadzona w 2023 r. kontrola wykryła, że w 2021 r. część wynagrodzeń w
firmie wypłacano pracownikom „pod stołem”
a) Zaległego podatku nie zapłaci ani pracownik ani pracodawca – jest on objęty abolicją
podatkową
b) To pracownicy, którzy nie zadeklarowali dochodu w odpowiedniej wysokości, zobowiązani są
do dokonania korekty i zapłaty zaległego podatku wraz z odsetkami
c) Zaległy podatek zapłaci za pracownika pracodawca
c) Zaległy podatek zapłaci za pracownika pracodawca
b) To pracownicy, którzy nie zadeklarowali dochodu w odpowiedniej wysokości, zobowiązani są do dokonania korekty i zapłaty zaległego podatku wraz z odsetkami
a) Zaległego podatku nie zapłaci ani pracownik ani pracodawca – jest on objęty abolicją podatkową
a) Zaległego podatku nie zapłaci ani pracownik ani pracodawca – jest on objęty abolicją podatkową
10 Organem Krajowej Administracji Skarbowej nie jest
a) Minister właściwy do spraw finansów publicznych
b) Dyrektor Krajowej Szkoły Skarbowości
c) Szef Krajowej Administracji Skarbowej
a) Minister właściwy do spraw finansów publicznych
b) Dyrektor Krajowej Szkoły Skarbowości
c) Szef Krajowej Administracji Skarbowej
b) Dyrektor Krajowej Szkoły Skarbowości
11 Do cech stosunku podatkowo-prawnego należą:
a) Przynależność do prawa cywilnego, brak równości podmiotów
b) Przynależność do prawa publicznego, brak równości podmiotów
c) Przynależność do prawa publicznego, równość podmiotów
c) Przynależność do prawa publicznego, równość podmiotów
a) Przynależność do prawa cywilnego, brak równości podmiotów
b) Przynależność do prawa publicznego, brak równości podmiotów
b) Przynależność do prawa publicznego, brak równości podmiotów