Test w formie fiszek BUDOWA JACHTÓW
EKSPLOATACJA ORAZ MANEWROWANIE JACHTEM
PODSTAWY LOCJI I POMOCE NAWIGACYJNE
Ilość pytań: 149
Rozwiązywany: 3511 razy
Przy odejściu od boi na lewy hals ustawiamy:
Fok lewo na wiatr, ster lewo
Fok prawo na wiatr, ster zero
Grot i fok w łopocie, ster prawo
Fok lewo na wiatr, ster lewo
Śruba prawoskrętna umiejscowiona jest w
diametralnej jachtu. Włączamy silnik na bieg naprzód.
Ster zero. Jaka będzie reakcja jachtu?
Jacht ruszy na przód bez zmiany kierunku
Rufa będzie odrzucana w prawo
Rufa będzie odrzucana w lewo
Rufa będzie odrzucana w prawo
Jacht prawie stoi. Jest niewiele miejsca na obrót.
Chcemy wykonać jachtem na silniku ciasny skręt w
prawo. Jak należy postąpić?
Ster prawo na burt, wolno naprzód
Ster prawo na burt, cała naprzód
Ster prawo na burt, krótko cała naprzód, silnik stop
Ster prawo na burt, krótko cała naprzód, silnik stop
Przy dojściu do nabrzeża rufą podano i
zamocowano dwie cumy rufowe. Członek załogi na
dziobie nie zdążył założył cumy dziobowej na boję.
Wiatr jest silny od dziobu. Jak dalej manewrować?
Silnik naprzód stosownie do potrzeby, powoli luzować cumy rufowe i założyć cumę dziobową. Silnik stop. Ustawić jacht na cumach.
Założyć odbijacze na rufie i prosić o pomoc personel przystani
Starać się złapać boję bosakiem i przyciągać jacht dla założenia cumy
Silnik naprzód stosownie do potrzeby, powoli luzować cumy rufowe i założyć cumę dziobową. Silnik stop. Ustawić jacht na cumach.
Intensywne hamowanie żaglami polega na:
Wypychaniu żagli na wiatr
Maksymalnym wybraniu żagli do diametralnej jachtu
Całkowitym wyluzowaniu żagli
Wypychaniu żagli na wiatr
Podchodząc do boi najskuteczniej jest
przeprowadzić manewr w sposób następujący:
Zrzucić fok przed podejściem, dochodzić w linii wiatru, założyć cumę nabiegowo, a następnie zrzucić grot.
Podchodzić pod pełnymi żaglami, po założeniu cumy na boję zrzucić żagle.
Zrzucić grot, podchodzić na foku z wiatrem, założyć cumę na boję, zrzucić fok
Zrzucić fok przed podejściem, dochodzić w linii wiatru, założyć cumę nabiegowo, a następnie zrzucić grot.
Jacht (czerwony) jest zacumowany jak na rysunku.
Jak najbezpieczniej powinien odejść od pomostu pod
żaglami (wiatr niebieska strzałka)?
Nie da się odejść, konieczna jest pomoc dla wywiezienia kotwicy lub odholowania jachtu
Przecumować jacht do wolnej części pomostu dziobem do wiatru. Postawić żagle i odejść lewym halsem.
Przecumować jacht do wolnej części pomostu rufą do wiatru. Postawić żagle i odejść z wiatrem
Przecumować jacht do wolnej części pomostu dziobem do wiatru. Postawić żagle i odejść lewym halsem.
Kąt martwy dla danego jachtu wynosi 120°. W
jakim momencie podczas halsowania należy wykonać
zwrot przez sztag, aby mieć pewność, że jednym
halsem dopłyniemy do żądanego punktu (np. boi)?
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku ok. 60° od kursu
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku ok. 90°od kursu
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku nieco większym niż120°od kursu
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku nieco większym niż120°od kursu
Chcemy wykonać zwrot przez sztag o
jak najmniejszym promieniu skrętu. Który z
manewrów opisanych poniżej będzie
najefektywniejszy?
Luzujemy całkowicie fok, wybieramy maksymalnie grot, dajemy ster na burtę
Wybieramy maksymalnie fok i grot, dajemy ster na burtę, kiedy oba żagle wejdą w łopot luzujemy szot foka.
Dajemy ster na burtę, w momencie kiedy jacht będzie w linii wiatru luzujemy szot grota, nawietrzny szot foka luzujemy dopiero po odpadnięciu jachtu na nowy hals, a następnie wybieramy zawietrzny szot foka.
Dajemy ster na burtę, w momencie kiedy jacht będzie w linii wiatru luzujemy szot grota, nawietrzny szot foka luzujemy dopiero po odpadnięciu jachtu na nowy hals, a następnie wybieramy zawietrzny szot foka.
Jak należy przygotować cumę dziobową przy
odejściu od boi, aby manewr odejścia przeprowadzić
sprawnie i bezpiecznie?
Zawiązać cumę na boi węzłem cumowy żeglarski i dopiero potem odchodzić
Założyć cumę nabiegowo i odejść na żądany hals
Założyć możliwie najmocniejszą cumę z posiadanych na jachcie, węzeł nie ma znaczenia
Założyć cumę nabiegowo i odejść na żądany hals
Na jachcie z instalacją elektryczną 12V czuć
zapach tlącej się izolacji. Jak należy postąpić?
Zlokalizować miejsce przegrzane i wyłączyć odpowiedni odbiornik energii
Sprawdzić odbiorniki energii o dużej mocy i ewentualnie je wyłączyć
Natychmiast wyłączyć główny wyłącznik akumulatorów lub zdjąć klemy z akumulatorów
Natychmiast wyłączyć główny wyłącznik akumulatorów lub zdjąć klemy z akumulatorów
W porcie jachtowym przyjety jest system
cumowania dziobem do pomostu, a rufą do boi. Jak
przeprowadzić manewr cumowania w takim porcie
manewrując na silniku?
Podejść do boi dziobem, zatrzymaj jacht i założyć cumę rufową rozciągnietą z rufy na dziób, na biegu naprzód podchodzić dalej do nabrzeża i założyć cumę dziobową
Przygotować cumę dziobową i rufową, wchodzić powoli i podczas mijania boi założyć cumę rufową, zatrzymaj jacht przed nabrzeżem i założyć cumę dziobową
Podejść do nabrzeża dziobem, założyć cumę dziobową, luzować cumę dziobową i cofać jacht na biegu wstecznym, założyć cumę rufowa na boję, ustawić jacht pracując cumami
Przygotować cumę dziobową i rufową, wchodzić powoli i podczas mijania boi założyć cumę rufową, zatrzymaj jacht przed nabrzeżem i założyć cumę dziobową
Zamierzamy wyposażyc jacht w nowe cumy.
Chcemy aby były nietonące. Jaki rodzaj wybrać?
Poliamidowe (nylonowe)
Poliestrowe (np.elana)
Polipropylenowe
Polipropylenowe
Jacht morski baIastowy(długość8 m).Ile cum i jakiej długości powinno być na pokładzie zgodnie z dobrą praktyką żeglarską?
2 cumy po ok. 4 m
4 cumy po ok. 12 m.
2 cumy po ok. 8 m.
4 cumy po ok. 12 m.
Jacht balastowo mieczowy (długośc7 m)
eksploatowany jest na jeź. Mazurskich. Jaka powinna
być orientacyjna długość liny kotwicznej dlatego
jachtu?
25 m
100 m
10 m
25 m
Czarterujemy jacht na jeziorach Mazurskich. Jakie
informacje dot. właściwości jachtu z punktu widzenia
BEZPIECZEŃSTWA żeglugi będą dla nas
NAJWAŻNIEJSZE?
Jaka jest pojemność i rodzaj akumulatorów
Czy jacht jest niezatapialny i jaką ma stateczność (wymaga balastowania, ma stateczność dodatnią przy dużych kątach przechyłu ?)
Czy jacht jest wyposażony w toaletę chemiczną i zbiorniki na wodę
Czy jacht jest niezatapialny i jaką ma stateczność (wymaga balastowania, ma stateczność dodatnią przy dużych kątach przechyłu ?)
Przygotowując mieszankę paliwa i oleju do silnika
dwusuwowego należy kierować się:
Nie ma to znaczenia, zawsze stosuje się stosunek 1:50
Liczbą oktanową używanego paliwa
Instrukcją obsługi danego silnika
Instrukcją obsługi danego silnika
Jakie niebezpieczeństwostwarza ulatnianie się
gazu (propan-butan)z butli we wnętrzu jachtu.
Tylko utratę pewnej ilości gazu
Nie ma wpływu na zdrowie załogi
Niebezpieczeństwo wybuchu, gdyż gaz z powietrzem tworzy mieszaninę wybuchową
Niebezpieczeństwo wybuchu, gdyż gaz z powietrzem tworzy mieszaninę wybuchową
Na małym jachcie mieczowym( np. OMEGA)
zerwał się fał foka. Jak bezpiecznie przeprowadzić
naprawę?
Wciągnąć na maszt członka załogi przy użyciu fału grota i wymienić fał
Przy pomoście przechylić jacht używając fału grota i wymienić fał
Położyć maszt i wymienić fał
Położyć maszt i wymienić fał
Przy ładowaniu akumulatora przenośnym
prostownikiem zaciski prostownika podłączamy do
akumulatora:
Plus prostownika - plus akumulatora, minus prostownika do uziemienia
Plus prostownika - plus akumulatora, minus prostownika -minus akumulatora
Plus prostownika - minus akumulatora, minus prostownika - plus akumulatora
Plus prostownika - plus akumulatora, minus prostownika -minus akumulatora